handdator

Visa fullständig version : gitarr-tabs...


Fettecke
2005-10-09, 19:46
förklara för mig vad:
1. Bend
2. Slide Up
3. Release
4. Slide Down
5. Hammer-on
6. Trem
7. Pull-off
8. Muted Note

betyder... läser lite tabs nu och förstår inte riktigt vad ovanstående är...

Dipshit
2005-10-09, 19:57
förklara för mig vad:
1. Bend............böj strängen
2. Slide Up........låt fingrarna slajda upp över fretsen
3. Release
4. Slide Down....slajde ner
5. Hammer-on....slå ner på strängen, så du trycker in den, som om du skulle ta ett en-nots ackord utan att slå med högerhanden..
6. Trem
7. Pull-off..........tvärtemot hammer-on.. du har i början fingret intryckt på nån sträng, sen pullar du off fingret för att ge en ton..
8. Muted Note....när du håller vänsterhanden lätt över strängarna så att de mutas..

betyder... läser lite tabs nu och förstår inte riktigt vad ovanstående är...
återkommer med mer... release o trem vet jag inte riktigt

tenchi
2005-10-09, 20:01
1. Böja strängen ½ eller helt steg
2. Slå an första tonen och glid up till nästa.
3. Tror det är som 1 men tvärtom. du släpper en böjd sträng till utgångsläget.
4. Samma som 2 men glid ner
5. Har för mig att du inte slår an tonen utan tryck till tillräckligt hårt med fingret för att få ton
6. Vibrato
7. Samma som 5 men du släpper strängen hårt för att få ton
8. Du dämpar strängen med plektrumhanden, nära stallet.

Var ett tag sen jag läste tab men nåt sånt här är det.

ugglan
2005-10-09, 20:05
trem = tremolo = "svaj" på tonen, synonymt med vibrato
release = släpp fingret från strängen så den återgår till normal pitch efter en bend (?)

Dipshit
2005-10-09, 20:06
jafan visstfan, och trem bar är ju wammyn.. alltså den löjliga pinnen som sitter på tex många stratocasters.. och så böjer/vibrerar man med hjälp av den


release låter som det jao

Progzilla
2005-10-09, 20:31
Tremolo kan vara vibrato med staken, eller också betyder det att man kör en och samma ton snabbt. Ofta står det uttryckligen tremolo bar ifall du ska veva med staken. Tremolo picking som det senare heter betecknas med tre sneda streck under tonen.

Sen kanske du också stöter på trill, som är snabba påvarandra följande hammer-ons och pull-offs med två toner.

stoney_king
2005-10-09, 20:39
jafan visstfan, och trem bar är ju wammyn.. alltså den löjliga pinnen som sitter på tex många stratocasters.. och så böjer/vibrerar man med hjälp av den


release låter som det jao

nja, nu ska du hålla saker å ting isär... tremolo är en slags effekt som man får med hjälp av en effektpedal... jag såg att vissa här säger att det är en synonym till vibrato... det kanske man kan säga säger jag åt det...

wammy är också en effekt som man får med hjälpa av en wah wah pedal...

den löjliga pinnen du pratar om heter svajarm... och finns på de flesta strator ja, om inte alla som är original.... (jag kan ha fel där)
Med den böjer man upp stallet så att strängen blir slak eller så kan man böja stallet åt andra hållet för att få motsatt effekt alltså en upp pitchning...

Dipshit
2005-10-09, 21:03
jafan visstfan, och trem bar är ju wammyn.. alltså den löjliga pinnen som sitter på tex många stratocasters.. och så böjer/vibrerar man med hjälp av den
quotar mig själv för att förtydliga..

jag skrev "visstfan, OCH trem bar är ju wammyn" (korr. whammyn)

alltså jag syftade klart och tydligt på trem bar:en, (inte på trem-effekten).
och iom att jag skrev wammyN, snackar jag klart och tydligt inte om nån effekt från nån låda..
kort sagt:

trem bar och whammy bar är samma sak! "den löjliga pinnen"