handdator

Visa fullständig version : Snabba Vs. Långsamma


micko1982
2005-10-07, 21:15
Håller på att träna runt 4ggr i veckan och käkar 5 ggr per dag. Frågan lyder hurvida det finns någon fördel att äta snabba eller långsamma kolhydrater när man ändå inte deffar. Kolhydraten förvandlas ju ändå till samma sak oavsett om de är snabba eller långsamma. Så kan man lika gärna äta dextropur som att käka fiberrik pasta, om man äter samma mängd?

King Grub
2005-10-07, 21:18
Nej, det kan man inte. För det första saknar druvsocker näring. Det är tomma kalorier.

Det finns dock gott om snabba kolhydratkällor som ger näring, men dom är ändå undermåliga både vid bulk och deff: snabba kolhydrater ger blodsocker- och insulinsvar som leder till onödig fettinlagring (utan anabol effekt, eftersom insulinnivåer över fastenivå saknar extra anabol effekt hos människa), och lägger grunden till insulinresistens och diabetes typ-II, och ökar risken för karies.

Snabba kolhydrater har mindre negativ påverkan vid energiunderskott (deff), eftersom insulinkänsligheten är bättre då, men det är fortfarande ett stort nedköp jämfört med näringsrika, långsammare kolhydratkällor.

Och druvsocker går inte ens att jämföra med. Det är alltid en katastrof, utom i samband med träning eller annan intensiv ansträngning. En ren sockerart som är fullständigt i avsaknad av näringsämnen, förutom ovan nämna negativa påverkan på kroppen.

Peter-N1
2005-10-15, 23:12
Nej, det kan man inte. För det första saknar druvsocker näring. Det är tomma kalorier.

Det finns dock gott om snabba kolhydratkällor som ger näring, men dom är ändå undermåliga både vid bulk och deff: snabba kolhydrater ger blodsocker- och insulinsvar som leder till onödig fettinlagring (utan anabol effekt, eftersom insulinnivåer över fastenivå saknar extra anabol effekt hos människa), och lägger grunden till insulinresistens och diabetes typ-II, och ökar risken för karies.

Snabba kolhydrater har mindre negativ påverkan vid energiunderskott (deff), eftersom insulinkänsligheten är bättre då, men det är fortfarande ett stort nedköp jämfört med näringsrika, långsammare kolhydratkällor.

Och druvsocker går inte ens att jämföra med. Det är alltid en katastrof, utom i samband med träning eller annan intensiv ansträngning. En ren sockerart som är fullständigt i avsaknad av näringsämnen, förutom ovan nämna negativa påverkan på kroppen.

Druvsocker tillsammans med rena proteiner i en drink efter träningen, är det bra eller dåligt? Finns det bättre alternativ på en efterträningsdrink?

Spannmål
2005-10-16, 00:59
Druvsocker tillsammans med rena proteiner i en drink efter träningen, är det bra eller dåligt? Finns det bättre alternativ på en efterträningsdrink?

Jag tyckte han besvarade den frågan i sitt förra inlägg :confused:

Maltodextrin är marginellt bättre, mest pga att det kräver mindre mängd vatten.

rememberence
2005-10-16, 19:28
Druvsocker tillsammans med rena proteiner i en drink efter träningen, är det bra eller dåligt? Finns det bättre alternativ på en efterträningsdrink?
om jag inte är helt ute och cyklar så ska du inta rena och långsamma proteiner och snabba kolhydrater direkt efter träningen...sen efter ungefär 3-4 timmar ska du äta långsamma proteiner och kolhydrater

King Grub
2005-10-16, 19:38
Långsamt protein efter träning är inte ett måste. Kanske inte ens en fördel.

Väntar man fyra timmar till första riktiga målet mat efter gainern gör man sig nog en björntjänst.

Peter-N1
2005-10-16, 20:18
om jag inte är helt ute och cyklar så ska du inta rena och långsamma proteiner och snabba kolhydrater direkt efter träningen...sen efter ungefär 3-4 timmar ska du äta långsamma proteiner och kolhydrater

Har alltid trott att det ska vara snabba proteiner och snabba kolhydrater :confused:

Kör vassle och dextro direkt efter träning.

King Grub
2005-10-16, 20:20
Det viktigaste när det gäller proteinet är nog inte om det är snabbt eller långsamt - kasein stimulerar proteinsyntesen minst lika bra som vassle efter styrketräning (Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81. Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise) - utan det viktiga är nog hur mycket essentiella aminosyror proteinet ger.

rememberence
2005-10-16, 21:11
jag var lite otydlig i mitt inlägg, grubben har alltid rätt som vanligt :D *yourock*

joak1m
2005-10-18, 02:26
är det årets grej om jag dricker en gainer morgon och kväll med malto i? Det kan väl inte vara så illa med tanke på att folk äter vitt bröd hur som helst och inte råkar ut för diabetes bara för det?

extra fettinlagring är inget större problem för mig

King Grub
2005-10-18, 05:35
Det är årets grej för att lägga grunderna för insulinresistens och diabetes typ-II, samt effektivt ställa in kroppen på fettinlagring istället för muskeluppbyggnad hela dygnet. :thumbup: Insulin är inte anabolt hos människa.

Spannmål
2005-10-18, 05:44
Det är årets grej för att lägga grunderna för insulinresistens och diabetes typ-II, samt effektivt ställa in kroppen på fettinlagring istället för muskeluppbyggnad hela dygnet. :thumbup: Insulin är inte anabolt hos människa.

Varför insulindopar man sig?

Cerberus
2005-10-18, 14:01
Så att man blir fet så klart!! :P

Jo insulin ska ju va det mesta anabola hormonet vi har(citerar Fredrik Paulun)? eller?

King Grub
2005-10-18, 14:08
Så att man blir fet så klart!! :P

Jo insulin ska ju va det mesta anabola hormonet vi har(citerar Fredrik Paulun)? eller?

Nej, det stämmer inte alls. Det är gammal forskning och stämmer inte på människa, bara på gnagare och grisar.

"The nature of the involvement of insulin, classically thought of as the most important anabolic hormone, is bizarre because it appears that in adult humans insulin does not do what it does in the growing animals traditionally used for metabolic research, such as rats, mice and even pigs."

Exp Physiol 90.4 pp 427-436, April 15, 2005.

"There appears to be a requirement for a minimal concentration of plasma insulin to stimulate muscle protein synthesis in response to resistance exercise and AA ingestion."

Eur J Appl Physiol. 2005 May;94(1-2):1-10. Regulation of mTOR by amino acids and resistance exercise in skeletal muscle.

Davil
2005-10-18, 14:20
Varför insulindopar man sig?
Något jag själv undrat ett tag på och som jag inte kan finna något som hellst logiskt svar på.