handdator

Visa fullständig version : get the pump?


barda
2005-10-10, 19:01
Många reps till failure för max pump och ökad massa, stämmer det här?
svara gärna om du är body builder, jag vet vad styrkelyftare har för åsikt om detta men jag skiter i ökning i styrka, helst skulle jag vilja öka endast i volym.

såg ngn som skrev ngt liknande; "bryr mig inte i styrka, jag är body builder och vill öka i volym, styrkan är en bieffekt"

The Draf
2005-10-10, 19:38
Sant om "många reps" är mellan 10-12 reps. Det är väl en nästan allmänt accepterad siffra för dom flesta här på kollo och innom bodybuilder världen

wabbabi_bb
2005-10-10, 22:06
Många reps till failure för max pump och ökad massa, stämmer det här?
svara gärna om du är body builder, jag vet vad styrkelyftare har för åsikt om detta men jag skiter i ökning i styrka, helst skulle jag vilja öka endast i volym.

såg ngn som skrev ngt liknande; "bryr mig inte i styrka, jag är body builder och vill öka i volym, styrkan är en bieffekt"

de kanske är många som inte vet vad gtp går ut på. Då du kanske ska förklara de bätte för att man ska kunna yttra sig.

1: muskelgrupp/ pass
2:mellan 13-19 set........." t:ex 19 set på ryggen och 13 bröst."
3: reps mellan 8-10.... 10-12... 15 reps på första seten.
4: största delen basövningar med nån extra isolerings övning.
5: lite vila mellan seten för att få maximalt med pump.
6: 7 dagars vila föruto vader och mage som tränas 3 ggr veckan.

jag tror de är de viktigaste.

krellik
2005-10-10, 22:11
men jag skiter i ökning i styrka, helst skulle jag vilja öka endast i volym.


Det här gör mej nyfiken. Varför vill man inte öka i styrka?? Även byggar muskler mår ju bra av tunga vikter så...?

wabbabi_bb
2005-10-10, 22:14
Det här gör mej nyfiken. Varför vill man inte öka i styrka?? Även byggar muskler mår ju bra av tunga vikter så...?

jag tycker åxå att de är helt ointressant med styrka. Om jag fick skulle jag gärna bli dubbelt så stor som jag är nu och ta hälften så tunga vikter som jag gör nu. : *flex*

barda
2005-10-10, 22:14
de kanske är många som inte vet vad gtp går ut på. Då du kanske ska förklara de bätte för att man ska kunna yttra sig.

1: muskelgrupp/ pass
2:mellan 13-19 set........." t:ex 19 set på ryggen och 13 bröst."
3: reps mellan 8-10.... 10-12... 15 reps på första seten.
4: största delen basövningar med nån extra isolerings övning.
5: lite vila mellan seten för att få maximalt med pump.
6: 7 dagars vila föruto vader och mage som tränas 3 ggr veckan.

jag tror de är de viktigaste.

Jag visste ärligt talat inte vad det går ut på, tyckte bara att det verkade vara mkt intressant.
Du får gärna upplysa mig lite mer om ämnet.
7 dagars vila förutom vader och mage som tränas 3ggr i veckan?
Du vilar alltså 7 dagar mellan varje bröstpass osv?

barda
2005-10-10, 22:21
Det här gör mej nyfiken. Varför vill man inte öka i styrka?? Även byggar muskler mår ju bra av tunga vikter så...?

Jag tycker att jag lyfter alldeles tillräckligt men jag blir inte större, så jag känner att jag skulle vilja prioritera volym före styrka.. Självklart så kommer styrka med massa/volym.

Hittills har jag kört få reps på tunga vikter.
Och nu(idag faktist) så har jag börjat köra mellan 10-12 reps, men självklart så kör jag så tungt jag bara kan, till fail alltså.

krellik
2005-10-10, 22:29
jag tycker åxå att de är helt ointressant med styrka. Om jag fick skulle jag gärna bli dubbelt så stor som jag är nu och ta hälften så tunga vikter som jag gör nu. : *flex*


Det låter ju otroligt utan syntol. För jag menar -tyngre- vikter på 8-12 reps är väl fortfarande den främsta lösningen för att packa på massa... Eller har saker hänt i byggar världen??

wabbabi_bb
2005-10-10, 22:31
Jag tycker att jag lyfter alldeles tillräckligt men jag blir inte större, så jag känner att jag skulle vilja prioritera volym före styrka.. Självklart så kommer styrka med massa/volym.

Hittills har jag kört få reps på tunga vikter.
Och nu(idag faktist) så har jag börjat köra mellan 10-12 reps, men självklart så kör jag så tungt jag bara kan, till fail alltså.

du har allt där...kan skiva in alla pass imorgon om du vill. orkar inte nu.

wabbabi_bb
2005-10-10, 22:33
Det låter ju otroligt utan syntol. För jag menar -tyngre- vikter på 8-12 reps är väl fortfarande den främsta lösningen för att packa på massa... Eller har saker hänt i byggar världen??

de stämmar bra 8 12 är guld.

barda
2005-10-10, 22:45
du har allt där...kan skiva in alla pass imorgon om du vill. orkar inte nu.

Ja, tack det skulle vara schysst. *yourock*

Jacksatan
2005-10-11, 07:34
Hur mycket volym man får av träning är genetiskt och har inte att göra med om man gör 6 eller 12 reps. Det är långt ifrån alla byggare som kör 10-12 reps då många byggt upp sin volym på att köra 6-8 t ex.

barda
2005-10-11, 10:19
Hur mycket volym man får av träning är genetiskt och har inte att göra med om man gör 6 eller 12 reps. Det är långt ifrån alla byggare som kör 10-12 reps då många byggt upp sin volym på att köra 6-8 t ex.


Gud vad jag är less på folk som skyller på att allt är genetiskt betingat..
Självklart så är det genetiskt hur lätt man har för att bygga muskler men det måste ju ändnå finnas träningsvarianter som är ultimat för volym, ultimat för styrka osv.

Ska man gräva ner sig och skylla på att man inte har rätta generna så fort det går tungt? Låter inte som en byggare i mina öron :)

jwzrd
2005-10-11, 10:20
Seriöst getthepumpdotcomgrabbar..

barda
2005-10-11, 10:25
Seriöst getthepumpdotcomgrabbar..

Gillar du inte getthepump? ;)

jwzrd
2005-10-11, 10:34
Gillar du inte getthepump? ;)

Gillar du inte bondfångeri? Jag har ingen aning om vem du är osv, men jag tycker det känns töntigt att en ny site lanseras, plötsligt finns 5-6 tycken users med 10-50 posts som alla bara snackar med varandra och om getthepump. Forummercial.

barda
2005-10-11, 11:08
Gillar du inte bondfångeri? Jag har ingen aning om vem du är osv, men jag tycker det känns töntigt att en ny site lanseras, plötsligt finns 5-6 tycken users med 10-50 posts som alla bara snackar med varandra och om getthepump. Forummercial.

Nej, jag gillar inte bönder heller..
Måste väl för fan få diskurera ett träningsprogram om vi tror att det är effektivt?

Jacksatan
2005-10-11, 11:20
Gud vad jag är less på folk som skyller på att allt är genetiskt betingat..
Självklart så är det genetiskt hur lätt man har för att bygga muskler men det måste ju ändnå finnas träningsvarianter som är ultimat för volym, ultimat för styrka osv.

Ska man gräva ner sig och skylla på att man inte har rätta generna så fort det går tungt? Låter inte som en byggare i mina öron :)

När gnällde jag på generna? Det är väl du som gnällt på att du inte kan bygga massa på 4-6reps som den sopa du är. Prova kör 10-12reps, jag lovar dig du kommer inte få mer volym i förhållande till styrkeökningarna som du skulle fått på 4-6reps.
Varför styrkelyftare kör så få reps har ju att göra med att de tränar nervsystemet lika mycket, maxar man aldrig blir det en chock för kroppen att gå in o köra en maxning, de måste bli van de få repsen eftersom det är vad de tävlar i. Men inte fasen ska du tro att de skulle få mer volym om de fick för sig att börja köra 12reppare.

barda
2005-10-11, 11:31
När gnällde jag på generna? Det är väl du som gnällt på att du inte kan bygga massa på 4-6reps som den sopa du är. Prova kör 10-12reps, jag lovar dig du kommer inte få mer volym i förhållande till styrkeökningarna som du skulle fått på 4-6reps.
Varför styrkelyftare kör så få reps har ju att göra med att de tränar nervsystemet lika mycket, maxar man aldrig blir det en chock för kroppen att gå in o köra en maxning, de måste bli van de få repsen eftersom det är vad de tävlar i. Men inte fasen ska du tro att de skulle få mer volym om de fick för sig att börja köra 12reppare.

Syftade inte bara på dig när det gällde generna.
"prova kör 10-12reps, jag lovar dig du kommer inte att få mer volym i förhållande till styrkeökningarna du skulle fått på 4-6reps"
okej, tack för tipset.

Liten Men Fet
2005-10-11, 11:50
Varför vill man bli stor men inte starkare, eller kunna ta hälften av styrkan mot dubbla storleken?

Vansinnigt tycker jag vad ska man se stor ut för om man inte kan lyfta ett skit?
*screwy*

Men det är klart det kanske är väldigt få av dom som lyfter skrot som använder musklerna till något vettigt.
Jag vill hellre vara starkare än jag ser ut. Mycket roligare så.

Det är ju som att styla en bil, sänka den och köpa feta fäljar och stor vinge sen har man den klenaste motorn i.
Otroligt fånigt och bakvänt.

Som att ha en stor slapp *** som krymper när du får bånge.

mini_Arnold
2005-10-11, 12:00
Tycker tvärtom litenmenfet

Varför vara stor och tjock eller klen och motsatsen till grov bara för att vara så stark som möjligt.
Idiotiskt tycker jag.
Jag tycker det är bättre om det syns att jag tränar.
Inte fan vill jag höra "du är fet." -ja men jag lyfter jättemycket!!
eller "har du tränat länge..?" -ja några år.. "ah ok.. för det syns inte.."

litenmenfet, du får digga läget och inse att vissa vill bli så starka som möjligt och andra vill bygga så mycket som möjligt.
Peace

krellik
2005-10-11, 16:00
Jack Satan så du menar på fulaste allvar att 8-12 inte skulle bygga mer massa än 3 repare? Alla experter som kör periodiserad träning med en muskel uppbygnads fas med just dessa reps, de är helt ute och cyklar då eller? Mej veterligen får man mer sarkoplasmisk muskeltillväxt om man håller sej på dessa reps.

fonzie
2005-10-11, 16:10
MEN VA FAN!!!! gör 1-1000 reps och håll käft!

Annars tycker jag getthepump är rätt intressant. Tror min kropp skulle svara bra på det. Sällan som jag känner mig trött efter 6-9 set. Gillar basövningar också! :thumbup:

jwzrd
2005-10-11, 16:12
Varför vill man bli stor men inte starkare, eller kunna ta hälften av styrkan mot dubbla storleken?

Vansinnigt tycker jag vad ska man se stor ut för om man inte kan lyfta ett skit?
*screwy*

Men det är klart det kanske är väldigt få av dom som lyfter skrot som använder musklerna till något vettigt.
Jag vill hellre vara starkare än jag ser ut. Mycket roligare så.

Det är ju som att styla en bil, sänka den och köpa feta fäljar och stor vinge sen har man den klenaste motorn i.
Otroligt fånigt och bakvänt.

Som att ha en stor slapp *** som krymper när du får bånge.

Så många sanningar, så lite utrymme :D HAhaha

wabbabi_bb
2005-10-11, 16:14
Jack Satan så du menar på fulaste allvar att 8-12 inte skulle bygga mer massa än 3 repare? Alla experter som kör periodiserad träning med en muskel uppbygnads fas med just dessa reps, de är helt ute och cyklar då eller? Mej veterligen får man mer sarkoplasmisk muskeltillväxt om man håller sej på dessa reps.

håller med dig 100%.

Shadow Warrior
2005-10-11, 16:19
håller med dig 100%.

Frågan är hur inspirerande det är att träna på ett sätt som knappt ger styrkeökningar alls? Samt att muskelmassa ökar så långsamt att du redan efter ett par veckor kommer att ha tröttnat på skiten och bytt schema redan.

Mass-Tech
2005-10-11, 17:14
Tycker inte den är specielt bättre eller sämre än alla andra "mirakel" program där ute i gymvärlden.

Liten Men Fet
2005-10-11, 21:24
Tycker tvärtom litenmenfet

Varför vara stor och tjock eller klen och motsatsen till grov bara för att vara så stark som möjligt.
Idiotiskt tycker jag.
Jag tycker det är bättre om det syns att jag tränar.
Inte fan vill jag höra "du är fet." -ja men jag lyfter jättemycket!!
eller "har du tränat länge..?" -ja några år.. "ah ok.. för det syns inte.."

litenmenfet, du får digga läget och inse att vissa vill bli så starka som möjligt och andra vill bygga så mycket som möjligt.
Peace

Det är klart det syns att man tränar annars får det vara något som är otroligt fel!
Och var sa jag att man ska vara fet när man är stark?
Eller att man ska vara som en sticka och stark ändå?
Jag vill se vältränad och ganska bitig ut och kunna backa upp det genom att lyfta tyngre än vad jag ser ut att klara, konstigt?

Men jag diggar läget att en del bara vill ha musklerna till stranden och att stå framför spegeln och runka..
Jag lyfter riktigt tunga saker då och då i vardagslivet och det vill jag kunna göra med marginal och säkerhet.

wabbabi_bb
2005-10-11, 21:32
Det är klart det syns att man tränar annars får det vara något som är otroligt fel!
Och var sa jag att man ska vara fet när man är stark?
Eller att man ska vara som en sticka och stark ändå?
Jag vill se vältränad och ganska bitig ut och kunna backa upp det genom att lyfta tyngre än vad jag ser ut att klara, konstigt?

Men jag diggar läget att en del bara vill ha musklerna till stranden och att stå framför spegeln och runka..
Jag lyfter riktigt tunga saker då och då i vardagslivet och det vill jag kunna göra med marginal och säkerhet.


ok?

mini_Arnold
2005-10-11, 21:36
Det är klart det syns att man tränar annars får det vara något som är otroligt fel!
Och var sa jag att man ska vara fet när man är stark?
Eller att man ska vara som en sticka och stark ändå?
Jag vill se vältränad och ganska bitig ut och kunna backa upp det genom att lyfta tyngre än vad jag ser ut att klara, konstigt?

Men jag diggar läget att en del bara vill ha musklerna till stranden och att stå framför spegeln och runka..
Jag lyfter riktigt tunga saker då och då i vardagslivet och det vill jag kunna göra med marginal och säkerhet.
Jag syftade enbart på styrkelyftare då. Det var lågt gjort av mig men jag lär mig av mina fördomar och misstag.. förhoppningsvis.
Jag tyckte bara till, precis som du.
Och ja jag tycker det är konstigt att du vill vara starkare än du ser ut att vara. Är det konstigt?
Borde inte vara det eftersom du tycker det är konstigt om man vill motsatsen. Dvs vara köttig men inte vara så stark som man ser ut.
Sen så vet jag att BB inte behöver ha nåt med låga vikter att göra.
Jag vet att man måste öka vikterna efterhand oavsett repsantal för att växa.
Jag håller här för jag ska gå o skita o sen sova.
Vi prioriterar olika bara. Viktiga är vi mår bra av det vi gör.
Peace och fortsätt med ditt. :thumbup:

Ungtuppen
2005-10-11, 21:36
ok?
vad menar du?

toreld
2005-10-11, 21:38
Gillar du inte bondfångeri? Jag har ingen aning om vem du är osv, men jag tycker det känns töntigt att en ny site lanseras, plötsligt finns 5-6 tycken users med 10-50 posts som alla bara snackar med varandra och om getthepump. Forummercial.

ahaa.. så du menar: få posts = liten kunskap *screwy*

Fatcan
2005-10-11, 21:58
ahaa.. så du menar: få posts = liten kunskap *screwy*

Snarare att det första dom börjar snacka om är Get the Pump.

toreld
2005-10-11, 22:03
Snarare att det första dom börjar snacka om är Get the Pump.

jojo, men bara för att dom är nya på forumet behöver det inte betyda att de är nya på gymmet!! eller??

barda
2005-10-11, 22:56
Det är klart det syns att man tränar annars får det vara något som är otroligt fel!
Och var sa jag att man ska vara fet när man är stark?
Eller att man ska vara som en sticka och stark ändå?
Jag vill se vältränad och ganska bitig ut och kunna backa upp det genom att lyfta tyngre än vad jag ser ut att klara, konstigt?

Men jag diggar läget att en del bara vill ha musklerna till stranden och att stå framför spegeln och runka..
Jag lyfter riktigt tunga saker då och då i vardagslivet och det vill jag kunna göra med marginal och säkerhet.

Du lyfter tunga saker då och då, är det magen när du ska runka?

;)

barda
2005-10-11, 22:58
jojo, men bara för att dom är nya på forumet behöver det inte betyda att de är nya på gymmet!! eller??

Han tror nog att vi gör reklam för boken, att vi skapat användare i det syftet

Liten Men Fet
2005-10-12, 00:05
Jag syftade enbart på styrkelyftare då. Det var lågt gjort av mig men jag lär mig av mina fördomar och misstag.. förhoppningsvis.
Jag tyckte bara till, precis som du.
Och ja jag tycker det är konstigt att du vill vara starkare än du ser ut att vara. Är det konstigt?
Borde inte vara det eftersom du tycker det är konstigt om man vill motsatsen. Dvs vara köttig men inte vara så stark som man ser ut.
Sen så vet jag att BB inte behöver ha nåt med låga vikter att göra.
Jag vet att man måste öka vikterna efterhand oavsett repsantal för att växa.
Jag håller här för jag ska gå o skita o sen sova.
Vi prioriterar olika bara. Viktiga är vi mår bra av det vi gör.
Peace och fortsätt med ditt. :thumbup:

Rajt, får be om ursäkt om jag verkade hetsig jag har bara lite svårt att förstå meningen med att inte vara stark men jag får nog vidka mina vyer.
Jag har alltid tyckt det varit kul att vara starkare än jag ser ut och skulle nog bli besviken om det var tvärtom men det kanske är så för alla. Nu ska jag sova lycka till med träningen! :thumbup:

Liten Men Fet
2005-10-12, 00:07
Du lyfter tunga saker då och då, är det magen när du ska runka?

;)

Nä jag är smal FAKTISKT!
Dock är egot jävligt stor och tungt att släpa runt på. :em: