handdator

Visa fullständig version : datorproblem; fil går inte att radera


MUGEN
2005-10-11, 06:25
någon hejjare på mjukvaru-delen av datorvärlden som kan svara på hur jag i XP tar bort en fil som enligt datorn antingen körs eller används av ett annat program, trots att inget av påståendena är sant *screwy*

det är en filmfil och jag vet att icke-hela(denna är hel dock) .AVI filer tidigare upträtt på liknande sätt för mig, men jag minns inte hur jag redde ut det då.

vore jävligt tacksam om någon kunde hjälpa ;)

Mental
2005-10-11, 06:29
någon hejjare på mjukvaru-delen av datorvärlden som kan svara på hur jag i XP tar bort en fil som enligt datorn antingen körs eller används av ett annat program, trots att inget av påståendena är sant *screwy*

det är en filmfil och jag vet att icke-hela(denna är hel dock) .AVI filer tidigare upträtt på liknande sätt för mig, men jag minns inte hur jag redde ut det då.

vore jävligt tacksam om någon kunde hjälpa ;)

Brukar vara windows thumbnail funktion som spökar, jag brukar inte orka felsöka utan öppnar windows xp i felsäkert läge med kommandotolk och deletar den på hederligt msdos manér :)

hasse36
2005-10-11, 06:30
Den enklaste lösningen är att starta tex Notepad och spara en fil med samma filnamn tex Movie.avi. Du skriver helt enkelt över den befintliga filen som jävlas.

Därefter tar du bort filen.

MUGEN
2005-10-11, 06:32
aha, nu väckte du nog minnena till liv. skapade nog en .BAT-fil och körde sedan den från just dos vid tidigare tilfällen.. minns inte fullt ut hur det gick till men skall kolla in det hela efter skolan, tackar! :bow:

PyToN
2005-10-11, 07:36
Haha, vill du dölja nått för övriga familjemedelemar? :naughty:

supra
2005-10-11, 08:06
Hitta detta.

Posted by Enipucrop (3 messages posted)
OK, I found this somewhere and it has fixed my problem: =========== I had exactly the same problem until I came across this handy little registry hack. Run regedit and find the following key :- HKEY_CLASSES_ROOTSystemFileAssociations.avishellex PropertyHandler Delete the "Default" value then close. You should now be able to see .avi previews almost instantly but without the crashes ============== Hope it helps you too"

Du ska nog ta backup på registret innan :P

Grahn
2005-10-11, 08:44
brukar ju annars funka att reboota och se om filen "släpps".

Buckethead
2005-10-11, 08:50
; Windows XP explorer movie fix.
;
; WARNING - Use this file at your own risk.
;
; Executing this file will remove a registry key which makes explorer load shmedia.dll.
; Simply put, this removes the annoying "permission denied" errors when trying to
; move/copy/delete AVI files.
;
; To use this fix, right-click on the file and select install. Done.
;
; Information about the registry key from multiple sources.
; Inf-file compiled by Moo (2002-03-22).
; Idea by Duxus. Thanks to the kind people of "[BBB] Sweden #01", you know who you are! :-)
;

Sen kan du om du vill fixa det lilla programmet Who Lock Me? för att kolla vilken process som säger sig använda filen. Men XP-avifix löser problemen med avi-filer. Bara högerklicka och välj installera.

Mental
2005-10-11, 09:29
Sen kan du om du vill fixa det lilla programmet Who Lock Me? för att kolla vilken process som säger sig använda filen. Men XP-avifix löser problemen med avi-filer. Bara högerklicka och välj installera.

Tack, Who lock me kommer att vara användbart, har letat efter ett sådant program, skall lägga det till favoriterna.

jwzrd
2005-10-11, 10:50
Den enklaste lösningen är att starta tex Notepad och spara en fil med samma filnamn tex Movie.avi. Du skriver helt enkelt över den befintliga filen som jävlas.

Därefter tar du bort filen.

Det fungerar för att Notepad använder ett annat sätt att öppna målfilen än tex Wordpad och Explorer. Den skiter i att filen är låst av någon annan process. Bra tips!

Mental
2005-10-11, 10:52
Det fungerar för att Notepad använder ett annat sätt att öppna målfilen än tex Wordpad och Explorer. Den skiter i att filen är låst av någon annan process. Bra tips!

Hur pass elack i sitt överskrivande är den, kan man tex skriva över hal.dll eller explorer.exe under körning? Vore otroligt tufft, men njae, jag tror inte det borde funka? eller?

Fan måste hem och prova senare ;)

Dumleman
2005-10-11, 11:14
Annars stänger man av explorer.exe och tar bort den via kommandotolken!

aliquis
2005-10-11, 11:23
som sagt, kör avifix, vanligt tips på dc när det begav sig.

jwzrd
2005-10-11, 11:51
Hur pass elack i sitt överskrivande är den, kan man tex skriva över hal.dll eller explorer.exe under körning? Vore otroligt tufft, men njae, jag tror inte det borde funka? eller?

Fan måste hem och prova senare ;)

Såna filer ligger under Windows File Protection och har backuper i flera versioner i System Volume Information-katalogen. Tar du bort/ändrar så skriver windows tillbaka.

JJ
2005-10-11, 11:54
Hur pass elack i sitt överskrivande är den, kan man tex skriva över hal.dll eller explorer.exe under körning? Vore otroligt tufft, men njae, jag tror inte det borde funka? eller?

Fan måste hem och prova senare ;)

Testa om du kan skriva över Notepad.exe :naughty:

Mental
2005-10-11, 11:55
Såna filer ligger under Windows File Protection och har backuper i flera versioner i System Volume Information-katalogen. Tar du bort/ändrar så skriver windows tillbaka.

Tja, då är det bara att testa på nt4 häcken, den borde inte ha sådana finesser ;)

jwzrd
2005-10-11, 12:02
Tja, då är det bara att testa på nt4 häcken, den borde inte ha sådana finesser ;)
Skriv över \NTLDR och berätta sen :D

Mental
2005-10-11, 13:27
Skriv över \NTLDR och berätta sen :D

Måste bara vänta tills någon kollega lämnar sin dator oövervakad och olåst. :devil:

Kan ju inte sabba min egen ;)

MUGEN
2005-10-11, 15:31
Haha, vill du dölja nått för övriga familjemedelemar? :naughty:

inte precis :) , det var Cottrell Porter´s video som inte ville raderas

MUGEN
2005-10-11, 15:32
tackar fö. för alla tips, plockade manuellt bort reg. nyckeln(eller vad det kallas) som första tipset angav, fungerade prima!

Mental
2005-10-11, 17:42
Om det var någon som funderade, nej, notepad kunde inte skriva över explorer.exe :(