handdator

Visa fullständig version : Vilken havregrynsgröt äter du?


TylerDurden84
2005-10-07, 20:41
Har vi någon favorit här på Kolozzeum som ni kan rekommendera? Själv letar jag nu efter någon variant med stora och kraftiga flingor (inte den söndermalda mjöliga skiten)

King Grub
2005-10-07, 20:49
Axa.

TylerDurden84
2005-10-07, 21:19
Okej. De har flera olika varianter väl? Vilken tänkte du på. Jag har någon Axa fiberhavregyn hemma nu som är helt mjölig.

Larsson
2005-10-07, 21:21
Jag kör på axa fiberberikade havregryn. gott och bra för magen.

King Grub
2005-10-07, 21:22
Jag använder standardvarianten. Jag ser ingen anledning att använda fiberberikade havregryn. Det är inte havregryn som innehåller extra mycket fiber det handlar om, utan tillsatt vetekli, och för mycket icke-lösliga fibrer klarar jag mig utan.

Larsson
2005-10-07, 21:24
Jag använder standardvarianten. Jag ser ingen anledning att använda fiberberikade havregryn. Det är inte havregryn som innehåller extra mycket fiber det handlar om, utan tillsatt vetekli, och för mycket icke-lösliga fibrer klarar jag mig utan.

Vilken sort är nyttigast att äta?

TylerDurden84
2005-10-07, 21:25
Då ska jag ta och prova ett sådant paket. Jag har även Axa:s Rågflingor hemma. Är det likvärdigt med havregryn näringsmässigt? Jag vet att havreprotein kompletteras utmärkt med mjölkrotein, gäller det även råg?

King Grub
2005-10-07, 21:26
Jag har även Axa:s Rågflingor hemma. Är det likvärdigt med havregryn näringsmässigt?

Råg är inte havre och har inte samma näringvärden. Båda är nyttiga. Mer fett (bra sådant) i havre.

Jag vet att havreprotein kompletteras utmärkt med mjölkrotein, gäller det även råg?

Jupp.

King Grub
2005-10-07, 21:26
Vilken sort är nyttigast att äta?

Inte så mycket fråga om nyttighet utan om man behöver mer fibrer. Jag gör det inte. För mycket fibrer är inte bra utan kan leda till magproblem, förstoppning, förlust av mineraler genom avföringen och sänkta testosteronnivåer.

Peter
2005-10-07, 21:27
Då jag råkar jobba på Axa är jag lite partisk, men jag kör med Axas sportgryn som är en blandning av havre och råg.

King Grub
2005-10-07, 21:32
Frebaco tycker jag också har tjocka, trevliga havregryn i sina påsar, förresten.

ICA:s är tjocka... men får en lätt otrevlig konsistens när dom kokas till gröt.

TylerDurden84
2005-10-07, 21:32
Tack för svar! Jag vet att jag frågat detta innan men ej fått svar (kanske är en svår fråga). Jag vill ju ha mycket volym på min gröt så jag kokar den länge i mer vatten än vad som rekommenderas. Blir det betydligt högre GI om man kokar i ca 4 min längre än det som står på paketet tro?

heljis
2005-10-07, 23:52
Willys havregryn. :thumbup:

Rockhard
2005-10-08, 00:10
Ica's är bäst. De håller ihop mer och blir inte som tapetklister som vissa andra sorter.

JLL
2005-10-08, 03:44
Gyllenhammars fiberhavregryn.

agahowa22
2005-10-08, 09:02
Inte så mycket fråga om nyttighet utan om man behöver mer fibrer. Jag gör det inte. För mycket fibrer är inte bra utan kan leda till magproblem, förstoppning, förlust av mineraler genom avföringen och sänkta testosteronnivåer.

finns de någon max gräns med kostfiber man inte bör gå över, för att inte få dessa biverkningar?

heljis
2005-10-08, 09:08
finns de någon max gräns med kostfiber man inte bör gå över, för att inte få dessa biverkningar?
30g per dag är väl rekommendationen, och absolut inte mer än 60g/dag.

TigerÖga
2005-10-08, 09:42
billigaste med nyckelhål..

Arnesson
2005-10-08, 09:47
Frebaco tycker jag också har tjocka, trevliga havregryn i sina påsar, förresten.

ICA:s är tjocka... men får en lätt otrevlig konsistens när dom kokas till gröt.

Frebaco som gör ICA:s med. Behöver ju dock inte vara samma innehåll.

Wooch
2005-10-08, 15:29
Axas havregryn och ICAs havregryn är dom jag använder mig av.

Cinna
2005-10-09, 10:54
Kör på ICAs eller AXAs havregryn beroende på vilken butik jag handlar i!

Frazze
2005-10-09, 11:06
billigaste med nyckelhål..
Kollar du efter nyckelhål på havregryn?

aliquis
2005-10-09, 12:55
axas fiberhavregryn ger ju fler fibrer så den skiter jag i, godast dock.
axas vanliga havregryn brukar jag äta, fungerar.
willys havregryn köpte jag en gång, smakar sämre och är skabbigare.

Har nog haft saltå kvarns en gång med, vettefan hur de var ;D

aliquis
2005-10-09, 12:57
billigaste med nyckelhål..Spela roll om de är märkta med ett nyckelhål eller inte? Det är pressade/valsade havregryn i alla påsar hur som helst.

gladiatorerna1
2005-10-10, 15:24
Inte så mycket fråga om nyttighet utan om man behöver mer fibrer. Jag gör det inte. För mycket fibrer är inte bra utan kan leda till magproblem, förstoppning, förlust av mineraler genom avföringen och sänkta testosteronnivåer.

Kan det leda till sänkta testosteronnivåer? Hur då?

gladiatorerna1
2005-10-10, 15:26
King Grub, vad tycker du om Axas sportgryn? Vilken är bäst, sportgrynen eller standarden?

King Grub
2005-10-10, 15:28
King Grub, vad tycker du om Axas sportgryn? Vilken är bäst, sportgrynen eller standarden?

Beror på om du vill ha hälften råg/hälften havre, eller bara det ena eller det andra. Råg och havre är två skilda saker med olika näringsvärden. Båda är utmärkt nyttiga. Mer fett i havre (bra sådant). Mer fiber i råg. Variation är säkert bra. Välj den du är sugen på. Inget av valen är dåligt.

gladiatorerna1
2005-10-10, 15:34
Beror på om du vill ha hälften råg/hälften havre, eller bara det ena eller det andra. Råg och havre är två skilda saker med olika näringsvärden. Båda är utmärkt nyttiga. Mer fett i havre (bra sådant). Mer fiber i råg. Variation är säkert bra. Välj den du är sugen på. Inget av valen är dåligt.

Okej. Jag måste bara säga att King grub har så otroligt mycket kunskaper om saker och ting. Jag lär mig så himla mycket när jag är här.

pabb
2005-10-10, 15:34
Euroshopper, billiga och bra.

Cilia
2005-10-10, 20:26
Gud vad medvetna ni är.
Jag tar det som finns på hyllan. Gjorde en tallrik tidigare idag men har ingen aning om vilken sort det är.

TylerDurden84
2005-10-11, 08:38
Gud vad medvetna ni är.
Jag tar det som finns på hyllan. Gjorde en tallrik tidigare idag men har ingen aning om vilken sort det är.

How do you sleep at night :D

davjac84
2007-01-09, 18:45
Finax är riktigt bra, speciellt deras fiberhavregryn som är godare än varianten utan fiber enligt mitt tycke.

petersson
2007-01-09, 18:48
Axa! Tidigare åt jag fiberhavregrynen men nu när jag käkar gröt två gånger om dan blir det vanliga grynen eftersom jag inbillar mig att det blir för mycket fibrer annars..

Max
2007-01-09, 18:53
Det paketet som är billigast i butiken följer med mig hem, senast var det willys egna märke.

Eddie Vedder
2007-01-09, 20:47
Willy's fiberberikade, havregrynsgröt med kyckling lr keso med 1 tsk olivolja + grönsaker bredvid är mitt standardkäk efter träning!

Käkade för nån timme sen gröt me keso å kakaopulver mmmm.

Endura
2007-01-09, 21:37
Köpte Hemköps egna fiberberikade häromdagen, mest andel kostfibrer jag sett hittills, 20% :)

Karl_alfred
2007-01-09, 23:08
Gud vad medvetna ni är.
Jag tar det som finns på hyllan. Gjorde en tallrik tidigare idag men har ingen aning om vilken sort det är.

Ja eller som att räkna kalorierna i ett par gurkskivor...

Überbiffen
2007-01-09, 23:26
AXA standard. Äts inte allt för mycket längre.

samsam
2007-01-09, 23:35
AXA Fiber extra power nånting. Packeten är grön iaf.

Tabbe
2007-01-10, 00:16
Far man mer grot ju langre man kokar det?

Fartman
2007-01-10, 01:49
Axas av gammal vana. Och givetvis standardvarianten, fiberhavregryn är ju inte alls lika gott.

PowPow
2007-01-10, 01:59
Alltid Axas vanliga havregryn (den blå påsen) med mjölk och jordgubbs- eller hallonmarmelad. Det är nice.

Cerberus
2007-01-10, 03:50
varierar mellan vanligt havregryn och fiberberikat.

finns inte speciellt mycket att välja på :P
märke bryr jag mig inte om ett dugg för ja har prövat många märken och ja märker ingen som helst skillnad i smak.

TylerDurden84
2007-01-10, 07:33
Far man mer grot ju langre man kokar det?

Du får inte mera gröt, bara en hårdare/klibbigare konsistens

Eddie Vedder
2007-01-10, 08:50
Du får inte mera gröt, bara en hårdare/klibbigare konsistens

De håller jag faktiskt inte med om, de blir klibbigare men inte hårdare när jag gör min gröt.

Jag brukar ha 2 dl gryn å dubbelt så mycke vatten, kokar i kanske fem minuter på medeltemperatur. Havregrynen suger ju åt ej mer vatten då å portionen blir större jämfört med micrad gröt.

Iaf blir de så för mej.

rockefeller
2007-01-10, 10:27
Tycker vanliga havregryn ger riktigt äcklig gröt... blek och slabbig konsistens, fiberberikat är ju mkt godare. Sen är det väl skitsamma vilken sort i stort sett. Alla innehåller ju havregryn och nåt tillskott av fiber liksom.

Eddie Vedder
2007-01-10, 10:37
Tycker vanliga havregryn ger riktigt äcklig gröt... blek och slabbig konsistens, fiberberikat är ju mkt godare. Sen är det väl skitsamma vilken sort i stort sett. Alla innehåller ju havregryn och nåt tillskott av fiber liksom.

Vet inte riktigt va du menar me tillskott av fibrer men de e ju inte så att man berikat havregrynen me syntetiskt kostfiber på samma sätt som man exempelvis A-och D-vitaminberikar fettreducerad mjölk. I fiberberikade havregryn så har man vanliga havregryn+nån form av kli, oftast vetekli va jag vet.

haiduc
2007-01-10, 10:39
Vet inte riktigt va du menar me tillskott av fibrer men de e ju inte så att man berikat havregrynen me syntetiskt kostfiber på samma sätt som man exempelvis A-och D-vitaminberikar fettreducerad mjölk. I fiberberikade havregryn så har man vanliga havregryn+nån form av kli som är extra fiberrikt, oftast vetekli va jag vet.

Men om man tillsätter något som inte fanns från början så är det väl ett tillskott? ;-)

Sen så gäller de ju bara de fiberberikade varianterna.

Eddie Vedder
2007-01-10, 10:46
Men om man tillsätter något som inte fanns från början så är det väl ett tillskott? ;-)

Sen så gäller de ju bara de fiberberikade varianterna.

Ja, det är ett tillskott men inte ett tillskott av kostfiber i sej utan ett tillskott utav en råvara som råkar vara väldigt rik på fibrer.

De var därför jag jämförde med mjölken, de är ju inte så att man A-vitaminberikar den genom att mixa ner lever i mjölken utan man tillsätter ju vitaminet i ren form så att säga. De är inte samma sak fiberberikade havregryn, man tillsätter inte fibrer i ren form, utan man tillsätter som sagt en råvara.

Eddie Vedder
2007-01-10, 10:49
Om AXA la ner en apelsin i varje havregrynpåse skulle du då kalla de för C-vitaminberikade havregryn?


Jag hoppas inte att jag uppfattas som spydig för de är verkligen inte min mening, jag försöker bara förtydliga hur jag menar me definitionen av "tillskott" av olika ämnen.

TylerDurden84
2007-01-10, 10:54
Jag hoppas inte att jag uppfattas som spydig för de är verkligen inte min mening, jag försöker bara förtydliga hur jag menar me definitionen av "tillskott" av olika ämnen.

Spydig skulle jag inte säga, bara lite smådryg:D

Eddie Vedder
2007-01-10, 10:59
Spydig skulle jag inte säga, bara lite smådryg:D

Hehe, de kan jag väl ta då*whistle*


Du ska ha tack för din ärlighet;)

bombenx
2007-01-10, 16:19
Gud vad medvetna ni är.
Jag tar det som finns på hyllan. Gjorde en tallrik tidigare idag men har ingen aning om vilken sort det är.

Kunskap är makt ;)
För övrigt äter jag Saltå havregryn

booya
2007-12-11, 00:51
Blir det någon skillnad på näringen eller liknande om man kör gröten via micro istället för o koka upp via spisen?

joriice
2007-12-11, 01:11
Blir det någon skillnad på näringen eller liknande om man kör gröten via micro istället för o koka upp via spisen?

Nej.

Ronja
2007-12-11, 07:39
Jag käkar ica´s mest för att det är ett bra pris men ja tycker de smakar kanon osså. Vill bara tisa om att koka er gröt i minst 15min! och att den får ligga lite i blöt före kokningen då blir den mkt godare! Tycker ja iaf :D Och använd visp :)

Ganymedes
2007-12-11, 08:04
Kör Icas Fiberberikade och har gjort så länge. Men jag ska prova AXA nästa gång, nu när Grubben skrämmer oss med sänkta testo-nivåer. :) Nädå, men jag ska prova för att se om de är godare helt enkelt.

Eddie Vedder
2007-12-11, 08:06
Euroshoppers havregryn, 1.5kg för 10 kronor och dom smakar kanongott tycker jag. Annars är Gyllenhammars havregryn väldigt goda, klassiker.:thumbup:

Alfred Nobel
2007-12-11, 08:29
Hemköps egna fiberhavregryn tycker jag är goda. Fast på senare tid har jag gått över till Axa's och det är enbart morsans förtjänst (hon står för handlingen). Annars föredrar jag personligen en egenblandad på 60% havregryn och 40% rågflingor. Hellst ska havregrynen vara lite grövre också :thumbup:

Petriboy
2007-12-11, 14:45
Som erfaren havregrynsgrötätare kan jag bara säga: koka upp hälften av grynen, precis innan du tar av den från spisen så häll ner resterande hälft! Glöm ffs inte att salta!

vaquin
2007-12-11, 14:54
Axa's ;)

Animalistic
2007-12-11, 15:15
Axa's

och det är den enda jag smakat, så har ingen vidare motivering :Virro

biffn
2007-12-13, 14:40
Varierar men just är det Axas sporthavregryn som står i skafferiet och den är helt OK med lite keso o socker on top tillsammans med ägg innan ett tungt o skönt pass!

lectris
2007-12-13, 14:48
har ingen favorit. kör med det jag får tag i.. för tillfället har jag hemköps egna märke hemma. :Virro funkar lika bra som vanligt tycker jag.

nickemannen86
2007-12-22, 15:26
vilken "temperatur" har ni på micron när ni värmer gröten? det står att ju att det ska vara "hög effekt" o "750W" men hur vet man vad det är? ska man dra på så varmt som det går eller?

Lillstrumpa
2007-12-22, 20:09
Opartiska och vetenskapliga undersökningar (hemma hos herr Lillstrumpa) har visat att Axa's havregryn innehåller minst mängd av de där irriterande små skalen som så gärna fastnar långt bak på tungan eller i halsen och orsakar överdrivet grävande i halsen medelst långa fingrar. :thumbup:

Koloftw
2007-12-22, 20:10
Tycker att det är fasligt svårt att äta havregrynsgröt utan hermesetas eller dyl. sötningsmedel i ... hur klarar ni er :O?

Per B
2007-12-22, 20:39
Kan tipsa om att små bitar av torkade fikon i havregrynsgröten är kanon.

Per

Lillstrumpa
2007-12-22, 22:24
Tycker att det är fasligt svårt att äta havregrynsgröt utan hermesetas eller dyl. sötningsmedel i ... hur klarar ni er :O?

Näve russin. ;)

Acquiescence
2007-12-23, 08:22
Då jag råkar jobba på Axa är jag lite partisk, men jag kör med Axas sportgryn som är en blandning av havre och råg.

Eftersom du jobbar på AXA får man lov och fråga varför Snabbahavregryn och Havregryn är identiska i innehåll fast snabbhavregryn är 50g mer för samma pris? Konsistens och storlek på grynen är olika dock, men påverkar inte smaken. T.o.m. tilllagningstiderna är likadana.

Har alltid undrat över detta.

Eddie Vedder
2007-12-23, 09:22
Tycker att det är fasligt svårt att äta havregrynsgröt utan hermesetas eller dyl. sötningsmedel i ... hur klarar ni er :O?

Sylt, sirap, lite socker kanske?

Annars om du måste ha kalorifri sötning kan jag rekommendera gröt med Yoggi mini. Det är SJUKT gott!*drool* Yoghurt slår mjölk med hästlängder enligt mig och alla smaker från Yoggi mini är kanongoda.

Du skulle troligtvis kunna a lite mindre vatten och lite FUN light som sötning också skulle jag tro, har aldrig testat själv.

Jag äter mestadels gröten naturell med med yoghurt, eventuellt ägg samt med lite salt.:thumbup:

Acquiescence
2007-12-23, 18:24
Tycker att det är fasligt svårt att äta havregrynsgröt utan hermesetas eller dyl. sötningsmedel i ... hur klarar ni er :O?

BOB osockrad sylt, finns i jordgubb med hela bitar och hallon. Otroligt god med endast 55 kcal/100g. Alltså man kan ösa på en massa med gott samvete. F.ö. äter Axa Snabbhavregryn el. Havregryn

Ronja
2007-12-23, 20:28
Kan tipsa om att små bitar av torkade fikon i havregrynsgröten är kanon.

Per


+ 1 håller ja me om!! trodde ja va ensam om d :) gott att ha skivad banan blandat med också!

Ronja
2007-12-23, 20:30
Sylt, sirap, lite socker kanske?

Annars om du måste ha kalorifri sötning kan jag rekommendera gröt med Yoggi mini. Det är SJUKT gott!*drool* Yoghurt slår mjölk med hästlängder enligt mig och alla smaker från Yoggi mini är kanongoda.

Du skulle troligtvis kunna a lite mindre vatten och lite FUN light som sötning också skulle jag tro, har aldrig testat själv.

Jag äter mestadels gröten naturell med med yoghurt, eventuellt ägg samt med lite salt.:thumbup:


Vilken yoggi mini tycker du ä godast till gröt då?

YTS
2007-12-23, 23:10
Kungsörnens Matvete, tar dock ca 50 min att koka till gröt.
Saltå kvarns havrekross, tar ca 20 min.

GurraGo
2007-12-24, 01:30
Gyllenhammars, 1,5 dl, in i micron i 1,5 min på maxeffekt, ut i med djupfrysta hallon, in 20-30 s, ut , i med kesella o banan.

(Blev lite mer info än efterfrågat...)

LunaSpice
2007-12-25, 09:44
Jag använder Axas som jag rostar i ugn 10-15 min. Blir smakrikare då samt att en del antinutrienter kan försvinna vid rostning.

booya
2007-12-25, 23:40
Läste på något forum där en skrev att havregrynsgröt inte är bra efter träning.. måste väl vara bullshit?

Eddie Vedder
2007-12-26, 04:46
måste väl vara bullshit?

Ja det är bullshit.

Må så vara att havregrynsgröt inte är "optimalt" som återhämtningsmat iom att det är väldigt fiberrikt, ett relativt långsamt livsmedel o.s.v. men att det skulle vara annat än bra är skitsnack.

Många tar ju dessutom gainer och dylikt, gör man det så är efter-tränings-måltidens hastighet definitivt sekundär. Och havregrynsgröt är suveränt gott och nyttigt.:thumbup:

Alfred Nobel
2008-02-21, 19:42
Jag har prövat Gyllenhammars, frebacos, axas, finax, hemköps, willy och en del fiberberikade alternativ och godast är helt klart Axa's havregryn (blå påse). Nu fick ni veta de :P på tal om ingenting...

Men vafan, vilken är er favorit nu för tiden? Kör ni på samma som förut eller har ni funnit något som sticker ut från mängden?

Fjällbrynt
2008-02-21, 19:50
jag säger icas!

qstoffe
2008-02-22, 08:55
icas med lite russin, mjölk och en klick äpplemos... *drool*