handdator

Visa fullständig version : TV-out - svartvitt


Frantic
2005-10-09, 18:42
Jag sitter och försöker fixa så att jag kan se på mina filmer på datorn via TVn men det blir bara svartvitt. Vad gör jag för fel?

Yankeee
2005-10-09, 18:43
Har du ATI-kort?

Frantic
2005-10-09, 18:46
Blir jag dumförklarad om jag säger att jag inte vet?

s_himself
2005-10-09, 18:51
du har väl fler AV-kaneler? Jag har 1, 2, 2s och 3

så jag får typ gå till 2:an och sedan trycka åt sidan för att komma till 2s då blir det färg. Varför det är så vet jag inte.

nemd
2005-10-09, 18:53
Jag tror du har fel kablar o göra med. Du kan koppla det på ett annat sett också. Gå ner till Clas ohlson imorrn och ta med dig sladden så ska du nog få nåt som funkar.

Frantic
2005-10-09, 18:55
Jag provade på alla AV-kanaler men det hjälpte inte.

Sladdarna ska vara rätt enligt de som kollat på dem. Jag har super-vhs kopplat till en scart på TVn.

Kan det vara drivrutinerna till grafikkortet som inte är uppdaterade? Och hur gör man det i så fall?

nemd
2005-10-09, 18:58
Jag provade på alla AV-kanaler men det hjälpte inte.

Sladdarna ska vara rätt enligt de som kollat på dem. Jag har super-vhs kopplat till en scart på TVn.

Kan det vara drivrutinerna till grafikkortet som inte är uppdaterade? Och hur gör man det i så fall?

Okej, vad jag har lärt mig av alla frågor så kan du koppla på ett annat sett.

Fatalist
2005-10-09, 18:59
Byt från NTSC till PAL så brukar det lösa sig :)

Vad har du för grafikkort? Gå in i Kontrollpanelen -> System -> Enhetshanteraren och kolla under Grafikenheter vad ditt kort heter

Fettecke
2005-10-09, 19:00
har du kollat så att signalen är av rätt typ då???

Frantic
2005-10-09, 19:08
Hur byter jag till PAL?
Jag har ett GeForce FX5600


Fettecke - vad menar du?

MasterChief
2005-10-09, 19:14
Blir det svartvitt har man ofta scartingången inställd på att ta emot kompositsignal. Den måste stå på "s-video". Vissa TV-apparater har en AV-ingång för alla varianter medans på andra måste du gå in i TV:n inställningar och ange att scartingången skall ta emot s-video och inget annat.

Cerberus
2005-10-09, 19:15
jag hade samma problem med mitt ATI Radeon X800xt-kort, grejen e att det blev färg på datorn när jag bytte från s-video till komposit som e så jääävla kasst i jämförelse.

Frantic
2005-10-09, 19:21
Blir det svartvitt har man ofta scartingången inställd på att ta emot kompositsignal. Den måste stå på "s-video". Vissa TV-apparater har en AV-ingång för alla varianter medans på andra måste du gå in i TV:n inställningar och ange att scartingången skall ta emot s-video och inget annat.
En sån inställning har jag inte ens. Kanske har för gammal TV?

jOLTi
2005-10-09, 19:26
kör du med Tv-tools så ska du kunna ställa in den på komposit där.

jOLTi
2005-10-09, 19:29
tillägg.. eller S-video, du får prova dig fram.

Frantic
2005-10-09, 19:31
Tv-tools?

jOLTi
2005-10-09, 19:33
Ett tv-ut program för nvidiabaserade grafikkort. Du finner det här http://tvtool.info/index_e.htm.

hasse36
2005-10-09, 19:34
Din TV klarar inte S-Video.

S-Video delar upp bilden i en luminansdel och en krominasdel. Luminans är den svart-vita bilden och krominans innehåller färginformationen. Din TV återger bara luminansdelen alltså blir bilden svart-vit.

Använd kompositutgången från grafikkortet. Det är en gul kontakt

Frantic
2005-10-09, 19:37
Din TV klarar inte S-Video.

S-Video delar upp bilden i en luminansdel och en krominasdel. Luminans är den svart-vita bilden och krominans innehåller färginformationen. Din TV återger bara luminansdelen alltså blir bilden svart-vit.

Använd kompositutgången från grafikkortet. Det är en gul kontakt
Kan du utveckla det där sista är du snäll?

David86
2005-10-09, 19:44
Kan du utveckla det där sista är du snäll?
Skit i det där, har aldrig i mina dar sett ett grafikkort med både en komposit utgång och en s-video utgång..

Gör som j0lti sa och ladda hem programmet TV-Tool, där kan du välja att sända en komposit signal genom kabeln och på så sätt få färg.

Fettecke
2005-10-09, 19:44
En sån inställning har jag inte ens. Kanske har för gammal TV?

ställ in de på grafikkortet

Frantic
2005-10-09, 20:19
Jag laddade ner en TV tool men när jag försöker ändra så går det inte. Det kommer upp en ruta som säger på ett ungefär att mitt grafikkort har ett TV-chip från nividia och de ger inte ut nån info så det går inte att välja...

stoney_king
2005-10-09, 20:43
Har du originallådan till kortet kvar?

Den ska följa med en liten mellankontakt som är gul, sätt den i kortet sen kopplar du in sladden till tv´n i den... prova, det funkade för mig....

Om inte det funkar så kan vi ta de andra alternativen sen...

hasse36
2005-10-09, 20:50
Kan du utveckla det där sista är du snäll?Har du ett gult uttag på ditt grafikkort? Mitt kort, ASUS V9520, har både S-Video och komposit.

Om TV:n inte klarar S-Video och du saknar möjligheten att ställa om grafikkortet till CVBS (Komposit) ut genom S-Videouttaget är räddningen att köpa en S-Video->Kompositadapter.

Frantic
2005-10-09, 21:10
Stoney - Jag har lådan kvar men inte hemma. Jag får testa det så fort jag kan!


hasse- fnkar inte stoneys förslag så kör ja på ditt


Alla ska ha ett jättetack för att ni försökte hjälpa mig :thumbup:

Kimo
2005-10-09, 21:51
Jag får svartvit bild ibland av någon konstig anledning. Då brukar jag byta scartuttag sant starta om TV-tool, sen har jag färg. Ingen "proffsig" lösning kanske men det funkar för mig.

Basloppan
2005-10-09, 22:21
Som någon sa har inte din tv stöd för s-video. det hela går att lösa med en liten adaptor för 30 kr, en adaptor mellan s-video och composit. adaptorn pluggar du in i tv:n eller i scartadaptorn

stoney_king
2005-10-10, 13:37
Som någon sa har inte din tv stöd för s-video. det hela går att lösa med en liten adaptor för 30 kr, en adaptor mellan s-video och composit. adaptorn pluggar du in i tv:n eller i scartadaptorn


Jag tror att det är en sån jag menar, jag fick med en till mitt ATI kort iaf.. en gul liten kontakt...

grisbil3n
2005-10-10, 16:54
Alltså, det behöver INTE vara så att tv:n inte klarar av s-video, när jag körde enbart s-video på min top of teh lajnare jag ägde för nåt år sedan så var det likförbannat svartvitt. Vad som kan funka är om du har ett geeforcekort och använder tv-tool och "forcar" tv:n att "detecta" s-video som format. I annat fall så finns det en bra lösning som funkar för mig, faktum är att det är det enda som funkat för mig, men blir bra bild. Du köper en kabel som delar sig i dom signaler du behöver, vet inte vad den kallas men det är helt enkelt en s-video kabel i grunden som delar sig i s-video respektive komposit samt ljud. Sedan så införskaffar du en vanlig scartadapter som även den har s-video, komposit och ljud. Sen kör du både s-video och komposit via scarten, komposit för färg och s-video för skärpa, jag lovar att det blir kalas. Jag har fibblat som en polack med den här skiten från och till och till, kan inget om tekniken men det här funkar som sagt.

Edit: Givetvis så behöver du en s-videokabel och en kompositkabel också :P