handdator

Visa fullständig version : Disputationspresent


Bobo
2005-10-11, 11:24
Jag ska på en disputation om några veckor och har ingen aning om vad för slags present jag ska ge till den blivande doktorn :)

Någon som har doktorerat, varit på en disputationsfest eller så och har tips på lämpliga presenter?

The_RobRoy
2005-10-11, 11:25
slipsnål ;)

Edit: förutsatte att det är en kille :em:

Bobo
2005-10-11, 11:26
slipsnål ;)

GAH :D
Ska jag verkligen ge något såå fantasifullt och vågat, eller?? *rolleyes*

Edit: Jooo just det ja, en kille är det, (hmmm varför förutsatte du det?? ;) )

The_RobRoy
2005-10-11, 11:33
Kvinnorna vid spisen osv, du vet ;)

Vad blir han doktor inom?

Bobo
2005-10-11, 11:41
Kvinnorna vid spisen osv, du vet ;)

Vad blir han doktor inom?

Just det ja, tänkte inte på det med oss kvinnor och vår naturliga läggning osv. :D
Han blir doktor i "något" inom fysik på CTH! Min paranoia förbjuder mig att skriva vad :em:
Slipsnål ÄR kanske inte så dumt ändå, men hmmmm kanske för vanligt?

skaparn
2005-10-11, 11:43
Ge honom en bok i statskunskap eller något ämn inom humaniora. I alltför måga fall har det visat sig att högre utbildning leder till att man missar det grundläggande inom andra vetenskaper. En lite vänlig pik till doktorn alltså, ifall ni har den relation som tål en sådan.

The_RobRoy
2005-10-11, 11:46
Just det ja, tänkte inte på det med oss kvinnor och vår naturliga läggning osv. :D
Han blir doktor i "något" inom fysik på CTH! Min paranoia förbjuder mig att skriva vad :em:
Slipsnål ÄR kanske inte så dumt ändå, men hmmmm kanske för vanligt?

Vadå paranoia? Intressant att höra, läser själv 3e året på Teknisk Fysik & Elektroteknik :)

Cilia
2005-10-11, 11:50
Slipsnål ÄR kanske inte så dumt ändå, men hmmmm kanske för vanligt?
fast lite trist iaf
vad gillar han, har för intressen?

Megatuttarna
2005-10-11, 12:00
Köp en fin penna till honom. Den kommer att uppskattas när han sitter och tecknar ner en massa saker. Det finns pennor i massa prisklasser; allt ifrån från 200 :- till flera miljoner, så ta det som känns bäst.

JJ
2005-10-11, 12:03
En Nike Pro tröja, han behöver säkert röra lite på sig.

kharon
2005-10-11, 12:28
gymkort! :thumbup:

Bobo
2005-10-11, 14:53
Vadå paranoia? Intressant att höra, läser själv 3e året på Teknisk Fysik & Elektroteknik :)

Jaaa jag vet det är intressant :em: och ligger ju precis i "ditt" område också, min paranoia för igenkännande har utvecklats till fånerier på högsta nivå av olika skäl bara :em:
Du får ett litet pm istället :em:

Bobo
2005-10-11, 14:59
Skaparn:
Hehehe, faktiskt tror jag det skulle uppskattas riktigt mycket och han har humor trots tofflorna :D

Cilia: :MrT: Intressen?? Hmmm tror inte han hunnit utveckla några :D
Eller inga jag känner till..?

Megatuttarna: En fin penna var ju ett kanonförslag! Det ska jag ha i åtanke! Verkligen! Där kan man ju klättra hur högt som helst i pris också!

JJ: Men tror du att han kommer att bära upp den supersnygga Nike Pro-tröjan :love: då, efter 4,5 + 5 års toffelhasande? :D

kharon: jaa ett gymkort i kombi med ett framtida presentkort på en nike pro-tröja kanske ;-)??

Rockhard
2005-10-11, 15:01
Ett inramat idolkort på dig uppskattar han nog.

Eller en pipa och en monokel doktorer har väl sånt?

Bobo
2005-10-11, 15:27
Ett inramat idolkort på dig uppskattar han nog.

Eller en pipa och en monokel doktorer har väl sånt?

"Monokeln är ett ögonglas som bäraren klämmer fast i ögonvrån. Som hjälpmedel är det ovanligt att skåda i dag. Förr har den även suttit på skaft, och har då kallats för enkellornjett eller enkeltjusare. Ordet monokel har använts i svenskan sedan 1880-talet, då det lånades in från franskan. Franskan har hämtat ordet från det latinska monoculus, som betyder enögd. Ursprunget återfinns i en sammansättning av grekiska mónos, ensam, och latinets oculus, öga."

Hehehe, jaa hmmm var tvungen att guggla på vad en monokel eg. är :em: men såna är ju himla stiliga? Så ser han idolbilden på mig i min Nike Pro extra tydligt också? :D

maccan_sth
2005-10-11, 20:58
Någon som har doktorerat, varit på en disputationsfest eller så och har tips på lämpliga presenter?

När jag disputerade (kille med tekn.dr. examen vid KTH) fick jag:
- vin/sprit
- blommor
- en finare penna
- presentkort till konsert/teaterbiljetter
- en matlagningskurs
- lyxgodis
- en specialtillverkad finsk gjutjärnspanna (typ 25 kg) med mina initialer ingjutna
- en kostaboda-grej
- böcker om allt möjligt, från romaner till kokböcker

Ge killen något han uppskattar, pennor och blommor kommer han nog att få så att det räcker ;)

MacLeod
2005-10-12, 10:10
En fin portfölj är ju aldrig fel. Eller en klassisk doktorsväska i skinn, ny eller slitet begagnat.

supermatt
2005-10-12, 10:29
Själv fick jag en golfbag.

Fin sprit är aldrig fel. Med tanke på vad han disputerar inom så kan jag föreslå en jäkligt rolig bok skriven en av de allra största fysikerna: "Surely you are joking Mr Feynman" av Richard Feynman. Finns nog bara i paperback dock, så det blir ingen "dyr" present direkt.