handdator

Visa fullständig version : Tänderna?


gladiatorerna1
2005-10-11, 11:08
Om man dricker mycket te, kan det missfärga tänderna? Kaffe gör ju det...Jag dricker grönt te med vaniljsmak (från lidl).

userfriendly
2005-10-11, 11:12
Om man dricker mycket te, kan det missfärga tänderna? Kaffe gör ju det...Jag dricker grönt te med vaniljsmak (från lidl).

ja det kan missfärga tänderna.. men om du sköter dem annars ere nog lungt.. jag dricker 2 koppar kaffe om dagen o skulle kunna göra pepsodentreklam ;)

om du dricker MÄNGDER ofta kanske du ska se upp lite...

gladiatorerna1
2005-10-11, 11:13
ja det kan missfärga tänderna.. men om du sköter dem annars ere nog lungt.. jag dricker 2 koppar kaffe om dagen o skulle kunna göra pepsodentreklam ;)

om du dricker MÄNGDER ofta kanske du ska se upp lite...

Jag får mycket beröm för mina tänder, så jag är sjukligt rädd om dem :em:

userfriendly
2005-10-11, 11:15
Jag får mycket beröm för mina tänder, så jag är sjukligt rädd om dem :em:

borsta tänderna varje dag o ät regelbundet o ät inte så mkt godis... varför skulle dina tänder bli bruna om inte andras blir det? främst rökare o snusare som ska se upp

gladiatorerna1
2005-10-11, 11:22
borsta tänderna varje dag o ät regelbundet o ät inte så mkt godis... varför skulle dina tänder bli bruna om inte andras blir det? främst rökare o snusare som ska se upp

Jag borstar tänder 2-3 ggr/dag och jag använder tandtråd. Jag har upptäcklt att jag ofta kollar in folks tänder...jag har dessvärre upptäckt att många har gula och missfärgade. Men vissa kan ju inte rå för det, andra sköter väl inte om sina tänder antar jag...

Chandler
2005-10-11, 11:54
Gainer upplever jag annars att ger omgående gula tänder. Tuggar alltid tuggumi efter (och ibland t.o.m. under) sörplandet. :angel:

Tolkia
2005-10-11, 12:29
Hur gula tänder man har beror också på det genetiska bagaget. Man kan sköta tänderna exemplariskt och ändå ha jättegula; däremot får man väl sällan den klassiska "snuslooken" utan egen förskyllan. Te och kaffe brukar vad jag vet mest missfäga tuggytorna, d.v.s det blir brunt i "groparna" i kindtänderna.

keffat_liv
2005-10-11, 16:35
skulle en gainer ge gula tänder? *cry*

userfriendly
2005-10-11, 16:41
Jag borstar tänder 2-3 ggr/dag och jag använder tandtråd. Jag har upptäcklt att jag ofta kollar in folks tänder...jag har dessvärre upptäckt att många har gula och missfärgade. Men vissa kan ju inte rå för det, andra sköter väl inte om sina tänder antar jag...


shiiiit passa dig så du inte får typ "tandstörningar" :D
jag använder iof oxå tandtråd varje dag :D

om dina tänder är vita nu o du lever som du gör så ere väl lugners?

Flow
2005-10-11, 16:55
Grönt te bör knappast vara direkt skadligt för tänderna med tanke på att det innehåller fluor ...
Men tandborstning är ju givetvis aldrig fel.

Fast det slog mig att ett alltför ambitiöst intag av grönt te (som inte missfärgat tänderna) kanske resulterar i att man börjar se ut som smileyn här ... :D

Zerohero
2005-10-11, 18:33
Whiting tandkräm skall väl ta bort missfärgningar, men någo annars vitare tänderna får man inte av dem. knaj u löna sig tat andända om man nu är rädd för missfärgningar.

Har själv relativt gula tänder :( framförallt när jag har ätit något, de är väl genetiskt. Men blekning är väl grymt dåligt för tänderna, så jag får väl nöja mig med vad jag har.

TylerDurden84
2005-10-11, 20:22
Har snusat sen högstadiet och har kritvita tänder. Däremot ser tänderna missfärgade ut UNDER DAGEN ibland om man snusat portioner som rinner, men det försvinner vid tandborstningen!

gladiatorerna1
2005-10-12, 09:00
shiiiit passa dig så du inte får typ "tandstörningar" :D
jag använder iof oxå tandtråd varje dag :D

om dina tänder är vita nu o du lever som du gör så ere väl lugners?
'
Vad menar du med "tandstörningar"?

gladiatorerna1
2005-10-12, 09:03
Hur kommer det sig att vissa personers tandkött "blottas" mycket mer än normalt sett? Hur blir det så? Jag tycker att det ser väldigt ofräsht ut...

Rockhard
2005-10-12, 10:41
Hur kommer det sig att vissa personers tandkött "blottas" mycket mer än normalt sett? Hur blir det så? Jag tycker att det ser väldigt ofräsht ut...

När dom ler menar du? :MrT:

Det har väl att göra med hur långt upp överläppen sitter i förhållande till tänderna eller nåt...

gladiatorerna1
2005-10-12, 11:11
När dom ler menar du? :MrT:

Det har väl att göra med hur långt upp överläppen sitter i förhållande till tänderna eller nåt...

Jo, jag menar det. Jag tror jag har hört att det beror på att man misskött tänderna och att det i sin tur leder till en infektion i tandköttet...????

aliquis
2005-10-12, 11:15
Om man dricker mycket te, kan det missfärga tänderna? Kaffe gör ju det...Jag dricker grönt te med vaniljsmak (från lidl).Ja, jag har en framtand som får gråa "träd" på sig, spela roll, det är det värt ;), tandläkarna putsar bort det lätt som ingenting.

aliquis
2005-10-12, 11:16
borsta tänderna varje dag o ät regelbundet o ät inte så mkt godis... varför skulle dina tänder bli bruna om inte andras blir det? främst rökare o snusare som ska se uppÄr det bruna de blir? Jag får bara lite grått på en "ojämn"(?, antar att det är därför iaf) tand, typ sådant som blir i koppen om teet får stå i den. Mao, jag tror inte hela tanden infärgas, mina är nog relativt vita iaf.

aliquis
2005-10-12, 11:18
shiiiit passa dig så du inte får typ "tandstörningar" :D
jag använder iof oxå tandtråd varje dag :D

om dina tänder är vita nu o du lever som du gör så ere väl lugners?Vad hon menade var nog ilningar.

aliquis
2005-10-12, 11:20
Whiting tandkräm skall väl ta bort missfärgningar, men någo annars vitare tänderna får man inte av dem. knaj u löna sig tat andända om man nu är rädd för missfärgningar.Snygg stavning. Läste något test och en del av whiteningtandkrämerna är helt värdelösa och en del av de som inte är märkta med det är lika bra ;), generellt gäller väl att de eventuellt slipar mer på emaljen också. Ser inte vitsen till dem (jo, vitare tänder, men spela roll?), kör på Dentosal och tror den är så optimal det kan bli.
Har själv relativt gula tänder :( framförallt när jag har ätit något, de är väl genetiskt. Men blekning är väl grymt dåligt för tänderna, så jag får väl nöja mig med vad jag har.Förstår inte hur de skulle kunna byta färg efter att ha ätit en gång.

aliquis
2005-10-12, 11:23
Hur kommer det sig att vissa personers tandkött "blottas" mycket mer än normalt sett? Hur blir det så? Jag tycker att det ser väldigt ofräsht ut...Err? Antagligen för att deras läppar inte är "lika stora"? eller för att de ler mer extremt?Jo, jag menar det. Jag tror jag har hört att det beror på att man misskött tänderna och att det i sin tur leder till en infektion i tandköttet...????
Lär ju vara bs, däremot kan tandköttet "tryckas ner" från tanden, bland annat om man borstar för hårt men kanske även av bakterier, och då blir det ju mer tand synligt så att säga, men det är ju mest i motsatt riktning. Nackdelen med det är väl att man inte har någon emalj så långt ner på tanden.

Tolkia
2005-10-12, 14:05
Hur kommer det sig att vissa personers tandkött "blottas" mycket mer än normalt sett? Hur blir det så? Jag tycker att det ser väldigt ofräsht ut...
"Ofräscht"? Inte så länge de sköter munhygienen som folk, eller ...?
Hur mycket tandkött man visar beror mest på hur lång överläpp respektive hur korta tänder man har; har inget med defekter/infektioner etc. att göra (du ser ganska tydlig skillnad på ett friskt och ett inflammerat tandkött, för övrigt). Och har definitivt inget med HYGIEN att göra.

Zerohero
2005-10-12, 15:17
Snygg stavning. Läste något test och en del av whiteningtandkrämerna är helt värdelösa och en del av de som inte är märkta med det är lika bra ;), generellt gäller väl att de eventuellt slipar mer på emaljen också. Ser inte vitsen till dem (jo, vitare tänder, men spela roll?), kör på Dentosal och tror den är så optimal det kan bli.
Förstår inte hur de skulle kunna byta färg efter att ha ätit en gång.

Hehe, är en riktig slarvpelle på att skriva. Snabbt skriva någo bara och sen brukar jag rätta. men tydligen gjorde jag inte det den gången.

Har andvänt whiting typ halvår, inte sett nån direkt skillnad, men det är väl egentligen bara missfärgningar de tar bort.

Jo, jag har hört att de sliter på emaljen men endel inehåller ämnen som skall stärka emaljen för att komepensera det hela, om det nu funkar sen vet jag inte.

Menar att det blir matrester som på redan halvgult undererlag blir gulare. Nå, normalt tänker jag inte på det så.