handdator

Visa fullständig version : Spinning för större ben?


der_rickard
2005-10-08, 17:43
Är spinning på något sätt anabolt för mina ben? Jag ska börja spinna istället för att springa för att spara på muskelmassan - eller är det skit samma?

Finns det någon konditionsträning (förutom HIIT) som är anabol för benen?

6-Pack
2005-10-08, 21:27
Är spinning på något sätt anabolt för mina ben? Jag ska börja spinna istället för att springa för att spara på muskelmassan - eller är det skit samma?

Finns det någon konditionsträning (förutom HIIT) som är anabol för benen?


Har också märkt att spinning bygger ganska bra för benen... *flex*

Allan
2005-10-08, 21:31
Löpningen i sig lär inte bygga nån massa överhuvudtaget, om man inte är extremt smal. Däremot innehåller framförallt sprinterträningen moment som är oerhört arbetsamma och kraftutvecklande. Att spinning, eller cykel överhuvudtaget, skulle bygga benmuskler har jag ytterligt svårt att tro

allan

Thomas__
2005-10-08, 22:43
Löpningen i sig lär inte bygga nån massa överhuvudtaget, om man inte är extremt smal. Däremot innehåller framförallt sprinterträningen moment som är oerhört arbetsamma och kraftutvecklande. Att spinning, eller cykel överhuvudtaget, skulle bygga benmuskler har jag ytterligt svårt att tro

allan


Ben å ben.. men kolla in vaderna på dom som cyklar.. :cool:

Allan
2005-10-08, 23:26
Ben å ben.. men kolla in vaderna på dom som cyklar.. :cool:

Lance Armstrong
http://www.diabetes-guide.org/images/armstrong-2.jpg

Stene Wigstrand...
http://www.exhale.us/galleri/grandprix/sthlm/214-1468_IMG.jpg


allan

MasterChief
2005-10-09, 08:21
Cykel bygger inte massa. Det har jag allt för god erfarenhet av. Proffscyklister har otroligt deffade ben samtidigt som de alltid rakar benen och är solbrända. Så de ser grövre ut än vad de är. Någon månads styrketräning bygger mer muskler än åratal av cykelträning.

maccan_sth
2005-10-09, 08:32
Är du på jakt efter stora ben så är nog cykling inget som kommer att göra miraklet! Cykelproffs har sällan enorma ben!

Som cykelistruktör som cyklar mycket så kan jag intyga att man blir rätt stark i benmusklerna, men särskilt stora ben får man inte. Däremot, om jag jämför med grabbarna som aldrig kommer i närheten av en benövning så är mina ben, och då särkilt vaderna, enorma.

King Grub
2005-10-09, 09:02
Finns det någon konditionsträning (förutom HIIT) som är anabol för benen?

All konditionsträning stimulerar proteinsyntesen, men ingen träning förutom belastningsträning gör det så pass att det handlar om signifikanta ökningar av muskelvolymen.

Allan
2005-10-09, 09:08
All konditionsträning stimulerar proteinsyntesen, men ingen träning förutom belastningsträning gör det så pass att det handlar om signifikanta ökningar av muskelvolymen.

Mja, det där är nog en sanning med modifikation. Jag skulle vilja nyansera det en aning. Om man med belastningsträning också menar backintervaller, spänsthopp etc, som är delar i mer avancerad sprinterlöpning så kommer det att påverka hur muskeln ser ut, och kommer också att kreera mer muskelmassa än om man inte tränade alls.
Sprinterlöpare har generellt sett välutvecklade benmuskler, och det hade de även på den tiden när de inte ens rörde skivstänger. En del av dem gör fortfarande inte det, vilket är mycket märkligt.
Just backträning är en gammal bortglömd träningsmetod inom bodybuilding, som t ex Luis Freitas körde regelbundet.


allan

King Grub
2005-10-09, 09:21
Sådan träning är överbelastande träning.

Med konditionsträning avses här uthållighetsträning, vilket inte leder till ökning av muskelmassan på sikt. Det gör endast belastningsträning.

"Only resistance exercise causes changes in muscle mass in the longer term."

Exp Physiol 90.4 pp 427-436, Apr 2005.

Det räcker däremot med moderat konditionsträning för att stimulera proteinsyntesen över normala nivåer.

"A bout of moderate-intensity aerobic exercise induces short-term increases in muscle and plasma protein synthesis in both younger and older men."

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2004 Sep;287(3):E513-22.

der_rickard
2005-10-09, 12:00
Så med andra ord är inte spinning bättre än löpning?

Timme
2005-10-09, 12:58
Så med andra ord är inte spinning bättre än löpning?


Jag tror att löpning är betydligt bättre än spinning.



/Timme

MilkmaN
2005-10-09, 13:20
Jag tror att löpning är betydligt bättre än spinning.



/Timme


För vad?

kharon
2005-10-09, 13:42
För vad?

Kanske det tråden handlar om?

Timme
2005-10-09, 13:56
Kanske det tråden handlar om?

Japp :thumbup:

/Timme

Allan
2005-10-09, 14:12
Jag tror att löpning är betydligt bättre än spinning.



/Timme

Starta en tråd om det då.


allan

wintersnowdrift
2005-10-09, 15:21
Som sagt, om man jämför cykling och styrketräning är det inget snack om vad som bygger mest muskler. Jag kan dock säga att jag (som visserligen är ganska "tunn" och inte har/hade så mycket muskelmassa att tala om) ökade min muskelvolym kring låren rejält när jag tränade inför Vätternrundan. Endel cyklister ser faktiskt ganska roliga ut, då de kan ha ganska kraftiga ben i förhållande till överkroppen. Motsatsen till "disco" sas :D.

//Kristin

Jacksatan
2005-10-09, 15:33
Tacka vet jag de som håller på med 500meter skridsko. Där snackar vi benvolym. ANtar att dessa matar benböj för att få upp dessa otroligt massiva lår.

Timme
2005-10-09, 20:58
Starta en tråd om det då.


allan

Va? :confused:

Jag svarade bara på hans fråga och skrev vilket av det två alternativen jag trodde var bäst. Varför skulle jag starta en ny tråd om det?

/Timme