handdator

Visa fullständig version : spåra mobiltelefon??


Bobo
2005-10-07, 18:04
Är det möjligt för en privatperson att spåra (triangulera) en mobiltelefon med hjälp av teleoperatören?
Om det är så, hur går man tillväga?? Kontaktar man ex. comviq?


p.s. spånar efter möjligt uppsatsämne ;)

H3NPHLO
2005-10-07, 19:04
fråga på Flashback forum (http://www.flashback.se/forum.php?lang=se)

Dom som hänger där brukar kunna sånna saker..

Kwon
2005-10-07, 19:23
Ska du spåra Gavin Henson? :D

Ninjasmurf
2005-10-07, 19:44
min polare gjorde nått liknande som del i sitt ex-jobb, har för mig att telia hade en sådan tjänst men det är inte billig precis

Bobo
2005-10-09, 22:01
Okey, tack! Har hört att just telia verkar ha en sådan tjänst +spanat på flashback men får nog gräva djupare där helt enkelt :-D

Kwon:
HAhaha!! Busted I guess :em: men människan har ju knappt några bilder ute på nätet *cry* då är det väl inte orimligt att jag känner begäret att ringa honom??
ELLER?
Skulle det vara onormalt på något sätt?


:D

formula4shape
2005-10-09, 22:30
Nej du kommer inte kunna spåra din mobiltelefon så länge den inte har en GPS. Det man kan se är; vilket kort som används i mobilen/vilken basstation mobilen ligger på men du kommer till 99% inte lyckas med detta.

Bobo
2005-10-09, 22:43
Nej du kommer inte kunna spåra din mobiltelefon så länge den inte har en GPS. Det man kan se är; vilket kort som används i mobilen/vilken basstation mobilen ligger på men du kommer till 99% inte lyckas med detta.

Så det är inte möjligt att spåra kortet och lokalisera platsen sånär som på några 100 meter i diameter som privatperson?

formula4shape
2005-10-09, 23:11
Så det är inte möjligt att spåra kortet och lokalisera platsen sånär som på några 100 meter i diameter som privatperson?

Jo.

bolt
2005-10-09, 23:16
Nej du kommer inte kunna spåra din mobiltelefon så länge den inte har en GPS. Det man kan se är; vilket kort som används i mobilen/vilken basstation mobilen ligger på men du kommer till 99% inte lyckas med detta.

Vad dillar du om?
Klart det går att spåra en vanlig GSM-mobil, Men! Det krävs en del utrustning och kunskap som nog inte en vanlig privatperson sitter inne med..

Bobo
2005-10-09, 23:21
bolt eller formula4shape

:angel:
Orkar nån berätta lite löst?

bolt
2005-10-09, 23:43
Man mäter hur kraftig signalen från telefonen är mellan vissa stationer.
Blir inte exakt på centimetern mer ett ungefär. kan skilja sig ganska mycket beroende på hur många stationer som man mäter mellan.

Bobo
2005-10-09, 23:59
Man mäter hur kraftig signalen från telefonen är mellan vissa stationer.
Blir inte exakt på centimetern mer ett ungefär. kan skilja sig ganska mycket beroende på hur många stationer som man mäter mellan.
Aah ok, tack! Jag är med på det tekniska tror jag, men hmmmm detta verkar inte vara någon tjänst teleoperatörerna kan/vill tillhandahålla privatpersoner? Även om man är villig att betala?
Där faller isåfall hela min uppsatsidé... *rolleyes*

Får väl kontakta tex. Telia och comviq imorrn och kolla annars...?

formula4shape
2005-10-10, 00:17
Vad dillar du om?
Klart det går att spåra en vanlig GSM-mobil, Men! Det krävs en del utrustning och kunskap som nog inte en vanlig privatperson sitter inne med..

Jag har inte sagt att det inte går att spåra...men du kommer aldrig kunna spåra en avslagen mobil utan SIM-kort.

Sitter SIM i : kan du få ganska exakta positionssiffror, allt från 10m-1km

IMEI: går att spärra så telefonen inte ska gå att använda

IMEI spårning: går att se information ang kortet som sitter i mobilen.

Inget SIM i men mobilen är på: Går att få värden från satelitnätet

Är mobilen avslagen utan SIM: GL HF Därför vill jag knappast säga att "ja det går att spåra en GMS-mobil, är massa faktorer som spelar in.

formula4shape
2005-10-10, 00:18
Aah ok, tack! Jag är med på det tekniska tror jag, men hmmmm detta verkar inte vara någon tjänst teleoperatörerna kan/vill tillhandahålla privatpersoner? Även om man är villig att betala?
Där faller isåfall hela min uppsatsidé... *rolleyes*

Får väl kontakta tex. Telia och comviq imorrn och kolla annars...?

På Tre kan du positionera alla som använder 3 bara mottagaren accepterar. Men telia/comviq kommer knappast positionera åt dig.