handdator

Visa fullständig version : Köp av digitalkamera

PowPow
2005-10-08, 16:44
Sho, gott folk!

Tänkte införskaffa mig en digitalkamera.
Min första och största preferens är storleken. Den ska vara liten. Ju mindre desto bättre, så man kan lalla omkring med den i fickan.

Sen ska den självklart inte kosta stjortan. Ju billigare desto bättre, såklart. Men ja, man kan ju inte göra avkall på presandan hur mycket som helst.

Någon som har koll på digitalkameror, eller som helt enkelt bara har en själv som man är nöjd med. Hjälp mig! Är ganska vilsen i kameravärlden :(

Helena B
2005-10-08, 16:47
Tycker det är antalet pixlar du ska ha i tanken, du vill väl ändå att det ska bli bra bilder.

trym
2005-10-08, 16:51
Tycker det är antalet pixlar du ska ha i tanken, du vill väl ändå att det ska bli bra bilder.

*host* bullshit...
megapixlar, gå inte under 4...
anars är optiken i kameran de viktiga för bildkvaliten. se tilla tt du köper en "märkescamera... Canon och nikon är de två ledande, de har bra optik i sina kamror. Problemet med pyttesmå kameror är att de är svår att få in bra optik i dem, också zoomen bli offta bara diggital. Batteritid, uppstarningstid, möjligheter för manuella inställningar, plastig/kvalitetskamera osv osv kan också vara värt att kika in i... www.pricerunner.com eller om de är .se ...där hittar du kamerorna för 2-600 kr mindre än i en vnalig affär...

Larsson
2005-10-08, 16:52
Fast det är inte bara pixelantalet som är viktigt, vilken sorts optik är det, vad är det för sorts zoom osv..

PowPow
2005-10-08, 16:53

Ja, självklart ska jag inte ha någon 1-mp-kamera. Men ja, får nog se på annat än BARA hur många MP den har.

Fettecke
2005-10-08, 16:53

nej, det är inte det man ska ha i tanken...
säkerligen är en 4mpix kamera för 4000 är bättre än en 7mpix kamera för 4000. (kvalitetsmässigt)

Att ha en 7mpix kamera kan ju vara bra att ha om man ska skriva ut i A3 format, oftast så är bra 7mpix-kameror relativt dyr

Antal pixlar har bara med storleken på bilden att göra, inte kvaliteten...
köp grejjer med bra bildprocessor och bra optik, det är det som gör bilderna i princip.

själv äger jag en Canon IXUS700 och är nöjd med den, inget att jämnföra med min EOS300D, men ändå.. bra och inte överdrivet stor digitalkamera...
kan spela in film med min IXUX, med en FPS på 60 som max... det är grymt.-!

Jarod
2005-10-08, 16:54
Jag rekommenderar Canon Powershot A510 (3,1mpix) eller storebror A520 (4mpix). Dom kostar under 2000kr och håller enormt bra bildkvalitet.

Gå in på www.cyberphoto.se och kolla runt bland digitalkompakterna. Där finns massor med testbilder från alla kameror + storleksjämförelser med vanligt kreditkort.

Helena B
2005-10-08, 16:55
Vaddå är det inte megapixelantalet *screwy* Jaha trodde jag :em: Okej men hur vet man vad som är bra respektive inte bra optik?

PowPow
2005-10-08, 16:57
*host* bullshit...
megapixlar, gå inte under 4...
anars är optiken i kameran de viktiga för bildkvaliten. se tilla tt du köper en "märkescamera... Canon och nikon är de två ledande, de har bra optik i sina kamror. Problemet med pyttesmå kameror är att de är svår att få in bra optik i dem, också zoomen bli offta bara diggital. Batteritid, uppstarningstid, möjligheter för manuella inställningar, plastig/kvalitetskamera osv osv kan också vara värt att kika in i... www.pricerunner.com eller om de är .se ...där hittar du kamerorna för 2-600 kr mindre än i en vnalig affär...

Tack för tipsen om Pricerunner!
Ja, ur prestandasynpunkt är det väl egentligen bästa att köpa en systemkamera :)

men ska bara ha den som typ semester/fest-kamera, så att den är liten är ju viktigt för mig.

Pentax och Avant - är det bra märken med bra optik?

Fettecke
2005-10-08, 17:00
Vaddå är det inte megapixelantalet *screwy* Jaha trodde jag :em: Okej men hur vet man vad som är bra respektive inte bra optik?

det kan man läsa om på forum innan man köper kameran, alt. kolla på "icke-fabrikats" bilder... oftast så kanske kameran inte klarar av att visa någon RGB färg rätt (mina svärföräldrar köpte en sådan kamera för 5000)

Som tidigare människa skrev, så är Nikon och Canon bra och trovärda märken att köpa , oftast så är det små saker som skiljer dom mellan... mer en personlig smaksak som avgör...

oftast så kan du kolla i någon ny fototidning, där står lite vettiga saker, men inget att basera ett köp på!

PowPow
2005-10-08, 17:00
Jag rekommenderar Canon Powershot A510 (3,1mpix) eller storebror A520 (4mpix). Dom kostar under 2000kr och håller enormt bra bildkvalitet.

Oh, konkreta förslag! Det gillar jag
;)

Den verkade nice. Lite tjock och otymplig att ha i fickan dock. Men ja, den ligger högt upp på min lista. De jag kollat på som varit mindre (framför allt smalare) har ju kostat en hel del mer också, så priset talar ju helt klart för den!

Fettecke
2005-10-08, 17:01
jag kom på en sak... allt beror ju på hur van fotograf du är, har du fotat mkt tidigare så kommer du bli besviken om du köper en billigare kamera, har du aldrig haft en digital förut så äör det bara att slå till på en 3-4mpix för runt 2000, så räcker den gått åt dig om du bara ska fota fest och grejjs...

Jarod
2005-10-08, 17:03

Pentax - Bra, oftast. Kolla testbilder om du hittar någon först.
Avant - Kass. Som fan.

Helena B
2005-10-08, 17:03
Denna då?

PowPow
2005-10-08, 17:06
Denna då?

Ja, den var ju nästan lika ful som denna:
:D

http://www.cyberphoto.se/olympus/mju-minis/minis_rosa.jpg

PowPow
2005-10-08, 17:07
Pentax - Bra, oftast. Kolla testbilder om du hittar någon först.
Avant - Kass. Som fan.

Allright. Mina föräldrar har en avant, om jag inte minns fel. Nån budgetvariant. Tycker den är helt OK. Kostade ju inte så mycket. Pentax gör några nice små kameror. Men priset är ju inte det roligaste :(

Fettecke
2005-10-08, 17:08
Denna då?
jag skulle aldrig köpt den, en 7mpix för nästan 2500.... det är inte bra grejjer. bara stora bilder utan märkvärdig kvalitet. säkerligen enormt gryniga bilder om man fotar i lite mörkare miljöer, förstörda bilder vid ISO200 om kvällen... jag vet inte, jag tippar på hur det brukar vara med sådana stor mpix och liten budget.

Helena B
2005-10-08, 17:13
Ja, den var ju nästan lika ful som denna:
:D

http://www.cyberphoto.se/olympus/mju-minis/minis_rosa.jpg

Ful jag som tyckte den var så fin, den som du visade oxå...Lila :D

Jarod
2005-10-08, 17:13
jag skulle aldrig köpt den, en 7mpix för nästan 2500.... det är inte bra grejjer. bara stora bilder utan märkvärdig kvalitet. säkerligen enormt gryniga bilder om man fotar i lite mörkare miljöer, förstörda bilder vid ISO200 om kvällen... jag vet inte, jag tippar på hur det brukar vara med sådana stor mpix och liten budget.
Håller med!

Jag förstår inte denna megapixel-hysteri som pågår överallt. Ok om man ska ha en semi-pro-kamera men för normalt användande så kommer man riktigt långt med tex. 3,1mpix som i Canons A510. För mig personligen så betyder kvalitet mer än kvantitet. En annan nackdel med digitalkompakter som är på en jäkla massa onödiga megapixlar är ju att man fyller minneskorten fortare.

Jarod
2005-10-08, 17:14
Ful jag som tyckte den var så fin, den som du visade oxå...Lila :D

Va ytlig du är, Helena.. :D

trym
2005-10-08, 17:16
Tack för tipsen om Pricerunner!
Ja, ur prestandasynpunkt är det väl egentligen bästa att köpa en systemkamera :)

men ska bara ha den som typ semester/fest-kamera, så att den är liten är ju viktigt för mig.

Avant är just ett sånnt märke som försöker blås folk med fina siffror på megapixelgrejjen o har kass optik...KÖP EJ

Pentax har jag inte lika bra koll på, skulle jag skjuta lite halvt från höften så får dem väll ett medelbetyg typ... Dock inte alls iklassen med Canon o Nikon...

PowPow
2005-10-08, 17:17
Avant är just ett sånnt märke som försöker blås folk med fina siffror på megapixelgrejjen o har kass optik...KÖP EJ

Pentax har jag inte lika bra koll på, skulle jag skjuta lite halvt från höften så får dem väll ett medelbetyg typ... Dock inte alls iklassen med Canon o Nikon...

Tack för svaret!

Helena B
2005-10-08, 17:19
Jo om man inte vet bättre. Jag trodde det var megapixel man gick på men det är väl bra att Kolo finns som berättar hur fel man har. Varför ska allt vara så komplicerat.

Men den där lila, är den bra eller??

PowPow
2005-10-08, 17:24
Jo om man inte vet bättre. Jag trodde det var megapixel man gick på men det är väl bra att Kolo finns som berättar hur fel man har. Varför ska allt vara så komplicerat.

Men den där lila, är den bra eller??

Olympus är ju ett erkänt märke iaf. Fast ja, har ju inte så stor koll, som sagt.

Helena B
2005-10-08, 17:28
Olympus är ju ett erkänt märke iaf. Fast ja, har ju inte så stor koll, som sagt.

Jo det har man ju hört om iaf. Men jag gillade den lila, tycker att man kan ha lite krav på att den ska vara söt också :D

PowPow
2005-10-08, 17:31
Jo det har man ju hört om iaf. Men jag gillade den lila, tycker att man kan ha lite krav på att den ska vara söt också :D

Ja, utseende spelar roll för mig också. Fast hellre clean än söt ;)

Jax
2005-10-08, 17:54
Någon som har ett bra förslag på kamera till mig. Har följande kriterier:

- Ganska liten, men det är inte jätteviktigt
- Tålig, både mot stötar och luftfuktigthet. Kommer att bäras i Liberia under regnperioden.
- Gärna manuell iställning för fokus (vill kunna ta bilder med kort skärpedjup)
- Bra makro
- 3000-5000 kr

Har en Nikon Coolpix 3,2 nu som jag trivs väldigt bra med. Tänker dock skänka den till min syster och köpa en bättre.

PowPow
2005-10-08, 18:06

- Tålig, både mot stötar och luftfuktigthet. Kommer att bäras i Liberia under regnperioden.
- Bra makro
- 3000-5000 kr

Har en Nikon Coolpix 3,2 nu som jag trivs väldigt bra med. Tänker dock skänka den till min syster och köpa en bättre.

Äh, strunt i din syster! Skänk den till mig istället :D
Jag menar, vem är viktigast för dig? Jag eller din syster?

bubbe
2005-10-08, 18:10

- Bra makro
- 3000-5000 kr

något sånt här kanske?

http://www.scandinavianphoto.se/product/listItems.aspx?secId=3232752&goSection=2.13.26.29

Jax
2005-10-08, 18:10
Äh, strunt i din syster! Skänk den till mig istället :D
Jag menar, vem är viktigast för dig? Jag eller din syster?
Att jag inte tänkte på det. Skicka ett brev till mig med din adress och en hundralapp så att jag kan betala fraktkostnaderna. :D

thomast
2005-10-08, 18:12
Jag rekommenderar Canon A520 som någon tidigare i tråden gjorde. Du bör kunna hitta en för ca 2000-2500 kr exklusive minneskort och laddare. Flickvännen har en och jag använder den en del.

Jax
2005-10-08, 18:12
något sånt här kanske?

http://www.scandinavianphoto.se/product/listItems.aspx?secId=3232752&goSection=2.13.26.29
Riktigt så blött hoppas jag att det inte blir. Och en plastpåse känns billigare.

thomast
2005-10-08, 18:14

- Bra makro
- 3000-5000 kr

Du kommer inte hitta en vettig kamera för det priset, en begagnad analog Canon EOS 1/Nikon F90x skulle kanske funka men då får du köpa objektiv och framkalla film.

Jax
2005-10-08, 18:20
Du kommer inte hitta en vettig kamera för det priset, en begagnad analog Canon EOS 1/Nikon F90x skulle kanske funka men då får du köpa objektiv och framkalla film.
Ursäkta? Kan jag inte hitta en bra kompaktkamera för 3000-5000 kr?

Vet att punkten med skärpedjupet egentligen medför att jag borde skaffa en systemkamera men det blir lite jobbigt att bära med sig i uniformen. Är inte helt säker på hur vanligt det är med manuell inställning på kompaktkameror, vet dock att jag har sett någon. Men går det inte att lösa så får det fungerar med automatiska inställingar.

Jax
2005-10-08, 18:38
Tittade lite på Scandinavian Photo och hittade följande kameror som verkade intressanta. Någon med åsikter? Jag ska ärligt medge att jag inte kan så där våldsamt mycket om foto.

http://www.scandinavianphoto.se/?504068
http://www.scandinavianphoto.se/?503175
http://www.scandinavianphoto.se/?514335
http://www.scandinavianphoto.se/?506112

Bästa kanske vore att åka till till Bankeryd (Scandinavian Photo alltså) och snacka med dem där. Men då blir jag säker bara lurad till att köpa en. :em:

PowPow
2005-10-08, 18:43
Att jag inte tänkte på det. Skicka ett brev till mig med din adress och en hundralapp så att jag kan betala fraktkostnaderna. :D

Vad menar du? Ska JAG betala fraktkostnaden? Det tycker inte jag är rättvist!

hasse36
2005-10-08, 19:03
Min första och största preferens är storleken. Den ska vara liten. Ju mindre desto bättre, så man kan lalla omkring med den i fickan.

Det här är vad du letar efter:
http://www.konicaminolta.se/releases/release.asp?id=1393

Jag köpte min för 3 år sedan. Den har 2 megapixel, nu är man uppe på 8 megapixel. Undrar om optiken hänger med.

Jämför storleken på optiken på en digitalkamera med optiken på en gammal hederlig systemkamera. Kodachrome 64 har en upplösning på 10-20 megapixel (uppgifterna varierar).

PowPow
2005-10-08, 19:09
[QUOTE=hasse36]Det här är vad du letar efter:
http://www.konicaminolta.se/releases/release.asp?id=1393
QUOTE]

Riktigt nice! Priset var ju därefter dock.
Vad sägs om denna? Lite billigare

http://www.pixmania.com/se/se/52986/art/konica-minolta/dimage-x50-silver.html#

Fettecke
2005-10-08, 19:32
Jax, jag ska sälja min Canon EOS 300D (System-digital).... du får den för ett förmånligt pris kan jag säga, 6000kr inkl. 2 objektiv, 2st fjärrutlösare, en stor väska, + lite annat smått å gott...

eyy, want it ? :)

hasse36
2005-10-08, 19:42
Riktigt nice! Priset var ju därefter dock.
Vad sägs om denna? Lite billigare[/URL]Less nice - lower price. Men säkert helt OK.

En sak man skall tänka på är hur snabbt kameran blir redo efter att man har tryckt på strömbrytaren. Min Minolta är klar efter mindre än 2 sekunder.

En annan sak är om den använder vanliga standardminneskort. Jag vill minnas att Olympus har egna kort som kostar 2-3 ggr så mycket som vanliga.

thomast
2005-10-08, 20:44
Ursäkta? Kan jag inte hitta en bra kompaktkamera för 3000-5000 kr?

- 3000-5000 kr

Dessa punkter går inte riktigt hand i hand med en digital kompaktkamera för en sådan "billig" peng. Billig elektronik och regn/kondens i plastpåsar är inte världens roligaste kombination.

Jax
2005-10-08, 21:11
Jax, jag ska sälja min Canon EOS 300D (System-digital).... du får den för ett förmånligt pris kan jag säga, 6000kr inkl. 2 objektiv, 2st fjärrutlösare, en stor väska, + lite annat smått å gott...

eyy, want it ? :)
Ja det vill jag, men jag kan inte ta med den till Liberia så jag blir nog tvungen att låta bli. Tyvärr.

- 3000-5000 kr

Dessa punkter går inte riktigt hand i hand med en digital kompaktkamera för en sådan "billig" peng. Billig elektronik och regn/kondens i plastpåsar är inte världens roligaste kombination.

Ok, tack. Tror du att hade varit bättre med en systemkamera, exempelvis den Fettecke vill sälja? Om vi nu bortser från manuellt fokus och bara tänker på tåligheten. Min tanke var att exempelvis Nikon P1 (den andra av de fyra länkarna jag postade) skulle vara mer tålig än en systemkamera och dessutom betydligt smidigare. I vilket fall så kan jag inte bära runt på en system utan måste ha en kompakt. Vad göra? Köpa Nikonen som väl ändå är en väldigt bra kompaktkamera (?) eller kanske rent av köpa en billigare och räkna med att risken för att den går sönder är 50/50?

*edit*
Behöver ju inte bära med mig kameran hela tiden, dessutom blir det nog en väldans massa tid på campen så jag behöver ju inte ha en helt vattentät kamera. Bara att det inte är någon skit som går sönder för minsta lilla. Min Nikon nu har överlevt två insparkar och så mycket värre kan väl inte Liberia vara.

Kryss
2005-10-08, 21:49
Har själv en Canon IXUS 430 vilket är mycket bra, lagom mycket inställningar och lättanvänd.

Canon IXUS 40 är dock väldigt mycket mindre och de två jag känner som har den är nöjda båda två, optiken ska vara ganska lik den i min (och bilderna som vi tagit med 40an har blivit svinbra :))
Sen kostar 40an bara runt 2500kr

Fettecke
2005-10-08, 21:58
Jax, hade jag varit du, så hade jag tänkt på helheten... ska du till Liberia kommer den resan kosta en bit över vad du igentligen vill betala, alltså: ska du nu börja vara dumsnål med en kamera, som kommer föreviga din vistelse...
ok, mitt tankesätt är en totalsumma på allt: mat, logi, resa osv till Liberia kostar kasnke, 15´000 (vad vet jag, jag gissar)... lägg då till en kamera som du tänkte köpa för 2000:-... det är totalt 17´000: lägger du då på 2000 till, så har du ett vrålåk till kamera, och totalt sett så märks det inte direkt på slutnotan ?

Jax
2005-10-08, 22:19
Jax, hade jag varit du, så hade jag tänkt på helheten... ska du till Liberia kommer den resan kosta en bit över vad du igentligen vill betala, alltså: ska du nu börja vara dumsnål med en kamera, som kommer föreviga din vistelse...
ok, mitt tankesätt är en totalsumma på allt: mat, logi, resa osv till Liberia kostar kasnke, 15´000 (vad vet jag, jag gissar)... lägg då till en kamera som du tänkte köpa för 2000:-... det är totalt 17´000: lägger du då på 2000 till, så har du ett vrålåk till kamera, och totalt sett så märks det inte direkt på slutnotan ?
Hehe, jag kommer att tjäna pengar inte förlora på resan. Det är FN-tjänst det handlar om. Därför vill jag inte ha en stor kamera som jag antaligen inte kommer att bära med mig så mycket. Har jag en hyffsat liten kamera så är det lättare att bära runt på och därför kommer jag att få en roligare kortsamling efteråt. Halvtaskiga bilden på bra motiv är bättre än grymma bilder på tråkiga motiv.

Var dock väldigt frestad av ditt erbjudande. Så därför tycker jag att du ska köpa dig en bra kamera nu som du vill byta ut om ett år så kanske jag köper den då. :thumbup:

Fettecke
2005-10-08, 22:22
Hehe, jag kommer att tjäna pengar inte förlora på resan. Det är FN-tjänst det handlar om. Därför vill jag inte ha en stor kamera som jag antaligen inte kommer att bära med mig så mycket. Har jag en hyffsat liten kamera så är det lättare att bära runt på och därför kommer jag att få en roligare kortsamling efteråt. Halvtaskiga bilden på bra motiv är bättre än grymma bilder på tråkiga motiv.

Var dock väldigt frestad av ditt erbjudande. Så därför tycker jag att du ska köpa dig en bra kamera nu som du vill byta ut om ett år så kanske jag köper den då. :thumbup:

du missuppfattade det hela ;)
Glöm min kamera nu (om de nui va den du tänkte på)
men säg att du nu skulle köpa en kamera för 2000, kass sådan säkerligen... så varför inte lägga på några pengar och få kvalitet istället.

men nu vart det ju genast mkt dyrare om du inte skulle betala för din resa själv ;) om du nu förstår vad jag menar ?

Jax
2005-10-08, 22:28
Okej då är jag med. Men någon kamera för 2000 kommer jag nog ändå inte att köpa. Ska man köpa något så ska man köpa något bra. Just nu lutar det i alla fall åt Nikon P1. Den borde ta bra bilder och håller förhoppningsvis bra också.

*edit*
Du har mycket intressanta ekonomiska tankar. Påminn mig om att aldrig ta investeringsråd från dig. ;)

Fettecke
2005-10-08, 22:40
Okej då är jag med. Men någon kamera för 2000 kommer jag nog ändå inte att köpa. Ska man köpa något så ska man köpa något bra. Just nu lutar det i alla fall åt Nikon P1. Den borde ta bra bilder och håller förhoppningsvis bra också.

*edit*
Du har mycket intressanta ekonomiska tankar. Påminn mig om att aldrig ta investeringsråd från dig. ;)

jajävlar ;)

harre
2005-10-08, 22:47
Köpte Canon Poweshot sd400, eller Canon Ixus 50, som den heter i sweeden, och kan bara rekomendera den!
Liten! Men inte för liten!
Tar finfina bilder!

http://www.pma-show.com/canon/005_digital_ixus_50.html

vet inte pris i sverige, men ska väl inte vara FÖR dyr online..

PowPow
2005-10-22, 15:16
Så. Då har man nog äntligen bestämt sig för vilken kamera det blir. Som alltid när jag ska köpa elektronik, s går jag in med inställningen att jag ska skaffa mig någon billigt och brukligt. Men i slutändan blir det ändå lite dyrare än jag tänkte mig från början. Även i detta fall..

Har blivit helsåld på Pentax småkamerar. Pentax Optio S och Pentax Optio S4 är ju underbara! Dock så tillverkas dem inte längre, och jag har inte lyckats hitta någon begagnad heller :( .

MEN! Sen hittade jag Pentax Optio S6 (http://www.pentax.se/default.asp?cat_id=533) . En tusenlapp över vad jag egentligen tänkte betala (sen +500 för minne), men det är det nog värt!

Någon som äger denna kamera? Har inte hittat så många recensioner nämligen. Men på Cyberphoto.se så var de ganska nöjda med den.

TaNK
2005-10-24, 11:34
HP PhotoSmart R607 Gray

en billig j-vel för bara 990 :- på pricerunner..

PowPow
2005-11-26, 17:40
Vad sägs om denna:

http://www.blocket.se/view/6689851.htm?caller=mo_s&l=0&c=1&city=0

???