handdator

Visa fullständig version : Vi försöker igen. Vältränad!


delta_mats
2005-10-09, 18:43
Om ni har kritik så ge då konstruktiv sådan. Att bara säga att killen inte är vältränad säger inte mig eller någon annan något. Vi alla anser att man kan vara vältränad, fast på olika sätt.
Är man vältränad om man knäböjer 250 kg? Är man vältränad om man knäböjer med endast kroppsvikten 500 ggr? Båda alternativen imponerar på mig.
För er som är intresserad av Ross träning samt hans böcker kan kika in på denna sida. http://www.warriorforce.com/index.html

Speciellt ni som är kampsportare, eller tränar för att få en riktigt vass allroundfysik tycker jag ska titta in, finns mycket läsvärda böcker.

Filmklippet. Kolla sista övningen med hjulet.
http://www.warriorforce.com/lowtechhigheffect.wmv

Killen heter för övrigt Ross Enamait.
Ser ut såhär.

Ryska_raketen
2005-10-09, 18:45
Han ser i mina ögon vältränad ut!

jwzrd
2005-10-09, 18:48
Hur kopplar ni utseende till träningsnivå? Johnny Wahlkvist, är han vältränad?

Yankeee
2005-10-09, 18:49
Han är uppenbarligen vältränad. Inte på samma sätt som 100+ snubbarna här tycker dock. Men det är ju bara för att han utför saker som de aldrig själva skulle klara ;)

Peter-N1
2005-10-09, 18:53
Han är deffad åtminstonde.

Bjorne
2005-10-09, 18:54
Hur kopplar ni utseende till träningsnivå? Johnny Wahlkvist, är han vältränad?Stavar han Wahlkvist med k eller q?

Han är grymt stark i alla fall :)

delta_mats
2005-10-09, 18:55
Ja som jag själv skrev i mitt första inlägg. Jag anser att en stor stark kille kan vara vältränad, även fast han har en stor mage. Men jag anser också att man kan se på en person om han är vältränad, utan att veta hur stark eller bra kondition denna har. I detta fall tycker jag man kan se att Ross är vältränad.
Anledningen att jag skriver detta är att det förra inlägget tydligen spårade ur då det blev en massa tjafs hurvida han var vältränad eller inte. Originalinlägget plockades alltså bort.

Yankeee
2005-10-09, 18:57
Det är skillnad på väl tränad, och vältränad.

jwzrd
2005-10-09, 19:00
Det är skillnad på väl tränad, och vältränad.

Hur menar jag med vältränad då?

nemd
2005-10-09, 19:00
Sen hur vältränad. För å springa snabbt, hoppa högt, slå hårt på en sandsäck, för o lyfta tungt, för o lyfta mycket. Som sagt det finns många olika typer av vältränad tycker jag.

Yankeee
2005-10-09, 19:02
Hur menar jag med vältränad då?

Vad spelar det för roll?

jwzrd
2005-10-09, 19:02
Ja som jag själv skrev i mitt första inlägg. Jag anser att en stor stark kille kan vara vältränad, även fast han har en stor mage. Men jag anser också att man kan se på en person om han är vältränad, utan att veta hur stark eller bra kondition denna har. I detta fall tycker jag man kan se att Ross är vältränad.
Anledningen att jag skriver detta är att det förra inlägget tydligen spårade ur då det blev en massa tjafs hurvida han var vältränad eller inte. Originalinlägget plockades alltså bort.

Det lutar mao åt att du tycker att Iggy Pop är vältränad? Han har också magrutor och låg fettprocent.

Yankeee
2005-10-09, 19:03
Det lutar mao åt att du tycker att Iggy Pop är vältränad? Han har också magrutor och låg fetprocent.

Han sa iof att man _kan_ se, inte att man ser. Samma sak iof, i princip... kom jag på.

jwzrd
2005-10-09, 19:03
Vad spelar det för roll?

Han är uppenbarligen vältränad. Inte på samma sätt som 100+ snubbarna här tycker dock. Men det är ju bara för att han utför saker som de aldrig själva skulle klara ;)

Jag är 100+, du säger att jag inte tycker på ett visst sätt. Jag kallar ditt tjurbajs helt enkelt.

Trance
2005-10-09, 19:04
Klart han är vältränad.

jwzrd
2005-10-09, 19:05
Han sa iof att man _kan_ se, inte att man ser. Samma sak iof, i princip... kom jag på.

"Men jag anser också att man kan se på en person om han är vältränad, utan att veta hur stark eller bra kondition denna har. I detta fall tycker jag man kan se att Ross är vältränad."

Om man kan se på någon om han är vältränad eller inte så kan man alltid göra det. Det finns ingen skillnad på _kan_ och kan i det här läget. Du säger inte: jag kan cykla och menar: Jag _kanske_ kan cykla.

Yankeee
2005-10-09, 19:07
Jag är 100+, du säger att jag inte tycker på ett visst sätt. Jag kallar ditt tjurbajs helt enkelt.

Mja, men det är ju för att "ni" oftast, eller ja, som det såg ut i den förra tråden iaf, och har gjort förut. Alltid börjar gnälla om det är någon som enligt er är tanig och utför kondition, smidighet, eller motsv-baserade saker. Vältränad är man om man behärskar många olika moment, som styrka, kondition, smidighet osv osv.

Trance
2005-10-09, 19:08
"Men jag anser också att man kan se på en person om han är vältränad, utan att veta hur stark eller bra kondition denna har. I detta fall tycker jag man kan se att Ross är vältränad."

Om man kan se på någon om han är vältränad eller inte så kan man alltid göra det. Det finns ingen skillnad på _kan_ och kan i det här läget. Du säger inte: jag kan cykla och menar: Jag _kanske_ kan cykla.

Det är rätt ju iofs rätt fel, i detta läget kan man se eftersom han uppvisar tydliga tecken till det. Hyfsat stora muskler som inte göms bakom fett. Då kan man dra slutsatsen att han är vältränad, rätt enkelt.

Yankeee
2005-10-09, 19:12
Om man kan se på någon om han är vältränad eller inte så kan man alltid göra det. Det finns ingen skillnad på _kan_ och kan i det här läget. Du säger inte: jag kan cykla och menar: Jag _kanske_ kan cykla.

Varför kan man alltid göra det? Går det inte att avgöra från fall till fall? Det är lite skillnad på en kokainsnubbe med rutor och en triatlet, tycker du inte?

Ordet "kan" är väl inte något definitivt? Det säger ju bara att man kan göra något, inte på vilken nivå eller någonting. Dessutom är det ju ens egna värderingar som lägger grunden för vad man "kan".

jwzrd
2005-10-09, 19:13
Mja, men det är ju för att "ni" oftast, eller ja, som det såg ut i den förra tråden iaf, och har gjort förut. Alltid börjar gnälla om det är någon som enligt er är tanig och utför kondition, smidighet, eller motsv-baserade saker. Vältränad är man om man behärskar många olika moment, som styrka, kondition, smidighet osv osv.

"ni"? Du gör en intressant sak här tycker jag, för det du säger är: Hej, "er" definition (där er är dom du pekar på med "ni") är fel, den säger att man måste vara stor och stark som fan. Men MIN/vår definition (där MIN/vår är alla utom "ni") är bättre, för den säger.. ja exakt vad den säger verkar inte intressant, bara att den Självklart(tm) är korrekt.

Jag har ingen direkt bra definition av vad som gör någon lämplig för epitetet vältränad, men att personen ska kunna prestera något en bit utöver det Sven Medelsson kan prestera med bra träning tycker jag nog. Vilken gren är något frågan bör innehålla. "Är han en vältränad fotbollsspelare?" exempelvis.

Däremot handlar låg fettprocent och magrutor bra lite om hur pass vältränad någon är med undantaget för en vältränad bodybuilder (med tillhörande utseende i övrigt), vältränad fitnessatlet eller något där utseendet faktiskt är en del i utförandet av grenen.

jwzrd
2005-10-09, 19:13
Det är rätt ju iofs rätt fel, i detta läget kan man se eftersom han uppvisar tydliga tecken till det. Hyfsat stora muskler som inte göms bakom fett. Då kan man dra slutsatsen att han är vältränad, rätt enkelt.

Då är Iggy Pop också vältränad. Jag påstår inte att det är fel, jag vet ingenting om Iggy Pop, bara att din mall inkluderar honom också. :thumbup:

Allan
2005-10-09, 19:14
Det här med vältränad verkar vara lite infekterat....Håll en bra nivå nu!


allan *popcorn*

jwzrd
2005-10-09, 19:15
Varför kan man alltid göra det? Går det inte att avgöra från fall till fall? Det är lite skillnad på en kokainsnubbe med rutor och en triatlet, tycker du inte?

Ordet "kan" är väl inte något definitivt? Det säger ju bara att man kan göra något, inte på vilken nivå eller någonting. Dessutom är det ju ens egna värderingar som lägger grunden för vad man "kan".

Kan se, kan cyckla, kan gå, kan äta är alla allt-eller-inget-fall. Kan du se så kan du alltid se. Kan du se hur pass vältränad någon är så kan du alltid göra det. Visst, det är en fråga om semantik, men ville delta_mats istället uttrycka sig som: Man kan ofta/ibland se om någon är vältränad så får jag nog hålla med. Dock tycker jag att just låg fettprocent och magrutor är långt ifrån det jag skulle titta mest på.

Cilia
2005-10-09, 19:16
Spankeee boy är bara ute efter att provocera.
Trodde du hade växt ifrån tonåren nu?!


Klart killen är vältränad och inte bara deffad.
Sen kan ju vältränad innebära olika saker.
JAg tycker en maratonlöpare är vältränad med men den personen har en helt annan muskelbyggnad än vad han har. (oftast)

Yankeee
2005-10-09, 19:18
"ni"? Du gör en intressant sak här tycker jag, för det du säger är: Hej, "er" definition (där er är dom du pekar på med "ni") är fel, den säger att man måste vara stor och stark som fan. Men MIN/vår definition (där MIN/vår är alla utom "ni") är bättre, för den säger.. ja exakt vad den säger verkar inte intressant, bara att den Självklart(tm) är korrekt.

Jag har ingen direkt bra definition av vad som gör någon lämplig för epitetet vältränad, men att personen ska kunna prestera något en bit utöver det Sven Medelsson kan prestera med bra träning tycker jag nog. Vilken gren är något frågan bör innehålla. "Är han en vältränad fotbollsspelare?" exempelvis.

Däremot handlar låg fettprocent och magrutor bra lite om hur pass vältränad någon är med undantaget för en vältränad bodybuilder (med tillhörande utseende i övrigt), vältränad fitnessatlet eller något där utseendet faktiskt är en del i utförandet av grenen.

Nja, jag säger vad jag uppfattar det som att allmänheten ser som vältränat. Jag har då aldrig träffat något som har sagt att en sl-snubbe på 150 kg är vältränad. Jämför med t.ex en simmare, eller löpare.

Ja, precis. Men de flesta kan ju göra något bättre än medelsvensson. Då förlorar ju ordet sin betydelse om allt som är en bit bättre än medelsvensson anses som vältränat.

Personligen ser jag främst på prestationen, utseendet säger som du säger inget om hur någon presterar.

delta_mats
2005-10-09, 19:21
Okej utan att ha läst varenda ord i alla postar. Beskriv ni vad ni tycker var som är en vältränad person. Vad man tycker är individuellt så jag förväntar mig många poster. Era egna åsikter om vad ni anser vara en vältränad människa.

Trance
2005-10-09, 19:23
Då är Iggy Pop också vältränad. Jag påstår inte att det är fel, jag vet ingenting om Iggy Pop, bara att din mall inkluderar honom också. :thumbup:

Nej, iggy pop kör mest på den deffade stilen. Han har ju inte alls lika stora muskler som den andra därför är det svårare att säga. Men Iggy är nog säkert hyfsat tränad känns det som.

jwzrd
2005-10-09, 19:23
Nja, jag säger vad jag uppfattar det som att allmänheten ser som vältränat. Jag har då aldrig träffat något som har sagt att en sl-snubbe på 150 kg är vältränad. Jämför med t.ex en simmare, eller löpare.

Ja, precis. Men de flesta kan ju göra något bättre än medelsvensson. Då förlorar ju ordet sin betydelse om allt som är en bit bättre än medelsvensson anses som vältränat.

Personligen ser jag främst på prestationen, utseendet säger som du säger inget om hur någon presterar.

Jag skrev inte medelsvesson. Jag skrev Sven Medelsson som tränar.

Om det var vad folk i allmänhet kallar vältränad du/ni ville prata om så borde ni ha sagt det direkt för ingen har någon koll öht på vad träning innebär. Vanligt folk går helt och hållet på saker som: "bred över axlarna", "stor biceps", "rutor på magen", kanske någon rand eller så på stuprörslåren.

Jag själv går som sagt också helt på prestationen med bodybuilders och fitnessatleter som undantag. Man kan inte se prestation i vila (annat än för undantagen) så därför går det nästan aldrig att se på någon hur, då vem som helst, vältränad han eller hon är. Hur ser du hur pass vältränad en pistolskytt är?

jwzrd
2005-10-09, 19:25
Nej, iggy pop kör mest på den deffade stilen. Han har ju inte alls lika stora muskler som den andra därför är det svårare att säga. Men Iggy är nog säkert hyfsat tränad känns det som.

Killen i posten högst upp har _inte_ stora muskler. Han har rätt djupa magrutor dock, det ger jag honom. Men säger du stora muskler så är det relativt muskler från vad en 5-åring har upp till den/dom som har störst.

Yankeee
2005-10-09, 19:26
Kan se, kan cyckla, kan gå, kan äta är alla allt-eller-inget-fall. Kan du se så kan du alltid se. Kan du se hur pass vältränad någon är så kan du alltid göra det. Visst, det är en fråga om semantik, men ville delta_mats istället uttrycka sig som: Man kan ofta/ibland se om någon är vältränad så får jag nog hålla med. Dock tycker jag att just låg fettprocent och magrutor är långt ifrån det jag skulle titta mest på.

Mja, men jag tycker fortfarande inte att det är definitivt eftersom att det inte säger något om hur det utförs.

z_bumbi
2005-10-09, 19:28
Okej utan att ha läst varenda ord i alla postar. Beskriv ni vad ni tycker var som är en vältränad person. Vad man tycker är individuellt så jag förväntar mig många poster. Era egna åsikter om vad ni anser vara en vältränad människa.

En som är anpassad för den sport den utövar.

Gäller det folk som inte idrottar så gäller det mer att ha en bra kondition och en mer än nödvändig styrka i kroppen. Kroppsfettsnivån har ganska lite med den saken att göra om det inte närmar sig väldigt låga eller väldigt höga nivåer.

Yankeee
2005-10-09, 19:31
Jag skrev inte medelsvesson. Jag skrev Sven Medelsson som tränar.

Om det var vad folk i allmänhet kallar vältränad du/ni ville prata om så borde ni ha sagt det direkt för ingen har någon koll öht på vad träning innebär. Vanligt folk går helt och hållet på saker som: "bred över axlarna", "stor biceps", "rutor på magen", kanske någon rand eller så på stuprörslåren.

Jag själv går som sagt också helt på prestationen med bodybuilders och fitnessatleter som undantag. Man kan inte se prestation i vila (annat än för undantagen) så därför går det nästan aldrig att se på någon hur, då vem som helst, vältränad han eller hon är. Hur ser du hur pass vältränad en pistolskytt är?


Ok, vältränad prestationsmässigt. Jag har inte sagt något om att bedömma någon efter utseendet, däremot säger jag att man _kan_ ;) göra det.

Det är inte speciellt svårt att se hurvida en pistolskytt är vältränad eller inte. Jag kan utan problem säga att ragnar skanåker t.ex inte är vältränad. Har någon storkben och ölmage så är det förmodligen en icke-vältränad snubbe, inget definitivt dock, eftersom att jag fortfarande inte ser "kan" som något definitivt.

Yankeee
2005-10-09, 19:34
En som är anpassad för den sport den utövar.


Då är man "väl tränad" ;)

Jag menar, om någon säger "åh vad pelle är vältränad", inte menar man då att han tar 300 i mark, eller slår strike 90% av gånger, eller slår en golfboll 400 m.

jwzrd
2005-10-09, 19:37
Ok, vältränad prestationsmässigt. Jag har inte sagt något om att bedömma någon efter utseendet, däremot säger jag att man _kan_ ;) göra det.

Det är inte speciellt svårt att se hurvida en pistolskytt är vältränad eller inte. Jag kan utan problem säga att ragnar skanåker t.ex inte är vältränad. Har någon storkben och ölmage så är det förmodligen en icke-vältränad snubbe, inget definitivt dock, eftersom att jag fortfarande inte ser "kan" som något definitivt.

Så om någon säger: "jag kan cyckla" så är du fortfarande osäker? Du kan se på Ragnar att han inte är vältränad inom pistolskytte genom att se hans storkben och ölmage?

Sen är det som sagt fortfarande skillnad på vad en "vanlig" svensson menar när han eller hon säger vältränad och vad ordet kanske borde betyda. Om vi ska diskutera det tidigare så handlar det ju, som jag redan skrivit, om magrutor, ådra på biceps och en linje på benet typ.

Yankeee
2005-10-09, 19:40
Så om någon säger: "jag kan cyckla" så är du fortfarande osäker? Du kan se på Ragnar att han inte är vältränad inom pistolskytte genom att se hans storkben och ölmage?

Det säger ju bara att personen kan cykla, enligt denne själv. Det betyder ju inget egentligen eftersom att alla har olika värderingar.

Eftersom att pistolskytte och vältränad inte har något med varandra att göra för mig så, ja.

Rataxes
2005-10-09, 19:40
Kan se, kan cyckla, kan gå, kan äta är alla allt-eller-inget-fall. Kan du se så kan du alltid se. Kan du se hur pass vältränad någon är så kan du alltid göra det. Visst, det är en fråga om semantik, men ville delta_mats istället uttrycka sig som: Man kan ofta/ibland se om någon är vältränad så får jag nog hålla med. Dock tycker jag att just låg fettprocent och magrutor är långt ifrån det jag skulle titta mest på.
Logiskt är väl negationen till "det finns inget fall så att man kan se" just "det finns något fall så att man kan se". Nu har det ju inte någon betydelse för verkliga livet, men rent generellt tycker jag ändå inte att "man kan se" har innebörden "man kan alltid se". ;)

Yankeee
2005-10-09, 19:41
Sen är det som sagt fortfarande skillnad på vad en "vanlig" svensson menar när han eller hon säger vältränad och vad ordet kanske borde betyda. Om vi ska diskutera det tidigare så handlar det ju, som jag redan skrivit, om magrutor, ådra på biceps och en linje på benet typ.

Det håller jag med om. Men jag skrev ju där uppe "vältränad prestationsmässigt".

jwzrd
2005-10-09, 19:44
Det säger ju bara att personen kan cykla, enligt denne själv. Det betyder ju inget egentligen eftersom att alla har olika värderingar.

Eftersom att pistolskytte och vältränad inte har något med varandra att göra för mig så, ja.

Du tar mitt exempel om att se för långt. Kolla:

"Jag kan cykla" betyder alltid alltid: Jag kan cykla, aldrig aldrig: jag kanske kan cykla.

"Jag kan se om någon är vältränad" betyder alltid alltid: Jag kan se om någon är vältränad, aldrig aldrig: jag kanske kan se om någon är vältränad.

Yankeee
2005-10-09, 19:48
Du tar mitt exempel om att se för långt. Kolla:

"Jag kan cykla" betyder alltid alltid: Jag kan cykla, aldrig aldrig: jag kanske kan cykla.

"Jag kan se om någon är vältränad" betyder alltid alltid: Jag kan se om någon är vältränad, aldrig aldrig: jag kanske kan se om någon är vältränad.

Det säger fortfarande inget om hur cyklingen går till, right. Det kan ju vara med stödhjul t.ex.

Du skulle alltså låna ut din nya bil i miljonklassen till någon som säger att denne kan köra bil? Kan man köra bil kan man alltid det, eller?

supra
2005-10-09, 19:55
Filmklippet. Kolla sista övningen med hjulet.
http://www.warriorforce.com/lowtechhigheffect.wmv



Mmmm vad var det med den? :confused:

z_bumbi
2005-10-09, 20:05
Då är man "väl tränad" ;)

Jag menar, om någon säger "åh vad pelle är vältränad", inte menar man då att han tar 300 i mark, eller slår strike 90% av gånger, eller slår en golfboll 400 m.

Jag gör det eftersom jag vet lite vad som ligger bakom och det var ju vår personliga åsikt det gällde.

Att sätta upp något något generellt kriterie på att vara vältränad gjorde väl Pudde för något år sedan men om det handlar om idrott så är det idag väldigt få sporter där man ska vara sk allroundtränat för att lyckas.

jwzrd
2005-10-09, 20:30
Det säger fortfarande inget om hur cyklingen går till, right. Det kan ju vara med stödhjul t.ex.

Du skulle alltså låna ut din nya bil i miljonklassen till någon som säger att denne kan köra bil? Kan man köra bil kan man alltid det, eller?

Det är inte vad det handlar om. Jag berättar för dig vad ordet "kan" betyder. Det är ingen osäkerhet i "kan" om man använder det så som det gjordes här. Kan du så kan du alltid [se]. Men det är inte särskillt intressant iallafall eftersom det bara är en fråga om semantik. Så för att summera så finns det helt klart minst två definitioner av "vältränad", den ena handlar enbart om utseende och är den definition som används när någon som är grön när det handlar om träning vill uttrycka något om utseendet hos någon som har synliga magrutor osv osv det jag tjatat om tusen gånger i tråden. Den andra definitionen handlar istället om träning och prestation.

Yankeee
2005-10-09, 20:34
Förstår inte varför du tjatar på mig om utseendet, det är inte jag som går efter det.

För mig finns det två definitioner. Båda prestationsbaserade.

1. En person som klarar av flera olika moment bra.
2. En person klarar ett moment bra.

Trance
2005-10-09, 20:36
Heh, Ragnar Skanåker är fan inte vältränad. Översätt med physically fit så passar det bättre enligt mig.

Yankeee
2005-10-09, 20:37
Edit...

En person som klarar av flera olika (fysiskt krävande) moment bra.

clash
2005-10-09, 20:37
Seriöst nu... visst är killen i fysisk trim säkert både konditionsmässigt samt explosivt... men det var väl inte direkt så man impas till att tappa byxorna av "mr warrior".l.. mest en skuttande dvärg som e halvdan på mycket.

lås in honom i ett mörkt rum med Wanderlei!!!!!

hobbitar
2005-10-09, 20:58
Är SUMOBROTTARE vältränade?

jwzrd
2005-10-09, 21:05
Förstår inte varför du tjatar på mig om utseendet, det är inte jag som går efter det.

För mig finns det två definitioner. Båda prestationsbaserade.

1. En person som klarar av flera olika moment bra.
2. En person klarar ett moment bra.

Jag måste fråga dig: har du överhuvudtaget läst mina inlägg? Det är en enorm skillnad mellan betydelsen på vältränad som något som har med prestation att göra och det Plucke eller Sigrid Medelsvennson menar när dom ser en kille med rutor på stranden, det måste du väl inse? Där har du två definitioner. Vill du sen kategorisera ännu mer bland olika nivåer av prestationsdefinitioner av vältränad så kan du ju naturligtvis göra det, men jag vet inte om det hjälper något.

Om vi tar din #2 och försöker applicera ursprungsmeningen "Jag kan se på någon om han är vältränad" för att testa den på tex en pilbågsskytt och rallyförare, hur tror du det går? Plötsligt inser du att det behövs fler saker för att styra upp vilken kategri människor som ens kan vara vältränade, eller iallafall vilken typ av moment.

Hur gick det här så här långt egentligen? Om du tycker att jag tjatar på dig om utseende så menar du alltså att du, som jag, inte tycker att man kan se på någon om han eller hon är vältränad? Då är vi väl klara?

Sve
2005-10-09, 21:06
jw, kan du klargöra vafan det är du tjatar om?

vältränad definiera det för mig är du snäll.

hampaN
2005-10-09, 21:06
Vältränad för att göra vad?

En BB kille är ju inte direkt vältränad för att springa 100m.

jwzrd
2005-10-09, 21:08
jw, kan du klargöra vafan det är du tjatar om?

vältränad definiera det för mig är du snäll.

Läs inläggen.

Sve
2005-10-09, 21:09
Läs inläggen.

orkar inte läsa 1000 rader där du å yankee hackar på varandra.
skriv lite koncist istället.

jwzrd
2005-10-09, 21:13
orkar inte läsa 1000 rader där du å yankee hackar på varandra.
skriv lite koncist istället.

Om du läst inläggen så hade tom du fattat något. Tror jag!

Men för att summera för typ tionde gången eftersom ingen läser mer än första och sista inlägget.

Två definitioner (är du med än Sve eller är det för mycket text?)
1) Kolla in strandpojken. (Någon med magrutor, ådra på biceps och kanske en linje på låren)
2) Någon som presterar MER än genomsnittligt i någon/några sporter som han/hon tränar seriöst för. (Eller någon annan def. som har med tränings- och prestationsnivå att göra, detta är min egen)

Rockhard
2005-10-09, 21:15
Vältränad är man väl om man är bra på sport? Och olika sporter kräver olika egenskaper. Så är man stark, snabb eller uthållig så tycker jag man är vältränad. Finns kanske fler egenskaper man kan ta med...spänst kanske.

Sve
2005-10-09, 21:29
Om du läst inläggen så hade tom du fattat något. Tror jag!

Men för att summera för typ tionde gången eftersom ingen läser mer än första och sista inlägget.

Två definitioner (är du med än Sve eller är det för mycket text?)
1) Kolla in strandpojken. (Någon med magrutor, ådra på biceps och kanske en linje på låren)
2) Någon som presterar MER än genomsnittligt i någon/några sporter som han/hon tränar seriöst för. (Eller någon annan def. som har med tränings- och prestationsnivå att göra, detta är min egen)

Mkt bra, kort och koncist utan snack om sven medelsvensson.

ang 2.. johnny wahlkvist anser inte jag vara vältränad iaf. stark är han, men vältränad? ragnar skanåker anser jag inte heller vara vältränad.
martin lidberg däremot anser jag vara vältränad. likaså karolina klüft, om vi ska ta fler exempel.

delta_mats
2005-10-09, 21:36
Kan se, kan cyckla, kan gå, kan äta är alla allt-eller-inget-fall. Kan du se så kan du alltid se. Kan du se hur pass vältränad någon är så kan du alltid göra det. Visst, det är en fråga om semantik, men ville delta_mats istället uttrycka sig som: Man kan ofta/ibland se om någon är vältränad så får jag nog hålla med. Dock tycker jag att just låg fettprocent och magrutor är långt ifrån det jag skulle titta mest på.

Hade jag utryckt mig att man ser om en person är vältränad hade jag förstått din reaktion. Du misstolkar dock det jag skrev. Man kan se om en person är vältränad är en helt annan sak. Det betyder inte att man i alla fallen kan se om en person är vältränad. Ställer man upp Ronnie Coleman i kallingarna kan jag se att han är vältränad. Ställer man upp en längdskidåkare i världsklass är det inte helt säkert att jag med samma lätthet kan se om personen är vältränad. Att jag skrev kan är inte detsamma som att man ser. Jag kanske utryckte mig oklart.

Sve
2005-10-09, 21:39
Hade jag utryckt mig att man ser om en person är vältränad hade jag förstått din reaktion. Du misstolkar dock det jag skrev. Man kan se om en person är vältränad är en helt annan sak. Det betyder inte att man i alla fallen kan se om en person är vältränad. Ställer man upp Ronnie Coleman i kallingarna kan jag se att han är vältränad. Ställer man upp en längdskidåkare i världsklass är det inte helt säkert att jag med samma lätthet kan se om personen är vältränad. Att jag skrev kan är inte detsamma som att man ser. Jag kanske utryckte mig oklart.

är coleman vältränad då?
för mig är han en övergödd (aas) BB som helt gett avkall på funktion.

clash
2005-10-09, 21:41
Mkt bra, kort och koncist utan snack om sven medelsvensson.

ang 2.. johnny wahlkvist anser inte jag vara vältränad iaf. stark är han, men vältränad? ragnar skanåker anser jag inte heller vara vältränad.
martin lidberg däremot anser jag vara vältränad. likaså karolina klüft, om vi ska ta fler exempel.

Ja men då tittar du ju bara egentligen på bf och stirrar dig blind på kondition.

En kille som böjjer 400 kilo är extremt vältränad och har extremt välutvecklad muskulatur och nervsystem. Att du sen inte kan se det för att han döljer det under ett glatt lager med späck och att han skulle vara totalt KASS på marathon gör inte att han inte är vältränad. Han är nischad. Ifall han vore en hejjare på marathon och hade lågt bf skulle han inte prestera lika bra i böjjen.

delta_mats
2005-10-09, 21:49
Seriöst nu... visst är killen i fysisk trim säkert både konditionsmässigt samt explosivt... men det var väl inte direkt så man impas till att tappa byxorna av "mr warrior".l.. mest en skuttande dvärg som e halvdan på mycket.

lås in honom i ett mörkt rum med Wanderlei!!!!!

Jag skulle tro att Wanderlei med all säkerhet är en bättre fighter. Men dom båda tränar förmodligen på likartade sätt och jag tror inte att någon av dem överglänser den andre i fysiska prestationer utanför ringen.

Har lite böcker skrivna av Ross Emamait där han går igenom olika träningsrutiner, som förövrigt är svinjobbiga. Har testat några själv. De jobbigaste av dom är jag inte i närheten av att klara av.

Sve
2005-10-09, 21:52
Ja men då tittar du ju bara egentligen på bf och stirrar dig blind på kondition.

En kille som böjjer 400 kilo är extremt vältränad och har extremt välutvecklad muskulatur och nervsystem. Att du sen inte kan se det för att han döljer det under ett glatt lager med späck och att han skulle vara totalt KASS på marathon gör inte att han inte är vältränad. Han är nischad. Ifall han vore en hejjare på marathon och hade lågt bf skulle han inte prestera lika bra i böjjen.

Mkt möjligt att jag gör. Men man bör ju uppfylla många krav för att vara riktigt vältränad. Marathon är bara perverst så det snackar vi inte om:)
Tittar du inte för mkt på bara styrkan då?
jag anser att man måste ha en kombination av styrka, kondition, smidighet, koordination, balans och ett inte alltför fett späcklager.

delta_mats
2005-10-09, 21:53
Vältränad för att göra vad?

En BB kille är ju inte direkt vältränad för att springa 100m.

Så du menar att om någon säger till dig att Ronnie Coleman är så fruktansvärt vältränad så säger du. Det är han väl inte alls, jag springer ju lätt ifrån honom på 400 meter???

delta_mats
2005-10-09, 21:56
är coleman vältränad då?
för mig är han en övergödd (aas) BB som helt gett avkall på funktion.

Han är ju onekligen väl tränad. Inte att förväxla med att han tränat sig till en snygg eller hälsosam kropp. Det är något annat.

delta_mats
2005-10-09, 22:00
Ser att det lutar åt två håll av hur vi definierar ordet vältränad. Vissa av oss, däribland jag anser att man bör ha ett brett register. Både vara stark, smidig och uthållig fysiskt sett. Andra anser att man bör vara väl tränad för sin idrott, vare sig den är fysisk eller teknisk. BRA! Jag ville att ni skulle dela med er av era egna åsikter om vad som gör en vältränad individ.

jwzrd
2005-10-09, 22:02
Eftersom Sve och andra vill bestämma vilka sporter man ska vara bra i för att få vara vältränad så kan väl samma personer då rita upp en lista. Jag annar dock att Sve tycker att "funktion" på något vis ingår (vad han nu menar med det). Jag antar att det slutar med en definition i stil med en person som uppfyller:

(utan inbördes vikt):
- lågt bf
- synliga rutor
- lätta löparben
- akrobatisk
- explosiv och snabb

Det vi snackar om är helt enkelt en 17-årig fotbollsspelare. Vilken som helst.

Sve
2005-10-09, 22:09
Eftersom Sve och andra vill bestämma vilka sporter man ska vara bra i för att få vara vältränad så kan väl samma personer då rita upp en lista. Jag annar dock att Sve tycker att "funktion" på något vis ingår (vad han nu menar med det). Jag antar att det slutar med en definition i stil med en person som uppfyller:

(utan inbördes vikt):
- lågt bf
- synliga rutor
- lätta löparben
- akrobatisk
- explosiv och snabb

Det vi snackar om är helt enkelt en 17-årig fotbollsspelare. Vilken som helst.

- lågt bf....jag sa aldrig lågt bf, men min mening var givetvis att inte vältränad och grav fetma hör ihop

-synliga rutor...samma som ovan.

- lätta löparben...svar nej. starka ben.

- akrobatisk...ja naturligtvis

-explosiv och snabb... ja naturligtvis

17årig forbollsspelare??? öh nej.


ibland vill du helt enkelt inte förstå. Tröttsamt.

Jacksatan
2005-10-09, 22:13
Så onödig tråd. Vad fasen babblar ni om? Sitta o ödla tid på såna här skitdiskussioner.
Deffa ner er, dra ut på krogen o dra hem nåra brudar så ni får upp självförtroendet igen. Sniffa djupt i magnesiumburken o är inte lösningen på alla problem, grabbar.

Sve
2005-10-09, 22:17
Så onödig tråd. Vad fasen babblar ni om? Sitta o ödla tid på såna här skitdiskussioner.
Deffa ner er, dra ut på krogen o dra hem nåra brudar så ni får upp självförtroendet igen. Sniffa djupt i magnesiumburken o är inte lösningen på alla problem, grabbar.

eeeh?
dra du åt h-e.

hampaN
2005-10-09, 22:24
Så du menar att om någon säger till dig att Ronnie Coleman är så fruktansvärt vältränad så säger du. Det är han väl inte alls, jag springer ju lätt ifrån honom på 400 meter???


Jag menar inte alls det du skrev. Jag menar att man inte kan säga att någon är vältränad om man inte vet vad han ska göra för något.

delta_mats
2005-10-09, 22:33
Eftersom Sve och andra vill bestämma vilka sporter man ska vara bra i för att få vara vältränad så kan väl samma personer då rita upp en lista. Jag annar dock att Sve tycker att "funktion" på något vis ingår (vad han nu menar med det). Jag antar att det slutar med en definition i stil med en person som uppfyller:

(utan inbördes vikt):
- lågt bf
- synliga rutor
- lätta löparben
- akrobatisk
- explosiv och snabb

Det vi snackar om är helt enkelt en 17-årig fotbollsspelare. Vilken som helst.

Varför kan du inte skriva vad du anser vara en vältränad person?

Sve
2005-10-09, 22:37
Varför kan du inte skriva vad du anser vara en vältränad person?

Ja det undrar jag med. Istället för att ta fram en definition av något som du vet att jag inte menar.

jwzrd
2005-10-09, 22:37
- lågt bf....jag sa aldrig lågt bf, men min mening var givetvis att inte vältränad och grav fetma hör ihop

-synliga rutor...samma som ovan.

- lätta löparben...svar nej. starka ben.

- akrobatisk...ja naturligtvis

-explosiv och snabb... ja naturligtvis

17årig forbollsspelare??? öh nej.


ibland vill du helt enkelt inte förstå. Tröttsamt.


Du läser inte mina inlägg Sve, vem är det som inte vill förstå? Jag påstod inte att du sa nånting om lågt bf. Problemet här är att du har din definition av vältränad, du "vet" att den är rätt. Sen vill du (det verkar alla göra i tråden) använda den för att slå andra i huvudet som inte delar just din definition. Jag räknade upp det som såna som du gärna vill ha till DenEndaRättaDefinitionen för att se hur bra den stämde. Det jag räknade upp stämmer på vilken finnig 17-åring fotbollsspelare som helst.

Säger du sen starka ben så är vi och snackar om Jonny fetto Wahlkvist igen. Han har starka ben! Jag gissar att du inte menar det för att du, som andra med din syn på vältränad, menar inte starka ben när ni säger det.

MIN definition, eftersom jag tycker det känns viktigt, av vältränad är just dom två jag räknade upp i ett tidigare inlägg (som du självklart inte läst) handlar inte om en specifik typ av färdighet någon har utan om det generella att vara duktig på något som har med träning och prestation att göra. Välpresterande. Vältränad. Det känns logiskt att knyta just träning och prestation till vältränad snarare än någon pojkrumsromatisk bild på ålderns höst om saker man inte kan göra längre (som man eventuellt kunde som finnig tonåring).

jwzrd
2005-10-09, 22:41
Varför kan du inte skriva vad du anser vara en vältränad person?


Om du läst inläggen så hade tom du fattat något. Tror jag!

Men för att summera för typ tionde gången eftersom ingen läser mer än första och sista inlägget.

Två definitioner (är du med än Sve eller är det för mycket text?)
1) Kolla in strandpojken. (Någon med magrutor, ådra på biceps och kanske en linje på låren)
2) Någon som presterar MER än genomsnittligt i någon/några sporter som han/hon tränar seriöst för. (Eller någon annan def. som har med tränings- och prestationsnivå att göra, detta är min egen)

Jag har gjort det redan. I #2 finns:

- duktiga fotbollsspelare
- duktiga ishockeyspelare
- duktiga golfspelare
- duktiga kroppsbyggare
- maratonlöpare
osv, tror tom Sve hajar nu.

Sve
2005-10-09, 22:42
Det känns logiskt att knyta just träning och prestation till vältränad snarare än någon pojkrumsromatisk bild på ålderns höst om saker man inte kan göra längre (som man eventuellt kunde som finnig tonåring).

Och vad exakt har det att göra med MIN ålder? Jag kan lika gärna sitta i rullstol, jag har förmodligen samma uppfattning om vältränad ändå.
Varför får jag uppfattningen att detta är ett personangrepp?

jwzrd
2005-10-09, 22:43
Och vad exakt har det att göra med MIN ålder? Jag kan lika gärna sitta i rullstol, jag har förmodligen samma uppfattning om vältränad ändå.
Varför får jag uppfattningen att detta är ett personangrepp?

Det är en poäng tillbaka till mig efter dina.

jwzrd
2005-10-09, 22:44
Nej? Min definition begränsar inte på det sättet. Inget hindrar någon vältränad att vara duktig på tio sporter eller saker samtidigt.

Sve
2005-10-09, 22:46
är du själv vältränad anser du?
om inte vad skulle du kunna prestera för att definiera dig själv som det?

delta_mats
2005-10-09, 22:47
Du läser inte mina inlägg Sve, vem är det som inte vill förstå? Jag påstod inte att du sa nånting om lågt bf. Problemet här är att du har din definition av vältränad, du "vet" att den är rätt. Sen vill du (det verkar alla göra i tråden) använda den för att slå andra i huvudet som inte delar just din definition. Jag räknade upp det som såna som du gärna vill ha till DenEndaRättaDefinitionen för att se hur bra den stämde. Det jag räknade upp stämmer på vilken finnig 17-åring fotbollsspelare som helst.

Säger du sen starka ben så är vi och snackar om Jonny fetto Wahlkvist igen. Han har starka ben! Jag gissar att du inte menar det för att du, som andra med din syn på vältränad, menar inte starka ben när ni säger det.

MIN definition, eftersom jag tycker det känns viktigt, av vältränad är just dom två jag räknade upp i ett tidigare inlägg (som du självklart inte läst) handlar inte om en specifik typ av färdighet någon har utan om det generella att vara duktig på något som har med träning och prestation att göra. Välpresterande. Vältränad. Det känns logiskt att knyta just träning och prestation till vältränad snarare än någon pojkrumsromatisk bild på ålderns höst om saker man inte kan göra längre (som man eventuellt kunde som finnig tonåring).


Som jag skrev i ett tidigare inlägg. Vissa av oss anser att en vältränad person har ett brett register. Han är både stark, snabb, uthållig och smidig. Medans många andra anser att personen ifråga är väl tränad om han eller hon är duktig i sin respektive idrott. Vare sig den är fysisk eller teknisk.

jwzrd
2005-10-09, 22:48
är du själv vältränad anser du?
om inte vad skulle du kunna prestera för att definiera dig själv som det?

Nej jag är långt ifrån vältränad med min definition, men piskar dig lätt i din egen definition (om vi snackar om atletisk och gymnastgrejerna du tränar) eftersom jag har sådant "medfött". Men nej. Jag är inte duktig i någon sport, klen just nu, knappt tränat något.

Om jag skulle ta mig upp och lyckas smiska några på några SL-tävlingar så skulle jag vara närmare vältränad iallafall.

jwzrd
2005-10-09, 22:49
Som jag skrev i ett tidigare inlägg. Vissa av oss anser att en vältränad person har ett brett register. Han är både stark, snabb, uthållig och smidig. Medans många andra anser att personen ifråga är väl tränad om han eller hon är duktig i sin respektive idrott. Vare sig den är fysisk eller teknisk.

Ja visst och det vänder jag mig inte emot heller.

Sve
2005-10-09, 22:51
Nej jag är långt ifrån vältränad med min definition, men piskar dig lätt i din egen definition (om vi snackar om atletisk och gymnastgrejerna du tränar) eftersom jag har sådant "medfött". Men nej. Jag är inte duktig i någon sport, klen just nu, knappt tränat något.

Om jag skulle ta mig upp och lyckas smiska några på några SL-tävlingar så skulle jag vara närmare vältränad iallafall.

haha så du piskar mig. Och inte bara piskar. Du piskar mig lätt också!
:hbang:

mangemani
2005-10-09, 22:53
för mej är vältränad när man har en del massa på sej samt att man hålligt på ett tag,för mej är det vältränad,man har alltså tränat väl och länge.

små nissar med lite magmuskler,lite större bröst muskler än normalt,samt lite biceps/triceps,det är inte vältränat i mina ögon,likaså deffinition,bara för man är deffad så är man inte vältränad tycker jag.

det är min syn på det hela.

jwzrd
2005-10-09, 22:53
haha så du piskar mig. Och inte bara piskar. Du piskar mig lätt också!
:hbang:

:D

delta_mats
2005-10-09, 22:54
haha så du piskar mig. Och inte bara piskar. Du piskar mig lätt också!
:hbang:

Hahaha! Jag måste vara trött men din kommentar var bara så rolig.
"Inte bara piskar, du piskar mig lätt också" :laugh:

Sve
2005-10-09, 22:59
Hahaha! Jag måste vara trött men din kommentar var bara så rolig.
"Inte bara piskar, du piskar mig lätt också" :laugh:

Skönt med självförtroende ibland.

När jag läste psykologi fanns det en försvarsmekanism som hette "förnekelse". Undrar om jwzrd har hört talas om den?

:cool:

jwzrd
2005-10-09, 23:03
Skönt med självförtroende ibland.

När jag läste psykologi fanns det en försvarsmekanism som hette "förnekelse". Undrar om jwzrd har hört talas om den?

:cool:

Haha vad är det där för skön översittarstil Sve? Om jag inte missminner mig använder man försvarsmekanismer för att dölja, medvetet eller omedvetet, saker om sig själv som känns jobba. Med vad tycker du jag gör det?

delta_mats
2005-10-09, 23:09
ORDNING I TRÅDEN!
Vill ni disskutera något annat än det tråden handlar om så ta det via pm eller något är ni snäll.