handdator

Visa fullständig version : Bänkpress//Hantelpress


Nikkodemus
2002-05-30, 20:45
Vilken bygger bäst och är roligast, detta är frågan :D själv gillar jag båda övningar som fan =)

dared
2002-05-30, 21:18
Jag kör 3set bänkpress sedan 2set uppåtlutande hantelpress. Det gör jag för variationen, det blir sköjjigare så.
Bänkpress är den absolut bästa övningen för mig. En absolut basövning i mitt bröstprogram. Utan bänkpress blir mitt pass helt misslyckat, jag har testat med enbart hantelpress.
Hantelpress är också en bra övning som jag andvänder varje pass. Men den ger inte lika bra överbelasting känns det som, vikterna har rätt stor skillnad på mitt gym mellan olika hantlar vilket gör det mycket svårare att hålla sig inom en viss reps balans.

[ 30 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Dared ]

Fultjack
2002-05-30, 21:46
jag föredrar hellre hantelpress än bänk .. bänk suger

Yonas
2002-05-30, 22:06
Jag tycker bättre om hantelpress. Vad som är optimalt för var och en är olika från person till person. Troligen är som många redan kör en blandning av dom det kanske bästa.

Peder
2002-06-02, 22:46
Nu kör jag bara hantelpress, har hört att det ska vara bäst för bröstutvecklingen, jag får bäst kontakt av det. Men jag antar att det bästa är att variera.

Pure
2002-06-02, 23:50
För ren bröstmuskelutv så är hantelpress att föredra, du kan gå ner djupare och "trycka till" bättre uppe. Bättre för hållningen och övar koordinationsförmågan mer. Själv har jag inte kört mer än två bänkpass de senaste 6mån. Men tänkte börja igen lite smått för att det är lite kul ändå. Jag måste ju ha ett svar på "svenssonfrågan" " Öh du, hur mycket bänkar du då! Va,va..."
Många erfarna, stora byggare ångrar att de körde så mkt bänk i början av sin karriär.

Razzel
2002-06-03, 00:47
Skulle gärna köra med hantlar men har problem med axlarna, så det går inte. :(

deicider
2002-06-03, 07:13
Jag håller inte med om att man kommer djupare med hantlar.Ju större hantlar destå kortare rörelse.Kolla bara på någon som kör,var händerna hamnar jämfört med press med stång.Oftast ca 15cm längre rörelse med stång.

Fredszky
2002-06-03, 09:23
personligen får jag bättre kontakt i bänkpressen, hantlar känns som om man inte kan råpressa lika mycket eftersom man måste hålla hantlarna i balans..

det jag brukar köra är rak bänk och sen lutnade bänk/hantlar

Nikkodemus
2002-06-03, 20:57
Själv tycker jag hantelpress bygger mer massa och snyggare muskler! men bänk är roligt att köra ibland faktiskt =). Det är fult att alla frågar en vad man bänkar!

själv tycker jag det ser tuffare ut med en person som kör strikt med stora hantlar :D

dared
2002-06-03, 21:20
Ursprungligen skickat av Nikkodemus:
<STRONG>Själv tycker jag hantelpress bygger mer massa och snyggare muskler! men bänk är roligt att köra ibland faktiskt =). Det är fult att alla frågar en vad man bänkar!

själv tycker jag det ser tuffare ut med en person som kör strikt med stora hantlar :D</STRONG>

Dina muskler blir inte snyggare av att köra hantelpress.

Bänk och hantelpress är lite individuellt, själv tror jag inte att de bygger olika bra, det beror mer på den som andvänder övningarna och hur man trivs med dem. Gillar man bänk så bygger den nog likabra som hantelpress.

Khadon
2002-06-03, 21:20
Hur kan en viss övning bygga snyggare muskler?? tycker att det låter lite skumt ....

Kanske en dum fråga men var bara tvungen att fråga!

/linuz

Petrus
2002-06-04, 18:34
Musklerna ser ut som dom gör och du kan inte flytta muskelfästerna med några speciella övningar för att få finare muskler. Hur mycket vi än alla skulle önska att så vore fallet! Musklerna kommer att byggas likadant vilken övning du än väljer att göra... Naturligtvis beroende på var övningen tar på musklen, men ni fattar vad jag menar... :)
Vilken som är bäst avgör var person bäst själv. Finns personer som tycker att Z-stångs-curl är den ultimata övningen för att bygga biceps, samtidigt som jag avskyr den! ;)
Vänligen,,,

Petrus