handdator

Visa fullständig version : Kulstötning


Griip
2005-10-08, 20:11
Firrat en kula nu, 6kg. Men umm, någon av de lite äldre här som vet hur kulstötare tränar? Letat lite här å var men inte hittat nåt bra nånstans, är lite fundersam hur de tränar just kula, hur mycket och när till förhållande med viktträning osv osv.

Allan
2005-10-08, 20:18
Ja. Det är ingen gren man blir bra i på egen hand. Jag skulle beteckna det som en svår teknikgren. Leta upp en friidrottstränare som kan hjälpa dig. Styrkemässigt kan du ju leta på nätet,eller gå in på olika friidrottsklubbar (länkar finns på www.friidrott.se ) och se om det finns program.
Kulstötning heter f ö shot-put på engelska. En sökning på "shot-put strength routine" gav över 16000 svar...


allan

Allan
2005-10-08, 20:19
Tänk er för när ni länkar - det finns konstiga webbshoppar lite överallt....


allan

Baha
2005-10-08, 20:23
Skall du börja träna kulstötning i din ensamhet eller vad?

Lillgrabben
2005-10-08, 20:26
Kulstötning är en idrott jag skulle kunna tänka mig att förkovra mig i då jag slutat med lyftningen. Jag har inte provat stöta sen jag gick i 7.an, undrar vad man gör med dagens vuxenkulor?

Skulle vara skoj som fan att vara med i ngn castorama eller liknande! :)

Griip
2005-10-08, 20:38
Skall du börja träna kulstötning i din ensamhet eller vad?


Ja faktiskt :)

Jag är en sån där person som får för mig att göra saker hux flux och har en tendens att lägga ner projekten nästan lika fort så jag är inte säker på att jag kommer ha minsta lilla vilja att stöta om ens några veckor när det bli kallare.

@Lillgrabben, gör det! Kan tänka mig att det finns hur många styrkelyftare som helst som hade kunnat rusta om och bli bra stötare faktiskt.

@allan, thank ye

Baha
2005-10-08, 20:40
jaså, fan va häftigt,

Hur långt har du stött med kulan nu om du testat?

Om du bor i halmstad så finns väl ngn klubb där, gå några ggr iaf ör att lära dig lite grundläggande teknik, Men finn säkert mkt teknikfilmer och liknande på internet bara man letar.

Allan
2005-10-08, 20:42
http://www.ifkhalmstad.se/


allan

Griip
2005-10-08, 20:56
Jao redan glott en del på IFK Halmstad men tack ändå :)

Stötte 12.8 idag, vilket som jag fattat det hade räckt till en 10a plats i skol-SM för 18-åringar(fyllde 19 i år). Detta ouppvärmd med knä och axelskada(bra ursäkt för att inte stöta 2dm mer!!) :D

KRILLE!
2005-10-08, 20:58
Jao redan glott en del på IFK Halmstad men tack ändå :)

Stötte 12.8 idag, vilket som jag fattat det hade räckt till en 10a plats i skol-SM för 18-åringar(fyllde 19 i år). Detta ouppvärmd med knä och axelskada(bra ursäkt för att inte stöta 2dm mer!!) :D

så nu vet du att du inte ska ge dig på dom som är fetare
:D

nä men allvarligt, är den fortfarande dålig?

Griip
2005-10-08, 21:04
så nu vet du att du inte ska ge dig på dom som är fetare
:D

nä men allvarligt, är den fortfarande dålig?

hoppade från 20m ner i vattnet å knäet totalböjdes, denna gången var jag också smart nog att inte kyla ner det med is..

("det hjälper säkert inte ändå") *screwy*

KRILLE!
2005-10-08, 21:08
hoppade från 20m ner i vattnet å knäet totalböjdes, denna gången var jag också smart nog att inte kyla ner det med is..

("det hjälper säkert inte ändå") *screwy*

men den frysta wokmixen då?
:hbang:



äh blir för mycket chatt nu. är det samma problem som tidigare då eller? Du borde köra lite stöt från stående läge, ger bra knyck i kroppen, bör väl passa för kula?

Griip
2005-10-08, 21:13
men den frysta wokmixen då?
:hbang:



äh blir för mycket chatt nu. är det samma problem som tidigare då eller? Du borde köra lite stöt från stående läge, ger bra knyck i kroppen, bör väl passa för kula?


Ja men taket är för lågt *grr27*

Needå får dra på mig långkalsongerna och köra utomhus i ovädret.

Bucyrus
2005-10-08, 21:24
Firrat en kula nu, 6kg. Men umm, någon av de lite äldre här som vet hur kulstötare tränar? Letat lite här å var men inte hittat nåt bra nånstans, är lite fundersam hur de tränar just kula, hur mycket och när till förhållande med viktträning osv osv.
Apropå kulans vikt.....har för mig att den är 7,25 kg för seniorer. En som var duktig på kula var en schweizare som heter Werner Günter....minns ett reportage i samband med något OS där han bl.a. tränade inomhus med en kula som hängde i lina från taket (högt i tak där). Han stötte en jädrans massa repetioner på det viset....grejen var att han fångade upp kulan på returen också :) . Hittade här ett klipp när han stöter över 22m.... http://macthrowvideo.com/downloads/guntor22_mpg.mpeg

Herkulez
2005-10-08, 21:29
@Lillgrabben, gör det! Kan tänka mig att det finns hur många styrkelyftare som helst som hade kunnat rusta om och bli bra stötare faktiskt.

och tvärtom, dygmuppen illikainen (Sp?) från norra finland var ju med i finska landslaget i kulstötning och sadlade sen om till en rätt lyckad strongman karriär,. Som sagt, har du ingen i din omgivning som sysslar/sysslat med friidrottm han har säkert ett och annat knep att lära dig

Pudzianovski
2005-10-08, 21:31
och tvärtom, dygmuppen illikainen (Sp?) från norra finland var ju med i finska landslaget i kulstötning och sadlade sen om till en rätt lyckad strongman karriär,. Som sagt, har du ingen i din omgivning som sysslar/sysslat med friidrottm han har säkert ett och annat knep att lära dig


Vasyl Virastuyk var oxå en bra kulstötare.

Krokodil
2005-10-08, 21:33
Jimmy Nordin lär vara en skaplig tyngdlyftare. Vet ej om han började med kula eller lyftning först.

Ame
2005-10-09, 17:06
12.85 är 20:e bästa resultatet i P19 i år, med 6kg kula. Så att stöta 12.80 bara sådär är ett bra resultat.

Ifk halmstad skulle verkligen behöva en kulstötare till klubbmatchen i vår så du skulle vara ett välkommet tillskott i klubben.

Plastkasse
2006-08-18, 22:13
http://www.jnofitness.se/jimmynordin/musik/vinterlandskap20051216.mp3

Jimmy sjunger hahaha hoho

Jag hoppas han blir en ny Ricky Bruch!! Äslkar dig Ricky.....

Rotmosblues
2006-08-19, 00:19
http://www.jnofitness.se/jimmynordin/musik/vinterlandskap20051216.mp3

Jimmy sjunger hahaha hoho

Jag hoppas han blir en ny Ricky Bruch!! Äslkar dig Ricky.....

Då är vi 2 :)
Gillar hans karriär som poet !!

bigtraps
2006-08-20, 11:10
Jimmy började med kula före lyftningen.
Kulstötare kör mycke träning som är lika som tyngdlyftarna
Werner Günter brukade klack upp kulan när han skulle ta den från backen. Det kan ni ju testa................
han har även gjort över 2 meter i höjd

Virtual1339
2010-09-18, 23:01
Kom upp denna gammla tråd då jag sökte på kulstötning + träning på google. Vilket sammanträffande då jag följer kolo dagligen!

Jag är en person som sätter både hjärtat och själen i saker då jag väl påbörjar något. Har en del finsk sisu i mig som jag är väligt stolt över. Så skall fråga, om man är i 20 års åldern. Medelstark. Hur långt kan man komma med hård träning och lite vilja inom denna sport? Vore ju lite kul att tävla också om man tränar för något, annars kan man väl lika gärna träna slantri-mässigt bara?! Visst gener and stuff sätter ju sin prägel på frågan men seriöst. Är jag för gammal?!

Ondskapelsen
2010-09-19, 00:22
Kom upp denna gammla tråd då jag sökte på kulstötning + träning på google. Vilket sammanträffande då jag följer kolo dagligen!

Jag är en person som sätter både hjärtat och själen i saker då jag väl påbörjar något. Har en del finsk sisu i mig som jag är väligt stolt över. Så skall fråga, om man är i 20 års åldern. Medelstark. Hur långt kan man komma med hård träning och lite vilja inom denna sport? Vore ju lite kul att tävla också om man tränar för något, annars kan man väl lika gärna träna slantri-mässigt bara?! Visst gener and stuff sätter ju sin prägel på frågan men seriöst. Är jag för gammal?!

Undrar lite samma.
Finns väl knappast "korpen" i Kula? :)
Skulle va kul att börja träna lite halvt målmedvetet mot något DM eller liknande.

Arne Persson
2010-09-19, 09:31
Kom ihåg bara att hålla handleden rak under hela stöten... Annars kanske PT-expertisen skäller ut dig för att du stöter med en dorsalflexerad handled..,;):D

Virtual1339
2010-09-19, 09:56
kom ihåg bara att hålla handleden rak under hela stöten... Annars kanske pt-expertisen skäller ut dig för att du stöter med en dorsalflexerad handled..,;):d

:d

fiskebulle
2010-09-19, 10:17
Undrar lite samma.
Finns väl knappast "korpen" i Kula? :)

Korpen i kula kallas boule...

z_bumbi
2010-09-19, 10:44
Hur långt kan man komma med hård träning och lite vilja inom denna sport? Vore ju lite kul att tävla också om man tränar för något, annars kan man väl lika gärna träna slantri-mässigt bara?! Visst gener and stuff sätter ju sin prägel på frågan men seriöst. Är jag för gammal?!

Undrar lite samma.
Finns väl knappast "korpen" i Kula? :)
Skulle va kul att börja träna lite halvt målmedvetet mot något DM eller liknande.

http://veteran.friidrott.se/

De har upp till M90 dvs de som är äldre än 90 år så det är aldrig försent.

Hur lång man kommer resultatmässigt är en annan fråga men det är bara att kontakta en klubb och prova.

Ondskapelsen
2010-09-19, 11:10
http://veteran.friidrott.se/

De har upp till M90 dvs de som är äldre än 90 år så det är aldrig försent.

Hur lång man kommer resultatmässigt är en annan fråga men det är bara att kontakta en klubb och prova.

Problemet är att om man är 20år har man nog lite svårt att tävla i veteranklassen.
Jag vill bara tävla i en "hobby-klass" för ruttna utövare :).

Bazti
2010-09-19, 11:21
Jag kör bakåt och framåt kast med 7.26 kilos kulan.Har gjort det sedan i sommras,och det ger en satans explosivitet till böj,,och framförallt marklyftet.
Känns från vader ända upp till nacken,,ja hela kroppen efter 80-100 kast.

Sniggel
2010-09-19, 12:01
Kom ihåg bara att hålla handleden rak under hela stöten... Annars kanske PT-expertisen skäller ut dig för att du stöter med en dorsalflexerad handled..,;):D

:laugh:

Ondskapelsen
2010-09-19, 18:44
Jag kör bakåt och framåt kast med 7.26 kilos kulan.Har gjort det sedan i sommras,och det ger en satans explosivitet till böj,,och framförallt marklyftet.
Känns från vader ända upp till nacken,,ja hela kroppen efter 80-100 kast.

80-100 kast per träningsdag.
Känns det inte som de vore slitsamt för leder etc?

Bazti
2010-09-19, 19:32
1 pass i veckan.
Faktum är att det känns inte slitsamt på "fel" sätt.Kan väl jämföra det ungefär som man känner sig efter ett helkroppspass på gymet.
Jag gillar det iaf.Lite old school Ricky bruch träning.

Nadreas
2010-09-19, 19:50
Kulstötning är väldigt komplicerad gren att bli duktig på. Snurrtekniken är svårare än glidtekniken, (såklart). Men om du vill läsa dig till själv så kan du läsa under här:
http://globalthrowing.com/
http://throwerspage.110mb.com/

Lycka till!
PS, Snurrstekniken är mycket roligare =)

Ame
2010-09-19, 21:02
Problemet är att om man är 20år har man nog lite svårt att tävla i veteranklassen.
Jag vill bara tävla i en "hobby-klass" för ruttna utövare :).

Det finns gott om småtävlingar där det går alldeles utmärkt att tävla som nybörjare.

z_bumbi
2010-09-20, 07:29
Problemet är att om man är 20år har man nog lite svårt att tävla i veteranklassen.
Jag vill bara tävla i en "hobby-klass" för ruttna utövare :).

Som Arne skriver så finns det en rad småtävlingar och är du bara 20 år så finns det inget som säger att du med målmedveten träning inte heller kan bli ganska så bra. Det finns t ex några friidrottare som bytt inriktning ganska så sent och i alla fall inte är sämst i ringen.

Kontakta helt enkelt de klubbarna som finns i närheten och hör vad de säger.

Virtual1339
2010-09-21, 19:38
Har nu skickat iväg en e-frågning till någon vid klubben. Hemsidan var som att åka på en tidsresa bakåt i tiden 20 år så där fick man inte mycket reda.

Ska satsa på att bli stark sålänge jag väntar.