handdator

Visa fullständig version : Protein + körtelfeber = krash?


Cloud
2005-10-10, 02:13
Hejsan! Jag har nyss haft körtelfeber, väldigt otrevligt vet de som haft det någon gång! Som tur är kan man bara ha det en gång i livet, sen blir man immun.
Lite onödig info är att jag hade det i tre hela veckor och åt ingenting i 2½ veckor. Gick ner 9 kilo! *cry*

Hur som helst, läkaren sa till mig att jag inte bör på gå boxning eller andra sådana sporter eftersom njurarna tagit extremt mycket stryk under sjukdomen och om man får en smäll där så kan tydligen organen spricka (!). En månad ska det tydligen gå EFTER man blivit frisk innan man får boxas igen. (jag boxas inte). Och min kära mor sa ändå att den tidsperioden har sänkts sen några år tillbaka.

Till min fråga! Jag undrar om ett högt proteinintag skulle vara en jävligt dum idé för mig den kommande månaden? visst, det finns inga bieffekter med en frisk njure, som jag normalt sätt har, men jag har ingen aning om den är särskilt frisk nu (jag känner inte av några smärtor dock).

Om det gör nån skillnad så har jag proppat i mig läkemedlet Diclofenac under hela sjukdomsperioden.

Är det någon som vet om det vore dumt att proppa i sig vassleprotein och dylikt? mängden jag undrar över är typ... 0.5g/kilo och upp till 3g/kilo. Nu tycker jag att jag uttryckt mig hur klart som helst :) och javisstja, jag är 18 år och väger 69 kilo!

Tack för svar, om det kommer några ;)

hattfan
2005-10-10, 02:28
Måste bara en hel del OT säga att visst är det så knäckande men den sablar körtelfebern! Det går inte att äta, i princip överhuvudtaget då det gör så sjukt jävla ont i halsen...

Passa njurarna bara! En slagsmålrunda på stan är inte att föredra, hurvida det är dåligt att kasta i sig massa protein kan jag inte besvara men skynda långsamt är mitt hyfsat oprofessionella råd :) hursomhelst lycka till med att komma tillbaka...

Sverker
2005-10-10, 05:22
Första målet. Du skall bli fullt frisk. Inget annat.

9 kg är inget du skall bekymmra dig över. Det är mest vätska och glykogen så du är snabbt tillbaka när du börjar träna.

Varför överdriva :confused:
Ät en normal kost vad det nu är ( kanske 80 - 100 g protein ) och börja din träning när kroppen är klar för det. Det vet bara din läkare och du själv.

Cloud
2005-10-10, 09:26
Första målet. Du skall bli fullt frisk. Inget annat.

9 kg är inget du skall bekymmra dig över. Det är mest vätska och glykogen så du är snabbt tillbaka när du börjar träna.

Varför överdriva :confused:
Ät en normal kost vad det nu är ( kanske 80 - 100 g protein ) och börja din träning när kroppen är klar för det. Det vet bara din läkare och du själv.


Jag skulle vilja kalla mig själv frisk, jag är bara lite trött eftersjukdomen och så.. känner att det är rätt jobbigt att gå, för att jag låg i sängen i tre veckor dock. ah jo, jag har sjukt dåligt hörsel! har ett sjukt "lock" för höger öra. klassas detta som att vara sjuk? jag menar, är jag inte "fullt frisk" än?

och jag överdrev med 3 gram för att jag bara undrade om nån kanske var haj på ämnet och kunde säga att "japp, 3 gram är för mycket när du haft körtelfeber". normalt sätt äter jag ju bara 80-100, som du sa. du vet inte om detta kan skada mina njurar? jag kan själv absolut inte avgöra om detta är skadligt ju...

Sen om jag är redo för träning vet jag ju inte heller riktigt, eftersom jag inte har koll på om mina njurar helt plötsligt skulle gå i kras när jag typ, anstränger mig i bänkpressen..?

Davil
2005-10-10, 10:07
Jag skulle vilja kalla mig själv frisk, jag är bara lite trött eftersjukdomen och så.. känner att det är rätt jobbigt att gå, för att jag låg i sängen i tre veckor dock. ah jo, jag har sjukt dåligt hörsel! har ett sjukt "lock" för höger öra. klassas detta som att vara sjuk? jag menar, är jag inte "fullt frisk" än?

och jag överdrev med 3 gram för att jag bara undrade om nån kanske var haj på ämnet och kunde säga att "japp, 3 gram är för mycket när du haft körtelfeber". normalt sätt äter jag ju bara 80-100, som du sa. du vet inte om detta kan skada mina njurar? jag kan själv absolut inte avgöra om detta är skadligt ju...

Sen om jag är redo för träning vet jag ju inte heller riktigt, eftersom jag inte har koll på om mina njurar helt plötsligt skulle gå i kras när jag typ, anstränger mig i bänkpressen..?

Om du är osäker så är det mkt bättre att du tar en extra vilovecka än att du blir sämre igen pga att du var dum nog att anstränga dig för tidigt.

Liten Men Fet
2005-10-10, 11:11
Om jag var du skulle jag ta iallafall 1-2 veckor utan träning och bara försöka äta ordentligt och gå lite promenader. Äta ordentligt och det är nog ingen fara att lägga på lite extra kött på tallriken, proteinpulver skulle jag nog skippa och äta annat proteinrikt istället.

Anledningen till att jag skulle vila och äta upp mig lite är att kroppen har tagit mycket däng när den var utan mat och behöver nog ladda batterierna och fylla förråden innan du börjar slita mer på den. Skaderisken är nog ganska mycket större nu än när du är så sliten.

I långa loppet vinner du nog mer på att ta det lugnt 2 veckor.

Lycka till

enzodiac
2005-10-10, 11:16
jag råkade ut för något liknande i sommar... Fast dom kunde inte fastställa vad det handlade om för sjukdom. Men jag hade feber sammanlagt 3-4 veckor och tappade också 9 kg. Även efter febern släppt så kändes jag mig trött osv. Nu har jag vart feberfri i kanske 2-3 månader och först nu 2-3 veckor tillbaka så har jag börjat må som vanligt igen och tränar. Vikten är tillbaka som förr och jag mår bra.
Tyvärr måste jag göra månadsvisa blodprovstester för att se att mina blodvärden fortsätter vara fina.

Men som sagt vila tills du verkligen känner dig frisk, och när du väl börjar träna så kör lungt. Du har ju hela livet på dig att träna :)

Cloud
2005-10-10, 23:23
Mjo, det är nog sant, tänkte egentligen bara vila högst en vecka men det blir nog två istället så jag är på den säkra sidan.

Såå... jag antar att det inte är några problem med att jag äter 80-100 gram protein per dag även under dessa första veckorna efter sjukdomen då..? jag tänkte att jag skulle ta några prover hos en allmän läkare också. men liksom, läkaren på sjukhuset sa till mig att jag skulle till allmänläkaren och kolla upp mig, så ringer jag dit och då säger allmänläkaren att det inte alls behövdes... =P förvirrande!

Jaja, det fixar sig säkert, håller mig på stadig proteinnivå och lugnar mig med träningen ett slag.

Tack för alla svar! :)

//Gustav

Tolkia
2005-10-11, 06:29
Att du inte skall boxas är ju för att njurarna för tillfället är sämre rustade än vanligt att ta emot smällar. Proteiner bör inte vara något problem i vettiga doser (Varför toköverdosera? Leder inte till något annat än torka i plånboken ...), för jag antar att du tänkt äta dem som fredlig, redan beredd mat/tillskott och inte ge dig ut i skogen och försöka döda dem med bara händerna? ;)

I övrigt ställer jag mig bakom övriga i tråden i att du skall starta lugnt och fint. Även om du har legat pall och tycker att du "inte har gjort något" i typ 3 veckor så har kroppen slagits för livet (nästan i alla fall), utan mat dessutom, och förtjänar att startas upp i lagom takt - den kommer att tacka dig för din hänsyn genom att svara bättre på träningen då, jämfört med om du stressar igång den.

muddafrikka
2005-10-11, 15:14
Det här kanske inte alls stämmer, men vad jag fick höra när jag hade körtelfeber var att det är körtlar som svullnar upp.. Exempelvis levern.

Men njurar är väl inga körtlar..?

Cloud
2005-10-12, 13:19
Det här kanske inte alls stämmer, men vad jag fick höra när jag hade körtelfeber var att det är körtlar som svullnar upp.. Exempelvis levern.

Men njurar är väl inga körtlar..?

Jag fick höra att körtelfeber (och min medicin) satte stor press på både lever och njurar. vet inte om jag fick en läkare som gillade att överdriva.

det var tydligen jättefarligt att använda min medicin, som för övrigt hette diclofenac, och att sen inte dricka vatten. jag tror inte jag har pissat mer brandgult i mitt liv än när jag tog den medicinen och drack ett halvt glas vatten om dagen! =P sen fick man inte överstiga 3-4 piller om dagen, men jag tog 6. ångrar mig inte direkt, för så ont har jag inte haft många gånger i mitt liv.

//Gustav

Zera
2005-10-12, 14:08
Jag kan inte komma ihåg att läkaren sa nått om njurarna när jag hade körtelfeber ... men levern däremot skulle man vara rädd om. Detta var för lite drygt 2 år sedan.

mathor
2005-10-13, 20:36
När jag hade körtelfeber och fått ligga på sjukhus i fyra veckor började jag träna igen 2 veckor efter jag blivit utskriven. Då tog jag även proteintillskott i form av whey fx, c:a 70 gram om dagen. Jag åt även proteinrik kost. Jag tog sedan blodprover för att titta på kreatininhalten i njurarna (högt värde = njurarna har tagit stryk, typ), och levervärden. Kreatininhalten var ok, levervärdena var lite höga. Summa summarum: det är nog safe att köra på som vanligt.

Cloud
2005-10-14, 10:27
När jag hade körtelfeber och fått ligga på sjukhus i fyra veckor började jag träna igen 2 veckor efter jag blivit utskriven. Då tog jag även proteintillskott i form av whey fx, c:a 70 gram om dagen. Jag åt även proteinrik kost. Jag tog sedan blodprover för att titta på kreatininhalten i njurarna (högt värde = njurarna har tagit stryk, typ), och levervärden. Kreatininhalten var ok, levervärdena var lite höga. Summa summarum: det är nog safe att köra på som vanligt.

Tog du det jättelugnt då när du började träna igen eller kunde du köra på som du alltid brukar? jag ska ringa till allmänläkaren (som jag för övrigt inte har mycket förtroende för, men hon får duga) på måndag och försöka fixa så att jag får ta några njur- och leverprover. om de då ser fina ut så tänker jag nog börja träna nästa vecka!

tack för svaret :)

//Gustav

Doktorn
2005-10-15, 09:11
Jag fick höra att körtelfeber (och min medicin) satte stor press på både lever och njurar. vet inte om jag fick en läkare som gillade att överdriva.

det var tydligen jättefarligt att använda min medicin, som för övrigt hette diclofenac, och att sen inte dricka vatten. jag tror inte jag har pissat mer brandgult i mitt liv än när jag tog den medicinen och drack ett halvt glas vatten om dagen! =P sen fick man inte överstiga 3-4 piller om dagen, men jag tog 6. ångrar mig inte direkt, för så ont har jag inte haft många gånger i mitt liv.

//Gustav


Det hade nog varit smartare att äta något som är mer smärtstillande än diklofenak än dubblera den dosen om det var smärtan som var problemet...

Cloud
2005-10-15, 12:43
Det hade nog varit smartare att äta något som är mer smärtstillande än diklofenak än dubblera den dosen om det var smärtan som var problemet...

tjaa, jag hade inte sagt nej till starkare smärtstillande, men diklofenak var vad jag fick :( jag VILLE ju inte vakna upp två gånger varje natt bara för att ligga o gny i tre kvart innan den kickade in!

om jag vill ha starkare smärtstillande så måste jag väl få det på recept?? och läkaren var ju förstående som få, som insisterade på att jag måste dricka några glas om dagen, även om det gör jätteont (visserligen sant, men han visste tydligen inte hur ont det gjorde, jag hade gärna druckit om jag kunde).

//Gustav

Doktorn
2005-10-17, 18:57
tjaa, jag hade inte sagt nej till starkare smärtstillande, men diklofenak var vad jag fick :( jag VILLE ju inte vakna upp två gånger varje natt bara för att ligga o gny i tre kvart innan den kickade in!

om jag vill ha starkare smärtstillande så måste jag väl få det på recept?? och läkaren var ju förstående som få, som insisterade på att jag måste dricka några glas om dagen, även om det gör jätteont (visserligen sant, men han visste tydligen inte hur ont det gjorde, jag hade gärna druckit om jag kunde).

//Gustav

Panodil lär vara mer smärtstillande än vad diklofenak och receptfritt. Diklonefaks smärtstillande egenskaper tror jag inte är så starkare, ges väl främst för att det är antiinfl. Om du hade tjatat på läkaren, eller gått till en annan, hade han säkert skrivit ut något kodeinbaserat. Men det är klart det är inget de bara skriver ut sådär, därför gav han dig först diklofenak.