handdator

Visa fullständig version : Floridas nya vapenlag...


MilkmaN
2005-10-07, 17:40
Gjorde en megasnabbsök men hittade inget:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,708569,00.html

Helt galet...

carlsm
2005-10-07, 17:43
NRA :hbang:

bosse_brutal
2005-10-07, 17:44
vilka jävla idioter

andeN.
2005-10-07, 18:40
Handlar ju om att skjuta i självförsvar och inte om man grälar med någon, som man kan uppfatta det i den artikeln.

WHITEFOLKS
2005-10-07, 18:47
Precis, är ju i självförsvar. I princip samma sak gäller ju i Sverige.

bubbe
2005-10-07, 20:12
Precis, är ju i självförsvar. I princip samma sak gäller ju i Sverige.
:eek: får man skjuta en annan människa om det är i självförvar? helt lagligt alltså? shit, hur många i sverige går runt med vapen ifall dom skulle bli hotade?

Gabriel_
2005-10-07, 20:18
hahaha.. kj va kan man säga nilksom!? :D

WHITEFOLKS
2005-10-07, 20:47
:eek: får man skjuta en annan människa om det är i självförvar? helt lagligt alltså? shit, hur många i sverige går runt med vapen ifall dom skulle bli hotade?

Ja du får nog skjuta någon i självförsvar, sen hur det ligger till med vapenlicens är en annan femma, men du skulle ju lika gärna kunna använda en kniv eller ett baseballträ.

Allan
2005-10-07, 20:59
Ja du får nog skjuta någon i självförsvar, sen hur det ligger till med vapenlicens är en annan femma, men du skulle ju lika gärna kunna använda en kniv eller ett baseballträ.

De flesta åker dit i varje fall. Det finns andra faktorer, som uppsåt, eller motiv, som brukar väga tyngre. Det är bara några få personer under de sista åtta åren som lyckats komma undan straff genom att åberopa självförsvar.


allan

WHITEFOLKS
2005-10-07, 21:26
Absolut, det är ju inte bara att säga självförsvar och sen börja skjuta folk. Men det är det å andra sidan inte i florida heller :)

MilkmaN
2005-10-07, 21:41
Absolut, det är ju inte bara att säga självförsvar och sen börja skjuta folk. Men det är det å andra sidan inte i florida heller :)

Du missade delen där dem delade ut informationsblad till turister som sa att dem inte skulle gräla med lokalbefolkningen eller uppträda hetsigt då det fanns risk att bli skjuten?

WHITEFOLKS
2005-10-07, 21:45
Det är en propagandagrej. Om jag delar ut likadana i Sverige så betyder ju inte det att risken att bli skjuten är stor eller hur? Tänk utanför aftonbladet :P

Hnke
2005-10-07, 21:48
Jag tycker det är bra... skithäftigt.

MilkmaN
2005-10-07, 21:53
Det är en propagandagrej. Om jag delar ut likadana i Sverige så betyder ju inte det att risken att bli skjuten är stor eller hur? Tänk utanför aftonbladet :P

Mycket möjligt, men likväl en i mina ögon korkad lag åtminstone så som den framställs av aftonbladet. Har inte direkt analyserat den P

Allan
2005-10-07, 21:55
Är det nån som vet vad lagen faktiskt innebär? Och hur den skiljer sig från den gamla, som knappast kunde kallas särskilt vapenfientlig? Det handlar inte om självförsvar längre, utan om att man ska få skjuta på blotta misstanken. Ser du tre snubbar utanför affären och tror att de tänker råna dig kan du få öppna eld utan att vare sig vara säker på att de faktiskt tänker råna dig, eller utan att varna dem. Eller om du vaknar på natten av att nån försöker ta sig in i ditt hus får du öppna eld utan att varna.

allan

MilkmaN
2005-10-07, 21:57
Är det nån som vet vad lagen faktiskt innebär? Och hur den skiljer sig från den gamla, som knappast kunde kallas särskilt vapenfientlig? Det handlar inte om självförsvar längre, utan om att man ska få skjuta på blotta misstanken. Ser du tre snubbar utanför affären och tror att de tänker råna dig kan du få öppna eld utan att vare sig vara säker på att de faktiskt tänker råna dig, eller utan att varna dem. Eller om du vaknar på natten av att nån försöker ta sig in i ditt hus får du öppna eld utan att varna.

allan

Det var så jag uppfattade det... men whitefolks svar gjorde mig tveksam.

Alltså, den är galen.

Lillgrabben
2005-10-07, 21:58
Är det nån som vet vad lagen faktiskt innebär? Och hur den skiljer sig från den gamla, som knappast kunde kallas särskilt vapenfientlig? Det handlar inte om självförsvar längre, utan om att man ska få skjuta på blotta misstanken. Ser du tre snubbar utanför affären och tror att de tänker råna dig kan du få öppna eld utan att vare sig vara säker på att de faktiskt tänker råna dig, eller utan att varna dem. Eller om du vaknar på natten av att nån försöker ta sig in i ditt hus får du öppna eld utan att varna.

allan


Vet du, det där låter riktigt jävla sjukt. :(



Vi i Sverige har det nog ganska bra på vår lilla bit av klotet iallafall!

WHITEFOLKS
2005-10-07, 21:58
Det är det intrycket man får iaf av aftonbladet Allan, hittar inga referenser till den lagen nån annanstans än på aftonbladet. Försökt kolla runt lite på www.fl.gov och sådär men nada, får gräva vidare.

WHITEFOLKS
2005-10-07, 22:01
http://www.cnn.com/2005/LAW/10/04/deadly.force.ap/

WHITEFOLKS
2005-10-07, 22:04
Kärnan i det hela:
"Florida's "stand your ground" law, which took effect Saturday, removes a duty on the part of citizens to retreat in the face of an attack as long as they are in a place they have a legal right to be, including a public street or their place of business.

It also gives immunity from criminal or civil charges to a shooter as long as the person shot is not a police officer. "

Allan
2005-10-07, 22:05
Observera att jag dels tog ett exempel från NRA, dvs förespråkarna, och dels ett exempel från The Brady Campaign, dvs motståndarna.

allan

WHITEFOLKS
2005-10-07, 22:07
Vart fick du uppfattningen att man fick skjuta vid misstanke?

Allan
2005-10-07, 22:13
Vart fick du uppfattningen att man fick skjuta vid misstanke?

http://news.independent.co.uk/world/americas/article316464.ece


allan

WHITEFOLKS
2005-10-07, 22:19
Måste säga att den sidan inte gav någon "förklaring" till lagen utan mest bara sa "folk kallar den skjut-först-lagen". Antar att vi måste få tag på lagtexten för att kunna göra en korrekt analys :) Folk bör notera hur olika nyhets"byråer" rapporterar så olika om samma sak, detta är inte ovanligt, var kritiska folk!

Allan
2005-10-07, 22:29
De hade tagit bort länken.

http://jurist.law.pitt.edu/paperchase/2005/09/gun-opponents-to-campaign-against-new.php

http://www.myfloridahouse.gov/Sections/Bills/billsdetail.aspx?BillId=15498&SessionIndex=-1&SessionId=38&BillText=&BillNumber=436&BillSponsorIndex=0&BillListIndex=0&BillStatuteText=&BillTypeIndex=0&BillReferredIndex=0&HouseChamber=S&BillSearchIndex=0


allan

WHITEFOLKS
2005-10-07, 22:36
Som jag tolkar det som är ändringen att man inte behöver "fly" under hot utan man har rätt att "stand your ground". Dvs inte skjut vid endast misstanke.

Allan
2005-10-07, 22:42
JURIST] The Florida Legislature [government website] passed a new bill through both houses Tuesday giving citizens the right to use firearms to defend themselves at home or in public places if they "reasonably believe[] it is necessary to do so, to prevent death or great bodily harm" to themselves or others. The stated intent of the bill, strongly supported by the NRA [action alert on earlier version of bill], is to render statutory the supposed common law "castle doctrine" allowing a resident to use deadly force in defending their home, and to expand it to include any place where an individual "has a right to be." The bill also prohibits civil suits against individuals who meet the requirements of being attacked and using a firearm to defend themselves. One of the most controversial provisions of the legislation is its intentional abandonment of the traditional requirement to make every attempt to avoid danger before using deadly force. While not applicable in the home, individuals currently have a legal "duty to retreat" if attacked in public before using deadly force. Critics have assailed the bill as authorizing "wild west" behavior. Read the official text of Bill SB 436. Florida governor Jeb Bush is expected to sign the bill into law shortly. The St. Petersburg Times has local coverage.

allan

Bärs
2005-10-07, 22:48
Fascinerande med denna besatthet av USA. Folk som aldrig satt sin fot i Florida och aldrig kommer att göra känner sig manade att lufta sina åsikter om deras lagar. :laugh:

Kan man inte diskutera något annat. Lagen i Ekvatorialguinea t.ex.?

WHITEFOLKS
2005-10-07, 22:48
Ok men fortfarande:

1.
Du vet ju inte att det är dödligt våld innan du är död, dvs vi har nog en liknande formulering i våra lagar (hoppas jag)

2.
Om inte domstolen håller med dig om "reasonably believe" så åker du ju fast oavsett.


Förrut var man ju tvungen att springa iväg om möjligt innan man kunde "slå tillbaka" nu får du rätten att "slå tillbaka" utan att försöka fly innan. Antar att tanken där är att killen får "skylla sig själv" om han utsätter mig för våld och att jag i den situationen inte ska behöva riskera mer genom att först fly.

WHITEFOLKS
2005-10-07, 22:51
Jag har tillbringat gott om tid i Florida och USA i allmänhet, se min avatar, det är en Floridaskylt som vi hade på vår bil där :)

Allan
2005-10-07, 22:52
Jag vill inte spekulera i delstaten Floridas lagar. Det gör de så bra själva. Men den nödvärnsrätt vi har i Sverige är oerhört mer begränsad jämfört med den som nu kommer att gälla i Florida (och då förekommer det säkert en egen lokal variant i varje delstat).

allan

Bärs
2005-10-07, 22:53
Jag talar mer om de som i vanlig ordning greppar varje halmstrå för att attackera landet som befriat världen från kommunism.

WHITEFOLKS
2005-10-07, 22:54
Absolut våran är mycket mer begränsad och kanske mer vettig men det är definitivt inget vilda västern som kommer råda. Man behöver inte hitta på "dumma" grejer som amerikanarna gör, det finns gott om saker som inte är tveksamma som de har strulat till (som alla länder :)).

Allan
2005-10-07, 22:57
Just åsikterna om vapeninnehav är ju en fråga där det finns olika åsikter inom både demokrater och republikaner. Ingen kan t ex påstå att de tongivande personerna inom The Brady Campaign skulle vara några bleksiktiga liberaler. Vilket naturligtvis satt Jeb Bush i en trasslig situation.


allan

Rockhard
2005-10-07, 23:54
Jag talar mer om de som i vanlig ordning greppar varje halmstrå för att attackera landet som befriat världen från kommunism.

Och det är positivt?

WHITEFOLKS
2005-10-08, 00:27
Om det är positivt eller inte får du ta ställning till själv :)

Bärs
2005-10-08, 07:35
Och det är positivt?

Nu hänger jag inte med.

MilkmaN
2005-10-08, 09:45
Nu hänger jag inte med.

Han undrade om du tyckte att det var positivt, man kan även ana en underton i och med det faktum att han kanske inte tycker så själv...

Bärs
2005-10-08, 09:59
Men vad är detta "det" som är positivt?