handdator

Visa fullständig version : skivstångscurl några frågor


Johan86
2005-10-07, 18:51
jag har sett/hört lite olika åsikter om denna övning.ska överarmarna vara stilla och i samma position under hela rörelsen? eller ska man i slutet av övningen föra dom frammåt så att handen tar i axeln, och underarmarna blir lodräta?

någon sa att man tappade spänningen i biceps om man för överarmen frammåt som jag förklarade ovan.stämmer det? jag trodde man kontraherade biceps om man gjorde så

varför använder man armblaster?

Ryska_raketen
2005-10-07, 18:59
jag har sett/hört lite olika åsikter om denna övning.ska överarmarna vara stilla och i samma position under hela rörelsen? eller ska man i slutet av övningen föra dom frammåt så att handen tar i axeln, och underarmarna blir lodräta?

någon sa att man tappade spänningen i biceps om man för överarmen frammåt som jag förklarade ovan.stämmer det? jag trodde man kontraherade biceps om man gjorde så

varför använder man armblaster?


äsch. Upp med skiten bara. Strikt och fint, så spelar det ingen roll om armbågarna rör sig lite ;) armblaster använder man just för att det ska bli extra strikt. Men det funkar att köra upp med skiten bara !

Fatcan
2005-10-07, 19:17
Vad är armblaster?

Ryska_raketen
2005-10-07, 19:21
Vad är armblaster?


En grej som du trär på runt halsen, som hänger ner runt midjan som fixerar armarna, så dom hålls stilla, fan sök på google, så kanske du kan hitta en bild på den :)

carlsm
2005-10-07, 19:52
Kolla du på övningsbanken ser du att armbågarna ska röra sig en aning framåt i slutskedet då underarmarna är lodräta.

http://www.exrx.net/WeightExercises/Biceps/BBCurl.html

King Grub
2005-10-07, 21:07
varför använder man armblaster?

Vet inte. Den begränsar vikten man kan använda och därmed överbelastningen.

dtox
2005-10-07, 21:10
När vi ändå snackar skivstångscurl..ibland (eller ganska ofta) när jag kör den, får jag lite småont i underarmarna precis när jag fått upp stången. Någon som vet vad det kan bero på`?

j00ar
2005-10-07, 21:22
Du håller kanske fel? *kissass*

dtox
2005-10-07, 21:29
Du håller kanske fel? *kissass*
Nej.

nemd
2005-10-07, 22:11
för du håller i stången för hårt och att du tar i mycket med underarmarna och att den övningen lägger mycket belastning på handleder och underarmar.

Jag tycker man ska försöka hålla lite lättare och köra lätt och sen efter nån månad höjja vikten lite och göra så allt eftersom så man vänjer underarmar och handleder.

Verkligen en övning att göra kroppen van vid, i mitt tycke.

dtox
2005-10-07, 22:43
för du håller i stången för hårt och att du tar i mycket med underarmarna och att den övningen lägger mycket belastning på handleder och underarmar.

Jag tycker man ska försöka hålla lite lättare och köra lätt och sen efter nån månad höjja vikten lite och göra så allt eftersom så man vänjer underarmar och handleder.

Verkligen en övning att göra kroppen van vid, i mitt tycke.
Vadå köra någon månad lättare. har ju kört övningen i 3månader, räcker gott o väl för att vänja sig vid den (tycker jag). Jaja, never mind :cool:

nemd
2005-10-07, 22:51
Vadå köra någon månad lättare. har ju kört övningen i 3månader, räcker gott o väl för att vänja sig vid den (tycker jag). Jaja, never mind :cool:

du har kanske inte kört så lätt dessa månader?

Jasså men du får ju ont? Det är ju tecken på nåt som inte står rätt till.

Men att vänja sig vid övningen handlar inte om att köra tunga 4or och 6or i några månader, då kan man förstöra sig själv.

Men var bara ett lite tips och råd till dig och andra, eftersom det inte är kul o förstöra handleden. ^^

Sonny
2005-10-07, 23:15
Vadå köra någon månad lättare. har ju kört övningen i 3månader, räcker gott o väl för att vänja sig vid den (tycker jag). Jaja, never mind :cool:Sånt här irriterar mig, du får ett vettigt svar, någon råder dig till hur du ska göra för att få mindre ont o istället för att tacka o testa så låter du bara överlägsen o ignorerar honom.

MasterChief
2005-10-07, 23:38
Vet inte. Den begränsar vikten man kan använda och därmed överbelastningen.

Om den begränsar vikten på grund av att man inte får assistans av överarmspendlandet är det då fortfarande en sänkning av överbelastningen?


(Du vet att det är en retorisk fråga. ;) )

Arne Persson
2005-10-08, 00:00
Om den begränsar vikten på grund av att man inte får assistans av överarmspendlandet är det då fortfarande en sänkning av överbelastningen?


(Du vet att det är en retorisk fråga. ;) )
Problemet med armblastern är att man, vid träning med tyngre vikter, bl.a får sin solar plexus intryckt. Tycker mest den är skräp.

MasterChief
2005-10-08, 00:04
Problemet med armblastern är att man, vid träning med tyngre vikter, bl.a får sin solar plexus intryckt. Tycker mest den är skräp.

Tycker också den är allmänt värdelös (i mening att den inte tillför något om man gör skivstångscurlen rätt). Men frågan till Grubben är fortfarande berättigad.

Popeye
2005-10-08, 07:22
Lite sen, men...
JAg kunde inte köra bicepscurl med stång tidigare då jag fick ont i handlederna.
Ett par år senare så sa jag till mig själv: "nej nu får det räcka, vi provar en gång till".
Helt plötsligt kom jag på hur den funkade och vad jag hade gjort fel.
Jag är tvungen att hålla handleden helt rak under hela rörelsen.
Kontrollera ditt utförande, gå ned i vikt och se var du har ditt problem.

Armblastern är skräp enligt mig också...

dtox
2005-10-08, 13:47
Sånt här irriterar mig, du får ett vettigt svar, någon råder dig till hur du ska göra för att få mindre ont o istället för att tacka o testa så låter du bara överlägsen o ignorerar honom.

Det har inte med vikten att göra helt enkelt.

Sonny
2005-10-08, 13:52
Det har inte med vikten att göra helt enkelt.
D e sant, efter 3månader så vet man sånt automatiskt!

Fettecke
2005-10-08, 13:58
nu kapar jag tråden här iaf, men dtox... av egna erfarenheter så blev det som du beskrev tidigare, ont i underarmen, muskelinflamation....

orsaken var att jag tog i för mkt i början, för stor vikt i jämnförelse vad jag igentligen skulle ha börjat med, tränat in rörelsen, hittat rätt bredd på händerna, rätt lyftteknik osv... aja... jag ignoerarde den lilla skadan, 2 månader sedare kunde jag inte lyfta nånting med höger arm, och varade så i 2 veckor....

sen började jag om på lättare vikt, körde så ett tag, ökade 2.5kg efter 2 veckor (även att jag skulle kunna få upp 15kg till) och harvade på.... har inte haft några probs sen dess...

och Ja, det ligger i vikten.!
detta vet jag eftersom jag gjorde felet och lärde mig orsaken sen av doktorn och eget förnuft.

dtox
2005-10-08, 15:25
D e sant, efter 3månader så vet man sånt automatiskt!
Sluta leka allvetande.
Jag har själv testat med lägre vikter, samma sak händer.

Fatcan
2005-10-08, 15:34
Stretcha och träna dina underarmar.

nemd
2005-10-08, 17:47
Sluta leka allvetande.
Jag har själv testat med lägre vikter, samma sak händer.

Testa det som jag sa åt dig också. Att inte hålla i stången så hårt. Och sen som nån innan sa. strecha och träna dina underarmar, och håll dig ifrån övningen ett tag. Det är kanske tråkigt, men ännu mer tråkigt om du skadar dig rejält.