handdator

Visa fullständig version : vad händer med mig


myggan
2005-10-08, 10:15
hej

Jag har alltid varit den som är klar sist vid matbordet.
gillar att tugga maten överdrivet noga innan jag sväljer den, eller rättare sagt:

jag kan inte svälja maten om jag inte tuggar sjukt länge först, känns som jag har nån knäpp i huvudet eller något, för det går bara inte att svälja.
Normalt sett går ju ändå maten ner till slut men nu det sista har allt blivit värre. Nu kan jag knappt få ner maten trots att jag tuggar i evigheter.
Åt precis frukost, gröt som ändå är lätttuggat men det tog mig 30 minuter att äta 200g gröt, och jag mådde konstant illa sista 10 skedarna.
Denna gången gick det till och med så långt så när jag stoppade in sista skeden så fick jag kräkreflex och fick springa in på toan och kräkas upp allt :(

Börjar bli ruskigt jobbigt detta.
Är det något psykologiskt eller säger min mage ifrån, eller vad beror det på?

Har gått ner flera kilon nu det sista när jag verkligen inte haft någon matlust :(

thomast
2005-10-08, 10:27
Boka tid hos vårdcentralen.

myggan
2005-10-08, 13:58
Boka tid hos vårdcentralen.


kan du utveckla dig lite

thomast
2005-10-08, 14:40
Allt avvikande från det normala kan vara värt att kolla upp, speciellt det faktum att du spyr av vanlig mat och har gått ned flera kilon ofrivilligt.

Baha
2005-10-08, 15:15
Uppsök defenitivt vårdcentral, i ditt fall är det ingen tvekan.

första du gör på måndag ring dit, troligtvis är det säkert ngt psykist, men låte rju kanske som du skulle behöva hjälp i vilket fall. :)

muddler
2005-10-08, 16:25
hej

Jag har alltid varit den som är klar sist vid matbordet.
gillar att tugga maten överdrivet noga innan jag sväljer den, eller rättare sagt:

jag kan inte svälja maten om jag inte tuggar sjukt länge först, känns som jag har nån knäpp i huvudet eller något, för det går bara inte att svälja.
Normalt sett går ju ändå maten ner till slut men nu det sista har allt blivit värre. Nu kan jag knappt få ner maten trots att jag tuggar i evigheter.
Åt precis frukost, gröt som ändå är lätttuggat men det tog mig 30 minuter att äta 200g gröt, och jag mådde konstant illa sista 10 skedarna.
Denna gången gick det till och med så långt så när jag stoppade in sista skeden så fick jag kräkreflex och fick springa in på toan och kräkas upp allt :(

Börjar bli ruskigt jobbigt detta.
Är det något psykologiskt eller säger min mage ifrån, eller vad beror det på?

Har gått ner flera kilon nu det sista när jag verkligen inte haft någon matlust :(


äter du mkt havregryn??? hade samma symptom i nästan ett halvår tills jag slutade käka havregrynsgröt på morron (hade gjort det konstant i 1 1/2 år) fick oxå spykänslor, värst var det på morron då jag spydde ett flertal ggr, har slutat med gröten nu och mår brutalt mkt bättre

Lalla
2005-10-08, 16:38
Har du kollat om du är glutenintolerant?
Min mamma upplevde precis samma sak, men hon var även konstant trött. Nu sedan hon lagt om kosten så mår hon mycket bättre.

myggan
2005-10-09, 00:55
tack för svaren

ni rekommenderar vårdcentral men kan man inte gå direkt till en dietist ? eller är det vårdcentral som gäller ?

är rädd att dom inte har tillräckligt med kunskap och att man inte får riktigt hjälp där :(

myggan
2005-10-09, 00:56
äter du mkt havregryn??? hade samma symptom i nästan ett halvår tills jag slutade käka havregrynsgröt på morron (hade gjort det konstant i 1 1/2 år) fick oxå spykänslor, värst var det på morron då jag spydde ett flertal ggr, har slutat med gröten nu och mår brutalt mkt bättre

äter nästan varje morgon, skall testa att lägga ner det ett tag och se om det hjälper.

har alltid svårare att äta på morgonen fast det är väl kanske av andra skäl

muddler
2005-10-09, 13:47
äter nästan varje morgon, skall testa att lägga ner det ett tag och se om det hjälper.

har alltid svårare att äta på morgonen fast det är väl kanske av andra skäl


det hade jag oxå tills jag slutade med gröten, har fått tillbaks aptiten :thumbup:

zirak
2005-10-10, 07:11
är rädd att dom inte har tillräckligt med kunskap och att man inte får riktigt hjälp där :(

På vårdcentralen har dom nog tillräckligt med kunskap, om inte annat så är det där du får remissen dit du behöver komma.