handdator

Visa fullständig version : Utgången köttfärs/kött?


KRILLE!
2005-10-10, 14:33
Såg att dom på Ica sålde ut köttfärs och köttbitar för halva priset på dagen för utgången så jag tänkte att man kanske skulle bunkra upp med ett par kilo. Kanske till och med gå dit vid stängnignsdags å fråga om man får det som är kvar ännu billigare. Till frågan: Om jag köper 3 kg kött eller köttfärs, hur länge håller den sig ifall jag fryser ner den direkt när jag kommer hem?

Mental
2005-10-10, 15:03
Såg att dom på Ica sålde ut köttfärs och köttbitar för halva priset på dagen för utgången så jag tänkte att man kanske skulle bunkra upp med ett par kilo. Kanske till och med gå dit vid stängnignsdags å fråga om man får det som är kvar ännu billigare. Till frågan: Om jag köper 3 kg kött eller köttfärs, hur länge håller den sig ifall jag fryser ner den direkt när jag kommer hem?

bakterietillväxten stannar ju i frysen. ser inga problem med att frysa det i ett par månader iaf. sen blir det nog lite frystorkat kanske ;)

Ninjasmurf
2005-10-10, 15:15
se till att dela upp den i mindre bitar bara innan du fryser in den...lägger du in en 3kg klump i frysen tar det ett tag innan mitt delen på biten är fryst...dessutom är det lättare att tina sen...

Sverker
2005-10-10, 19:15
Tänk på att inga bakterier dör i frysen. De finns kvar och vaknar till liv när du senare tinar köttfärsen. Hade du då glömt att färsen var halvtaskig från början kan det sluta illa ifall du tinar den i rummet under för lång tid.

KRILLE!
2005-10-11, 19:24
Okej har fått tillfredsställande svar :) Kommer att frysa in i portions bitar som går snabbt att tina för att undvika att den står alltför länge.

Taxan
2005-10-12, 12:02
Är det inte bättre att steka den ordentligt direkt och sedan frysa ned den?

Pellefant
2005-10-12, 12:49
Är det inte bättre att steka den ordentligt direkt och sedan frysa ned den?

Så hade jag gjort. Gör hamburgare eller nått av den, sen är det bara att ta fram några i taget när du ska laga mat.

Sverker
2005-10-12, 17:27
Är det inte bättre att steka den ordentligt direkt och sedan frysa ned den?


En klart bättre idé ifall det blir ordentligt genomstekt.

KRILLE!
2005-10-12, 18:27
Kanske gör det istället får se hur lat jag är *popcorn*

Slartibartfast
2011-03-12, 10:52
Jag köpte ett paket köttfärs (i skyddande atmosfär) gjort 3.3 med sista användningsdag 11.3. Kan jag käka det ännu idag, 12.3? Jag antar det, men måste ju såklart kolla med kolo först.

young_george
2011-03-12, 11:00
Lukta och smaka. Sannolikt är svaret ja

Spridis
2011-03-12, 13:12
I finland har man hushållskunskap i högstadiet där man lär sej att koka mat, hantera livsmedel och sköta praktiska saker i ett hem. Lär man sej inget sånt i svensk skola?

jesse
2011-03-12, 14:17
I finland har man hushållskunskap i högstadiet där man lär sej att koka mat, hantera livsmedel och sköta praktiska saker i ett hem. Lär man sej inget sånt i svensk skola?

Fråga Slarti som är.... finsk ;)

Slarti: Om du har förvarat den i bra temperatur ska det inte vara några problem, men lukta för säkerhets skull.

Pepz
2011-03-12, 14:46
Jag köpte extremt mycket "utgånget" kött och färs när jag jobbade i butik. men då visste jag iof att det var korrekt hanterat

butiksmald köttfärs får ju endast säljas samma dag som den är packad. men den är garanterat bra en dag till

vakuumförpackat kött i hel bit är nästan bäst efter utgångsdatum imho. vakuummörat kallas det:)