handdator

Visa fullständig version : Gammal stukning i foten, behövevr hjälp!


dared
2005-10-10, 01:07
Tjena, stukade foten för kanske drygt ett halvår sen, jag hoppa ner för några trappor och landa kraftigt fel och knölen man har på sidan om ankeln eller vafasen det heter blev som en stor tennisboll av uppsvullanden. Hursom helst detta gjorde att jag ganska länge efteråt, jag kunde tex inte hoppa utan att känna där jag stukade mig.. efter ngra månader gick det över.

Nu körde jag lite stående sparring på kampsporten och då fick jag känning igen, sen träna jag idag igen och nu känner jag mycket.

Det jag behöver är alltså några tips att träna upp så man blir av med känningarna vid den gamla stukingen.. måste va många här som stukat foten, typ fotbollsspelare och dyl.. några tips..

gärna sånt man kanske kan göra hemma.. måste fan bli bra snart så jag kan börja träna hårt.

z_bumbi
2005-10-10, 07:28
Gå till en sjukgymnast så får du en undersökning av vad som kan vara fel samt ett träningsprogram för att rehabilitera skadan.
Verkar det allvarligt så slussas du vidare till en läkare.

Börje H
2005-10-10, 07:57
Ok, nu förutsätter jag att du hade en svullnad på utsidan av foten? Stukning av det talo-fibulara ledbandet på fotens utsida är den vanligaste idrottsskada som finns. Ca ¼ av de idrotts/motionsrelaterade skadorna är av denna typ. Vid skadetillfället uppstår en kraftig svullnad ngt framför yttre fotknölen. I vissa fall kan ledbandet helt brista, men det är mer ovanligt. Varför skadan kan ge problem under så lång tid är för att fotledens muskler tappar lite av sin lägeskänning (proprioception) vilket resulterar i en icke fullgod ledstabilitet. Mitt råd blir uppsöka en sjukgymnast som kan undersöka dig samt ge dig träningsinstruktioner. Förmodligen lär det bli balansplatteträning. Om du inte kan gå till sjg direkt så är det bara beställa tid hos doktorn för undersökning och remisskrivning.

dared
2005-10-10, 12:09
Ok, nu förutsätter jag att du hade en svullnad på utsidan av foten?

Jo exakt vad jag hade, du beskriver mitt problem väldigt bra. En vän till mig har en balansplatta jag får låna, jag bara undrar vad för olika övningar man kan köra? Bara stå och balansera eller? Hade en vän som är fotbollsspelare som snacka om olika övningar han fick göra med den när han stuka sin fot, men va ett bra tag sen så jag kommer inte ihåg dem.

Testar gärna lite sånt innan jag går till Sjukgymnast. Eller är jag trög då?
För jag kan inte tänka mig att min skada är speciellt allvarlig, utan bara att det som sagt är lite svagare där och att det ibland kommer ivägen för 100% träning...

Börje H
2005-10-10, 12:58
En vän till mig har en balansplatta jag får låna
Testar gärna lite sånt innan jag går till Sjukgymnast.
Du har ju redan konsulterat en sjukgymnast :D
Nä skämt å sido, det är i de flesta fall mycket lämpligt att köra intensivt med balansplatta. Börja med att först stå på den med båda fötterna. Kör i intervaller om 1-1,5 minuter, 3-4 varv. Helst dagligen. Vartefter du får bättre balans så blir det för lätt att bara stå stå där. Utmana då genom att sakta och kontrollerat tippa plattan framåt/bakåt och vänster/höger. Mkt lugna rörelser med full kontroll. När du klarar av det galant så stegrar du ännu mer genom att bara stå på den "dåliga" foten. Komplettera sedan balansträningen med enbens-tåhävningar så har du ett fungerande program. Var uppmärksam på om smärtan tilltar eller foten sväller kraftigt. TA DIG DÅ TILL LÄKARE DIREKT UTAN ATT PASSERA GÅ.

dared
2005-10-10, 14:08
tusen tack.. det kommer jag att testa!