handdator

Visa fullständig version : Dåliga gener ?


Piranha
2005-10-10, 15:14
Jag skulle vilja påstå dålig mentalitet .. eller ren jävla lathet.

Finns de nåt som heter dåliga eller bra gener ?

Cilia
2005-10-10, 15:18
Jag skulle vilja påstå dålig mentalitet .. eller ren jävla lathet.

Finns de nåt som heter dåliga eller bra gener ?
jag har dåliga gener
mina never är inte vad dom borde vara.

dtox
2005-10-10, 15:18
Klart det finns. Men det är ju ingen anledning till att haka upp sig på något sånt. Jag VET att vissa bygger snabbare och bättre än andra, men jag tror ändå inte att det är så jättestor skillnad. Tror det handlar mer om besultsamhet och självförtroende.

Ninjasmurf
2005-10-10, 15:18
förutom dom som har mutationer som orsakar direkta tillväxt störningar så; nej dåliga gener finns inte

Fatalist
2005-10-10, 15:19
Nej, inte i den utsträckning som folk påstår, tror jag.

99.9875347815% av fallen är det säkert rent bullshitgnäll bara för att folk tränar/äter fel

King Grub
2005-10-10, 15:19
Finns de nåt som heter dåliga eller bra gener ?

Jomenvisst.

Men minst lika ofta är det bara en ursäkt för den som inte orkar ta i.

MasterChief
2005-10-10, 15:19
En fråga av relativ natur. Alla har givetvis olika förutsättningar. Detta gäller givetvis även att bygga muskler. Men även den som har usla förutsättningar (om man utgår från en Bellkruva) kan bygga seriös massa.

clash
2005-10-10, 15:19
Ja för fan... en del människor kan mer eller mindre leva o träna totalt oseriöst och som skit och fortfarande vara grövre än någon som verkligen sliter arslet av sig. På samma sätt kan en del personer kura arslet av sig och få samma effekt som en annan person får på en testo i veckan ...

palme
2005-10-10, 15:20
Ja för fan... en del människor kan mer eller mindre leva o träna totalt oseriöst och som skit och fortfarande vara grövre än någon som verkligen sliter arslet av sig. På samma sätt kan en del personer kura arslet av sig och få samma effekt som en annan person får på en testo i veckan ...

Jupp.

Ninjasmurf
2005-10-10, 15:20
finns lika lite som att 98% av dom feta amerikanerna har fel på ämnesomstättningen

JJ
2005-10-10, 15:21
Ja, självklart. Men som sagt, inget att hänga upp sig på.

MasterChief
2005-10-10, 15:21
Jag blir förvånad att det finns folk som på allvar tror att inte gener har någon betydelse.

King Grub
2005-10-10, 15:22
Jag blir förvånad att det finns folk som på allvar tror att inte gener har någon betydelse.

Samma här.

clash
2005-10-10, 15:23
finns lika lite som att 98% av dom feta amerikanerna har fel på ämnesomstättningen


skitsnack, jag känner personligen folk som dyngar i sig 4 gram testo i veckan utan att göra mer gains än jag gör själv ren nästan. Hade jag legat på 4 gram testo i veckan så hade jag antagligen dött, men i händelse av att jag överlevde skulle jag fan gaina ordentligt även ifall min kost bestog av mariekex o amfetamin.

Du behöver inte ha dåliga gener för att bli smällfet på amerikansk kosthållning men skall du vara grov utan att anstränga dig eller ha någon som helst chans att tex. tävla så skall du fan ha riktigt bra gener!

JJ
2005-10-10, 15:26
finns lika lite som att 98% av dom feta amerikanerna har fel på ämnesomstättningen

Om vi vänder på det lite, jag har en polare som väger 100 kg med synliga rutor. Han har aldrig styrketränat något annat än biceps (han har 2 hantlar hemma), däremot spelar han innebandy och springer en del. Jag anser att han har bra gener vilket följdaktligen borde innebära att många andra har sämre gener.

J.Saarela
2005-10-10, 15:26
Är väl mera gener och sen Superbra gener.

King Grub
2005-10-10, 15:26
"Human body size and composition are as much a matter of environment as of natural endowment, with each having about 50% influence."

Body maintenance and repair: how food and exercise keep the musculoskeletal system in good shape, M J Rennie, Exp Physiol 90.4 pp 427-436 Apr 2005.

clash
2005-10-10, 15:28
"Human body size and composition are as much a matter of environment as of natural endowment, with each having about 50% influence."

Body maintenance and repair: how food and exercise keep the musculoskeletal system in good shape, M J Rennie, Exp Physiol 90.4 pp 427-436 Apr 2005.


Grub.. jag har svårt att läsa o ta till mig det du skriver medans jag inte kan släppa tanken på att det är du som skuttar omkring och rå-bajsar på din avatar...

King Grub
2005-10-10, 15:32
Grub.. jag har svårt att läsa o ta till mig det du skriver medans jag inte kan släppa tanken på att det är du som skuttar omkring och rå-bajsar på din avatar...

Hej vad det går bland buskar och snår med den dansande bajsbollen.

"Bajs kan ju se olika ut, ha olika färg och t.o.m. lukta olika. Men man kan ha mycket nytta av bajs. Tänk bara på hur bra det växer i trädgårdsland och rabatter när man lagt på gödsel!

Kanske en och annan vuxen rynkar på näsan, för det är mycket prutt i boken, men kom då ihåg att: "Även fina tant Charlotte, bajsar en och annan kotte!"

Ur Bajsboken, av Pernilla Stalfelt.

http://www.z.lanbib.se/bajsboken.gif

http://www.hdk.gu.se/examina/exa04/hrpics/emma_megitt_Kiss&Bajs.jpg

Zakath
2005-10-10, 15:32
Beror på hur man ser det, visst alla kan bygga, bara att det krävs lite mer tid för vissa. Men självklart existerar dåliga gener, borde inte vara något snack om det om ni gått ut grundskolan med hyfsade betyg.

clash
2005-10-10, 15:32
Hej vad det går bland buskar och snår med den dansande bajsbollen.

"Bajs kan ju se olika ut, ha olika färg och t.o.m. lukta olika. Men man kan ha mycket nytta av bajs. Tänk bara på hur bra det växer i trädgårdsland och rabatter när man lagt på gödsel!

Kanske en och annan vuxen rynkar på näsan, för det är mycket prutt i boken, men kom då ihåg att: "Även fina tant Charlotte, bajsar en och annan kotte!"

Ur Bajsboken, av Pernilla Stalfelt.

http://www.z.lanbib.se/bajsboken.gif

http://www.hdk.gu.se/examina/exa04/hrpics/emma_megitt_Kiss&Bajs.jpg


Jaa.. fan bajs e fan bra schysst!

skaparn
2005-10-10, 15:35
Egentligen har jag ingen aning eftersom genetik inte direkt är mitt fält, men en sak vet jag:

http://www.cnn.com/SHOWBIZ/Movies/9908/16/det.rock.city/link.gene.simmons.jpg

bad Gene

Langster
2005-10-10, 15:39
skitsnack, jag känner personligen folk som dyngar i sig 4 gram testo i veckan utan att göra mer gains än jag gör själv ren nästan.
Är det han den där jag tror det är? I så fall... Har nån ens sett honom träna någonsin?

Rockhard
2005-10-10, 15:40
Eh...eftersom det finns olika gener så måste det ju finnas gener som är bättre än andra osv. Hade vi alla vart identiska kloner hade inga dåliga gener funnits :)

daja
2005-10-10, 15:43
Jag skulle vilja påstå dålig mentalitet .. eller ren jävla lathet.

Finns de nåt som heter dåliga eller bra gener ?

självklart finns det de

JLL
2005-10-10, 15:43
Naturligtvis har alla olika förutsättningar.

mini_Arnold
2005-10-10, 15:44
Även om det finns så tänker jag inte låta det hindra mig från att nå mitt mål.
Vill jag väga 100kg rippad kommer jag göra det förr eller senare ändå.
"Fuck genes" // Zone :hbang:

Langster
2005-10-10, 15:46
Jag tror det finns skillnader mellan människor. Men jag valde Nej i pollen eftersom alla kan bli vältränade, kanske inte till samma nivå, men efter sina egna förutsättningar.
Det finns inga jag kan inte bli vältränad-gener! det är en inställning!

Yankeee
2005-10-10, 15:49
Klart det existerar, men inte på den nivån som vissa vill få det att tro. Det är bara ännu en i raden av bortförklaringar från folk som inte orkar anstränga sig.

Jet
2005-10-10, 15:53
Klart det finns, men du måste ju definera vad du menar med dåliga kontra bra...

Ur träningssynpunkt t.ex så behöver ju vissa inte köra ben på ett halvår och de är grova och hårda ändå, medans vissa provar alla möjliga tekniker och det händer inte ett skit....

En del har ju konstiga fästen på muskler, så att de aldrig kan få en harmonisk struktur på kroppen etc....

Samt att man till viss del ärver tillkortakommanden och färdigheter....

Dumleman
2005-10-10, 16:02
Vad spelar det för roll egentligen? Man gör så gott man kan och ser hur långt man kommer.

King Grub
2005-10-10, 16:11
Det spelar stor roll om man vill komma längre än man kan.

I o f s är det inte många som når så långt dom kan heller.

Ninjasmurf
2005-10-10, 16:17
clash> 4g testo snubbens kropp kanske är så sabbad nu att den inte funkar, fast mer sannolikt är att han brister i kost, träningsmetodik och målmedvetenhet.
Dock kan man fråga sig vad gener har med saken att göra om man drar i sig mer testo i veckan än vad en tonårig kille producerar på ett halvår..då tror jag man har vandrat långt bort från generna...

JJ> din polare kanske har sunda matvanor i kombination med att vara aktiv..sen beror ju ganska mycket på hur man levt som ung.. det är ialla fall vad jag tror, har man ätit bra och rört på sig bra som ung så brukar man vara i bättre form som vuxen och ha lättare att bygga en bra fysik...

kelk
2005-10-10, 16:20
Jag håller med Langster där!
Alla kan bli vältränade men många använder just gendelen som en bortförklaring!

King Grub
2005-10-10, 16:24
Att det är stora genetiska skillnader mellan individer är både bevisat och accepterat.

"There are likely dozens of genes and polymorphisms in those genes that contribute to muscle size, strength, and response to resistance training...

Muscle strength and size vary tremendously among individuals, and there is considerable evidence that genetic variation is largely responsible for this functional polymorphism.

Thus, there is considerable evidence to suggest that muscle size and strength have a strong heritable component."

Functional Polymorphisms Associated with Human Muscle Size and Strength, Medicine & Science in Sports & Exercise: Volume 36(7) July 2004 pp 1132-1139.

petersson
2005-10-10, 16:27
Jag skulle vilja påstå dålig mentalitet .. eller ren jävla lathet.

Finns de nåt som heter dåliga eller bra gener ?

...

Jacksatan
2005-10-10, 16:30
Den som påstår att gener inte har med saken att göra har ju inte hängt med på biologin. Det här är inte ens intressant att diskutera.

Lasse Kongo
2005-10-10, 16:34
jag vet nog minst 3st polare som är helt sjuka, kan leva på lite mackor och ngn proteinshake varannan månad+att de festar/knarkar som as, tränar som skolflickor men ändå sitter inne med helt sjuka kroppar, sånna där runda fina muskler som de flesta bara drömmer om, de ser typ ut som bodybuilders hur de än lever eller gör, bör ju va lite bra gener inblandat där.

en av dessa, som nog är den värsta av dem körde en EN!!!! liten puttig kur för säkert 5-6 år sedan, är väl inte poppis och skriva kurer här, men det var en riiiktgt mild och låg sådan, och med de resultaten han fick efter 10 veckor så sa han bara: aldrig mer prepp! han blev helt enkelt för jävla grov, som tur är har han allt dokumenterat på kort, han växte ur varenda plagg, idag tränar han inte alls, han jobbar i princip dygnet runt och lever på kaffe/valium/ghb/tjack, men han sitter fortfarande inne med en ruggig fysik, grov och hård som få, jag hatar han som fan, fast han är ju dock min vän...

Sheogorath
2005-10-10, 16:37
Den som påstår att gener inte har med saken att göra har ju inte hängt med på biologin. Det här är inte ens intressant att diskutera.

Medhåll härifrån. En annan invändning jag har är att många här kontrasterar dåliga gener med dålig inställning/lathet. Kass inställning och lathet kan säkerligen ha en genetisk komponent det också. Vissa människor är mer drivna och målinriktade än andra, och liksom mycket annat är det beteendet ett resultat av vissa geners interkation med miljön i och kring individen. Arv OCH miljö, mina vänner.

Grahn
2005-10-10, 17:07
Klart fan man kan ha "dåliga gener" att säga något annat är ju ren lögn. Dock kan man fråga sig om det är spec konstruktivt att säga att man sitter inne med dåliga gener.

Herkulez
2005-10-10, 17:17
jag vet nog minst 3st polare som är helt sjuka, kan leva på lite mackor och ngn proteinshake varannan månad+att de festar/knarkar som as, tränar som skolflickor men ändå sitter inne med helt sjuka kroppar, sånna där runda fina muskler som de flesta bara drömmer om, de ser typ ut som bodybuilders hur de än lever eller gör, bör ju va lite bra gener inblandat där.

en av dessa, som nog är den värsta av dem körde en EN!!!! liten puttig kur för säkert 5-6 år sedan, är väl inte poppis och skriva kurer här, men det var en riiiktgt mild och låg sådan, och med de resultaten han fick efter 10 veckor så sa han bara: aldrig mer prepp! han blev helt enkelt för jävla grov, som tur är har han allt dokumenterat på kort, han växte ur varenda plagg, idag tränar han inte alls, han jobbar i princip dygnet runt och lever på kaffe/valium/ghb/tjack, men han sitter fortfarande inne med en ruggig fysik, grov och hård som få, jag hatar han som fan, fast han är ju dock min vän...
jaha och?

skaparn
2005-10-10, 17:20
Klart fan man kan ha "dåliga gener" att säga något annat är ju ren lögn. Dock kan man fråga sig om det är spec konstruktivt att säga att man sitter inne med dåliga gener.

Bra poäng. Man kanske ska utveckla det till att skillnader finns i termer av "bra" och "dåliga", men att det är helt irrelevant, eftersom individen endast har sin egen uppsättning att jobba med.

Dock skulle man i en lite ruggig framtidsdystopi tänka sig att generna analyseras i ung ålder så att föräldrarna kan lotsa in barnet på aktiviteter där deras barn har bäst förutsättningar. Tyvärr så lär det hända så fort tekniken blir tillgänglig.

Loke
2005-10-10, 17:23
Den som påstår att gener inte har med saken att göra har ju inte hängt med på biologin. Det här är inte ens intressant att diskutera.

Bah. Det är du som inte har förstått biologin ordentligt. Bara för att det finns gener, betyder inte det att de skapar några mätbara skillnader. Det är skillnad på att ha olika gener och få olika resultat av generna. Den här debatten har inget med grundläggande biologikunskaper att göra.

Det är självklart att gener påverkar. Men frågan är om generna ger variationer på 50% eller 0,5%. Dvs, om genernas effekt är mätbart i praktiken. Så uppfattade i alla fall jag frågan.

King Grub
2005-10-10, 17:34
Det är självklart att gener påverkar. Men frågan är om generna ger variationer på 50% eller 0,5%. Dvs, om genernas effekt är mätbart i praktiken. Så uppfattade i alla fall jag frågan.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1100083&postcount=17

Är det någon som vet vad han talar om på området är det Michael Rennie.

Jacksatan
2005-10-10, 17:37
Bah. Det är du som inte har förstått biologin ordentligt. Bara för att det finns gener, betyder inte det att de skapar några mätbara skillnader. Det är skillnad på att ha olika gener och få olika resultat av generna. Den här debatten har inget med grundläggande biologikunskaper att göra.

Det är självklart att gener påverkar. Men frågan är om generna ger variationer på 50% eller 0,5%. Dvs, om genernas effekt är mätbart i praktiken. Så uppfattade i alla fall jag frågan.

Magnus Samuelsson tog 100 i bänk första gången han provade, när han tränat ett år tog han 200. Hur många på brädan tar det överhuvudtaget? Det är inte många som ens dopar sig som satan o har tränat i 10år som gör det.
Vad mer behövs som bevis? Ni som tror att gener inte spelar roll kan ju svara på varför alla sprinters i en VM final kommer från västafrika ursprungligen, och alla långdistansare från östafrika.

Jompi
2005-10-10, 17:44
Magnus Samuelsson tog 100 i bänk första gången han provade, när han tränat ett år tog han 200. Hur många på brädan tar det överhuvudtaget? Det är inte många som ens dopar sig som satan o har tränat i 10år som gör det.
Vad mer behövs som bevis? Ni som tror att gener inte spelar roll kan ju svara på varför alla sprinters i en VM final kommer från västafrika ursprungligen, och alla långdistansare från östafrika.

Hur vet du att han tog 100 i bänk första gången han provade?
Det har jag MKT svårt att tro.

men om det nu skulle vara så, så har nog Magnus jobbat bra mkt hårdare innan han började träna styrketräning än vad en medelsvensson gjort, och det måstem an nog räkna med.

Jacksatan
2005-10-10, 17:52
Hur vet du att han tog 100 i bänk första gången han provade?
Det har jag MKT svårt att tro.

men om det nu skulle vara så, så har nog Magnus jobbat bra mkt hårdare innan han började träna styrketräning än vad en medelsvensson gjort, och det måstem an nog räkna med.

Han har själv sagt att han tog 100kg när han var 16 år. Han hade säkerligen jobbat hårdare än många andra, men du kan ju plocka ut ett gäng söner till bönder och se vem av dessa som tar 100kg otränade vid 16års ålder. Sen bör de även ta 200kg efter ett års träning...

Trance
2005-10-10, 17:56
Jag undrar hur man kan undgå att folk ser olika ut och har olika förutsättningar.

BigForre
2005-10-10, 18:08
Dåliga gener? Menar du att folk pga arvsanlag har lättare / svårare att bygga muskler?

Ja självfallet finns det, varför ställer du överhuvudtaget frågan? Det kan väl inte finnas någon som på fullaste allvar tror att generna inte skulle spela någon roll.

Dock blir jag lika trött på folk som gråter här på forumt om att de har kassa gener...som ett gammalt sletet lumpenuttryck lyder, gilla läget, det går liksom inte att göra något åt saken.

Allan
2005-10-10, 18:18
Först måste kan kanske definiera vad som är en "dålig gen"? Jag är lite besviken på att få forskningsresultat som inte definierar det först. För om nåt är "dåligt" så måste det vara sämre än något "bra", och vad är då bra? Nu låter jag som jwzrd light här men definition tack.
Vi har haft en sån här megatråd förrut, fast i ett seriösare forum, och jag hävdar med bestämdhet att det inte finns dåliga gener. Egentligen skiter jag i vad man kan hitta på internet, men än har jag inte sett följande;
Någon som tränar rätt, äter rätt, vilar rätt, är envis, har kul och vågar eller hetsas till att ta i - som inte fått några resultat efter tre år. Och har man fått det har man kanske "sämre" gener än den som är mer genetiskt lyckligt lottad, men det är tammefan inga "dåliga" gener.

allan

Allan
2005-10-10, 18:21
Hur vet du att han tog 100 i bänk första gången han provade?
Det har jag MKT svårt att tro.


Det är sant. Vad är det med det? Jag har träffat folk som var med. Lasse Norén gjorde 150 i knäböj första gången han överhuvudtaget prövade. Då var han femton. Jag var där. Där kan man snacka genetisk jackpot. Jag gjorde sämre vikter än honom men betyder det att jag har "dåliga" gener?

allan

Mago
2005-10-10, 18:26
"Dåliga gener = mindre bra gener"

och jag är övertygad om att det finns mer bra och mindre bra gener att bygga muskelmassa på.

Rockhard
2005-10-10, 18:27
Om man vill bli modell då? Finns det inga dåliga gener? Så om någon med utstående ögon och potatisnäsa vill bli modell så har han lika stor chans som en som ser ut som Brad Pitt? Skulle inte tro det. Hur kommer det sig då att när det gäller att bygga muskler eller bli stark så har alla lika bra förutsättningar?

Allan
2005-10-10, 18:31
Hur kommer det sig då att när det gäller att bygga muskler eller bli stark så har alla lika bra förutsättningar?

Ingen som hävdar det. Men det finns absolut ingen på det här forumet som varit i närheten av att nå sitt genetiska max. Jo, SL-göbbarna kanske. Inte när det gäller de förhoppningsfulla viktlyftarna i tonåren.
Det finns de som har bra och sen finns det de som har bättre. Men "dåliga" vägrar jag acceptera.

allan

Trance
2005-10-10, 18:38
Först måste kan kanske definiera vad som är en "dålig gen"? Jag är lite besviken på att få forskningsresultat som inte definierar det först. För om nåt är "dåligt" så måste det vara sämre än något "bra", och vad är då bra? Nu låter jag som jwzrd light här men definition tack.
Vi har haft en sån här megatråd förrut, fast i ett seriösare forum, och jag hävdar med bestämdhet att det inte finns dåliga gener. Egentligen skiter jag i vad man kan hitta på internet, men än har jag inte sett följande;
Någon som tränar rätt, äter rätt, vilar rätt, är envis, har kul och vågar eller hetsas till att ta i - som inte fått några resultat efter tre år. Och har man fått det har man kanske "sämre" gener än den som är mer genetiskt lyckligt lottad, men det är tammefan inga "dåliga" gener.

allan

Jag skulle nog säga att jag har dåliga gener för att bygga muskler, alltid väldigt smal och också en jobbig sjukdom som blommar upp då och då. Så jag skulle nog bara....vägt 20 kilo mer muskler om jag skulle kört riktigt seriöst från början.

Så alla får resultat, en del når lite längre lite lättare. Men det är jäkligt få som ligger på vad man "genetiskt maxar" hela tiden.

Det är alltid ens eget fel om man inte blir större. :-)

prime^
2005-10-10, 18:46
vet inte ifall jag tror på dåliga gener, vissa har kanske lite mer fördel av sina men tror inte d utgör så mkt.

vet inte om non skrivit det innan, men jag tror NÄSTAN allt beror på vad man gör under sin uppväxt, hur man äter och vilar med mera.. inte många i min släkt e bra på sport, men jag e.. måste vara för jag under min uppväxt alltid spelade non sport, vare sig d va i non klubb eller på gatan.. dock åt jag dåligt och gjorde aldrig nått som var fysiskt krävande sålänge d inte va kul(som fotboll och dylikt), därför fick jag inte muskler lika bra som en vanlig unge/person genom samma ålder..

d tror jag iaf, rätta mig gärna om d e fel, veteskapligt bevisat då ;)

TheBeanSeed
2005-10-10, 19:31
Vad som är bra respektive dåligt måste ju först defineras..

Precis som kosten som en person äter har positiv respektive negativ påverkan på resultatet så har personens genom inverkan..går att dela upp miljö-faktorer i mer än mat givetvis

genetik och miljö samverkar *screwy*

Markus H
2005-10-10, 19:33
Kan ngn förklara varför vissa som är ganska små lyfter mycket mycket tyngre än ngn som har större muskler.

Zakath
2005-10-10, 19:34
Den som påstår att gener inte har med saken att göra har ju inte hängt med på biologin. Det här är inte ens intressant att diskutera.



Pirhana borde få en varning för skolk/ouppmärksamhet i grundskolan ;)

Seriöst så verkar det ju bara som att folk tolkar frågan annorlunda/fel.

Focus
2005-10-10, 19:40
Kan någon kunnig person förklara vad det rent fysiologikt innebär med dåliga gener? Efter som det är muskelbyggarsyfte så gissar jag på att det till vis del kan handlar om snabba å långsamma muskelfibrer.

BigForre
2005-10-10, 20:21
Ingen som hävdar det. Men det finns absolut ingen på det här forumet som varit i närheten av att nå sitt genetiska max. Jo, SL-göbbarna kanske. Inte när det gäller de förhoppningsfulla viktlyftarna i tonåren.
Det finns de som har bra och sen finns det de som har bättre. Men "dåliga" vägrar jag acceptera.

allan

Jag är liksom dig trött på folk som gråter över sina dåliga gener, själv tränar jag inte på någon seriös nivå, vilket kanske gör att jag inte är lika ledsen, men det är ingen skillnad på den här sporten och någon annan, folk har olika förutsättningar.

Men släpp härnflaggen och kom med i matchen, du förstår precis vad trådskaparen är ute efter i sin fråga. Sedan om du kallar det för bra/bättre eller dåliga/mindre dåliga gener är väl skit samma.

Allan, ge ett svar på min fråga istället, vilket troligen var det som trådsaparen egentligen menade: Har folk på grund av sina arvsanlag olika lätt att bygga muskler? Ja/Nej

zanzi
2005-10-10, 20:28
Jag håller helt med Allan här. Även om nu skulle ha "sämre gener" så kommer man mycket nämnvärt bli större än medelsvensson efter några års träning.

Sheogorath
2005-10-10, 20:31
Jag håller helt med Allan här. Även om nu skulle ha "sämre gener" så kommer man mycket nämnvärt bli större än medelsvensson efter några års träning.

Ja, men det var väl inte vad tråden handlade om? Har vissa genetiskt sämre förutsättningar för att bygga muskelmassa än genomsnittspersonen? Ja, självklart finns sådana.

BigForre
2005-10-10, 20:34
Jag håller helt med Allan här. Även om nu skulle ha "sämre gener" så kommer man mycket nämnvärt bli större än medelsvensson efter några års träning.

Vad var frågan?

Alternativ A: Finns det dåliga gener?

Alternativ B: Kan jag bygga muskler trots att min kompis ökar i bänk snabbare än mig, trots att jag tror att jag kanske möjligtvis äter bättre och det ser inte om som att han tränar så hårt?

Allan
2005-10-10, 20:34
Har folk på grund av sina arvsanlag olika lätt att bygga muskler? Ja/Nej

Japp. Sen kan jag lägga till en hel massa saker "men, utifall att, om, till följd av...." men det skiter jag i.

allan

BigForre
2005-10-10, 20:35
Ja, men det var väl inte vad tråden handlade om? Har vissa genetiskt sämre förutsättningar för att bygga muskelmassa än genomsnittspersonen? Ja, självklart finns sådana.

Och jag blir så glad att jag kan släppa datorn och gå och hämta en snus...

The_RobRoy
2005-10-10, 21:06
Helt övertygad om att det finns stora skillnader mellan personer, i hur lätt dom bygger muskelmassa.

Verkligen stor skillnad om man bara tittar bland sina kompisar, då jag också har en sån kompis, som ökar 2cm runt armarna bara av att titta på skivstången (han vars faster vann VM i bodybuilding).

Som många andra sagt, hur kan man överhuvudtaget tvivla att skillnaderna finns?

Allan
2005-10-10, 21:07
Som många andra sagt, hur kan man överhuvudtaget tvivla att skillnaderna finns?

Hur bra går din egen träning då? Det är väl den viktigaste frågan.

allan

Pudzianovski
2005-10-10, 21:08
Klart det gör.

Niclaaas
2005-10-10, 21:30
absolut

Rock'nRoll
2005-10-10, 21:36
jag vet nog minst 3st polare som är helt sjuka, kan leva på lite mackor och ngn proteinshake varannan månad+att de festar/knarkar som as, tränar som skolflickor men ändå sitter inne med helt sjuka kroppar, sånna där runda fina muskler som de flesta bara drömmer om, de ser typ ut som bodybuilders hur de än lever eller gör, bör ju va lite bra gener inblandat där.

en av dessa, som nog är den värsta av dem körde en EN!!!! liten puttig kur för säkert 5-6 år sedan, är väl inte poppis och skriva kurer här, men det var en riiiktgt mild och låg sådan, och med de resultaten han fick efter 10 veckor så sa han bara: aldrig mer prepp! han blev helt enkelt för jävla grov, som tur är har han allt dokumenterat på kort, han växte ur varenda plagg, idag tränar han inte alls, han jobbar i princip dygnet runt och lever på kaffe/valium/ghb/tjack, men han sitter fortfarande inne med en ruggig fysik, grov och hård som få, jag hatar han som fan, fast han är ju dock min vän...


Jag hatar honom också nu.

ErikWrestlingFreaket
2005-10-10, 21:41
Det är väl ganska självklart att det finns folk som har bättre gener än andra, dock tenderas det att överdrivas eftersom det är många som känner folk som vid en 15 års ålder bänkpressade 3 reps på 180 kg eller knäböjade 160 kg eller någon annan överdriven summa.

The_RobRoy
2005-10-10, 22:11
Hur bra går din egen träning då? Det är väl den viktigaste frågan.

allan

Min träning var väl inte direkt den centrala frågan i denhär tråden, men det går rätt hyffsat nu faktiskt, tackar som frågar ;)

Lasse Kongo
2005-10-10, 22:59
jaha och?

va äre tönt?

Grahn
2005-10-10, 23:19
Tja tex dina hormonnivåer han variera rätt dramatiskt pga dina anlag. Det LÄR påverka dina resultat. Sen kan du ju vara 165cm istället för 210cm vilket ger en rätt stor skillnad i hur muskulös du ser ut efter ngt års tränande etc etc.

"Dåliga" gener är iofs subjektivt som sagt.

pia
2005-10-11, 00:03
En del har lättare än andra pågrund av genetiken men alla kan bli någorlunda bra om de kämpar så det är ingen ursäkt för att se ut som skräp. Att bli bäst är dock svårt om du inte har genetiken på din sida.

J.Saarela
2005-10-11, 06:44
Det är sant. Vad är det med det? Jag har träffat folk som var med. Lasse Norén gjorde 150 i knäböj första gången han överhuvudtaget prövade. Då var han femton. Jag var där. Där kan man snacka genetisk jackpot. Jag gjorde sämre vikter än honom men betyder det att jag har "dåliga" gener?

allan


Det är ju det jag säger...det finns gener och dom som har lite bättre gener.Alltså inga dåliga.

Tolkia
2005-10-11, 06:50
Finns de nåt som heter dåliga eller bra gener ?
Ja. Det finns t.ex. gener som bär olika sjukdomar/dysfunktioner som kan göra en persons liv mer än lovligt jobbigt, göra att ett barn dör direkt efter födseln osv. Det kallar jag ganska "dåliga" gener. Men det var inte det du egentligen frågade, va? :D

När det gäller hur man svarar på träning får man nog säga, som vissa redan gjort, att det finns bättre och sämre; trots allt är ju de allra flesta FUNKTIONELLA och då är det lite hårt att säga att de är DÅLIGA. Men det är klart att förutsättningarna varierar, precis som på alla andra områden.

Mängden personer som är på en sådan nivå träninsgmässigt att de verkligen med rätta kan skylla sämre resultat på generna är dock förvinnande liten - det känns inte som någon vågad gissning att säga att här lär det inte finnas någon i alla fall ...

Grahn
2005-10-11, 08:39
Det är ju det jag säger...det finns gener och dom som har lite bättre gener.Alltså inga dåliga.

Du menar att det skulle finnas någon form av normalitet och vissa som får extra bra utan att finnas de som fått det extra dåligt? Verkar smått ohållbart rent matematiskt.

Grahn
2005-10-11, 08:42
Mängden personer som är på en sådan nivå träninsgmässigt att de verkligen med rätta kan skylla sämre resultat på generna är dock förvinnande liten - det känns inte som någon vågad gissning att säga att här lär det inte finnas någon i alla fall ...

Det är lite som att säga att alla här har likvärdiga förutsättningar för att bli bäst här på att tex teckna, knappast troligt. Våra anlag påverkar allt, vissa får slita mycket hårdare endel blir helt enkelt bra utan att jobba spec hårt. Så är det i allt och det kommer väl knappast att ändras.

Tolkia
2005-10-11, 08:50
Det är lite som att säga att alla här har likvärdiga förutsättningar för att bli bäst här på att tex teckna, knappast troligt.
Vem har sagt att alla skulle ha samma förutsättningar att bli bäst? Men - ursäkta min oerhörda oförskämdhet - jag är inte så säker på att genomsnittskolozzeummedlemmen verkligen är på den nivån där det är fråga om att bli BÄST. Och även vår nivå inom sådant som vi ofta betraktar som helt talangberoende, t.ex. teckning, sång, dans har MYCKET att göra med träning.

JJ
2005-10-11, 08:51
Vem har sagt att alla skulle ha samma förutsättningar att bli bäst? Men - ursäkta min oerhörda oförskämdhet - jag är inte så säker på att genomsnittskolozzeummedlemmen verkligen är på den nivån där det är fråga om att bli BÄST. Och även vår nivå inom sådant som vi ofta betraktar som helt talangberoende, t.ex. teckning, sång, dans har MYCKET att göra med träning.

Ja, men med "bra" gener når man snabbare resultat i sin träning, det är ju inte bara slutresultatet som påverkas.

datorjaevel
2005-10-11, 08:56
Klart som fan att det finns gener som är sämre lämpade till vissa ändamål än andra. Men inte fan är det en så vanlig orsak till att träning går dåligt som många jävla cepen verkar tro. Det beror på lathet o allt det där.

Grahn
2005-10-11, 09:30
Vem har sagt att alla skulle ha samma förutsättningar att bli bäst? Men - ursäkta min oerhörda oförskämdhet - jag är inte så säker på att genomsnittskolozzeummedlemmen verkligen är på den nivån där det är fråga om att bli BÄST. Och även vår nivå inom sådant som vi ofta betraktar som helt talangberoende, t.ex. teckning, sång, dans har MYCKET att göra med träning.

Jag skrev iofs bäst HÄR. Varför tror du genernas effekt skulle kicka in efter någon imaginär gräns för "bäst"?

mangs
2005-10-11, 09:46
Givetvis påverkar generna vilka resultat du kommer få av träning. DOCK är det som många riktigt påpekat även andra faktorer som spelar in. Det är oftast inte några enorma skillnader och majoriteten (kanske 98%) av alla människor ligger inom gränserna för normala anlag att bygga muskelmassa. Sedan finns det ju de som har enormt lätt/xsvårt för det hela. Det är så det är.

På samma sätt som det finns talanger på andra saker som musik, matte, språk, vara social etc etc gäller detta även inom musklebygge.


Allting kan tränas upp och bli bättre och det jag vill få sagt är att alla i den "normala" gruppen kan nå väldigt bra resultat vid rätt träning medan det finns 1% som når dessa resultat väldigt enkelt och kanske 1% som inte kan få bra resultat pga något fel.

Oftast kan man hitta anledningar till att folk inte har talang för något och det gäller inte bara styrketräning. När jag var liten var jag inte den mest aktiva och mina kostvanor var inte de bästa, jag åt ogärna mat och älskade godis vilket fick mig att bli lång och lite smalfet. Detta ändrade jag på i tonåren och efter många års bra kost och hårt tränande utan längre uppehåll än 1-2 veckor någon gång så har jag 27 år gammal en hyffsad fysik som jag är nöjd med (den skall dock förbättras ytterligare). Det är då man bli less på kompisar mm i samma ålder som klagar på sina resultat och säger att de inte har förutsättningar att bli större eller mindre eller vad de vill. När man sedan analyserar deras insatser så ser man att det helt enkelt är viljan och kunnandet som saknas. Viljan är så mycket viktare än de rätta generna. Jag kämpade röven av mig varje vecka i början men det var först efter några års träning som det gav resultat (delvis beroende på att jag inte åt och tränade tillräckligt smart) men viljan fanns där hela tiden och till sist så började saker att hända. Tar man många små steg ofta kommer man framåt en bra bit jämfört med en person som tar stora kliv väldigt sällan.

Kör man seriöst under en längre tid så bör man få hyffsade resultat men man får nog inse att för att bli bäst så måste man ha både rätt gener, en järnvilja att offra allt annat samt kanske någonting till. Dock är det ju inte alla som siktar över att bli bäst utan utgångspunkten bör ju hela tiden vara att bli bättre än man är idag. Det är ju sig själv man skall jämföra med.

jwzrd
2005-10-11, 09:49
Jag tycker man missar hela härligheten som vanligt om man stirrar sig blind på 1-2 aspekter av hela kakan. Man måste komma ihåg att någon på 180 75kg kan se ut som en grym bodybuilder givet en smal midja, lågt bf och en gynnsam infästning av musklerna så att tex biceps peakar högt osv. Det handlar inte om den personens förmåga att bygga muskler i ett rasande tempo utan just anlag som ger honom smal midja osv. Han får säkerligen slita hund för att öka till 77kg, men 2kg till ger en stor skillnad.

Andra ökar snabbt och lätt i massa och styrka, men har breda höfter, "smala" axlar osv, där syns inte 5kg ny fettfri massa på en månad som mer än att skjortan kanske sitter tightare över axlarna.

Ett tips till många är också att det DU uppfattar som Rätt sätt(tm) med träning och kost kanske är helt off target och att det du uppfattar som slarv och taskig träning hos någon annan kanske är något helt annat. Det finns talang inom träningsrörelser också! Dom av polarna som rantade runt med stora runda pecs efter några månader lyckades sannolikt lista ut hur dom skulle göra snabbt, andra tog många år på sig att lyckas med samma.

Sammanfattningsvis: stirra er inte blinda på små detaljer.

jwzrd
2005-10-11, 09:51
[...]

:thumbup:

Grahn
2005-10-11, 10:18
En av de lustigare effekterna av debatten om genernas inverkan är ju när de riktigt stora byggarna säger "Jag är en hardgainer" trots att de bevisligen inte alls ser ut som om de haft särdeles svårt att bygga massa.

Man bör väl seprerar den kliniska debatten där man talar om hur våra förutsättningar skiljer sig åt och debatten om hur denna information används.

zanzi
2005-10-11, 10:19
Jag håller helt med Allan här. Även om nu skulle ha "sämre gener" så kommer man mycket nämnvärt bli större än medelsvensson efter några års träning.

:em:

Större än medelsvensson som inte tränar.
(Jag tycker alltså att man kan få en fin kropp, sett generellt, även om man inte har generna.)

fredz
2005-10-11, 12:57
Å ena sidan:

Självklart har vi olika förutsättningar. Alla känner vi någon som är grov och hård utan ansträngning = bra gener (för att bli grov och hård).
Det är ju helt orimligt att tro att alla skulle kunna uppnå lika bra resultat, bara en del inte var lata!

Å andra sidan:

Det är himla bekvämt att skylla på sina dåliga gener.
Det är väl tur att inte Stefan Holm inte lyssnade på alla som sa att han inte hade rätt förutsättningar för höjdhoppning.

jesse
2005-10-11, 17:22
Kan någon kunnig person förklara vad det rent fysiologikt innebär med dåliga gener? Efter som det är muskelbyggarsyfte så gissar jag på att det till vis del kan handlar om snabba å långsamma muskelfibrer.

Andelen långsamma kontra snabba muskelfibrer är EN av anledningarna till att vissa svarar bättre på t ex styrketräning än andra.

EDIT: O självklart så styrs en hel del av gener, så Ja!

Baan
2005-10-11, 17:25
Andelen långsamma kontra snabba muskelfibrer är EN av anledningarna till att vissa svarar bättre på t ex styrketräning än andra.

EDIT: O självklart så styrs en hel del av gener, så Ja!

har för mig att träning kan ändra sammansättnigen av långsamma och snabba muskelfibrer, dvs musklerna anpassar sig. vet inte hur fort det går dock och hur långt man kan komma med det. tror dock inte det är det som ställer till det för dom flesta

J.Saarela
2005-10-11, 17:29
Du menar att det skulle finnas någon form av normalitet och vissa som får extra bra utan att finnas de som fått det extra dåligt? Verkar smått ohållbart rent matematiskt.

Oavsett så är det till 99% bortföklaringar.Alla skyller på dåliga gener.

Grahn
2005-10-11, 17:32
Oavsett så är det till 99% bortföklaringar.Alla skyller på dåliga gener.

Mjo även de som lyckas säger ju att de har kassa gener samt började träna i förrgår.
:D

Men det är därför jag säger att debatten egentligen har två aspekter, den kliniska(finns det skillnader?) och den praktiska(är det ngn mening att gnälla över skillnaderna?).

everete
2005-10-11, 17:37
självklart finns det dåliga gener.

om alla hade likadana gener skulle vi inte se annorlunda ut? Då skulle alla ha världsrekord i 100 m sprint - herrar, även kvinnor.

typ

dude
2005-10-11, 18:31
japp, jag har kassa gener...

Tolkia
2005-10-11, 22:09
Jag skrev iofs bäst HÄR. Varför tror du genernas effekt skulle kicka in efter någon imaginär gräns för "bäst"?
Generna kickar väl i princip in i befruktningsögonblicket. Vad jag menar är att om man inte befinner sig i den absoluta botten eller den absoluta toppen kommer det att vara svårt att avgöra vad som ges av genetiska skillnader och vad som ges av andra skillnader. Det är lätt att säga att kompisen har "bättre gener" än vad man själv har, men hur kan du egentligen vara säker på att inte kompisen äter bättre/tränar mer/tränar tyngre/sover mer/har byggt upp en grym grundstyrka under sitt förflutna som hamnsjåare eller något annat som du inte har/gör? Så bra koll har man sällan på varandra, och så lika varandra är man sällan.

Grahn
2005-10-11, 23:03
Generna kickar väl i princip in i befruktningsögonblicket. Vad jag menar är att om man inte befinner sig i den absoluta botten eller den absoluta toppen kommer det att vara svårt att avgöra vad som ges av genetiska skillnader och vad som ges av andra skillnader. Det är lätt att säga att kompisen har "bättre gener" än vad man själv har, men hur kan du egentligen vara säker på att inte kompisen äter bättre/tränar mer/tränar tyngre/sover mer/har byggt upp en grym grundstyrka under sitt förflutna som hamnsjåare eller något annat som du inte har/gör? Så bra koll har man sällan på varandra, och så lika varandra är man sällan.

Nej men livet är inte en klinisk studie heller, kompisar har man väl rätt bra koll på för övrigt.
Normalt för testosteronnivåer hos män varierar väl mellan 12 och 30 nmol eller vilken enhet det nu var. Du tror inte den som har dubbla koncentrationen av testosteron och troligen haft den hela sitt liv då kanske bygger lite snabbare och har ett bättre utgångsläge än den med det lägsta av det normala?
Det finns givetvis en anledning till att hypogonadala män oftast inte är spec starka eller muskulösa.
Givetvis kan du inte vara säker på vad som orsakar brist på framgång eller stor framgång. Men dock kan du vara säker på att dina anlag ger dig bättre och sämre lämpad för olika saker. Vissa plockar upp språk lätt andra springer 100m snabbt. Blir man bra på något så har man oftast bra anlag för jsut detta med av naturliga orsaker.

Sen att det inte är lätt att se om det beror på anlag eller något annat är en annan femma. Det handlar ju mer om användandet av anlag som undanflykt.

Oxe
2005-10-12, 04:05
Han har själv sagt att han tog 100kg när han var 16 år. Han hade säkerligen jobbat hårdare än många andra, men du kan ju plocka ut ett gäng söner till bönder och se vem av dessa som tar 100kg otränade vid 16års ålder. Sen bör de även ta 200kg efter ett års träning...

jag säger nu att jag tog 200 kg första gången jag testade och efter ett år 400 kg, och i dag så får inte ens vikterna plats på stången ifall jag skall köra mindre än 20 reps...

betyder det att det stämmer för jag just nu sa det ?...

ja dåliga gener finns, efter som jag aldrig blir tillräckligt stor vad man än gör...

förutom att jag inte tränar vilar och äter rätt

BBr
2005-11-13, 15:41
Om man vill bli modell då? Finns det inga dåliga gener? Så om någon med utstående ögon och potatisnäsa vill bli modell så har han lika stor chans som en som ser ut som Brad Pitt? Skulle inte tro det. Hur kommer det sig då att när det gäller att bygga muskler eller bli stark så har alla lika bra förutsättningar?


(är lite kritisk till detta men..)

På tal om Brad pitt: Inför filmen Troja byggde han ju 10 KG ren muskelmassa på 4 månader SAMTIDIGT som han behöll sin LÅGA BF. *screwy*

Detta har de ju nämnt nu i varenda tidning/dokumentär etc som handlar om filmen troja.

Shadow Warrior
2005-11-13, 16:13
Fan vad dåliga gener jag har!! Första passet på länge i onsdags och körde lätt på alla övningar men nu har jag en sträckning i vänster pec :MrT:

Slartibartfast
2005-11-14, 10:56
Jag har sämst gener. Men jag ser bäst ut. Hur hänger det ihop?

jwzrd
2005-11-14, 11:12
Jag har sämst gener. Men jag ser bäst ut. Hur hänger det ihop?

Du har sämst självbild och slutledningsförmåga. Så hänger det ihop.

HenrY
2005-11-14, 12:05
Haha när tråden endå e uppe! Min brorsa (Makk) tränar inte ben alls, medans jag själv sliter som ett djur! Endå har han mycket bättre ben.... GENER?!:D

Jorgen
2005-11-14, 12:08
Haha när tråden endå e uppe! Min brorsa (Makk) tränar inte ben alls, medans jag själv sliter som ett djur! Endå har han mycket bättre ben.... GENER?!:D
Han smygtränar benen hårt som fasen och säger att han inte kör dom alls bara för att knäcka dig. ;)

Klo
2005-11-14, 12:30
Jag har sämst gener. Men jag ser bäst ut. Hur hänger det ihop?

Hur menar du nu? Snygg i fejan å ful kropp...???

Slartibartfast
2005-11-14, 15:27
Hur menar du nu? Snygg i fejan å ful kropp...???

Snygg som jarod med übervass fysik, trots kassa gener.

raZmus
2005-11-14, 16:43
Visst existerar det. Men frågan är vad det spelar för egentlig roll för din träning just nu. Inte mycket alls, varje minut man whinar om dåliga gener kan duistället lägga på att nå sina mål. Det kommer ta dig mot dem bra mycket snabbare.

jesse
2005-11-14, 17:32
Snygg som jarod med übervass fysik, trots kassa gener.

Slarti de kanske är dags o FATTA att du inte har dåliga gener *grr27*










:D

Erik__
2005-11-14, 18:01
Om inte borde rätt många som tränar hårt (jaja den andra skiten också), så borde väl rätt många vara i klass med ruhl, coleman osv? kan inte tänka mig att de tränar vilar och äter så jävla mkt bättre än alla andra människor i världen.

Stab
2005-11-14, 18:35
finns lika lite som att 98% av dom feta amerikanerna har fel på ämnesomstättningen

Dummaste skiten jag läst på ett bra tag, folk har olika förutsättningar that's it.. fan man kan ju tro att folk e efterblivna

trasan
2005-11-14, 18:43
BULLSHIT

Hård träning och mycket mat bygger en vinnarkropp... Sluta whina o lyft lite skrot!

Trance
2005-11-14, 19:00
BULLSHIT

Hård träning och mycket mat bygger en vinnarkropp... Sluta whina o lyft lite skrot!

Ja, det gör det. Hur är det relevant i detta ämne?

jesse
2005-11-14, 19:02
Ja, det gör det. Hur är det relevant i detta ämne?

Trasan är ägd *flex*

Fatalist
2005-11-14, 19:06
Om inte borde rätt många som tränar hårt (jaja den andra skiten också), så borde väl rätt många vara i klass med ruhl, coleman osv? kan inte tänka mig att de tränar vilar och äter så jävla mkt bättre än alla andra människor i världen.

Tjabba! Coleman har 5 läkare som skjuter i han både det ena och det andra + att han har tiden och pengarna att faktiskt träna och äta som han gör. Det säger dig inget?

mini
2005-11-14, 19:18
Frågan är vad vi menar med dåliga gener? Klart inte alla kan bli Coleman. Alla kan inte bli Kate Moss, bara man snortar lite och svälter. Alla kan inte bli Borg, bara man börjar öva mot garageporten tidigt. Alla kan inte bli elit inom allt.
Jag tror däremot alla kan bli betydligt större och mer vältränade än genomsnittet. Vissa kanske har lättare än andra, men ingen är helt hopplös. Tror jag.

Fatalist
2005-11-14, 19:20
Frågan är vad vi menar med dåliga gener? Klart inte alla kan bli Coleman. Alla kan inte bli Kate Moss, bara man snortar lite och svälter. Alla kan inte bli Borg, bara man börjar öva mot garageporten tidigt. Alla kan inte bli elit inom allt.
Jag tror däremot alla kan bli betydligt större och mer vältränade än genomsnittet. Vissa kanske har lättare än andra, men ingen är helt hopplös. Tror jag.

Om alla kan bli större än genomsnittet, vad är då genomsnittet?

.. *flex*

stefannn
2005-11-14, 19:21
klart som faan att fol khar olika förutsättningar

mini
2005-11-14, 19:23
Om alla kan bli större än genomsnittet, vad är då genomsnittet?

.. *flex*
Mindre än de som är stora?

obesogen
2005-11-14, 19:53
Först måste kan kanske definiera vad som är en "dålig gen"? Jag är lite besviken på att få forskningsresultat som inte definierar det först. För om nåt är "dåligt" så måste det vara sämre än något "bra", och vad är då bra? Nu låter jag som jwzrd light här men definition tack.
Vi har haft en sån här megatråd förrut, fast i ett seriösare forum, och jag hävdar med bestämdhet att det inte finns dåliga gener. Egentligen skiter jag i vad man kan hitta på internet, men än har jag inte sett följande;
Någon som tränar rätt, äter rätt, vilar rätt, är envis, har kul och vågar eller hetsas till att ta i - som inte fått några resultat efter tre år. Och har man fått det har man kanske "sämre" gener än den som är mer genetiskt lyckligt lottad, men det är tammefan inga "dåliga" gener.

allan

Sen kan man ju fråga sig dålig gen för vad? Att bli styrkelyftare är en sak, och maratonlöpare en annan

Three pigs
2005-11-14, 19:56
Jag har sämst gener. Men jag ser bäst ut. Hur hänger det ihop?
även de med dåliga gener kan få en fysik som ser mycket imponerande ut jämfört med medelsvenssons ;)

Trance
2005-11-14, 20:16
Om alla kan bli större än genomsnittet, vad är då genomsnittet?

.. *flex*

Skillnad på alla KAN bli större än genomsnittet och alla ÄR större än genomsnittet.

Erik__
2005-11-14, 20:37
Tjabba! Coleman har 5 läkare som skjuter i han både det ena och det andra + att han har tiden och pengarna att faktiskt träna och äta som han gör. Det säger dig inget?

så alla som har pengar kan då allstå bli hur stora som helst bara de de tränar och äter rätt?'

ingen som helst insikt i ämnet men jag tror verkligen inte att alla människor på jorden kan bli Mr Olympia.

Trance
2005-11-14, 20:39
så alla som har pengar kan då allstå bli hur stora som helst bara de de tränar och äter rätt?'

ingen som helst insikt i ämnet men jag tror verkligen inte att alla människor på jorden kan bli Mr Olympia.

Nej, men på den nivån handlar det extremt mycket om hur mycket doping din kropp kan ta hand om. Så det är ju gener det med ja. Men Coleman etc är verkligen inte en bra person som ta upp som exempel om man skall snacka gener gällande normalt tränande individer.

Erik__
2005-11-14, 20:43
Nej, men på den nivån handlar det extremt mycket om hur mycket doping din kropp kan ta hand om. Så det är ju gener det med ja. Men Coleman etc är verkligen inte en bra person som ta upp som exempel om man skall snacka gener gällande normalt tränande individer.

Men då har han ju på ett sätt grymma gener för BB om hans kropp tål mer prepp än hans medtävlanden.

Trance
2005-11-14, 21:38
Men då har han ju på ett sätt grymma gener för BB om hans kropp tål mer prepp än hans medtävlanden.

Ja, det är ju klart.

Allan
2005-11-14, 21:49
så alla som har pengar kan då allstå bli hur stora som helst bara de de tränar och äter rätt?'

ingen som helst insikt i ämnet men jag tror verkligen inte att alla människor på jorden kan bli Mr Olympia.

Du har helt rätt. Det finns folk som säkerligen ystat i sig mer droger än Coleman men de blir i varje fall inte större eller bättre. Inte ens proffsbyggning handlar om att ta mest preparat.

allan

zonecapone
2005-11-19, 11:42
FUCK GENETICS!
http://www.zonecapone.com/bilder/Sune/untrained%20zone.JPG
http://www.zonecapone.com/bilder/Sune/trained%20zone.JPG
NAH IT AINT BRUCE BANNER & THE HULK BUT............

IN THE FIRST PICK I HAD BEEN TRAINING FOR A YEAR..
THE SECOND SHOT WAS TAKEN 7 YEARS LATER..

AS YOU ALL COULD SEE I WAS SKINNY WITH
NO FUTURE AS A BODYBULDER..
WELL..I SAID FUCK THAT!

THE SKY IS THE LIMIT...IF I CAN DO IT SO CAN YOU!
NO MORE EXCUSES..
IF YOU TRAIN HARDER THAN THE REST..
IF YOU ARE WILLING TO EAT WHAT YOU GOTTA EAT...
IF YOU GOT THE GUTS TO DIG DOWN DEEP INTO YOURSELF
YOU TOO CAN DO IT!!!
DONT YOU EVER LET ANYBODY SAY YOU CANT!

JUST DO IT!

(AND YES I ALWAYS HAD WEIRD HAIRCUTS..
.. THATS WHY IM BALD TODAY! *s*)
http://www.zonecapone.com/bilder/Sune/dicipline.JPG
I rememberer then I was a kid & reading all those comic books..
I always was the smallest kid around getting bugged by my class mates...
I imagined myself becoming a Super hero some day like"The Thing" from
"The Fantastic 4" comic book or something...
...well Im not there yet but its getting a hell lot more closer!!

Im training like a madman theese days..going totaly back to my roots
& to what gave me the first 40lbs of muscle...Heavy ugly lifting...
It is so easy to get lazy in the gym..
You may feel sore & skip the free weights & do not train heavy enough cause it hurts...
Well my friends..if you aint one of theese pretty dudes with the genetics
to grow while pumping & playing "ping-pong" it will hurt to get big!!

.................................................. .................................................. ..................................................

No..Im not a freak..there's alot of bigger guys around..
But I did transformed myself from a skinny pencillneck
to a competing bodybuilder against all odds!
I would love to help you too get your body of your dreams..
Remember that you are always welcome for personal "in the flesh"
tips & trades about training ,supplements & nutrition at my shop
THE ZONE SHOP
Here in Gävle,Sweden
Adress: Södrakungsgatan 11
I`ll tell you how I did it..
No hype, no humbugs...no bullshitting!

Because of time limits...
I cant tell you stuff like this over the phone..
...only phone calls about supplements please..
.........................................

Naesetgrabb
2005-11-19, 13:07
Jag diggar 80-tals byxorna;P

Garnax
2005-11-19, 13:19
Kan alla bli 2m långa?
Kan alla få en 30cm pick?

Gener spelar naturligtvis in, gener spelar in i allt som har med ens
fysik att göra.

Det är dock inte samma som alla inte kan bli vältränade och ha
mycket muskler.

Bästa sättet att testa detta är att ta en grupp människor
som ligger på samma nivå och är av unifär samma längd och vikt.

Sedan låta dom träna exakt lika, äta exakt lika och vila exakt lika

Troligen kommer några att öka sämre medans andra ökar bättre...

davedava
2005-11-19, 14:05
Alla kan knappast bli riktigt grova, men alla kan ju bli GRÖVRE:)

Lalla
2005-11-19, 14:32
Finns väl "dåliga" o "bra" gener till allt.
Varför har vissa medfödd bollkänsla o vissa tränar varje dag utan att bli i närheten lika bra.
Varför har Zlatan den bollkänsla han har? Skulle han bli lika bra som BB, landsvägscyklist eller VD för en storbank??
Jag tror inte det, tror det är som Grubben (källan han hade) att det är nog ganska mycket som är genetiskt betingat.
Givetvis spelar miljö in också och där räknar jag in det övriga som ex. vilja, möjligheter osv...

Garnax
2005-11-19, 15:03
Vad har VD för en storbank med gener att göra?