handdator

Visa fullständig version : Hålla emot i negativ fas eller inte?


Dissector
2005-10-10, 18:10
God kväll. Jag läste i senaste numret av BODY, Chris Acetos artikel om muskeluppbyggnad. Han skrev, vad det gällde hastigheten att man bör utföra varje repetion förhållandevis snabbt, och man behöver inte alls hålla emot i den negativa fasen, utan lägger mer stress på musklerna om man istället håller uppe ett högt tempo. Någon som kan kommentera detta, för jag är lite nyfiken på hur det ligger till. Gäller det olika för olika saker, t.e.x om något bygger mer styrka än det andra o.s.v eller helt enkelt, vilket bör man göra, hålla emot, eller reppa ganska snabbt?

The Draf
2005-10-10, 19:36
I artikeln "Building Your Rep, Part I" och Part II pratar Chad Waterbury väldigt ingåend om detta. Artikeln finns på T-nation. Tror inte man får länka dit pga webshop regeln.

HenrY
2005-10-10, 19:42
Tycker det känns bra att hålla emot lite på negativa fasen, dvs den negativa fasen är längre än den positiva!
Men att köra jätte långsamt tror jag inte riktigt på!
Tycker även jag får bättre kontakt med de muskler som tränas om jag håller emot i den negativa fasen!

Kebab-Arne
2005-10-10, 20:13
Milos Sarcev som står och pratar om i sina getfit-filmer att man ska prova köra extremt långsamma repetetioner. I bla hacklift och axelpress. :)

Ulf A Big
2005-10-10, 20:19
Det beror på om du kör för muskler eller styrka. Tempo muskler 4.1.2
Tempo styrka 2.1. Dvs kontrollerat ned och explosivt upp

Spannmål
2005-10-10, 20:28
Det beror på om du kör för muskler eller styrka. Tempo muskler 4.1.2
Tempo styrka 2.1. Dvs kontrollerat ned och explosivt upp

Detta är ett antagande. Vad baseras det på? Alla kan skriva ihop några siffror på måfå. Personligen tror jag att maximal hypertrofi uppkommer vid 3,3.2.0,7.

Ulf A Big
2005-10-10, 20:29
Detta är ett antagande. Vad baseras det på? Alla kan skriva ihop några siffror på måfå. Personligen tror jag att maximal hypertrofi uppkommer vid 3,3.2.0,7.
Använd google

Dissector
2005-10-10, 23:00
Det beror på om du kör för muskler eller styrka. Tempo muskler 4.1.2
Tempo styrka 2.1. Dvs kontrollerat ned och explosivt upp

Aha, så det bästa vore väl kanske att variera?
Intressant att testa i periodiseringen då kanske.

Spannmål
2005-10-10, 23:16
Använd google

Jaa. Låt oss använda google. Varför behöver vi diskutera hur man bäst får mucklerna att växa när vi har google. 4.1.2 must be teh shit.

Varför lägger vi inte den infon som sticky så kan vi droppa alla diskussioner om DC, HIT, HST, MAX-OT osv osv eftersom det är 4.1.2 som bygger volym bäst.

Cerberus
2005-10-10, 23:38
vad fan snackar ni om?!? 412? Kodspråk som jag har missat?

Spannmål
2005-10-11, 01:06
vad fan snackar ni om?!? 412? Kodspråk som jag har missat?

Innebär att lyftet utförs genom 4 sekunder ner, 1 sekunds paus med stången på bröstet och 2 sekunder upp. Om det är bänkpress dvs.

Mr. Moose
2005-10-11, 05:30
Innebär att lyftet utförs genom 4 sekunder ner, 1 sekunds paus med stången på bröstet och 2 sekunder upp. Om det är bänkpress dvs.

Att säga upp o ner är missvisande. För och förtydliga:

1:sta siffran är den eccentriska biten i lyftet. (Man håller imot, Stången på väg ner i bänk, knäböj etc men stången på väg UPP när man kör lat's drag.)

2:dra siffran är "vilan" innan man börjar den consentriska delen av lyftet.

3:dje siffran är tiden för den consentriska delen. (Man lyfter, stången upp i bänk o knäböj men stången NER i lat's drag.)

Ibland används en 4:de siffra som visar hur länge man ska "vila" mellan repsen.

Claes

Själv bryr jag mig inte om tempo så mycket, jag kör långsamt ner (beroende på hur det känns) o explosivt upp.

rosto
2005-10-11, 06:43
Man behöver inte lyfta vikten alls, har ni testat SCT ?

:D

Som vanligt finns det inget rätt eller fel (inom vissa gränser dvs) bara olika åsikter.

userfriendly
2005-10-11, 06:50
tycker man får bättre kontakt och kontroll över vikten om man håller emot på vägen ner.. hålla emot betyder inte att man medvetet måste hålla tillbaka så att man dör utan att man låter det ta tid o att man somsagt får kontakt där

Popeye
2005-10-11, 09:18
Artikeln på T-Nation var mkt bra, kolla in den om ni inte redan har gjort det.

Spannmål
2005-10-11, 10:45
Att säga upp o ner är missvisande. För och förtydliga:

1:sta siffran är den eccentriska biten i lyftet. (Man håller imot, Stången på väg ner i bänk, knäböj etc men stången på väg UPP när man kör lat's drag.)

2:dra siffran är "vilan" innan man börjar den consentriska delen av lyftet.

3:dje siffran är tiden för den consentriska delen. (Man lyfter, stången upp i bänk o knäböj men stången NER i lat's drag.)

Ibland används en 4:de siffra som visar hur länge man ska "vila" mellan repsen.

Claes

Själv bryr jag mig inte om tempo så mycket, jag kör långsamt ner (beroende på hur det känns) o explosivt upp.


Tack för förtydligandet. Även om jag tyckte att det framgick vad jag menade ;)

Ulf A Big
2005-10-11, 11:26
Att säga upp o ner är missvisande. För och förtydliga:

1:sta siffran är den eccentriska biten i lyftet. (Man håller imot, Stången på väg ner i bänk, knäböj etc men stången på väg UPP när man kör lat's drag.)

2:dra siffran är "vilan" innan man börjar den consentriska delen av lyftet.

3:dje siffran är tiden för den consentriska delen. (Man lyfter, stången upp i bänk o knäböj men stången NER i lat's drag.)

Ibland används en 4:de siffra som visar hur länge man ska "vila" mellan repsen.

Claes

Själv bryr jag mig inte om tempo så mycket, jag kör långsamt ner (beroende på hur det känns) o explosivt upp.

4.1.2 Betyder fyra sekunder negativ fas och en sekund i statiskt läge(inte vilande) och två sekunder positiv fas. Nu klarar man inte göra det i alla repetitioner då belastningen skulle bli för låg för att överbelastning ska ske. Utan man kör på detta viset kanske fyra reps och övergår sedan till ett lösare tempo som gör att man klararar av göra de sista repsen.

Vid maximalstyrketräning är det 2.1 kontrollerat ned och explosivt upp.

Max-OT eller vad ni nu säger vara det program som gud skapade för just adekvat muskelbyggning. Det är kanske din lycka så fortsätt och träna likadant månad efter månad med samma tempo och repsvariation så kommer din kropp anpassa sig till det och trivas med dina rutiner.

jwzrd
2005-10-11, 12:40
4.1.2 Betyder fyra sekunder negativ fas och en sekund i statiskt läge(inte vilande) och två sekunder positiv fas. Nu klarar man inte göra det i alla repetitioner då belastningen skulle bli för låg för att överbelastning ska ske. Utan man kör på detta viset kanske fyra reps och övergår sedan till ett lösare tempo som gör att man klararar av göra de sista repsen.

Vid maximalstyrketräning är det 2.1 kontrollerat ned och explosivt upp.

Max-OT eller vad ni nu säger vara det program som gud skapade för just adekvat muskelbyggning. Det är kanske din lycka så fortsätt och träna likadant månad efter månad med samma tempo och repsvariation så kommer din kropp anpassa sig till det och trivas med dina rutiner.

Så det är 4.1.2.4repssenlösareresten du menar? Jag har _aldrig_ sett någon grov person träna så. Däremot har jag sett en jävla massa expertsenor träna den varianten och några liknande. Ho hum.

Ulf A Big
2005-10-11, 12:56
Så det är 4.1.2.4repssenlösareresten du menar? Jag har _aldrig_ sett någon grov person träna så. Däremot har jag sett en jävla massa expertsenor träna den varianten och några liknande. Ho hum.

Ta nu inte ut stycket ur sin mening.

De flesta grova personer du ser träna har inte behov av sådana här fjantigheter eftersom de växer ändå av andra mer produktiva metoder.

jwzrd
2005-10-11, 13:02
Ta nu inte ut stycket ur sin mening.

De flesta grova personer du ser träna har inte behov av sådana här fjantigheter eftersom de växer ändå av andra mer produktiva metoder.

Det är ju det jag säger. Man/dom växer av mer produktiva metoder än av att köra på hundbensvikter för att köra 4 sekunders negativ fas. Allvarligt talat vet jag inte om du skämtar med mig när du säger 4 sekunder. Fan, testa nu i luften och ta 4 sekunder på dig att höja händerna från axlarna rakt upp tills du har raka armar. TVÅ sekunder är det folk som kör en kontrollerad, och vad som uppfattas som långsam, negativ fas tar på sig.

Och vadå stycket ur sin mening? Om du säger: 4.1.2 så pass exakt som du gör det så är det 4.1.2.

morte
2005-10-11, 14:43
Så det är 4.1.2.4repssenlösareresten du menar? Jag har _aldrig_ sett någon grov person träna så. Däremot har jag sett en jävla massa expertsenor träna den varianten och några liknande. Ho hum.

Ho hum, glömt din prozac idag?

jwzrd
2005-10-11, 14:46
Pust, pes.

Va?

morte
2005-10-11, 15:00
Va?

Jag menar att du verkar bära på en hel del negativ energi. Pröva prozac.

jwzrd
2005-10-11, 15:02
Jag menar att du verkar bära på en hel del negativ energi. Pröva prozac.

Ok?

Spannmål
2005-10-11, 18:27
Ho hum, glömt din prozac idag?

Varför freakar du ut i alla trådar?

Sve
2005-10-11, 19:13
Ok?

Remeron rekommenderar jag i Jw's fall.

carry on boys. *popcorn*

Scratch89
2005-10-11, 20:04
Jag skulle vilja se den som håller emot 150kg+ i fyra sekunder när de markar...

MasterChief
2005-10-11, 20:21
Jag skulle vilja se den som håller emot 150kg+ i fyra sekunder när de markar...

Skulle det vara några problem? Alla som får upp vikten kan garanterat hålla emot vikten nedåt i fyra sekunder...Men varför låta muskeln arbeta när man bara kan släppa skiten i marken i stället.

Scratch89
2005-10-11, 20:22
Skulle det vara några problem? Alla som får upp vikten kan garanterat hålla emot vikten nedåt i fyra sekunder...Men varför låta muskeln arbeta när man bara kan släppa skiten i marken i stället.
Jag har aldrig sagt att det är en omöjlighet.
Skulle nog inte tro att Farbror Rygg skulle tycka om det dock.
Jag har väl en sekunds negativ fas när jag kör mark, mest för att det inte ska dåna så förbannat i golvet när jag släpper ner vikten.
Det är ju överbelastning man växer av, inte uthållighet, anser jag.

jwzrd
2005-10-11, 20:24
Jag har aldrig sagt att det är en omöjlighet.
Skulle nog inte tro att Farbror Rygg skulle tycka om det dock.
Jag har väl en sekunds negativ fas när jag kör mark, mest för att det inte ska dåna så förbannat i golvet när jag släpper ner vikten.
Det är ju överbelastning man växer av, inte uthållighet, anser jag.

Jag släpper aldrig vikten hårt i golvet när jag markar, jag sätter ner den lika kontrollerat som jag gör i alla övningar.

Scratch89
2005-10-11, 20:26
Jag släpper aldrig vikten hårt i golvet när jag markar, jag sätter ner den lika kontrollerat som jag gör i alla övningar.
Precis som jag då.

Lillgrabben
2005-10-11, 20:30
Jag skulle vilja se den som håller emot 150kg+ i fyra sekunder när de markar...


Jaha, & vad är det för svårt med det då? :confused:



Däremot finner jag ingen anledning till att göra det.


Edit; det finns nog andra övningar som lämpar sig bättre till utdragna negativer än just marklyft. Men nog går det om man nu skulle vilja prova på det.

MasterChief
2005-10-11, 20:45
Jag har aldrig sagt att det är en omöjlighet.
Skulle nog inte tro att Farbror Rygg skulle tycka om det dock.
Jag har väl en sekunds negativ fas när jag kör mark, mest för att det inte ska dåna så förbannat i golvet när jag släpper ner vikten.
Det är ju överbelastning man växer av, inte uthållighet, anser jag.

* Varför skullle "Farbror Rygg" inte gilla långsamma negativa när man är 40% starkare i den fasen? Kraftutvecklingen är ju samtidigt betydligt lägre eftersom det inte förekommer någon kraftig acceleration.

* Varför är fyra sekunder negativt arbete uthållighet?

Självklart finns det anledning till att en SL-kille alternativt en wannabee undviker långsamma negativa i många fall, men för en kille som syftar på att bli stark och bygga i största allmänhet har inte mycket att förlora på att köra lite långsammare negativa. Eftersom vi är så pass mycket starkare i den negativa fasen så tror jag det är jämförbart resultatmässigt oavsett vilket tempo man kör däremot så upplever i alla fall JAG bättre kontroll och muskelkontakt vid långsammare tempo.

Scratch89
2005-10-11, 20:46
Jag själv tycker det känns riktigt otäckt att luta sig fram sakta för att släppa ner vikten. Ryggen klarar det, men känns som om nacke och liknande tar skada. Men vad vet jag.
Jag tar iallafall på mig runt en sekund för att sätta ner vikten igen.
Sedan tar jag nytt grepp, drar upp stången, håller kvar, sen ner igen.

Ulf A Big
2005-10-12, 07:46
Jag skulle vilja se den som håller emot 150kg+ i fyra sekunder när de markar...

I marken är det nog bra att ha kontroll på vikten men kanske inte i fyra sekunder det verkar vara lite överdrivet. När jag kör raka marklyft för hamstrings fungerar det bra men om jag kör vanliga mark så handlar det om maximal styrkeutveckling dvs kontrollerat upp och mer slappt i backen så att gymägarn skriker att han är rädd om golvet.

En lite rättelse i den här tråden då det känns som om det har smugit in lite missförstånd i den. Självklart bygger (maximalstyrkeutveckling) 1-4 reps tempo 2.1 muskler men i huvudsak handlar det om neuronalutveckling som också är nödvändig för att få ut maximalutdelning under sk. hypertrofiträning dvs 6-12 reps gärna i tempo 4.1.2 men kan även utföras i andra tempon bara den negativa fasen är kontrollerad.

jwzrd
2005-10-12, 09:26
I marken är det nog bra att ha kontroll på vikten men kanske inte i fyra sekunder det verkar vara lite överdrivet. När jag kör raka marklyft för hamstrings fungerar det bra men om jag kör vanliga mark så handlar det om maximal styrkeutveckling dvs kontrollerat upp och mer slappt i backen så att gymägarn skriker att han är rädd om golvet.

En lite rättelse i den här tråden då det känns som om det har smugit in lite missförstånd i den. Självklart bygger (maximalstyrkeutveckling) 1-4 reps tempo 2.1 muskler men i huvudsak handlar det om neuronalutveckling som också är nödvändig för att få ut maximalutdelning under sk. hypertrofiträning dvs 6-12 reps gärna i tempo 4.1.2 men kan även utföras i andra tempon bara den negativa fasen är kontrollerad.

Jag vet att du har en studie du gärna skyltar med som underbygger detta, men styrkelyftare brukar som bekant ha en enorm muskelmassa trots att deras utveckling bara är neuronalutveckling, don't you think?

Jag håller med dig om en kontrollerad negativ fas om det är "kött" man vill bygga primärt och inte styrka. Men fyra sekunder är uppåt väggarna (jag böjer mig naturligtvis för undersökningar som visar motsatsen) och .. ingen tränar så. (Utom någon udda sena som läst en artikel på T-mag och plötsligt vet allt). Som jag sa högre upp, två sekunders negativ fas är en riktigt långsam sådan. Jag ligger däromkring på många övningar (alla för något år sedan) och var i princip ensam om att köra så långsam negativ fas).

MasterChief
2005-10-12, 10:23
ingen tränar så. (Utom någon udda sena som läst en artikel på T-mag och plötsligt vet allt)

Jag kör alltid långsamma negativa men är ingen udda sena. Jag är kanske inte lika stor som åskguden jwrzd men jag har legat mellan 90-100 under de perioder byggningen roat mig. Jag tycker javawizardens generaliseringar är fåniga och nej, jag grinar inte.

Är det ingen här förutom jag som gillar att sega som fan på den negativa fasen efter man nått positiv failure?

jwzrd
2005-10-12, 10:43
Jag kör alltid långsamma negativa men är ingen udda sena. Jag är kanske inte lika stor som åskguden jwrzd men jag har legat mellan 90-100 under de perioder byggningen roat mig. Jag tycker javawizardens generaliseringar är fåniga och nej, jag grinar inte.

Är det ingen här förutom jag som gillar att sega som fan på den negativa fasen efter man nått positiv failure?

Visa gärna generaliseringarna du ogillar. Och jo, jag gillar det särskillt mycket att sega dom sista negativa delarna. Och som jag redan sagt, det är mycket mycket sällan jag ser någon köra den negativa fasen lika långsamt som jag och jag ligger runt 2 sekunder. Jag står fast vid att det i 100% av fallen när jag sett någon köra en negativ fas som är längre än så alltid handlar om en sena/smartskalle. Den typen som kommer fram och säger: Du, om du kör biceps så där så kommer du aldrig bli grov till Arnold S. TROTS att det råder fara och färde för att få biceps i ansiktet om man står för nära.

Sen får du skilja på att köra som du och jag kör (att nypa lite längre sista 1-2 reppen) och att börja varje set med fyra sekunders negativ fas för att sen slarva mot slutet. Två diametralt olika sätt att köra (på den här töntdetaljnivån alltså).

Biffarna på alla gym jag varit på tränar ofta relativt lika, rätt snabba och ofta något avkortade repetitioner. Jag tänker inte ens ge mig in på att försöka bry mig om vad det beror på att dom är grova, vad dom stoppar i sig (eller om). Jag inser naturligtvis även att det är hörsägen. Likförbaskat är det intressant.

Själv kör jag alltid hela reps, 1-2 sekunders negativ fas och i dom flesta övningarna så snabb positiv fas som möjligt utan att rycka, i det utförande jag uppfattar som allra mest effektivt. Ibland är det analstrikt, ibland cheat.

Rockhard
2005-10-12, 10:55
Ju mindre man håller emot i bänkpressen desto bättre studs får man i bröstkorgen > större vikter > mer respekt på gymmet *flex*

Nej, jag tycker nog man ska hålla emot, känns mer kontrollerat då.

Ulf A Big
2005-10-12, 11:07
Visst är 2 sekunder en bra tumregel när det gäller att få fiberrekrytering och troligen räcker det bra långt i den personliga utvecklingen. Men vad vi pratade om var det mest optimala. Problemet med att sega beror till stor del av att man tränar för många set och för lätt och uttröttar muskeln och klarar inte av att överbelasta den med adekvat överbelastning när man kommer till arbetsset. Om det nu ska bli adekvat och med optimal överbelastning så handlar det om kanske max 2 arbetsset och som föregaås av en lätt och ej uttröttande uppvärmning.

jwzrd
2005-10-12, 12:13
Visst är 2 sekunder en bra tumregel när det gäller att få fiberrekrytering och troligen räcker det bra långt i den personliga utvecklingen. Men vad vi pratade om var det mest optimala. Problemet med att sega beror till stor del av att man tränar för många set och för lätt och uttröttar muskeln och klarar inte av att överbelasta den med adekvat överbelastning när man kommer till arbetsset. Om det nu ska bli adekvat och med optimal överbelastning så handlar det om kanske max 2 arbetsset och som föregaås av en lätt och ej uttröttande uppvärmning.

Två sekunders positiv fas, en sekunds statisk anspänning, fyra sekunders negativ fas under första halvan av settet, mer slarv under andra halvan i två arbetsset totalt per muskelgrupp är det som krävs för optimal överbelasting. Det är den metod som genererar bäst resultat i form av muskelmassa eftersom vi inte pratar om neuronal anpassning.

Har jag förstått dig rätt då?

Ulf A Big
2005-10-12, 12:20
Ja, fast det är bara sant under perioder av träning under året. Forskning visar att du behöver ha båda delarna för att kunna få fortsatt bra utdelning av träningen men inte i samma perioder.

jwzrd
2005-10-12, 12:23
Ja, fast det är bara sant under perioder av träning under året. Forskning visar att du behöver ha båda delarna för att kunna få fortsatt bra utdelning av träningen men inte i samma perioder.

Forskning ja, är det samma undersökning du pratar om fortfarande?

Sniggel
2005-10-12, 13:00
En liten paradox med det här att köra en långsam kontrollerad negativ rep gentemot snabb rep:

Man utvecklar mer kraft för att vända den eccentriska rörelsen i bottenläget om man kör en snabb negativ, det är bästa sättet om man vill få så stor belastning som möjligt på muskeln (men detta är bara under ett kort ögonblick och kan förmodligen vara farligt i vissa sammanhang).
Och en långsam kontrollerad rep utvecklar minst kraft, fast det blir mycket jämnt fördelat över hela rörelsebanan samt en belastning över en längre tidsperiod.

Langster
2005-10-13, 15:23
Jag skulle vilja se den som håller emot 150kg+ i fyra sekunder när de markar...
Vill du se folk som håller emot 10kg och under i skivstångscurl också eller? *whatever*

rememberence
2005-10-13, 16:17
finns en kille på gymmet som kör uppvärmningset så snabbt i smithen att det nästan börjar brinna :D ingen jävla negativ fas där inte ;)

obesogen
2005-10-13, 16:51
Kan det ha att göra med vilka fibrer och vilka energisystem man vill aktivera att göra? Helt oventenskapligt sådär, bara en tanke. Men ATP förrådet på IIX fiberna räcker lite över en sekund. Sådeles kan man inte låta lyftet ta allt för långt tid för då kopplas IIA fibrerna in som inte är lika explosiva och sådeles kan man inte lyfta lika tungt.