handdator

Visa fullständig version : Hjälp att bränna fett, har kommit en bit på vägen men har "fastnat"


sukram
2005-10-09, 21:07
Hej allihopa =)

Jag heter Markus och har skrivit här nån gång förrut tror jag, men hittar inte igen inlägget. Nåja, grejjen är den att jag lyckats tagit mig från 132kg till nuvarande ligger mellan 104 och 107 (hoppar där emellan). Jag tycker mig ha "fastnat i vinkelvolten" lite.
Just nu har jag varit lite sjuk och är frisk sen några dagar (förkylning) så nu imorron tänkte jag skulle vara en bra dag för nystart igen för färden ner under tresiffrigt =)

Saker som gäller alla vardagar är dessa:

Frukost: Havregrynsgröt med lingonsylt.
Mellanmål: Falu rågrut med "lätt" messmör. (olika många varierar mellan dagarna)

Jag cyklar till och från jobbet (7.5 km enkel väg.. så 1.5 mil varje dag) sen stannar jag varje dag på worldclass i gävle och går på motionsbandet i 60 minuter på "fatburnerprogrammet" i 6.8km/t .. brukar bränna drygt 830 kalorier enligt apparaten. (när jag känner mig extra hurtig så springer jag sista 3 minutrarna)

Ovanstående saker är sånt som är lika varje dag.. i övrigt skiljer det ju rätt mycket.

Är det nått jag kan ta direkt efter träningen som hjälper fettförbränningen? Eller nått man ska ta alldles innan?

JAg behöver alla tips jag kan få så man får lite motivation igen. Har ju endå ått ner ~25kg.. men vill ju ner lite mera tänkte jag.

Tack på förhand! :bow:

Markus - :thumbup:

Lexidos
2005-10-09, 21:29
Måste bara säga att jag är imponerad över hur bra det har gått hittils.
Det är jäkligt strongt jobbat.
:thumbup:

sukram
2005-10-10, 09:04
Måste bara säga att jag är imponerad över hur bra det har gått hittils.
Det är jäkligt strongt jobbat.
:thumbup:

Tackar =) är ganska medveten av mig när jag bara vill =)

Men nu behöver jag lite mer push för att komma igång igen

Mental
2005-10-10, 09:40
Stabilt, Det är så skönt att gå ned i vikt, jag har tagit mig från 100+ (ca 105-109) Ned till som lägst 73, men jag gick upp till 75 när jag började äta normalt och började binda upp vatten och glycogen.
Har sedan aprill gått upp ytterligare 3 kilo, lite för mycket fest och god mat under sommaren, hehe ;) Styrketräningslokalen har haft sommarstängt, men nu börjar det bli dax att komma igång igen. Och jag ska tillbaka på min trappmaskin!

Målet är att komma ned till strax under 70, för att landa strax över 70 när jag äter normalt igen. Det är skönt att ta kontroll och se att man kan påverka sig själv. Att skulptera sin kropp.

Mina tipps är, hitta fler motionsformer, saker du tycker är kul, jag brukar simma, klättra, cykla, jogga, styrketräna och massor av promenader.
Jag är ingen stor anhängare av morgonpromenad på fastande mage, jag försöker gå vid andra tillfällen, och med krubb i kistan.

Jag tror itne du behöver några preparat för att få snurr på förbränningen. Fortsätt röra på dig och äta bra, det lönar sig i längden.

hasse36
2005-10-10, 09:50
Jag cyklar till och från jobbet (7.5 km enkel väg.. så 1.5 mil varje dag) sen stannar jag varje dag på worldclass i gävle och går på motionsbandet i 60 minuter på "fatburnerprogrammet" i 6.8km/t .. brukar bränna drygt 830 kalorier enligt apparaten. (när jag känner mig extra hurtig så springer jag sista 3 minutrarna)Du förbrukar garanterat inga 830 kcal genom att gå en timme. När du häckar framför datorn bränner du ca 100 kcal/h. Om du går utomhus i rask takt så bränner du ytterligare 400 kcal/h. Sammanlagt alltså 500 kcal/h.

Om du har trott att du har bränt 830 kcal extra varje dag när det i själva verket handlar om kanske 400 kcal så blir det över 2000 kcal på en vecka.

Det motsvarar nästan hela din energiförbrukning under en vilodag.

Hur mycket har du uppskattat cyklingen till?

sukram
2005-10-10, 10:02
Du förbrukar garanterat inga 830 kcal genom att gå en timme. När du häckar framför datorn bränner du ca 100 kcal/h. Om du går utomhus i rask takt så bränner du ytterligare 400 kcal/h. Sammanlagt alltså 500 kcal/h.

Om du har trott att du har bränt 830 kcal extra varje dag när det i själva verket handlar om kanske 400 kcal så blir det över 2000 kcal på en vecka.

Det motsvarar nästan hela din energiförbrukning under en vilodag.

Hur mycket har du uppskattat cyklingen till?

Jag har inte uppskattat cykling till nånting, jag ränkar överhuvudtaget inte kalorier. Anledningen till att jag nämnde det där var att det är vad "datorn" på transportbandet sa att jag bränt 800+ kalorier. Jag kör nått fatburnerprogram där det är rätt mycket "uppför" osv.. men nåja.. är säkert jättemissvisande, men haka inte upp er på det, jag har inte lagt nån vidare "vikt" bakom dessa siffror eftersom jag inte håller på att räkna sådant alls. =)

userfriendly
2005-10-10, 10:12
äte lite mer protein, träna styrketräning, fortsätt med lagom mängd (men rel. mkt cardio).. ät ofta o glöm inte fettet!

sukram
2005-10-10, 10:13
Mina tipps är, hitta fler motionsformer, saker du tycker är kul, jag brukar simma, klättra, cykla, jogga, styrketräna och massor av promenader.

Har det nån fysis skillnad att variera motionsformer? För annars tycker jag det är rätt skönt att ta den där promenaden på bandet varje dag, filosofera för sig själv och lyssna på mp3spelaren =)

Mvh
Markus

sukram
2005-10-10, 10:14
äte lite mer protein, träna styrketräning, fortsätt med lagom mängd (men rel. mkt cardio).. ät ofta o glöm inte fettet!

JAg hade tänkt kanske börja köra styrketräning senare, men först gå ner i vikt. Folk säger att det är svårt att göra begge samtdiigt?

King Grub
2005-10-10, 10:30
JAg hade tänkt kanske börja köra styrketräning senare, men först gå ner i vikt. Folk säger att det är svårt att göra begge samtdiigt?

Nej, absolut inte. Det som är svårt är att öka i muskelmassa och förlora fettvikt samtidigt. Att träna styrketräning samtidigt är inte bara möjligt, det är en avgörande del av upplägget.

sukram
2005-10-10, 10:52
Nej, absolut inte. Det som är svårt är att öka i muskelmassa och förlora fettvikt samtidigt. Att träna styrketräning samtidigt är inte bara möjligt, det är en avgörande del av upplägget.

Är det mycket bättre än att köra min motion varje dag som jag gör nu?

userfriendly
2005-10-10, 14:15
Är det mycket bättre än att köra min motion varje dag som jag gör nu?


det "optmiala" är att köra båda två.. typ 3 styrka osen nåra förbränningspass o kanske lite promenader på det beroende på hur mkt du äter...
ät protein människa :D

King Grub
2005-10-10, 14:18
Det ena behöver som sagt inte (och skall inte) utesluta det andra! :)

sukram
2005-10-10, 21:04
det "optmiala" är att köra båda två.. typ 3 styrka osen nåra förbränningspass o kanske lite promenader på det beroende på hur mkt du äter...
ät protein människa :D

Berätta mer om själva ätningen är du snäll =)

Zamorano
2005-10-11, 06:45
Måste bara säga att jag är imponerad över hur bra det har gått hittils.
Det är jäkligt strongt jobbat.
:thumbup:


Håller med!!!!!!!! :hbang:

Lizard
2005-10-11, 09:08
Äta

Du har fått kroppen att släppa rejält på fettet, dvs du har ökat din fettfrisättning. Det fettet har du dessutom förbrännt. Bra. Vad som vanligtvis inträffar är att en del av det frisatta fettet fastnar i blodkärlen ("åderförkalkning/förfettning") och det är av yttersta vikt att du får i dig fiskfett någorlunda regelbundet. Sök på sign. "Sverker" för att läsa mer härinne.

Det är svårt att avgöra om din stagnation beror på att du tagit det lite lugnare eller om du faktiskt kommit i "platå". För att inte fastna i nyfunnen homeostatis (kroppens interna balans) så bör du låta kaloriintaget variera över veckan. En dag kan du med fördel äta en eller två portioner högglykemisk mat av typen potatis, popcorn, cornflakes, vitt bröd etc, gärna i samband med dina aktiviteter. Du rubbar då leptinnivåerna och får fart på fettfrisättningen om den är strypt.

Med ett såpass stort lagrat energiöverskott som du bär (burit) på tror jag inte det är orimligt att förvänta sig rejäla muskelökningar trots att du ligger på kaloriminus. Alltså, förutom att bevara din energikrävande muskelmassa om du styrketränar så kan du kanske till och med öka den för att ytterligare pumpa upp basmetabolismen.

Hur mycket du gör av med i kcal räknat vet jag inte heller. Vad jag vet är att en stor och tung kropp kräver mer energi vid förflyttning än en liten och nätt. Det, tillsammans med leptinerna, är en bidragande faktor till varför det blir svårare och svårare att gå ned i fettmassa allteftersom dieten fortgår. Trägen vinner som vanligt. Viktigt att komma ihåg är att det sällan är brist på karaktär som gör att de flesta dieter misslyckas utan brist på levnadsvanor. Det är av stor vikt att du hittar en bra och fungerande livsstil som du vill, kan och orkar leva efter i framtiden. En stil som inte inkräktar och begränsar dig på ett sådant vis att du inte längre kan leva som en socialt fungerande kamrat, förälder, kollega, granne, släkting och älskare.

Jag tycker du har varit duktig och önskar dig lycka till.


Lizard

sukram
2005-10-11, 11:39
Äta

Du har fått kroppen att släppa rejält på fettet, dvs du har ökat din fettfrisättning. Det fettet har du dessutom förbrännt. Bra. Vad som vanligtvis inträffar är att en del av det frisatta fettet fastnar i blodkärlen ("åderförkalkning/förfettning") och det är av yttersta vikt att du får i dig fiskfett någorlunda regelbundet. Sök på sign. "Sverker" för att läsa mer härinne.



Fisk äter jag faktsikt rätt ofta, tycker mycket om torsk och lax. Jag har även provat sardiner osv som folk säger är bra, men klarar tyvärr inte av att äta det.



Det är svårt att avgöra om din stagnation beror på att du tagit det lite lugnare eller om du faktiskt kommit i "platå".



Det är jag som inte varit så seriös över sommaren, men jag "började" ju om igår, så nu får vi se.



Viktigt att komma ihåg är att det sällan är brist på karaktär som gör att de flesta dieter misslyckas utan brist på levnadsvanor. Det är av stor vikt att du hittar en bra och fungerande livsstil som du vill, kan och orkar leva efter i framtiden.



JAg tycker inte jag lägger om livet så jättemycket igenligen, har inte gjort det när jag gått ner heller, utan jag byter ut vissa saker bara och tänker på att inte äta fett och skräpmat osv.

Det som jag blev glad över är att jag helt sket i träning under kanske 6 veckor i somras, och jag gick inte upp ett kilo, så det tycker jag känns lovande att jag inte gick upp fast jag inte träna. Det är väl ett bra tecken för framtiden hoppas jag?



En stil som inte inkräktar och begränsar dig på ett sådant vis att du inte längre kan leva som en socialt fungerande kamrat, förälder, kollega, granne, släkting och älskare.



Så strikt är jag inte, man måste ju leva också! Jag äter ute ibland, jag har tacokvällar med tjejen osv.. så det är inget som påverkar, enda som hon märker av är att jag oftare äter typ fullkornspasta och fullkornsris än vanligt.


Jag tycker du har varit duktig och önskar dig lycka till.


Tack!
Mvh
Markus

sukram
2005-10-11, 11:42
En sak jag undrar över.

Jag äter på jobbet vid 12.. sen tränar jag efter 16.. mellan där äter jag TYVÄRR inget. Vet att det är dumt. Därför har jag tänkt ändra på det nu. Hur gör jag det på bästa sätt?

Hjälper det att ta nån sån där "bar" typ naturdiet eller nått vid 16 (sen cyklar jag till stan i 15 minuter till träningen)

Jag orkar helt enkelt inte ta med nått speciellt att äta innan.

Vad är det jag kan käka som är enkelt innan träning?

sukram
2005-10-11, 11:46
shaky är tydligen nått nytt svenskt tillskott som säljs på naturapoteket, är det nått man kan ta innan träningen på eftermiddagen som "eftermål" ?

sukram
2005-10-13, 19:49
inga svar?

King Grub
2005-10-13, 19:59
Ingen aning om vad Shaky är för något.

Jag tycker meningen:

"Jag orkar helt enkelt inte ta med nått speciellt att äta innan" säger en del.

"Orkar" får helt enkelt strykas ur vokabulären, åtminstone när det finns ett "inte" med i sammanhanget.

sukram
2005-10-13, 20:25
Ingen aning om vad Shaky är för något.

Jag tycker meningen:

"Jag orkar helt enkelt inte ta med nått speciellt att äta innan" säger en del.

"Orkar" får helt enkelt strykas ur vokabulären, åtminstone när det finns ett "inte" med i sammanhanget.

Ja nu är det ju bara en forumlering som du inte behöver hänga upp dig på.

du får gärna svara på annat än att haka upp dig på den forumerlingen, vi låssas som att den aldrig blev skriven.. ok? =)

King Grub
2005-10-13, 20:30
Om formuleringen beskriver saken som den är så är beskriver den ju också problemet, och då tycker jag den är högst relevant att "hänga upp sig på".

Jag har fortfarande ingen aning om vad Shaky är.

Om det nu bara var en formulering som du egentligen inte menade, så är det samma saker som är bra vid det aktuella tillfället som vid andra tillfällen. Bara en fråga om att "orka", alltså.

Devoid
2005-10-13, 20:42
"Orkar" får helt enkelt strykas ur vokabulären, åtminstone när det finns ett "inte" med i sammanhanget.

Haha det där lät riktigt bra får jag lov att säga
:) .
Jag har aldrig hört talsa om shaky heller, men lycka till Sukram!

WHITEFOLKS
2005-10-13, 20:56
Jag TROR att Shaky är deras egna märke på kosttilskott med allt vad det innebär. Finns säkert rent protein och säkerligen någon målersättningsprodukt.

Om jag vore du skulle jag få i mig en frukt och lite mjölk eller liknande, kanske en macka med bra pålägg?

sukram
2005-10-14, 04:53
Jag TROR att Shaky är deras egna märke på kosttilskott med allt vad det innebär. Finns säkert rent protein och säkerligen någon målersättningsprodukt.

Om jag vore du skulle jag få i mig en frukt och lite mjölk eller liknande, kanske en macka med bra pålägg?

Tack för att du bemödade dig svara =)

Så eftersom jag äter vid 12 och tränar vid strax efter 16... så räcker det med en frukt innan? säg att jag äter den vid kanske kl 15? Eller måste jag äta nått mer?

nån som vet?

WHITEFOLKS
2005-10-14, 05:17
En frukt och keso eller ett stort glas mjölk kanske. Grovt bröd med bra pålägg. Bara så du får i dig nåt är ju ett plus :) Någonting med kolhydrat och någonting med bra protein.

sukram
2005-10-14, 07:47
En frukt och keso eller ett stort glas mjölk kanske. Grovt bröd med bra pålägg. Bara så du får i dig nåt är ju ett plus :) Någonting med kolhydrat och någonting med bra protein.

Är dessa saker bättre än att tex ta en "bar" av nått slag? typ naturdiet eller "fyll i med eget förslag" =)

WHITEFOLKS
2005-10-14, 14:02
Jag skulle vilja säga att mat är bättre än bars i de allra flesta fall (sålänge man äter någorlunda vettigt). En bar kan dock vara bättre än INGEN mat ;)

sukram
2005-10-14, 21:24
tänkte visa en före och efterbild för skoj skull =)

för er som gillar fighting tror jag ni kanske känner igen Stefan "blitz" leko på första bilden och Remy Bonjasky på andra. (taget då jag varit och fotat k1)

nåja.. bild 1 är före och bild 2 är efter.. jag tycker man ser lite skillnad på halsen osv.. skiljer väl närmare 25kg på mig. (fast än finns det mycket att ta=))

raZmus
2005-10-15, 02:16
Jodå, visst syns det skillnad! :D


Jag tror det heter Shapy och inte Shaky ;)

Bonnie
2005-10-15, 10:24
Atkins har nått som heter "Shake" som man dricker (i en annan tråd kom vi fram till att deras bars var kassa (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=53267), så man kan anta att deras drickgrejjer är lika illa!? Naturdiet har inget som heter nått med shaky/shake. Deras drickprdodukt heter "ready to drink" och deras bars är dietbar eller snackbar.
Beställ riktiga bars istället för att köpa på konsum typ.

Bonnie
2005-10-15, 10:35
Nu hitta jag :) Men de produkterna står inte med på deras hemsida.
Naturapoteket AB
Shapy energy fuel, Banan med yoghurt
Shapy energi fuel, Choklad/karamell
Shapy low carb, Choklad/nötter
Shapy max protein bar, Choklad
Shapy max protein bar, Choklad/karamell
Shapy max protein bar, Röda bär/yoghurt

Jeppe05
2005-10-15, 11:14
tänkte visa en före och efterbild för skoj skull =)

för er som gillar fighting tror jag ni kanske känner igen Stefan "blitz" leko på första bilden och Remy Bonjasky på andra. (taget då jag varit och fotat k1)

nåja.. bild 1 är före och bild 2 är efter.. jag tycker man ser lite skillnad på halsen osv.. skiljer väl närmare 25kg på mig. (fast än finns det mycket att ta=))


Tycker man ser en stor skilnad även om bilderna inte är så lätta att gemföra...Bra jobbat :thumbup: