handdator

Visa fullständig version : Skydd för ben/händer till boxing bag


Coldsmith
2005-10-08, 15:00
Så har man äntligen fått upp boxing bagen här hemma. Efter en stunds grävande efter fjäder i förrådet, och 2 dagars nysande efter det.

Men fasiken vad ont jag får nuförtiden i händer och ben av det. Det ogillas. Nån som har erfarenhet av detta och kan tipsa om vad man bör skaffa? Vill inte ha stora boxarhandskar, det känns mesigt *kissass* . Men nåt lämpligt?

Jakelol
2005-10-08, 15:16
Köp säckhandskar för annars slår du ju bara upp händerna. Brukar själv få feta sår om jag slår utan hanskar.

Glen
2005-10-08, 15:16
Säckhandskar eller boxningslindor exempelvis men det finns massvis av olika sorters handskar, kolla runt lite på nätet. Vad gäller benen så jan du skaffa ett par benskydd lämpade för att slåss med, det hittar du där du hittar handskarna

hobbitar
2005-10-08, 15:18
Ekonomialternativet är att du letar upp din gamla hockeyutrustning.

Coldsmith
2005-10-08, 15:20
Ekonomialternativet är att du letar upp din gamla hockeyutrustning.

Gäller att man ha spelat hockey då :D.

Får börja gräva på internet. Hoppas det inte kostar multum bara.

Jakelol
2005-10-08, 15:25
ett par lindor kostar ju inte mer än 100kr + ettpar säckhanskar kostar ca 300kr.

trym
2005-10-08, 16:30
ett par lindor kostar ju inte mer än 100kr + ettpar säckhanskar kostar ca 300kr.

www.sbisport.se
kika på deras factory outlet....säckhandskar 39 kr tex=)

PowPow
2005-10-08, 16:35
ett par lindor kostar ju inte mer än 100kr + ettpar säckhanskar kostar ca 300kr.

100 kr för ett par lindor? Phuh! Betalar 35 pix för mina :thumbup:

Gällande frågan: Tränar kboxning själv, och det finns ju smalbensskydd som går ner över fötterna också. Tycker dock inte det ska behövas om du bara kör på säck. Man vänjer sig vid det, och det slutar göra ont till slut. Såvida du inte har en säck som är på tok för hårt packad.

Gällande handskar så tycker jag du borde införskaffa ett par riktiga handskar, och inte några säckhandskar. Det räcker långt med ett par 10oz, och de kostar ju inte så mycket. Och självklart lindor, om du känner att handlederna inte klarar av det hela.

Coldsmith
2005-10-08, 17:10
100 kr för ett par lindor? Phuh! Betalar 35 pix för mina :thumbup:

Gällande frågan: Tränar kboxning själv, och det finns ju smalbensskydd som går ner över fötterna också. Tycker dock inte det ska behövas om du bara kör på säck. Man vänjer sig vid det, och det slutar göra ont till slut. Såvida du inte har en säck som är på tok för hårt packad.

Gällande handskar så tycker jag du borde införskaffa ett par riktiga handskar, och inte några säckhandskar. Det räcker långt med ett par 10oz, och de kostar ju inte så mycket. Och självklart lindor, om du känner att handlederna inte klarar av det hela.

Den är 60kg, rätt hård känns det som. Men är ingen säckexpert :)

http://www.aztec.se/budo/categories.asp?ID=2191929

blir nåt sånt lämpligt tro?

delta_mats
2005-10-08, 17:35
Den är 60kg, rätt hård känns det som. Men är ingen säckexpert :)

http://www.aztec.se/budo/categories.asp?ID=2191929

blir nåt sånt lämpligt tro?

Köp ett par som täcker fingrarna också. Det där såg ju mer ut som grappling handskar.

PowPow
2005-10-08, 17:41
Den är 60kg, rätt hård känns det som. Men är ingen säckexpert :)

http://www.aztec.se/budo/categories.asp?ID=2191929

blir nåt sånt lämpligt tro?

Som sagt, jag hade föredragit ett par riktiga handskar. Får du sen upp tekniken så du får hårdare slag, så är det ju skönt med ett par riktiga handskar. Exempelvis dessa:

http://www.aztec.se/budo/categories.asp?ID=2191924

Och som sagt, ska du bara köra säck så räcker det långt med 10 oz. Ska du däremot Börja slå på kompisar så får du nog gå upp till 14 iaf ;)

delta_mats
2005-10-08, 18:18
Som sagt, jag hade föredragit ett par riktiga handskar. Får du sen upp tekniken så du får hårdare slag, så är det ju skönt med ett par riktiga handskar. Exempelvis dessa:

http://www.aztec.se/budo/categories.asp?ID=2191924

Och som sagt, ska du bara köra säck så räcker det långt med 10 oz. Ska du däremot Börja slå på kompisar så får du nog gå upp till 14 iaf ;)

Bara för att jag är så nyfiken av mig undrar jag varför du tycker han ska träna med vanliga handska istället för säckhandskar?
10oz går alldeles utmärkt att sparras med. VI har flertalet såna handskar på klubben. 10 och 12 är det som finns hos oss.

Jakelol
2005-10-08, 18:22
Ja räcker det inte med vanliga säckhanskar vi kör på klubben med 10oz när vi sparras så.

PowPow
2005-10-08, 18:24
Bara för att jag är så nyfiken av mig undrar jag varför du tycker han ska träna med vanliga handska istället för säckhandskar?
10oz går alldeles utmärkt att sparras med. VI har flertalet såna handskar på klubben. 10 och 12 är det som finns hos oss.

Eftersom säckhandskar är så förbaskat tunna, helt enkelt. Svårare än så är det inte. Får ont i händerna av ett hårt baggingpass om jag kör med säckhandskar.

Visst, man kan sparras utan handskar också, men det är ju inte så skönt. Vi har ett minimum på 10 oz på sparringen, men de flesta kör på minst 12. Beroende på hur hårt man kör så är det ju att föredra att möta någon med 16oz jämfört med en som har 10oz. Ett slag på nosen med ett par tior kan göra riktigt jäkla ont.

PowPow
2005-10-08, 18:27
Ja räcker det inte med vanliga säckhanskar vi kör på klubben med 10oz när vi sparras så.

Om man ska köpa ett par handskar som man ska använda till sparring så förstår ja inte varför man väljer ett par tior. Prisskillnaden är ju minimal, och i vissa fall är där inte ens någon prisskillnad.

Mer oz = hårdare slag utan att få lika ont = bra ;)

Jakelol
2005-10-08, 18:28
Jag brukar alltid linda händerna när jag kör mde säckhandskar vet folk som inte gör det men om jag inte gör det så får jag fett ont men inte med lindat.

PowPow
2005-10-08, 18:32
Jag brukar alltid linda händerna när jag kör mde säckhandskar vet folk som inte gör det men om jag inte gör det så får jag fett ont men inte med lindat.

Kör du med ett par handskar på säcken, och ett par handskar när du sparras? :confused:

Lindar händerna gör jag nästan alltid. För handledens skull, alltså.

Coldsmith
2005-10-08, 19:03
Som sagt, jag hade föredragit ett par riktiga handskar. Får du sen upp tekniken så du får hårdare slag, så är det ju skönt med ett par riktiga handskar. Exempelvis dessa:

http://www.aztec.se/budo/categories.asp?ID=2191924

Och som sagt, ska du bara köra säck så räcker det långt med 10 oz. Ska du däremot Börja slå på kompisar så får du nog gå upp till 14 iaf ;)

Är nog mest säckträning här. Får satsa på en 10oz antar jag då. Får inte bli för bortskämd heller, lite smärta får man tåla :D

Jakelol
2005-10-08, 19:05
Kör du med ett par handskar på säcken, och ett par handskar när du sparras? :confused:

Japp precis så kör jag.

Hnke
2005-10-08, 19:08
Handlindor räcker....

Jakelol
2005-10-08, 19:11
Handlindor räcker....

Säger bara AJ när man kör på en tungsäck.

shibi
2005-10-08, 19:18
jag kör på tungsäck, med handlindor, och när inte det räcker, har jag ett par säckhandskar. men väljer handlindor framför dom
skydd till benen, har jag ett par såna där skydd för 98 spänn, på sbibudo.com (kolla länken tidigare i tråden, och gå in på factory outlet)

Hnke
2005-10-08, 19:21
Säger bara AJ när man kör på en tungsäck.
Aja.. så farligt är det väl ändå inte?

Jakelol
2005-10-08, 19:26
Aja.. så farligt är det väl ändå inte?

Jo med tanke på att jag fått sprickor i nävarna efter att bara kört med lindor på säck så AJ.

Coldsmith
2005-10-08, 19:29
Jo med tanke på att jag fått sprickor i nävarna efter att bara kört med lindor på säck så AJ.

Har du fyllt säcken med betong? ;)

Jakelol
2005-10-08, 19:31
Har du fyllt säcken med betong? ;)

Hehe nej men en av säckarna är jävligt hård plus att man slår ganska hårt också.

Buckethead
2005-10-08, 20:14
Jo med tanke på att jag fått sprickor i nävarna efter att bara kört med lindor på säck så AJ.
Spricka i skelettet? Jag kan få sprickor på huden på knogarna men det händer bara på vintern när jag har torr hud och när man är trött och slinter med slagen.

delta_mats
2005-10-08, 22:07
Eftersom säckhandskar är så förbaskat tunna, helt enkelt. Svårare än så är det inte. Får ont i händerna av ett hårt baggingpass om jag kör med säckhandskar.

Visst, man kan sparras utan handskar också, men det är ju inte så skönt. Vi har ett minimum på 10 oz på sparringen, men de flesta kör på minst 12. Beroende på hur hårt man kör så är det ju att föredra att möta någon med 16oz jämfört med en som har 10oz. Ett slag på nosen med ett par tior kan göra riktigt jäkla ont.


Hmm. Är du lite känslig kanske :D ? Nej skoja bara. Finns ju lindor för dom som får ont i händerna/handleder. En säck är ju inte direkt lika hårt som ett skallben så det är därför de är tunnare. Jag tycker i alla fall man bör köra med ganska tunna handskar på sparring också ifall man har planer på att tävla. Det är stor skillnad på 10oz och 14oz. Klart det gör ont att bli slagen. Men klarar man inte av det så kanske boxning är fel idrott för en?

delta_mats
2005-10-08, 22:11
Är nog mest säckträning här. Får satsa på en 10oz antar jag då. Får inte bli för bortskämd heller, lite smärta får man tåla :D


Varför inte köpa rätta handskarna för det endamål du har? Slår du på säcken så använd säckhandskar. Sparras du så använd boxningshandskar.

PowPow
2005-10-09, 01:12
Är nog mest säckträning här. Får satsa på en 10oz antar jag då. Får inte bli för bortskämd heller, lite smärta får man tåla :D

Ja, på säck är ju 10oz absolut tillräckligt.

PowPow
2005-10-09, 01:13
Varför inte köpa rätta handskarna för det endamål du har? Slår du på säcken så använd säckhandskar. Sparras du så använd boxningshandskar.

För att det kostar lika mycket, och det är betydligt skönare att slå med boxningshandskar? Eller? Tycker du det är skönare med säckhandskar?

PowPow
2005-10-09, 01:27
Hmm. Är du lite känslig kanske :D ? Nej skoja bara. Finns ju lindor för dom som får ont i händerna/handleder. En säck är ju inte direkt lika hårt som ett skallben så det är därför de är tunnare. Jag tycker i alla fall man bör köra med ganska tunna handskar på sparring också ifall man har planer på att tävla. Det är stor skillnad på 10oz och 14oz. Klart det gör ont att bli slagen. Men klarar man inte av det så kanske boxning är fel idrott för en?

Möjligtvis, om man är har tävlingar som sitt mål.
Men det har jag inte, och inte heller snubben som köpt sig en säck (antar jag). Jag kboxas för det är kul, och eftersom man kan slå hårdare utan att ens partner börjar grina med ett par 14 än exempelvis ett par 10, så är valet självklart, enligt mig.

Och, ja, jag är säkert känslig - men det är jag stolt över ;)
Ganska skönt att kunna lämna ett sparringpass utan en bankande huvudvärk, även om det är ganska ovanligt oberoende av handskar :)

Och eftersom jag har ett par riktiga handskar så ser jag ju såklart ingen anledning till att använda ett par säckhandskar när jag kör bagging. Det är ju så mycket skönare med ett par riktiga handskar!

dared
2005-10-09, 01:32
Jag brukar köra endel med öppna händer på säcken, det gillar jag mycket.. skonsamt för handleder och allt.. Om du har ett Pancrase-fighting men tex Bas Rutten, så vet du vad jag menar.. Alltså fixera handen och slå med handflatorna.

http://images.google.se/images?q=tbn:E_4OM7ue5RIJ:www.dynamicselfdefence.c om/images/palmfist.gif

jag tycker man får väldigt bra kraft på säcken när man slår så.

Herkulez
2005-10-09, 10:00
kan någon låna skydd åt min tjej, hon behöver det nu när hon ätit upp min kladdkaka

Kwon
2005-10-09, 10:02
LOL! Snacka om dille på kladdkaka!

Någon som e sur kan jag tänka!

Påminner om laxrensning.

delta_mats
2005-10-09, 11:06
För att det kostar lika mycket, och det är betydligt skönare att slå med boxningshandskar? Eller? Tycker du det är skönare med säckhandskar?

Jag tycker det är mycket skönare att använda säckhandskar på säcken ja. Dessutom förstör man ju boxningshandskarna om man jobbar med dem på säcken. Stoppningen förstörs ganska snabbt faktiskt, dåligt om man sparras med samma handskar. Två olika par är nödvändigt enligt mig. Men å andra sidan kanske du och jag har två helt olika krav...

PowPow
2005-10-09, 16:24
Jag tycker det är mycket skönare att använda säckhandskar på säcken ja. Dessutom förstör man ju boxningshandskarna om man jobbar med dem på säcken. Stoppningen förstörs ganska snabbt faktiskt, dåligt om man sparras med samma handskar. Två olika par är nödvändigt enligt mig. Men å andra sidan kanske du och jag har två helt olika krav...

Ah, ok. Då är det ju givet för dig att köra med säckhandskar på säcken. OM du tycker det är skönare, alltså.

Att stoppningen förstörs snabbt på säcken har jag inte upplevt. Borde iaf inte förstöras snabbare än då man kör på mitsar. Eller?

delta_mats
2005-10-09, 16:41
Ah, ok. Då är det ju givet för dig att köra med säckhandskar på säcken. OM du tycker det är skönare, alltså.

Att stoppningen förstörs snabbt på säcken har jag inte upplevt. Borde iaf inte förstöras snabbare än då man kör på mitsar. Eller?

Jo kör du på mitsar eller pads så är dom både mjukare och dessutom mer följsam. Killen som håller padsen "fjädrar" ju automatiskt tillbaka handen vid träff.
Slår du på en säck i tex som är relativt hård i jämförelse så förstör man garanterad stoppningen i vanliga handskar. Och säcken står mera pall för slagen vilket sliter mer på handskarna. Men sen beror det ju på hur hårt man slår och hur ofta man tränar också. Är du en hårdslående kille som tränar säck 3-4 gånger i veckan så nöts dom ut snabbt.
Är du däremot en liten kille som inte slår så hårt som petar på säcken 1 dag i veckan lär dom hålla rätt länge. Man får försöka avgöra vilken av typerna man är.

PowPow
2005-10-09, 16:46
Jo kör du på mitsar eller pads så är dom både mjukare och dessutom mer följsam. Killen som håller padsen "fjädrar" ju automatiskt tillbaka handen vid träff.
Slår du på en säck i tex som är relativt hård i jämförelse så förstör man garanterad stoppningen i vanliga handskar. Och säcken står mera pall för slagen vilket sliter mer på handskarna. Men sen beror det ju på hur hårt man slår och hur ofta man tränar också. Är du en hårdslående kille som tränar säck 3-4 gånger i veckan så nöts dom ut snabbt.
Är du däremot en liten kille som inte slår så hårt som petar på säcken 1 dag i veckan lär dom hålla rätt länge. Man får försöka avgöra vilken av typerna man är.


Ja, det är klart. Även om man kanske inte fjädrar lika mycket med thaimitsarna som man gör med vanliga boxningsmitsar.

Och det ligger väl något i det där med hur ofta man slår på säck. Tränar i huvudsak på (thai)mitsar och på andra människor.

Fsat ja, jag personligen skulle föredra ett par boxningshandskar med kass stoppning framför ett par vanliga säckhandskar, faktiskt.

PowPow
2005-10-09, 17:08
Och det kan ju inte bara ha att göra med hur hårtslående personen i fråga är. Det måste ju även ha att göra med personliga preferenser. Vid eftertanke så har jag nog aldrig sett någon kör med säckhandskar på vår klubb, förutom de i nybörjargruppen som inte har några egna handskar. Och där är ändå väldigt många framstående fighters (http://www.fighting-spirit.nu/resultat.html) som tränar hos oss, både inom fc- och lc-kickboxning, thai och vanlig boxning. Dock inte med några säckhandskar.

Wopper
2005-10-09, 17:35
Ett par säckhandskar räcker. Benen härdar du snabbt, men knogarna kommer att slås upp och blöda.

delta_mats
2005-10-09, 18:11
Och det kan ju inte bara ha att göra med hur hårtslående personen i fråga är. Det måste ju även ha att göra med personliga preferenser. Vid eftertanke så har jag nog aldrig sett någon kör med säckhandskar på vår klubb, förutom de i nybörjargruppen som inte har några egna handskar. Och där är ändå väldigt många framstående fighters (http://www.fighting-spirit.nu/resultat.html) som tränar hos oss, både inom fc- och lc-kickboxning, thai och vanlig boxning. Dock inte med några säckhandskar.


På de klubbar jag tränat på är det tvärtom. Tränarna ogillar om man använder vanliga handskar på säcken då stoppningen pajar rätt snabbt. Säckhandskar på säcken och vanliga handskar i ringen.

PowPow
2005-10-09, 18:24
På de klubbar jag tränat på är det tvärtom. Tränarna ogillar om man använder vanliga handskar på säcken då stoppningen pajar rätt snabbt. Säckhandskar på säcken och vanliga handskar i ringen.

Kanske beror på att jag bor i danmark, då :D
Eller jag vet inte.. tränarna har aldrig sagt något om det hos oss. Fast de har å andra sidan inte att göra med vilka handskar vi kör med. Man har ju sina egna handskar.

Gabriel_
2005-10-09, 18:29
jag tycker verkligen att säckhandskar är för tunna.. kör hellre med 10oz handskar på säcken.. skönare och bättre.. är inget tufft i att "härda" sina händer, man förstör ju bara dom