handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott - Tullen?


_Magnus_
2005-10-10, 21:59
Någon som har någon erfarenhet om hur det funkar att ta med kosttillskott utomlands på semester och få det genom tullen??

Kanske pulverformat inte är att rekomendera, känns ju spontant lite riskabelt.

mangemani
2005-10-10, 22:02
låt dom sniffa på kreatin pulvret om dom nu är misstänksamma,gör dom det så kan jag lova att dom inte gör om det igen,svider som fan om man råkar andas in pulver röken i näsan.

andersw
2005-10-11, 08:59
Jag har tagit med mig kosttillskott i pulverform utomlands.
Man gör ju inget olagligt så det behöver du inte oroa dig för, det som kan va jobbigt är om dom misstänker nått och kanske tar väskan i beslag för att kolla vad det är för pulver..

Action
2005-10-11, 09:22
Jag har tagit med mig kosttillskott i pulverform utomlands.
Man gör ju inget olagligt så det behöver du inte oroa dig för, det som kan va jobbigt är om dom misstänker nått och kanske tar väskan i beslag för att kolla vad det är för pulver..

Jag har tom haft det förpackat i små plastpåsar, och blivit stoppad. Hade då även en burk med "mixade" piller i form av koffein, omega-3, ZMA. Tullen brydde sig föga, men det beror nog också på hur man svarar på deras frågor och hur mycket man svettas.. :)

_Magnus_
2005-10-11, 20:55
Jag har tagit med mig kosttillskott i pulverform utomlands.
Man gör ju inget olagligt så det behöver du inte oroa dig för, det som kan va jobbigt är om dom misstänker nått och kanske tar väskan i beslag för att kolla vad det är för pulver..



Ja jag menar det, det är ju det jag är rädd för, en massa trubbel liksom =)

Peter-N1
2005-10-13, 22:40
Ja jag menar det, det är ju det jag är rädd för, en massa trubbel liksom =)

Inga problem. Misstänker de något så låter de hunden sniffa. Kör de utan hund så finns det snabbtester på de flesta narkotiska preparat.

Fast det beror självklart vart du reser. Alla länder har ju inte samma resurser eller vänliga tjänstemän :)

raZmus
2005-10-13, 22:54
Jag valde att inte ta med mig något när jag åkte till Thailand. Jag vågade helt enkelt inte :D

Peter-N1
2005-10-14, 01:33
Jag valde att inte ta med mig något när jag åkte till Thailand. Jag vågade helt enkelt inte :D

Bra val :D

mini_Arnold
2005-10-14, 05:58
Någon som har någon erfarenhet om hur det funkar att ta med kosttillskott utomlands på semester och få det genom tullen??

Kanske pulverformat inte är att rekomendera, känns ju spontant lite riskabelt.
För att quota oseriösa s.k byggare.
"Du kan ju inte gå på semester med tillskott i bagaget! OMG111!!
Då är det ju ingen semester om du inte slappnar av!!111
chilla och drick massa sprit, gör ingen skillnad i det stora hela ffS!!1"
Eller hur var det nu? ;)

Häll inte över det i en påse bara :D

raZmus
2005-10-14, 08:18
Bra val :D
Jag hade läst lite om döds- eller livstidsstraff på narkotikabrott, och helt säker på vad de klassar som vad är man ju inte ;)

Beast
2005-10-14, 12:02
Inga problem att ha med sig kosttillskott utomlands. Har haft allt och hade även en påse med glutamin inne i en kreatin burk som gick genom röntgen, dom brydde sig inte.

AngelLove
2005-10-14, 12:11
Inga som helst problem, har haft det i små plastpåsar i handbagaget.
En smart sak att göra är ju att innan säkerhetskontrollen säga till en vakt att du har kosttillskott med dig i handbagaget och att om de vill kontrollera det så är det inga problem för dig att ta upp innehållet. Vet inte om det är pga detta eller att de helt enkelt ser direkt att det inte är narkotika men jag har hitintills aldrig behövt ta upp en påse.

Semester har man ju eftersom man inte tränar. Äta måste man oavsett om man tränar eller inte och varför ge kroppen sämre resurser att vila upp sig genom bristfällig kost och alkohol ??

Glenno
2005-10-14, 16:15
Brosan hade med sig protein pulver tillbaka till Sweden efter utlandtjänst. Han skickade upp en låda med proteinpulver, bilder, cd-skivor, T-shirst mm. Och när han fick hem lådan så hade tullen öppnat burken med pulvret och inte skruvat dit locket på den riktigt så det var proteinpulver i hela lådan... Alla kort och skivor var 'förstörda'. Han fick sitta och puttsa på ALLT för att få bort det..

Han fick ett par hundringar i ersättning, dock ej tillräckligt. Men det är ju ingen fara att ta med sig... Jag har haft med mig gainers när jag åka utomlands [ibland är det lite taskig mat dit man åker... Måste ha en backup.. :)].

Zakath
2005-10-14, 16:40
Brosan hade med sig protein pulver tillbaka till Sweden efter utlandtjänst. Han skickade upp en låda med proteinpulver, bilder, cd-skivor, T-shirst mm. Och när han fick hem lådan så hade tullen öppnat burken med pulvret och inte skruvat dit locket på den riktigt så det var proteinpulver i hela lådan... Alla kort och skivor var 'förstörda'. Han fick sitta och puttsa på ALLT för att få bort det..

Han fick ett par hundringar i ersättning, dock ej tillräckligt. Men det är ju ingen fara att ta med sig... Jag har haft med mig gainers när jag åka utomlands [ibland är det lite taskig mat dit man åker... Måste ha en backup.. :)].



Jag hade med mig 10kg protein från USA i det vanliga bagaget, inga problem för mig, dem brydde sig inte. Fast i USA så är dem kanske mer vana vid sådant än i andra länder.

n1tro
2005-10-14, 16:54
haha tänk om den batchen kreatin kanske just ÄR typ heorin... hade varit liiiiite jobbigt aså

formula4shape
2005-10-14, 21:56
Jag har tom haft det förpackat i små plastpåsar, och blivit stoppad. Hade då även en burk med "mixade" piller i form av koffein, omega-3, ZMA. Tullen brydde sig föga, men det beror nog också på hur man svarar på deras frågor och hur mycket man svettas.. :)

samt hur grov man är + antal lager brunkräm ;)

_Magnus_
2005-10-16, 10:56
Inga problem. Misstänker de något så låter de hunden sniffa. Kör de utan hund så finns det snabbtester på de flesta narkotiska preparat.

Fast det beror självklart vart du reser. Alla länder har ju inte samma resurser eller vänliga tjänstemän :)



Egypten ;)

MrBoris
2005-10-16, 11:03
När jag var i Bali så slängde jag till och med mina alvedon, man vet ju aldrig *innocent*