handdator

Visa fullständig version : Chilinötter


-xR-
2002-07-08, 02:23
Jo, jag gick upp till köket och där hittade jag Chilinötter, jag läste lite på förpackningen och energi innehåller såg ut ungefär såhär:

Energi 100g

Kolhydrat 42g
Fett 40g
Protein 15g

tror det var uppemot 550-600kcal/100g...

Nåja, är kolydraterna snabba och fettet onyttigt?
Om det var nyttigt och kolhydraterna långsamma så skulle man ju kunna äta dem i bulk syfte. Skriv vad ni har för funderingar om dessa och vad ni tror.

/-xR-
:smokin:

Karl Alfred
2002-07-08, 08:45
Intressant fråga. Har faktiskt inte tänkt på GI i samband med nötter. Så jag slog upp det och jordnötter har extremt lågt GI - 21. Men nu så finns det ju ett frassigt chilikryddat skal runt din nöt som förmodligen höjer upp värdet en aning. Ingen idé att gissa.
Fettet i nötter räknas som bra fett. Mao så är det generelt bra att stoppa i sig nötter, för fett i nötter höjer fettförbränningen.
Men då är vi tillbaka till höljet på chilinötter. Det är ju fråga om en vanlig jordnöt som dragerats med en deg bestående av bl.a chili.
Så här ser innehållsdeklarationen ut enl. OLW:

Innehåll: Jordnötter, majsstärkelsevegetabilisk olja (delvis härdad)kryddblandning (naturliga aromer: cayennechili, kummin, vitlök, ingefäraoregano och paprika, saltsmakförstärkare: vegetabiliskt proteinhydrolysatnatriumglutamat, vetemjöl och druvsocker)socker, maltodextrinmodifierad stärkelse (E1440), saltäggvitepulverbakpulver: natriumvätekarbonat och natriumpolyfosfat.

Det är lätt att gissa att denna deg i sig själv kankse inte är den nyttigaste, förutom chilin som i sig själv är med och höjer ämnesomsättningen en del.

Slutsats: Ät dina chilinötter! Men med omdöme. En liten handfylla om dan bör nog räcka.

spinkoo
2002-07-08, 17:38
Annars kan man väl handla egna jordnötter och krydda efter behag, kanske till och med fritera om man vill. Annars spar man det till ätar dagen och deffar man inte är det ändå bara att stoppa i sig allt man ser...:hbang:

MVH/spinkoo

AJ
2002-07-09, 06:35
Nötter är ganska nyttigt. Bara man håller koll på kalorierna så det inte skenar iväg.

Fast chilinötter är INTE nyttigt. Nötter ska vara obehandlade och inte saltade.