handdator

Visa fullständig version : Hösäck i böjen


Pinglan
2005-10-10, 07:21
Nu har vi diskuterat bristande andningsteknik i böjen och jag har fått lite nya saker att tänka på (tex att det ÄR svårt att andas som vanligt då man använder dräkt).

Jag kom på att jag glömde bort att tala om en viktig sak som faktiskt delvis kan ha orsakat mina andningsproblem under böjen i lördags! Jag orkade ju inte hålla ryggen rak efter avlyftet!!!! Som jag har hört av folk som tittade på var det egentligen inte bröstryggen som krummade utan jag fällde mig framåt i höften och stod alltså alltför framåtlutad för att få nersignal. Detta gjorde att jag fick stå en bra stund med 150/155/162.5kg på ryggen och försöka räta upp mig innan jag fick börja böja. Naturligtvis är inte detta optimalt ( ;) ) för att kunna ta ett djupt andetag innan man böjer.

Om vi tar oss an andningsproblemet ur den här synvinkeln och antar att det berodde på detta, hur gör jag för att träna upp mig att kunna räta upp ordentligt med tung vikt på ryggen? Handlar det bara om viktvana eller kan jag göra något annat för att påskynda förbättringar? Jag tycker jag sträckte upp och spände upp bra under själva avlyftet för att sedan säcka ihop under stegen bakåt och under tiden jag stod med vikten. Vad ska jag träna? Rodd och latsdrag för att stärka bröstryggen? Träna ländryggen mer? Ska jag månne ändra stångplacering på ryggen? Försöka ha stången lite längre ner? Ska jag ändra händernas placering? Som det är nu håller jag väldigt smalt just för att jag tycker mig bli mer stabil i överkroppen då.

Jag håller ryggen bra under själva lyftet (enligt de som tittade på) så jag tycker det är lite konstigt att jag inte orkade STÅ med stångjäveln på ett vettigt sätt.... Det rimmar ju lite illa på något sätt......idéer någon?

-AG-
2005-10-10, 08:17
Om stången är långt ner på axlarna så måste man luta sig framåt för att inte stången skall halka ner. Du kan ju prova med att experimentera var du lägger stången och kom ihåg att använda ordentligt med magnesium för bättre fäste. Se även till att armbågarna är under stången vid utgången, och om inte helt under stången så iaf inte pekandes bakåt, då detta lätt krummar över delen av ryggen.

Sheogorath
2005-10-10, 11:39
Om stången är långt ner på axlarna så måste man luta sig framåt för att inte stången skall halka ner. Du kan ju prova med att experimentera var du lägger stången och kom ihåg att använda ordentligt med magnesium för bättre fäste. Se även till att armbågarna är under stången vid utgången, och om inte helt under stången så iaf inte pekandes bakåt, då detta lätt krummar över delen av ryggen.

Jag tycker det känns mycket bra för trycket i kroppen att peka armbågarna rakt bakåt så att rhomber och annat där stången ligger anspänns. Är detta inte bra?

bubbe
2005-10-10, 11:50
Jag tycker det känns mycket bra för trycket i kroppen att peka armbågarna rakt bakåt så att rhomber och annat där stången ligger anspänns. Är detta inte bra?

Prova trycka ihop armbågarna mot kroppen istället för bakåt, då tycker iaf jag det känns lättare att lyfta bröstkorgen.

Sheogorath
2005-10-10, 11:52
Prova trycka ihop armbågarna mot kroppen istället för bakåt, då tycker iaf jag det känns lättare att lyfta bröstkorgen.

Will do.

Pinglan
2005-10-10, 16:36
Jag tycker det känns mycket bra för trycket i kroppen att peka armbågarna rakt bakåt så att rhomber och annat där stången ligger anspänns. Är detta inte bra?
Jag håller med Sheogorath, jag tycker också jag får bättre tryck i överkroppen när jag pressar bak armbågarna!! Ska testa att göra som bubbe och -AG- tipsar om och försöka få fram armbågarna lite mer. Tack för tipsen :thumbup: