handdator

Visa fullständig version : Tips på ryggövningar för en som haft diskbråck


castor
2005-10-09, 17:18
Behöver tips på bra ryggövningar för en som haft diskbråck i en ländkota.
Jag förstår att man måste jobba med buktryck och inte snedbelasta ryggen och undvika övningar som marklyft etc.
Rodd sittandes på boll är en utmärkt övning för den här typen av skada, latsdrag på boll också. men behöver fler typer av övningar. jag är ingen expert på dom olika namnen så förklara gärna också.

Börje H
2005-10-09, 17:43
Hur länge sedan fick du ditt diskbråck? Om det är ett "färskt" bråck så bör man som du säger vara mkt försiktig. Nästan alla typer av drag brukar fungera. Variera att drag uppifrån med smalt alt brett grepp, likadan variation på rodden. Finns det tillgång till olika typer av ryggmaskiner på ditt gym så prova dig gärna fram. Undvik till en början dragövningar där du jobbar med en arm ex enarmsrodd. Det du skall vara speciellt aktsam med är som du nämner marklyft samt även ryggresningar initialt. Benträningen blir också mycket lidande av diskbråcken, det är bara att inställa dig på att sitta fast i benspark och bencurle ett bra tag framöver.

castor
2005-10-09, 18:28
Det är inte åt mig, det är åt en kompis pappa, jag pluggar till personlig tränare just nu, började för snart 3 månader sedan. Och har nu praktik och ska ha min kompis pappa som kund. han fick diskbråck för 1 år sen och känns nu mycket bättre, men han tar det dock lugnt och vågar inte påfresta ryggen för mycket. därför är det viktigt att han börjar komma igång med styrketräning för att bygga muskler runt diskbråcket för att stabilisera.
Okej så köra med olika grepp är ju bra i rodden å latsdraget, men någon mer typ utav övning du kan rekommendera?

fintelligens
2005-10-09, 18:54
Tror på reverse hypers, kanske.

Allan
2005-10-09, 18:57
Jag skulle rekommendera en del magövningar för funktionell styrka. I övrigt litar jag på Börjes kompetens (han är sjukgymnast).

allan

fintelligens
2005-10-09, 19:38
Tror på reverse hypers, kanske.


Inte alls säker, lite inte på mig :)

castor
2005-10-09, 23:55
Nu har jag satt upp ett schema för första passet iallafall. Tror det här ska funka bra utan att på något sätt riskera att diskbråcket kommer tillbaks.

Rygg
Latsdrag sittandes på boll
Rodd sittandes på boll
Crossroaps stående för att träna Romberna
Superman
Mage
Cable Crunch
Ståendes på armbågarna
Liggandes med händerna på bollen

Eller vad säger du Börje?

Börje H
2005-10-10, 06:55
Nu har jag satt upp ett schema för första passet iallafall. Tror det här ska funka bra utan att på något sätt riskera att diskbråcket kommer tillbaks.

Rygg
Latsdrag sittandes på boll
Rodd sittandes på boll
Crossroaps stående för att träna Romberna
Superman
Mage
Cable Crunch
Ståendes på armbågarna
Liggandes med händerna på bollen

Eller vad säger du Börje?
Ståendes på armbågarna??
Nog kan det funka i övrigt. Vad jag kan tänka mig så kanske du skall avvakta med bollsittandet några pass eftersom det kan medföra sidovackling vid ffa roddarna. Försök först att bana in själva roddrörelsen innan du lägger till balanskomponenten, men det beror ju lite på klientens bakgrund.
Olika magövningar på bollen är dock riktigt bra. Till en början olika balansövinger utan dynamisk rörelse. Lite Core kan man säga (stabiliseringsträning har det ju hetat i 100 år..)

Angående omvända ryggresningar så är det :nono: Blir massvis med hävarmstryck på disken även då.

castor
2005-10-10, 17:18
Ståendes på armbågarna??
Nog kan det funka i övrigt. Vad jag kan tänka mig så kanske du skall avvakta med bollsittandet några pass eftersom det kan medföra sidovackling vid ffa roddarna. Försök först att bana in själva roddrörelsen innan du lägger till balanskomponenten, men det beror ju lite på klientens bakgrund.
Olika magövningar på bollen är dock riktigt bra. Till en början olika balansövinger utan dynamisk rörelse. Lite Core kan man säga (stabiliseringsträning har det ju hetat i 100 år..)

Angående omvända ryggresningar så är det :nono: Blir massvis med hävarmstryck på disken även då.


Ja alltså ståendes på armbågar och tår, statisk träning för magen..
Okej, bollträning har jag annars fått för mig ska vara väldigt bra för just den här typen utav rehab i ett gym. Men du har helt rätt i att det kan vara bra att få inte själva rörelsen ordentligt, och självklart kommer jag se till att min kund för köra på extremt lätta vikter / motstånd dom första gångerna för att öva in rörelsen ordentligt innan vidare belastning.
omvända ryggresningar? du menar inte superman då eller? för den borde ju vara riskfri med tanke på att man ligger tryggt och stabilt på en matta. eller har jag fel?

fintelligens
2005-10-10, 17:35
Hade bara läst nånstans om det var Louie Simmons som rekomenderade rev. hypers när man hade skadat ryggen. :)

ilikeu
2007-05-28, 10:22
tänkte fråga angående diskbråck..


skulle nån kunna vara så vänlig och göra ett pass för nån som har diskbråck och vill bli frisk från detta, samt vill bygga runt bålen ???

skulle va så tacksam :)

Handcuff
2007-05-28, 11:02
tänkte fråga angående diskbråck..


skulle nån kunna vara så vänlig och göra ett pass för nån som har diskbråck och vill bli frisk från detta, samt vill bygga runt bålen ???

skulle va så tacksam :)

Din sjukgymnast?

m1kael
2007-05-28, 11:44
Jag sabbade en disk för ganska exakt ett år sedan och det var ett helvete att komma tillbaka, men nu är jag här och tränar på nästa som vanligt med undantag för marklyft och tunga knäböj, så det går, ge det bara den tid som behövs, och var väldigt försiktiga. Den smärtan önskar man inte ens sin värsta fiende.

OnT: Stående på armbågarna dvs. plankan är en riktigt bra övning för både mage och ländrygg, bålen, den är också väldig lätt att göra lite tuffare om man efter tag känner det behovet. Genom att sträcka ut/lyfta en arm eller ett ben från golvet så blir den lite tyngre att utföra.
Sen att ligga platt på magen och lyfta upp överkroppen resp. benen är också en bra övning att stärka bålen, som sagt innan, coreövningar.
Ang. magövningar på boll som crunches och annat skapar ett tryck på disken som jag fick rådet att undvika, men det beror lite på i vilket stadium man är i läknadsprocessen. Känn dig fram.