handdator

Visa fullständig version : När är bäst att styrketräna?


Julius Caesar
2005-10-09, 01:05
Brukar köra kondition intervallträning innan frukost 3-6 morgnar i veckan. Har tidigare tränat även styrketräning på morgnarna men tänkte fixa till mitt träningsschema till det mest optimala.

Har hört att eftermiddagarna ska vara mest effektivt att bygga muskler på, stämmer detta? När och vad, innan och efter bör man äta för bästa resultat?

Kan jag fortsätta köra intervall 6 morgnar i veckan och lägga till 3-4 dagar styrketräning på eftermiddagen? Eller hur är det bästa att lägga upp sitt träningsschema, när man som jag har turen att anpassa jobbet efter träningen?

Tänkte ge gärnet under en 10 veckorsperiod, så tackar för alla råd och tips jag kan få inför detta.

zybbe
2005-10-09, 12:29
De e väl från person till person. Vissa gillar att styrketräna efter bara en frukost medans andra presterar bättre efter man ätit 2-3 mål på dagen. De där med att köra kondition på morgonen o styrka på eftermiddan funkar väl, men försök äta iaf 3 mål mellan passen.

King Grub
2005-10-09, 12:31
Skillnaden är att hormonmiljön i kroppen är mer gynnsam för styrketräning på eftermiddag/kväll.

Julius Caesar
2005-10-09, 19:04
Okej, ska börja lägga in styrka på em *screwy*
Man bryter inte ner musklerna om man tränar kondition på morgonen innan och morgonen efter?
Får försöka lägga in ben dagen efter min vilodag, antar jag är bäst?
Något man kan tänka på vad gällande ex kost när man tränar så mycket? (vet att det är fel forum för kost, men ändå)

davedava
2005-10-19, 04:31
Skillnaden är att hormonmiljön i kroppen är mer gynnsam för styrketräning på eftermiddag/kväll.
Låter intressant, kan du ge en mer ingående förklaring?

King Grub
2005-10-19, 05:35
Testosteron/kortisolration följer cirkadiska rytmer där kortisolfrisättningen är lägre i förhållande till testosteronfrisättningen på eftermiddag/kväll.

davedava
2005-10-19, 06:45
Mycket intressant. När rekommenderar du ett HIIT-pass då, morgon el. kväll?

userfriendly
2005-10-19, 06:48
Om man tränar styrka på morgonen/förmiddagen så får ju kroppen konstant näringstillförsel under hela dagen iof..men jag tycker eftermiddagarna går bäst iaf

King Grub
2005-10-19, 06:49
Vid det tillfälle du personligen presterar bäst, antagligen. Kortisolutsöndring är knappast en katabol faktor vid så korta ansträngningar, oavsett intensitet. Och kan man få ett HIIT-pass att vara 60+ minuter... är det nog inte HIIT. :)

Philippp
2005-10-19, 19:24
kl 00:00 är kortisol halten som lägst och högst kl 08:00 på morgonen, det är också rätt så individuellt om du lider av depressioner och grejer t.ex. så har du annorlunda utsöndring.

Spannmål
2005-10-19, 19:28
Ät detta verkligen styrt av dygnets timmar och inte beroende av vilka tider man sover och är vaken på?

Philippp
2005-10-19, 19:49
detta är styrt av solen, så den frågan svarar sig själv, högre kortisol = högre pigghet, deprimerade personer får ibland ljus-terapi för att höja kortisol halten.

more sun more cholesterol

BigForre
2005-10-19, 20:32
Personligen har jag väldigt svårt att träna på morgonen, har mkt bättre ork på kvällen...det som känns positivt när jag väl gymmar på morgonen, vilket hände idag, är att man har en hel dag på sig att trycka i sig mat, istället för som det blir för mig en shake, hem duscha, mat och sedan gå och sova...

Att tillägga är att jag inte gymmar kväll pågrund av att det känns bättre då, utan att det är det faktum att det är då jag har tid att gymma...likaså vilka dagar bestämmer jag inte i förväg utan blir när jag får tid ...

Jman
2005-10-19, 21:03
Den uppfattning jag har fått är att hormonnivåerna är som störst på morgonen. Då är träningen som effektivast, men så tidigt på dagen bör uppvärmningen vara lite längre. På kvällen så har hormonnivåerna nästan halverats.
Optimalt är väl om man kan träna 2 timmar efter en större måltid sedan träna och därefter större måltid igen lagom tid efter. T.ex. dra till gymmet 2 timmar efter lunchen. Fast det är få som kan träna vid dessa tider på dagen.
Men frågan är hur stor betydelse hormonnivåerna har? Det är väl snarare kopplat till måltider och hur mycket energi man har i kroppen. Jag känner mig då inte fit for fight kl. 6 på morgonen ...

Rock'nRoll
2005-10-19, 23:25
För mig går det bäst att träna mellan 16 och 19, då har jag mest energi och har hunnit äta en del samt att det finns tid att äta en del efteråt också.

Jompi
2005-10-19, 23:26
Den uppfattning jag har fått är att hormonnivåerna är som störst på morgonen. Då är träningen som effektivast, men så tidigt på dagen bör uppvärmningen vara lite längre. På kvällen så har hormonnivåerna nästan halverats.
Optimalt är väl om man kan träna 2 timmar efter en större måltid sedan träna och därefter större måltid igen lagom tid efter. T.ex. dra till gymmet 2 timmar efter lunchen. Fast det är få som kan träna vid dessa tider på dagen.
Men frågan är hur stor betydelse hormonnivåerna har? Det är väl snarare kopplat till måltider och hur mycket energi man har i kroppen. Jag känner mig då inte fit for fight kl. 6 på morgonen ...

Jag har då hört tvärtom?
Högre hormon nivåer på kvällen?

hehe nä träning på morgonen är inte någon hit:)