handdator

Visa fullständig version : Frukost, Lunch, Mellanmål, Middag?


nth
2005-10-09, 01:03
Hejsan allihopa.

Jag sitter här och funderar ut lite olika alternativ till frukost, mellanmål, lunch, middag osv.

jag skulle väldigt gärna att ni fyller på med era egna bidrag, samt att fler än jag kan få användning av dessa härliga måltider!

Här kommer jag med mina bidrag till att börja med!

Frukost

* Funlight, fiberhavre samt kvarg/kesella + en frukt
* Vanlig hederlig Havregrynsgröt, fullkornsbröd med pålägg

Mellanmål

Har inga direkt favoriter, brukar klämma lite rostbiff, nötter,frukt m.m
Bomba denna tråd med mumsiga och nyttiga mellanmål!

Lunch
* Kalkonmacka på rågbröd, mjölk och en frukt
* Min egna kycklingsallad :cool:
* Ännu mera kycklingsallad
* Tonfisksallad

Middag
* Hemmalagad Tandoorikyckling, råris, nötter och en ordentlig sallad
* Tacopaj
* Kycklingsallad
* Italinesk basilikakyckling (kan slänga upp recept om så önskas) GRYMT GOD!

Här har vi några idéer att börja med..
Som sagt, fyll på med förslag nu!

Tack på förhud

Obs. Om det är något invecklat recept vore det hemskt snällt att förklara så utförligt som möjligt! :)

hio
2005-10-12, 21:58
Favorit mellanmålet måste väl vara kvarg+funlight, mums!

heljis
2005-10-12, 22:20
Favorit mellanmålet måste väl vara kvarg+funlight, mums!Jag är inne på samma linje som trådskaparen, jag vill ha alternativ till detta!!!

nth
2005-10-13, 00:13
Jag är inne på samma linje som trådskaparen, jag vill ha alternativ till detta!!!

precis det jag menar.. känns som att det blir lite väl monotomt att bara äta denna kvarg dagarna ut ;)

stocktown
2005-10-13, 12:18
precis det jag menar.. känns som att det blir lite väl monotomt att bara äta denna kvarg dagarna ut ;)

varför inte en macka med tomat kalkon potatissallad på?!

MyungChul
2005-10-13, 12:35
Frukost: Ägg med kassler och grovt bröd m pålägg och ett stort glas mjölk

fast jag tycker mig komma ihåg att det va nån som inte gillade ägg :MrT:

Annars, något grovt bröd med pålägg, mjölk och en liten vassledrink funkar

Lunch: Kycklingfilé m råris och limesås
Tonfisk m pasta och tomatsås
Köttfärsbiffar m pasta och KETCHUP ( :D:D )

Mellanmål: Kvarg med frukt
Grovt bröd m makrill i tomatsås och ett stort glas mjölk
Rester från lunchen
2 frukter + lite nötter

Middag: Limekyckling m råris och jordnötssås ( :eating: )
Fiskfile m kokt potatis och remouladsås
Köttbollar (ja) m pasta och tomatsås ( recept? pm )
Pizzarullar ( återkommer med ett halvnyttigt recept )

hoppas någon har nytta av de här iaf *flex*

MyungChul
2005-10-13, 12:36
och byt bild.. hasslehoff är ute!!!

wintersnowdrift
2005-10-13, 18:00
Det här är ungefär vad jag äter (jag är ingen byggare, men det fanns ju inga krav från trådskaparen på att man skulle vara det heller för att få lägga upp tips, så :)):

Frukost:
* Under sommarhalvåret brukar det bli fil, med müsli och en extra torkad aprikos (gärna Saltå Kvarns ekologiska, mörka, skrynkliga små saker :D) som jag hackar i småbitar. Yummy!
* Till det mjölk och två mackor med valfritt pålägg (just nu har jag en fetisch för mesost, men det går typ inte att hitta i vår kära hufvudstad så jag brukar köpa upp mig på mesost när jag är på landstället i Dalarna).
* På vintern havregrynsgröt, gärna med mammas hemgjorda lingonsylt och lite hackad mandel/hasselnötter på! Mjölken och mackorna hänger med här också.

Lunch:
Jag är så pass lyckligt lottad att jag kan äta riktigt bra skolmat på vardagarna. På helgerna blir det snabba luncher t.ex:
* Omelett (gärna med svamp eller skinka)
* Blodpudding (obligatorisk lingonsylt samt vitkål!)
* Pastasallad innehållande (förutom då pasta och sallad ;)): skinka, fetaost, vanliga och soltorkade tomater samt oliver
* Uppstekt potatis, lök, skinka, kött, köttbullar, morötter etc (vad man nu har hemma - pyttipanna är husmoderns bästa vän när det gäller att bli av med rester!) Krydda med valfri krydda, brukar bli gott vilket som.

Mellanmål:
* Bröd med valfritt pålägg (gravad/rökt lax funkar utmärkt! Eller avocado).
* Keso med ett nedhackat äpple och kanel, eventuellt lite müsli också. Kanongott!
* Nötter!
* Massor med frukt. I äppeltider som dessa: kör på svenska äpplen, Aroma och Ingrid Marie rekommenderas! Har du tid så fixa en fruktsallad, kan eventuellt avnjutas med keso och hackade nötter också.

Middag:
* Hamburgare käkade jag idag. Gott, allra godast förstås om du har tid att göra egna. McDonalds är bläsch, jag vill fluna ihop grejerna mellan bröden själv. Färsk rödlök, en god dressing, ketchup, senap, bostongurka, sallad och mycket tomat.
* Pasta med superenkel sås: köp hem krossade tomater, färska champinjoner, purjolök, paprika och kassler. Stek upp, häll på tomaterna, krydda med pressad vitlök, basilika och oregano. Eventuellt kan du köra i lite majs också. Jättegott, jättenyttigt.
* Makaronipudding! Läs på baksidan av idealmakaronspaketet hur du gör. Förresten finns det massa bra recept på just de olika pastasorts-paketen, i alla fall Kungsörnens.
* En supergod, lite udda kombination är stekta laxfiléer med rotmos (potatis, morot, kålrot).

Jag kan fortsätta i evighet egentligen. Mat är roligt, jag förstår inte hur vissa människor klarar av att äta samma sak dag ut och dag in? :) Variation is the shit :hbang:.

//Kristin

mini
2005-10-13, 18:21
Jag är beroende av keso mini med ett tärnat äpple, massor med kanel och lite hackade nötter eller mandel. Äter det två gånger om dagen, och det är lika got varje gång.
Frukosten består alltid av yoggi mini utan tillsatt socker och müsli, en proteindrink och kaffe.

johan83
2005-10-13, 19:48
Lunch:
Stek 300g (eller hur mycket ni nu vill) frysta grönsaker. Krydda rejält med t.ex curry och cayennepeppar. Servera med sötsur sås, keso och ett stekt ägg.

Tar 15min att göra och smakar jättegott. Är man extra hungrig så kan man komplettera med någon eller några brödskivor med lämpligt pålägg.
:eating:


Mellanmål:
Blanda lättyoghurt och fromage frais. Lägg på hemgjord müsli (min innehåller t.ex havregryn, råggryn, boveteflingor, sesamfrön, solroskärnor, linfrön, mandlar, vetegroddar, russin och fikon).

Bra protein i yoghurten (och fromage fraisen), många bra fettkällor i müslin och dessutom gott.
:eating:

råkkare
2005-10-13, 21:33
så här käkar jag 0ch det funkar bra

Frukost havergrynsgröt och äppelmos... en vassle drink 2 skivor fullkornsbröd med keso och kalkon

Mellanmål 2 skivor fullkornsbröd med tonfisk på eller nått annat prottepålägg + vassle

lunch 200-300 gram kyckling 100 g ris och grönsaker

mellanmål samma som förra målet + vassle

middag samma som lunch

kvällsmål mjölkprotein + några mackor med kalkon

Scratch89
2005-10-14, 10:31
wintersnowdrift är nya matkvinnan här! :D :thumbup:

Ninjasmurf
2005-10-14, 16:40
Frukost: havregryn, ägg, proteinshake (complete III)

lunch, middag och mellanmål: kött, fisk eller fågel eller ägg; pasta, ris eller potatis; nötter

userfriendly
2005-10-14, 17:13
varför inte:

frukost: gröt, protte
lucnh: sallad, protte
mellis: kvarg
middag, kyckling o sallad :D

nth
2005-10-14, 21:12
tack för härliga förslag.. skulle man kunna sammanställa detta på något enkelt och smidigt sätt, för att sedan kunna uppdatera med fler måltider? :)

MyungChul
2005-10-14, 21:57
excell... :D nth`lazy

heljis
2005-10-15, 17:11
Det här är ungefär vad jag äter (jag är ingen byggare, men det fanns ju inga krav från trådskaparen på att man skulle vara det heller för att få lägga upp tips, så :))

Många otroligt bra (och goda!) förslag! :thumbup:

Det som får mig att hålla mig till kvarg är ffa. priset. 133kr/kg RENT protein är svårt att slå. Annars är ovan nämda keso med äpplen och kanel otroligt gott!! Men som student är matkassan rätt begränsad *cry*

rememberence
2005-10-16, 12:34
nån som skulle kunna delge vart ni handlar denna kvarg?

Mac
2005-10-16, 13:24
Lidl

rememberence
2005-10-16, 15:01
fanns ju inte i nkpg...hur mycket protein/100 gr är det i kvarg?

nth
2005-10-16, 21:05
Livsmedelsverket har svaret på din fråga. Men ca 12g protein/100g

datorjaevel
2005-10-16, 21:13
Frukost Fullkornspasta, kött, blandade grönsaker, makrillfilé i tomatsås, minimjölk.

Lunch Fullkornspasta, kött, blandade grönsaker, makrillfilé i tomatsås, minimjölk.

Middag Fullkornspasta, kött, blandade grönsaker, makrillfilé i tomatsås, minimjölk.

Kvällsmat Fullkornspasta, kött, blandade grönsaker, makrillfilé i tomatsås, minimjölk.

rememberence
2005-10-18, 15:08
Frukost Fullkornspasta, kött, blandade grönsaker, makrillfilé i tomatsås, minimjölk.

Lunch Fullkornspasta, kött, blandade grönsaker, makrillfilé i tomatsås, minimjölk.

Middag Fullkornspasta, kött, blandade grönsaker, makrillfilé i tomatsås, minimjölk.

Kvällsmat Fullkornspasta, kött, blandade grönsaker, makrillfilé i tomatsås, minimjölk.
du håller väll dig inte till en så bergränsad fantasi när det gäller maten va?

qwioutd
2005-10-18, 15:37
Favorit mellanmålet måste väl vara kvarg+funlight, mums!


Du kan aldrig tycka att det är "mums!"... Åhh idag är det lördag så nu ska jag koppla av med ett glas rött och 500g kvarg, Det har jag värkligen förtjänat efter en hård arbetsvecka. *screwy*