handdator

Visa fullständig version : Dextropur


Peter-N1
2005-10-10, 14:37
Kan känna mig lite trött efter ett arbetspass och vill ladda lite innan träningen. Har kört med 3 matskedar dextropur i vatten innan träningen. Har ni något bättre förslag?

Jag kör sedan med dextropur och vassleprotein efter träningen (ca 80*45gram).

Blir det för mycket dextropur på en och samma dag? För det är väl som ett bättre sorts socker?

z_bumbi
2005-10-10, 19:53
Inte helt ovanlig att man tar en halv eller t o m en hel portion gainer direkt innan träningen så ditt sockervatten är helt okey om du känner att du vill ha i dig lite mer energi.

Det är för träningen en bättre kolhydratskälla än vanligt socker då man har nytta av det under passet (Tränar man kondition ganska länge så är det lite annorlunda vad som är "bäst".), det är dock fortfarande socker befriat från näring.

Cerberus
2005-10-10, 22:54
sen när slutade socker att vara näring? Så vitt jag vet så förbrukar vi mest glukos(socker) hela tiden och definitivt mest under hård styrketräning. Om du syftar på att det saknar vitaminer och mineraler så är jag helt med..

tobbeg
2005-10-11, 02:16
sen när slutade socker att vara näring? Så vitt jag vet så förbrukar vi mest glukos(socker) hela tiden och definitivt mest under hård styrketräning. Om du syftar på att det saknar vitaminer och mineraler så är jag helt med..

Som jag har förstått det så skiljer man på energi och näring.


Energi=makronutrienter som protein, kolhydrat, fett och alkohol.

Näring=mikronutrienter som vitaminer och mineraler.

Har säkert utelämnat nåt litet men i grova drag.

Fultjack
2005-10-11, 07:51
koffeintabletter dom dagar man är extra seg :thumbup:

Snakeyes
2005-10-11, 11:12
Kan känna mig lite trött efter ett arbetspass och vill ladda lite innan träningen. Har kört med 3 matskedar dextropur i vatten innan träningen. Har ni något bättre förslag?

Jag kör sedan med dextropur och vassleprotein efter träningen (ca 80*45gram).

Blir det för mycket dextropur på en och samma dag? För det är väl som ett bättre sorts socker?

Testa med 20 gram vassleprotein isolat blandat med 10gram dextropur och 10gram strösocker före träning och 30 gram vassleprotein isolat blandat med 30gram dextropur och 10gram strösocker efter träning. Strösocker bryts ned till en mindre mängd fruktos vilket är viktigt att inta i samband med träning.

Davil
2005-10-11, 11:27
Testa med 20 gram vassleprotein isolat blandat med 10gram dextropur och 10gram strösocker före träning och 30 gram vassleprotein isolat blandat med 30gram dextropur och 10gram strösocker efter träning. Strösocker bryts ned till en mindre mängd fruktos vilket är viktigt att inta i samband med träning.

Av vilken anledning menar du att fruktos skulle vara bra ? :confused:

Davil
2005-10-11, 11:49
Kan känna mig lite trött efter ett arbetspass och vill ladda lite innan träningen. Har kört med 3 matskedar dextropur i vatten innan träningen. Har ni något bättre förslag?

Jag kör sedan med dextropur och vassleprotein efter träningen (ca 80*45gram).

Blir det för mycket dextropur på en och samma dag? För det är väl som ett bättre sorts socker?

Om det blir för mkt dextropur beror på om du överskrider ditt totala kaloriintag/dag. Det är det som avgör om du går upp eller ner i vikt.

Om du är osäker, kan du annars ta den drink du brukar ta efter träningen och dela upp den så att du smuttar på halva mängden precis innan, eller under uppvärmningen av passet.

Om du tar snabba kolhydrater en tid innan du tränar kan du riskera att hamna på ett lågt blodsocker mitt i träningspasset vilket gör dig seg och orkeslös tex.

Riktigt strösocker mättar din lever, och ev. överskott blir kroppsfett så det är en dålig ide'.

Snakeyes
2005-10-11, 14:30
Av vilken anledning menar du att fruktos skulle vara bra ? :confused:

Fruktos fyller på glykogendepåerna i levern, vilket anses vara viktigt för att maximera återhämtningen efter träning.
Små mängder strösocker tillsammans med (lika mängder) druvsocker före träning minskar också risken för att blocksockret faller efter stund, kontra med att endast ta druvsocker, då strösocker har ett GI på runt 60.

King Grub
2005-10-11, 14:50
Fruktos fyller på glykogendepåerna i levern, vilket anses vara viktigt för att maximera återhämtningen efter träning.

Styrketräning använder i princip enbart muskelglykogen som bränsle.

Små mängder strösocker tillsammans med (lika mängder) druvsocker före träning minskar också risken för att blocksockret faller efter stund, kontra med att endast ta druvsocker,

Risken för hypoglykemi efter kolhydratiintag i samband med träning är liten i jämförelse med i vila, då kolhydratmetabolismen är helt annorlunda vid träning. Glukagon- och epinefrinfrisättning hjälper till att hålla uppe blodsockret, liksom kolhydratfrisättning från levern.

då strösocker har ett GI på runt 60.

81.

Snakeyes
2005-10-11, 16:37
Styrketräning använder i princip enbart muskelglykogen som bränsle.



Risken för hypoglykemi efter kolhydratiintag i samband med träning är liten i jämförelse med i vila, då kolhydratmetabolismen är helt annorlunda vid träning. Glukagon- och epinefrinfrisättning hjälper till att hålla uppe blodsockret, liksom kolhydratfrisättning från levern.



81.

Beror på vars man tittar.

King Grub
2005-10-11, 16:38
Lee BM, Wolever TMS. Effect of glucose, sucrose and fructose on plasma glucose and insulin responses in normal humans: comparison with white bread. Eur J Clin Nutr 1998; 52: 924-8.

Jenkins DJA, Wolever TMS, Taylor RH, et al. Glycemic index of foods: a physiological basis for carbohydrate exchange. Am J Clin Nutr 1981; 34: 362-6.

Schauberger G, Brinck UC, Guldner G, Spaethe R, Niklas L, Otto H. Exchange of carbohydrates according to their effect on blood glucose. Cited by: Jenkins DJA, Wolever TMS, Jenkins AL, Josse RG, Wong GS. The glycaemic response to carbohydrate foods. Lancet 1984; 1: 388-91.

Peter-N1
2005-10-11, 17:16
Riktigt strösocker mättar din lever, och ev. överskott blir kroppsfett så det är en dålig ide'.

Om man istället får överskott av dextropur, blir inte det också kroppsfett?

King Grub
2005-10-11, 17:18
Ett överskott av fruktos kan inte blir annat än kroppsfett.

Yankeee
2005-10-11, 17:20
Om man istället får överskott av dextropur, blir inte det också kroppsfett?

Jo, överskott är alltid ett överskott oavsett vad det kommer ifrån.


Jag har cirkus 10 kg druvsocker kvar (från de 25 jag köpte) som jag mer än gärna vill bli av med. Använder det inte längre, verkar onödigt att kasta. Vill du ha dra iväg ett pm.

King Grub
2005-10-11, 17:54
Jo, överskott är alltid ett överskott oavsett vad det kommer ifrån.

Det kan dock påverka kroppen på helt olika sätt beroende på vad det kommer i från.

Yankeee
2005-10-11, 18:05
Det kan dock påverka kroppen på helt olika sätt beroende på vad det kommer i från.

Ja jo, självklart. Tänkte inte jag skulle behöva utveckla det mer än så :)