handdator

Visa fullständig version : För mycket träning?


Windstalker
2005-10-08, 18:24
Hejsan
Är ganska ny på detta forum, har hållit till på några andra förut.
Just nu så styrketränar jag Tisdag, Torsdag, Lördag, Söndag och tränar tennis Måndag, Onsdag, Fredag. JAg har alltså någon aktivitet varje dag. Nu till min fråga: Är detta för mycket? Påverkar det återhämtningen mycket? Kan muskelbyggandet få motsatt effekt, så att jag bryter ned hela tiden istället?

Tack på förhand

/Wind

Windstalker
2005-10-09, 09:41
bump

Fettecke
2005-10-09, 09:46
bump
lägger du upp tärnignen på ett vettigt sätt så är det inga problem, du får ju käka destomer också, tänk på pauser i tränignen också för att kroppen ska kunna återhämta sig efter ett tag... räcker med 1 veckar lugnt körande (alt ingen träning alls) ett tag, du blir inte svagare under din viloperiod om du käkar som du brukade... kroppen kan behålla styrka / massan i några veckor om du sköter kost och vila på ett bra sätt.

hur tränar du ?
en sak jag kom och tänka på nu är att du kanske inte ska tukta sönder benen på gymmet, då lär ju dina planer på tennis gå åt helvete när du knappt kan gå efter ett pass ;)

Windstalker
2005-10-09, 10:01
Tack för ditt svar!

Jag försöker lägga upp träningen så bra jag kan. Har kört ganska många set / reps nu ett tag på gymmet, och ska nästa vecka gå ner till 6-8 reps, och 9 set för varje muskelgrupp så inte passen blir så långa. Tennis tränar jag 1 timmar varje gång, dvs 3 timmar i veckan. Har tidigare tränat 6 timmar i veckan, men gått ned då jag började att gymma. Så, att ha någon träning varje dag i veckan är egentligen ingen fara?

Hehe det där med benen har jag gjort allt för många gången, och vet hur det blir ;)

/Wind

Fettecke
2005-10-09, 10:05
Tack för ditt svar!

Jag försöker lägga upp träningen så bra jag kan. Har kört ganska många set / reps nu ett tag på gymmet, och ska nästa vecka gå ner till 6-8 reps, och 9 set för varje muskelgrupp så inte passen blir så långa. Tennis tränar jag 1 timmar varje gång, dvs 3 timmar i veckan. Har tidigare tränat 6 timmar i veckan, men gått ned då jag började att gymma. Så, att ha någon träning varje dag i veckan är egentligen ingen fara?

Hehe det där med benen har jag gjort allt för många gången, och vet hur det blir ;)

/Wind


vad jag vet så belastar tennis inte så hårt, utan en högre level av HIIT med involvering av sving och grejjs...

hur länge har du kört såhär, om du har kört 1 månad eller så, så känner du nog i kroppen om du klarar det eller inte...
Men iaf, en riktig vilodag är inte fel iaf... oftast så behöver det om man är igång varje dag...