handdator

Visa fullständig version : Magrutor


Mucius
2005-10-10, 23:54
Det här inlägget kanske ska ligga i mappen "fettförbränning" men hur som helst..

Jag är en kille på 21 år, 180 cm lång, 80 kg tung..som är ute efter dels en starkare mage, dels att bli smalare = magrutor. Har efter ett års otroligt frosseri lagt (30 delicatobollar om dagen..!?) av helt med godis och börjat med nyttig mat. Ingen diet eller så utan vanlig husmanskost utan inslag av sötsaker.

Nu behöver jag då hjälp med min träning, hur ska jag få bort fettet på magen som satt sig där? OCH.. hur ska jag balansera magträning och ryggträning?
Vidare.. träning av armar och axlar intresserad mig måttligt men jag har läst att det är bra med muskler för att de ökar kroppens naturliga fettförbränning, hur ska jag ta ställning till det?

Så här ser mitt nuvarande träningsprogram ut:

Måndag: 2 timmars i trappmaskin + spinning. Samt 1 timme i diverse maskiner rygg och benträning.
Tisdag: Cyklar 3 mil i lagom tempo (på riktigt alltså)
Onsdag: Joggar innan frukost i 40 min, 2 timmar på gymmet varav 1 timme trappmaskin + 1 timme magträning i 5 olika maskiner
Torsdag: 2 timmars i trappmaskin + spinning. Samt 1 timme i diverse maskiner benträning.
Fredag: 2 timmars i trappmaskin + spinning. Samt 1 timme i diverse maskiner rygg och benträning.
Lördag: Joggar innan frukost i 40 min, 2 timmar på gymmet varav 1 timme trappmaskin + 1 timme magträning i 5 olika maskiner
Söndag: 2 timmar på gymmet varav 90 min trappmasking + cykel + löpband samt 30 min armträning (enda gången under veckan)


Jag är förstås övertacksam för svar men förstår om jag inte får några för det där träningsschemat ser invecklat ut även för mig.

PS. Bifogar en bild på min mage, men eftersom det här är mitt första inlägg någonsin på den här konferensen så är det inte säkert det lyckas :p

Mucius
2005-10-10, 23:58
Inte hann man redigera inlägget heller, typiskt. Min HUVUDFRÅGA är i alla fall:

Hur får jag bort underhudsfettet på magen på snabbaste sätt?

AdakEmil
2005-10-11, 00:08
Inte hann man redigera inlägget heller, typiskt. Min HUVUDFRÅGA är i alla fall:

Hur får jag bort underhudsfettet på magen på snabbaste sätt?

Jag skulle vilja påstå att du inte ska banta bort fettet från magen utan träna magen för att få större muskler som "når" ut genom fettet ;) jag är inte precis någon expert på området men men.

Ät mer träna hårdare på gymmet :whipped: och kanske lägg lite mindre tid på kondition.. Det är iaf min åsikt..

Mucius
2005-10-11, 00:16
Okej, det var intressant. Men oftare än 2 dagar i veckan kan jag inte träna magen för då sticker det som en kniv i magen, känns inte bra. Ska jag alltså träna ännu hårdare de dagar då jag tränar magen?

AdakEmil
2005-10-11, 00:21
Okej, det var intressant. Men oftare än 2 dagar i veckan kan jag inte träna magen för då sticker det som en kniv i magen, känns inte bra. Ska jag alltså träna ännu hårdare de dagar då jag tränar magen?

Kanske ska prova att ta det lite lugnare och sprida det på tre dagar, eller så ge allt vad du har dom två dagarna du tränar magen, det kan ju bero på att du är otränad när det gör ont i magen. variera även med olika övningar så att du inte bara kör t.ex crunches. tänk på att det inte bara är dom yttre magmusklerna som finns utan även dom som sitter under, kan inte namnen exakt men den ena är den såkallade Psoas som har att göra med magen. det finns en massa folk på forumet som är mera kvalificerade inom detta område. läs även Best of trådarna om magträning, där finns många goda råd!!

barda
2005-10-11, 00:38
prova på att inte motionera(så hårt) dagarna du lyfter vikter, och så kör du istället stenhårt rygg/mage de dagarna..

håller inte med om att du behöver variera övningar så mkt, iaf inte första månaden då du är nybörjare, brukar ta ett tag för musklerna att "vänja" sig vid en rörelse och få full kontakt.

aliquis
2005-10-11, 00:41
Låter lite väl mycket, hur lång tid tror du att du orkar hålla på med det där? Lägg ribban lägre och träna magen en gång om dagen. Motionen och bättre/mindre mat sköter resten.

Ame
2005-10-11, 09:07
Följer du det upplägget så kommer du nog att skada dig. Men vill du bygga magmuskler eller bara förbränna fett egentligen?

Beast
2005-10-11, 13:52
Sänk näringsintaget och du blir av med underhudsfett.

tinkerbell
2005-10-11, 15:08
Sänk näringsintaget och du blir av med underhudsfett.

Precis som Beast säger.

Med det schemat som du har kommer du garanterat få lite magrutor på magen. Men tänk på att inte få i dig mer kcal än vad du förbrukar, och med de schemat som du har ser det ut som om du har rätt hög förbränning.

Jag skulle slänga i lite vilodagar, 1-2 dagar.

Ät mkt protein, ät mindre kolhydrater, ät bra fetter.

BigForre
2005-10-11, 15:39
Det här kan vara intressant läsning för dig... (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11626)

Jax
2005-10-11, 15:41
Du kan inte på allvar mena att du tränar så mycket bara för att få lite magrutor?
I tid räknat så tränar du lika mycket som många elitidrottsmän.

Mucius
2005-10-11, 16:04
Tack för alla tips, jag har läst allt noga å ska följa de flesta råd. Och ja, jag menar allvar med att jag tränar så här mycket :p Jag är student, har gott om tid och, framför allt, gott om motivation!! Men det är inte bara för magrutorna jag tränar, jag tänkte cykla ner till Sydeuropa nästa sommar ;)

Hur som helst, jag har förstått att kosten är väldigt viktig. Kanske viktigare än själva träningen.

En dum fråga: Vad betyder "Deff"?? :S

BigForre
2005-10-11, 16:34
Deff = minskning av kroppsfett se här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881)

userfriendly
2005-10-11, 16:36
fyfan va mkt cardio!?
du kommer tappa dina rutor ist för fettet..

2 timmar i trappmaskin PLUS spinning? *whatever*

Jax
2005-10-11, 16:40
Hur länge har du tränat så mycket?
Klarar du av att göra det länge så måste du vara väldigt vältränad.

Mucius
2005-10-11, 19:34
Hmm, det blev lite misstolkat det där, jag menade: 2 timmar (trappmaskin + spinning), inte 2 timmar trappmaskin.....+ spinning :p

Så här har jag tränat i en månad nu, hade knappt vart på ett gym innan. Däremot har jag cyklat 5 mil om dagen cirkus.. i några år..på riktigt då alltså.

Men nu är jag nästan på det klara med hur jag ska göra. Den där vilodagen jag blev rekomenderad att ta t.ex...tog jag nu idag :p

Svampen
2005-10-12, 18:04
Satsa på att bygga massa nu i höst/vinter för att sen deffa fram magen i vår.
Lägg sen på en snygg solbränna så är du hemma.
Funkar inte det får du väl måla rutor med mascara eller nåt :)

larre
2005-10-12, 20:36
Sådana här exrema träningnojor, fungerar dom?
Dvs att man tränar som helt orimligt mkt som den här killen, kan man då få fantastiska resultat på mycket kort tid?

Skulle jag tex kunna köra cardio kl 07 11 15 18 21 och förbränna ruggiga mängder fett/energi?

Ame
2005-10-12, 20:50
Skulle jag tex kunna köra cardio kl 07 11 15 18 21 och förbränna ruggiga mängder fett/energi?
Klart du *kan*, men du skulle förmodligen skada dig.

Jax
2005-10-12, 20:55
Sådana här exrema träningnojor, fungerar dom?
Dvs att man tränar som helt orimligt mkt som den här killen, kan man då få fantastiska resultat på mycket kort tid?

Skulle jag tex kunna köra cardio kl 07 11 15 18 21 och förbränna ruggiga mängder fett/energi?
Som Ame sa, du skulle förmodligen skada dig och framför allt så skulle du slita som fan på kroppen. Men det var visst så Mucius var van vid att träna så mycket och då fungerar det jättebra. Men det tar tid att vänja sig vid sådana träningsmängder, om man ska orka ligga på den nivån under en längre tid.

Mandus
2005-10-13, 03:45
Varför träna enbart för att få magrutor? Att döma av din bild är du mer smal än tjock så jag rekommenderar dig att plocka bort det mesta av konditionsträningen om du inte har något annat mål än att få magrutor med den. Splitta upp kroppen på 3-4 styrkepass på gymmet i veckan och komplettera med några konditionspass så kommer du få snyggare kropp än med ditt Ironman-Schema!

Mucius
2005-10-23, 14:57
Jaha, ja jag har faktiskt börjat trappa ner på konditionsträningen lite..man orkar ju inte i längden.

Sista frågaN: Finns det något slags kosttillskott som skulle kunna hjälpa mig att få bort fettet på magen?

Fettecke
2005-10-23, 15:14
Jaha, ja jag har faktiskt börjat trappa ner på konditionsträningen lite..man orkar ju inte i längden.

Sista frågaN: Finns det något slags kosttillskott som skulle kunna hjälpa mig att få bort fettet på magen?

det heter "gå till doktorn och fettsug" :)

nej, du kan inte punktförbränna ditt fett på magen... visst finns de tillskott som hjälper till med förbränningen, men fortfarande Du som måste göra jobbet...

kommer inte på några namn nu, men kolla i kolos webbshop så finns de lite alternativ där...

vattenbuffel
2005-10-23, 15:20
Gör som Ove Rytter för att få ena riktigt rejäla magrutor som får brudarna att smälta. Ove Rytter har skrivit en bra guide.
PS. Jag skall bli den nya Ove Rytter.

Jakelol
2005-10-23, 15:26
Jo men jag har hör att den där Sauna belt ska vara riktigt bra *bs*

Zerohero
2005-10-23, 16:10
kör du med mycket motstånd och få repetioner? typ 6-12. Man får ingen tvättbräde av 50 situps som en del tror.

Philippp
2005-10-23, 16:35
kör du med mycket motstånd och få repetioner? typ 6-12. Man får ingen tvättbräde av 50 situps som en del tror.
säger vem? känner jävla massa folk som kör mer än 6-12 reps på magen och som har rutor.

RassK
2005-10-23, 18:39
Muskelstimulans får du även vid 500 reps, men maximalt får du vid lägre repetitioner och högre vikter :[
De personerna du känner har antagliten väldigt låg kroppsfett och deras rutor beror inte på deras massiva repetitioner ó_Ò

GymTT
2005-10-24, 14:41
Låter lite väl mycket, hur lång tid tror du att du orkar hålla på med det där? Lägg ribban lägre och träna magen en gång om dagen. Motionen och bättre/mindre mat sköter resten.


Blir det inte lite mycket att träna magen varje dag?

mini_Arnold
2005-10-24, 14:43
Blir det inte lite mycket att träna magen varje dag?
Inte om det är lätt. Dvs utan vikt

nottis
2005-10-24, 19:57
Jag dristar mig till att säga att Aliquis menade en gång i veckan.

Mucius
2005-10-24, 23:48
Jag har snappat åt mig alla råd, tack!

Jag brukar köra 10 * 3 med högt motstånd där första setet är så högt jag bara klarar av, andra är något lägre å tredje är ytterligare något lägre.

Vidare tränar jag då magen 2 gånger i veckan (klarar inte mer), då kör jag alla möjliga övningar. B.la situps på bänk i 200 grader och knästående ab roller med vikt på ryggen (de andra övningarna jag gör kan jag inte namnet på).

Hur som helst, jag har ett litet problem. Rutorna börjar komma..men bara 4 st, hehe. Det är som att jag har för mycket fett runt naveln..men väldigt lite fett 5-10 ovanför, mycket märkligt! Får ju inte bort skiten heller trots 1500 förbrända kcal i snitt per träningspass :p

6-Pack
2005-10-25, 15:01
Jag har snappat åt mig alla råd, tack!

Jag brukar köra 10 * 3 med högt motstånd där första setet är så högt jag bara klarar av, andra är något lägre å tredje är ytterligare något lägre.

Vidare tränar jag då magen 2 gånger i veckan (klarar inte mer), då kör jag alla möjliga övningar. B.la situps på bänk i 200 grader och knästående ab roller med vikt på ryggen (de andra övningarna jag gör kan jag inte namnet på).

Hur som helst, jag har ett litet problem. Rutorna börjar komma..men bara 4 st, hehe. Det är som att jag har för mycket fett runt naveln..men väldigt lite fett 5-10 ovanför, mycket märkligt! Får ju inte bort skiten heller trots 1500 förbrända kcal i snitt per träningspass :p

sista fettsamlingarna går bort efter ett tag.......

Dk1ng
2005-10-25, 16:20
Jag har snappat åt mig alla råd, tack!
Hur som helst, jag har ett litet problem. Rutorna börjar komma..men bara 4 st, hehe. Det är som att jag har för mycket fett runt naveln..men väldigt lite fett 5-10 ovanför, mycket märkligt! Får ju inte bort skiten heller trots 1500 förbrända kcal i snitt per träningspass :p

Med tanke på hur hårt du tränar och med mycket kondition är det viktigt att du får i dig tillräckligt med mat för att bli av med fettet. Om du äter för lite så kommer kroppen börja ta av musklerna istället för fettet eftersom kroppen har lättare för att omvandla musklerna till energi. Att ligga runt 500 kcal under din energiförbrukning är en bra riktlinje, att ligga lägre riskerar att leda till att det blir kontraproduktivt.

Sen är det viktigt att tänka på att om du äter alldeles för lite under en lägre period så kommer din kropp anpassa sig till det och ställa in kroppen på "svält". Det kan vara en idé att emellanåt ha så kallade "ätardagar" där du äter betydligt mer än vad du gör annars för att på så sätt lura kroppen att den inte svälter.

Slutligen så handlar det om att ha tålamod, att göra sig av med fettet tar tid och att i allt för hög grad försöka påskynda denna process leder oftast till ett sämre slutresultat.