handdator

Visa fullständig version : MuscleZ By T|nner


Petrus
2002-07-05, 17:51
:muscle:
Börjar denna journal med gårdagens rygg-pass...
- DR|VE - POWER - |NTENZ|TY - FOCUZ -
De fyra nyckelorden för mig under alla träningspass. Detta passet var verkligen inget undantag. Var på min absoluta topp under hela passet och allt klaffade perfekt.
25st Chinz, som en blandning av uppvärmning och första övning. Jag har väldigt lätt för att ta i med armarna istället för ryggen i denna övningen, vilket gör att repetitionerna är väldigt långsamma och koncentrerade för att det ska kännas rätt.
Stångrodd @135kg*7,6, 137,5kg*4... Wooh-ha!!! 135kg kändes som luft idag och öknignen till 137,5kg kändes awesome!
Sittande rodd i cablez @127,5kg*6,5... Här bytte jag handtag till ett som var lite bredare än det jag brukar använda. Det gamal gav mig lite för smalt grepp och händerna tog emot sidan av magen i toppläget. Med det nya handtaget kan jag hålla ca 2 cm bredare och resultatet blev ett bättre utförande och kontraktion i ryggen.
Wide grip pulldowns @125kg*6...
Hantelrodd @76kg*6... Jag både älskar och hatar denna övningen på samma gång. Den ger en kanonstretch i bottenläget och en grym kontakt i toppläget. AWESOME!
T-bar rodd @100kg*6... En ökning på 5kg idag tycker ajg är tillräckligt med bevis för att visa att "single-sets" verkligen fungerar! I love this shit!!!
100% intesitet och fokus genom hela passet, och jag kännde mig framförallt stark... Vilket var extra roligt.

Idag stötte jag på en polare på gymet som har varit i Kina den senaste veckan. Mycket att snacka om, och det gick ut öve träningen alldeles för mycket... Men det var det värt. Att få lyssna på hans sömn-piller-historier och annat kändes mer lockande än vikterna. Men lite träning blev det i alla fall, och under de seten var det verkligen 100% som gällde.
Lutande bänkpress i smithmaskin @102,5kg*4, 100kg*4... Håller kvar vid dom vanliga vikterna och tänker extra mycket på utförandet i denna övningen ett tag till framöver. Tycker att det börjar kännas riktigt bra nu...
Sittande hammerpress @FM+17,5kg*7,5,4... Yeah baby! En klar ökning från förra passet där jag idag behöll samma vikt under alla set och dessutom ökade några repetitioner!
Wide grip machine dips @FM+20kg*7...
Aldrig tidigare har 6 set tagit nästan 2 timmar, men va fan. Måste vara lite social ibland...
Vänligen,,,

Petrus

Petrus
2002-07-06, 12:00
Med tjejen på möhippa blev det ensam träning idag. Träffade samma polare som igår på gymet och vi utbytte lite tankar och idéer kring gymet. Lite kina-historier blev det naturligtvis också.
Det var lite segt att stiga upp idag då jag satt uppe halva natten och om installerade brandväggar och virus-skydd etc. på datorn, men efter en Opti-Pro Meal och lite GL3 stack jag iväg till gymet.
http://www.muskelbyggarn.com/optimum/bilder/optipromeal_20port_vanilla.jpg
Hammercurlz @35kg*6,5...
Stångcurlz @67,5kg*5,4...
Ropecurlz i cable @20plattor*6,5,5... De första 2 övningarna flöt på bra och känsan fanns på helt rätt ställe. Ropecurlz blir bättre för var gång jag gör dom och nu har jag verkligen hittat rätt. Ökning med 2 plattor idag!

Andra veckan med Eiselt´s Methoxyl är nästan till ända, och ännu inga tecken på resultat. 4 tabletter/dag, alltså dubbelt så hög dos som rekomenderas. För tidigt för att säga om det fungerar med denna dosering, trots allt nästan 30 dagar kvar innan dom är slut. Troligtvis kommer jag att öka doseringen ytterligare till 6 kapslar/dag när första burken är slut, för att se ev. skillnad. Fortfarande mycket skeptisk till produkten eftersom jag inte märkte ett skit av Biotest´s Methoxy...
http://www.kolozzeum.com/prodinformation/images/eiselt_metoxyl_tn.jpg
Vänligen,,,
Petrus

Pecca
2002-07-06, 15:50
Ska själv börja med Eiselts methoxyl på måndag och se om det gör någon nytta (jag har fått det gratis så jag ju kan iallafall inte förlora ngt på det):)

Bobbokrull
2002-07-06, 19:31
Tjena! Såg att du fläskade upp en bild på "Opti-Pro Meal"...tänkte bara höra vad du tycker om den? Verkar den lovande..och är den god? Alltid skoj att höra vad andra tycker före man bangar iväg en order...

/ Andreas

Langster
2002-07-06, 20:38
Bra tryck i ryggen Tinner!!
137kg i stångrodd! Långt kvar till sånna vikter för mig...

Petrus
2002-07-07, 18:25
>Opti-Pro Meal får högt betyg av mig... Den liknar Ny-Tro´n näringsmässigt sett men Opti är t om godare...

>Tack Langster!

Inte ett enda gym öppet i Älmhult på söndagar nu under sommaren. Så det blev en resa 2 mil söderut med Jarod till Osby... Troligtvis det minsta gymet jag har satt min fot på, men dom hade vad som behövdes, och det är det viktiga.
Träningen började bra som vanligt när jag tränar med Jarod. Brukar alltid säga att vi borde träna ihop oftare, och nu när han har slutat på sitt jobb och inte gör ett skit hela dagarna så kanske det till och med blir av...
Hantelpress @40kg*5,4...
Militärpress @75kg*7,5... Enormt bra tryck i denna idag och efter dessa 2 övningarna var axlarna redan slutkörda. Men det skull komma mer.
Framåtlutande hantel-lyft åt sidan @35kg*11,8,6... Som alltid bra kontakt och känsla i denna, även om huvudet fylls med blod til 100%.
Hantel-lyft åt sidan @20kg*11,8... Skulle kunna öka vikten här, men jag tänker extra mycket på utförandet istället. Mittersta deltiods är en liten muskel som är svår att hitta om man slarvar allt för mycket. Inga ökningar i vikter idag men några extra reps blev det på Militärppressen och dom Framåtlutande hantel-lyften.
Vänligen,,,

Petrus

Patte
2002-07-07, 18:41
> Gillar oxå OptiPron starkt! Har testat både EAS Myoplex, AST Nytro och Optimum OptiPro Meal, bland dem så ligger nog OptiPron på delad första plats med NyTron medans Myoplexen kommer långt efter både näringsmässigt och smaken!

Annars så verkar det gå bra för dig med träningen... Får nog ligga själv här i vintern om jag ska nå upp till dem vikterna du använder dig av:D

Hur ser ditt träningsupplägg ut? Alltså vilka dagar du kör vad på... Hade varit intressant att se. Själv så brukar jag köra
Måndag: Axlar, Mage
Tisdag: Ben, Traps
Onsdag: Bröst, Underarmar
Torsdag: Rygg, Vader
Fredag: Biceps, Triceps, Mage

Petrus
2002-07-07, 18:48
>Patte,
Jag tränar en muskel/dag en gång i veckan utan något särkillt upplägg. På det viset blir det nästan alltid att jag tränar det jag tycker är roligt för dagen och då tror jag att man får ut mer av träningen.
Vänligen,,,

Petrus

Patte
2002-07-07, 18:53
Men om du gör så blir det inte lite knasigt med vila mellan de olika muskelgrupperna då? Tänkte om du första veckan kör armar på måndag och sen nästa vecka kör det på fredag! Men visserligen låter det bra det du säger att man kör det som verkar roligt just för dagen. Hmm man kanske borde testa det så kanske man får lite ny motivation för den har svackat lite det senaste... Har från och med idag ändrat en del i min kost, får se om det hjälper:rolleyes:

Langster
2002-07-07, 19:50
Just så körde jag när jag började styrketräna. Att bara köra det som man har lust med för dagen.
Fungerade väldigt bra då faktiskt, borde kanske köra så ett tag igen... Problemet är att jag väldigt sällan får lust att träna ben då höhö!:em:

muskelbyggarn
2002-07-07, 20:04
>Tinner

Inte öppet en söndag?
1. Åk till Fellingsbro, där kan jag öppna "special only for you"
2. Köp ett eget gym :bpump:

:D :smokin:

>Pecca
Jasså du får saker gratis :hbang:

Vänl,,,
Tobbe

ps. sitter i föräldrarnas sommarstuga med modem... kul att arbeta på semestern :D

Petrus
2002-07-08, 11:55
Efter önskemål av Jarod blev det ett pass för brösten idag igen... Trots träningsvärk i axlarna gick det riktigt bra, med en del små ökningar.
Lutande bänkpress i smithmskinen @102,5kg*6,5,5... Bra kontakt och helt rätt känsla genom alla repetitionerna. Nästa pass ska det nog gå fint att äga 105kg...
Sittande hammerpress @Fullmag*8,7,6,6... Provade att hänga på 20kg extra, men maskinerna är inte mer än ett halvår gamla så det känns illa om något skulle gå sönder på dom. Jarod insisterade på att köra lite fler repetitioner istället, och det gick fint det med. Awesome tryck som vanligt i den övningen. :kickass:
Passet kändes bra och vi höll ett högt tempo hela vägen. Speciellt roligt att det har blivit lite fart på vår nya Moderator-broder... Tack för ett bra pass Danne!
Vänligen,,,

Petrus

Jarod
2002-07-08, 12:20
Tack själv, Bro!

Å jag ångrar inte att jag tränade idag...fast jag har t-värk i axlar/rygg sen igår.. Jag får helt enkelt skjuta upp vilan tills nån annan dag..haha.. Det gäller ju att prioritera!! :D

Å nu ska jag snart till Arbetsförmedlingen å anmäla mig "arbetssökande" som det så fint hette... Faan va skönt det är med semester..:angel:

Mvh Danne

Petrus
2002-07-08, 12:30
He he... Jag ser att även du hittade ett kort på ryggen från "19-hundra-frös-ihjäl"...
Dags att fixa nya snart kanske?
Vänligen,,,

Petrus

Jarod
2002-07-08, 12:35
Jupp... Nya kort va längesen.. Vi får väl boka in en "privat-träning" på gymet snart, så man slipper alla konstiga blickar..hehe..
Och -Ja! Kortet är från nitton-hundra-frösihjäl... :p

Mvh

Pecca
2002-07-08, 20:54
japp det får jag. Det finns en konstig återförsäljare på internet som säljer mass konstiga pulver:D och det konstigaste är att han ger bort små vita piller gratis;) :loveyou: :naughty:

(är det okej om jag gör som Tinner o kör dubbla dosen???)

muskelbyggarn
2002-07-08, 23:11
Måste vara en tokig sate :angel:

Kör samma dos som Tinner, vet att 2 har faktiskt fått resultat av produkten? Skall bli kul att se i slutändan vad det blir av det hela :

Blir det :booty:
eller :thumbup:

Till Methoxy :smokin:


Tinner, körde bröst idag. Något måste det finnas i pulvret för helt plöstligt börjar det tom. gå bra i bröstet trots alla jävla skador :insane:


Vänl,,,
Tobbe

Petrus
2002-07-09, 11:48
>Tobbe,
Jo, att det finns något i pulvret kunde jag räkna ut med röven... :smash: Men jag måste ge Optimum mycket väl godkännt än så länge. Resultaten dom komme som på löpande band. Från och med idag så började jag med 6 kapslar Methoxyl/dag, hoppas att det hjälper. Kanske jag måste göra bänkpress-testet jag också, det var längesedan jag spelade bänkpress nu...

Tränignen då. För andra gången på en vecka blev det ryggträning igen. Denna gången var det tjejen som övertalade mig. Och ajg har svårt att säga nej då...:love: Värmen är tillbaka och det märktes verkligen inne på gymet, vilket var som en bastu. Svetten rann som ett vattenfall från pannan redan under uppvärmningen.
Värmde först upp med lite chins för att sedan göra ett lättare uppvärmnigns-set på stångrodden.
Stångrodd @137,5kg*6,5...
Sittande rodd i cables @127,5kg*7, 130kg*4,4...
Wide grip pulldowns @125kg*8, 127,5kg*5...
Hantelrodd*76kg*8...
T-Bar rodd @102,5kg*4
Maskin rodd @140kg*5...
Intensiteten var verkligen på topp idag. En Opti-Pro Meal till frukost och 30 minuter senare svarade musklerna på allt jag utsatte dom för. Stångrodden kändes fint och jag ökade ett par repetitioner. Sittande rodd behöll jag handtaget som jag testade förra passet, och det gav verkligen resultat idag. En öknign med 2,5kg. Wide grip höll jag emot extra mycket i den negativa fasen och sträckte inte ut 100% i toppen, utan behöll spänningen i latsen hela tiden. Det kändes mycket bättre och jag lyckades även här öka 2,5kg. Hantelrodd ska jag i fortsättningen börja med vänster arm, utförandet på de 3 siste repetitionerna blir gärna lite lidande annars för att jag inte orkar riktigt. T-Bar 2,5kg´s ökning, men det var i tyngsta laget.
Maskin-rodden får jag alltid träningsvärk i magen av. Bröstplattan stöder mitt mot övre delen av magen och det är inte skönt när man börjar komma upp lite i vikter där. Men magen orkade i alla fall 2,5kg extra idag.
Vänligen,,,

Petrus

psyko_bob
2002-07-09, 12:33
Mina, och några andras, erfarenheter gällande Methoxyl är att behövs ca 20 kapslar om dagen för att få de önskade effekterna, ifall det är 100mg kaplsar vi pratar om. Alltså testa att ta 20 st, (10st morgon och 10st till kvällen).

Pudzianovski
2002-07-09, 21:08
Brutal rygg!!!!!!




nästan lika brutal som min :)

:cheers:


när får man se lite andra kort än bakifrån då?

Petrus
2002-07-10, 08:43
>Psycho,
20 kapslar/dag!!! Det är ju inte riktigt vad herr Eislet rekomenderar. Enligt dom så har inte högre dog bättre verkan, men jag ska fan ta och öka dosen ordentligt nu...

>Psudaivloski, (eller vad fan du heter :smokin: )
Låter som en rysk maffia-släkt... Men jag tackar och bugar.

Triceps idag. Steg upp halv 8 och var på gymet en halvtimme senare. Den halvtimmen består i huvudsak av att piggna till och äta (läs dricka) lite frukost...
Träningen började med Cable pushdowns. Gick ut hårt och ökade både tempo och vikt stadigt under hela passet. 20plattor(FM)*8, FM+2,5kg*6, FM+5kg*5... Yeah baby, dagen började bra med en ökning på 5kg.
Liggande tricpespress @49kg*6,5...
Wide grip pushdowns @FM+5kg*10, FM+7,5kg*8, FM+10kg*6... Även en stark avslutning på passet med en ökning på 5kg. Mycket nöjd med passet. Intensiteten och fokusen var på topp!
Ska försöka hinna ut lite i solen nu...
Vänligen,,,

Petrus

Pudzianovski
2002-07-10, 10:21
fast du SVARADE INTE på min fråga :nono:

Gör det annars skickar jag ryska maffian på dig! >:smokin:

då gör dem så här med dig :smash:


:D

psyko_bob
2002-07-10, 10:56
Bryr man sig vad Eiselt rekommenderar? Isåfall skulle du ta typ 1/10 av den glutamin du slänger i dig.
Nä, det som gäller är minst 20 kapslar/dagen. Kan tillägga att det inte är värt pengarna, blir dyrt i längden...:rolleyes:

Rob The Man
2002-07-10, 16:06
Ser bra ut tinner

Kör steiiiiiinhårt nu:D :D :D





/Robban

Petrus
2002-07-12, 13:16
Ett par lugna dagar träningsmässigt är till enda, och jag kommer nu vara träningsledig resten av helgen.
Igår var jag på gymet en liten vända och tränade vader och mage. Inga dirketa ökningar, framförallt inte i magövningarna som jag tränar typ 2ggr/år... Vaderna blev det högrepsträning för, eftersom jag inte kunde hänga på mer än 180kg + magasinet...:D
Biceps idag gick riktigt bra. Jag hade bra kontakt genom alla seten och utförandet blir bara bättre och bättre...
2 set Hammercurls @35kg*6,5...
1 set Stångcurl @67,5kg*6...
3 set Ropecurls @20plattor*7,6,5...
1 set Omvänd underarmscurl @32,5kg*8...
Bicepspasset tog ca 25minuter och pumpen var nära att spränga armarna i bitar... Skönt!
Underamsträningen öka jag 2,5kg i båda övningarna och pumpen var densamma där.
Resten av förmiddagen spenderades mest framför datorn och nyinstallation av XP, som jag får tacka Danne för! :thumbup:
Ha en trevlig helg alla,
Vänligen,,,

Petrus

Rob The Man
2002-07-12, 14:43
Äkta smålänsk hard core !!!!!

Yeahhh that s right give the muscles more
and heavy work and be a big hero




Trevlig helg

/Robban

Petrus
2002-07-12, 14:58
Ha ha... Småländsk hardcore? Finns det? Måste passa på att ge Big Credz till min flickvän som orkar följa med på så gott som alla passen och gör samma övningar som jag. Snacka om motivationshöjare när tjejen tar i mer än jag...
:kickass:
Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-07-14, 17:06
Så vad har man åstadkommit under 24 timmar på jobbet i helgen? Förutom 600gr jordnötter och en massa Opti-Pro Meal varvat med Designer, VP2 och Glutamin så har det blivit en massa onyttigeter. Spenderade större delen av dagen igår till att jobba med den framtida "MusclezByT|nner"-sidan och har snart gjort alla fel som går att göra i Flash. Ett litet steg närmare dock...
Det jag kan glädjas åt är att jag jobbar bara 2 av dom närmaste 8 veckorna, så lite semester ska det nog hinnas med.

I morgon är det träningsdags igen och motivationen är verkligen på topp. I can´t wait! I väntan på det så blir det mer jordnötter och proteinshakers...
Postar en gammal bild från förra hösten under ett träningspass med Jarod. Laugh all you want...
Vänligen,,,
Petrus

Rob The Man
2002-07-14, 19:32
Sittande hantelcurl med lite lätt lutning
kanonbra övning.
Bra att du har laddat Petrus kan behövas om
du ska köra lika hårt denna vecka om inte tyngre:D






/Robban

Pudzianovski
2002-07-14, 20:44
Känner du ngn som heter Joakim Thelin eller?

:rolleyes:

muskelbyggarn
2002-07-14, 23:05
Ser att du håller ångan uppe Mr. T :bpump:

Det är bra att någon av oss gör något vettigt :D själv har jag tagit en välbehövlig liten "själa"-semester. Gjorde gött att åka till V-kusten och Smögen en stund.

Nu är det träning några dagar, sedan bär det av igen :smokin:

Fy för Juli :angel:

Vänl,,,
Tobbe

Petrus
2002-07-15, 17:23
>Greven,
Yes, jag känner Thelin... Han ville förresten ha mig som coach till SM-kvalet i våras. Träffar honom inte så mycket nu eftersom han bor i Växjö, 6 mil norrut.

>Tobbe,
Semster, det är en lyx som vi fattiga Ikeajobbare inte har råd med... Ta det lugnt!

Satte fötterna på gymet med besked idag och var helt intställd på att visa mig själv var skåpet ska stå! Efter en hel helg på jobbet och inte en muskel aktiv så var psyket på topp idag. Äntligen dags för ett brutalt ryggpass med tjejen.
Stångrodd 2*5 @137,5kg, 1*4 @137,5kg... Gjorde flera uppvärmnings-set innan dessa för att komma in i rörelsen igen. Dom aktiva seten kändes helt awesome!
Wide grip pulldowns 1*7 @127,5kg, 1*6 @130kg, 1*4 @130kg... Kanske hade klarat en 5:e repetition sista setet, men jag kom i klämm med pungen så det kändes inte så motiverande...:cryout: Gjorde i alla fall en ökning på 2,5kg vilket jag är nöjd med.
Sittande cabel-rodd 1*6 @130kg, 1*5 @130kg... Behöll samma vikt från förra passet, men fick ett bättre tryck i rygen denna gången. Stretchläget i botten är verkligen inte att leka med i denna övnignen...
Hantelrodd 1*5 @76kg... Tungt värre idag, då jag började med vänster arm för att inte slarva med utförandet under de sista repetitionerna, vilket jag annars har lätt för då jag orkar ett par repetitioner mer med höger arm. Kändes trots allt bättre på detta viset...
T-bar rowing 2*5 @102,5kg... Awesome kontakt och en helt underbar övning som jag är glad att jag börjat köra igen. Några repetitioner extra idag kändes verkligen skönt...
Sist gjorde jag ett set Hyperextensions, men ländryggen var helt slut efter stångrodden och T-baren, liksom jag!

Hemfärden i bar överkropp i tjejens cab var precis vad som behövdes. Fläktade otroligt skönt!
It´s good to be back...
Vänligen,,,
Petrus

Pudzianovski
2002-07-15, 18:24
jasså du...där ser man...

trodde han bara körde båge o sket i träningen.

hälsa från Tranås.

:booty:

muskelbyggarn
2002-07-15, 22:04
HAHAHA hade jag lika bra lön som Ikea-anställda, ja då skulle jag kunna ta ledigt hela Juli :smokin:
Inte som nu, några hatto-tatto dagar :D

Nåja, din träning går bra. Otroligt men sant så ökade jag i bänkjäveln idag IGEN... helt otroligt. 4x137,5, har inte ökat så här mycket på flera år. 200kg here I come :bpump:

Såg att det vi vetat nu länge, blivit "halv"publicerat ... produkt (http://www.*******.com/research/cribb/research_reviews/rr_full_text.asp?rrID=169)

Vänl,,,
Tobbe

ps. barpärlä är finfint, speciellt när du var upp-pumpad till max :eating:

Petrus
2002-07-16, 19:43
Varm värre att träna idag... Efter ex antal timmar på Kivik´s marknad och inte alltför mycket mat blev det axelträning i Kristianstad på vägen hem. Varm värre även där, och ännu varmare inne på gymet. Reultaten blev därefter, och inte fan hjälpte det att dom hade öppnat alla fönster och dörrar in på gymet, det blåste bara in ännu mer varmluft. Jag är inte den som klagar på värmen, men när man ska träna borde det vara lite svalare inne på gymet i alla fall. Visst fan borde det finnas lag på att aircondition ska finnas på alla gym?

Hantelpress 2*4 @40kg...
Militärpress 1*6 @75kg, 1*4 @77,5kg... Otroligt men sant! ´Jag lyckades öka 2,5kg idag, trots att jag var halvt uttorkad.
Hantelresningar 1*11 @20kg, 2*8 @20kg...
Framåtlutande hantelresningar åt sidan 1*12 @30kg...
Testade även att göra ett par set T-bar rodd för baksidan av axeln.
Inga nya kort, trots att jag hade kameran med mig under alla set... :em: Sorry.
Vänligen,,,
Petrus

emmzan
2002-07-17, 07:50
"Visst fan borde det finnas lag på att aircondition ska finnas på alla gym?"

Helt klart borde det lagstiftas. Irriterande känsla då man är genomsvettig efter att ha gått från omklädningsrummet in i själva gymmet. En av våra instruktörer klagade själv över att fläktarna inte fungerade.. "De slutar aldrig funka på vintern"....:rolleyes:

Petrus
2002-07-18, 08:58
Det blev lite senare träning igår... Måste ju passa på att vara ute i solen. Somnade i solstolen ett par timmar och vaknade upp med lite rödaktig hud. Men skönt var det...
Träningen bestod av biceps, underármar och vader, där det blev ett väldig blandning av hög och lågreps på biceps.
Hantelcurls 2*4 @ 35kg...
Stångcurls 1*6 @ 67,5kg... + ett högreps set @ 57,5kg
Hammercurls 1*6 @ 35kg...
Sen blev det en blanding av lätta stångcurls och underarmscurl i superset @ 30kg.
Pumpen i armarna var minst sagt maximal efter detta.
Vadträningen bestod bara av 3 set stående vadpress @ 300kg... 8,7,6 repetitioner och det var defenitivt tillräckligt för att det skulle göra ont på axlarna. Lite lätt röda efter solen och sedan 300 skavande kilon hängandes på dom är inget som jag vill rekomendera andra till...
Det blev även ett 4:e set på 260kg...

Direkt efter träningen åkte vi ut till sjön och kastade oss handlöst i vattnet! Årets första dopp i insjön, ca 25 grader varmt. et kunde inte bli en bättre avslutning på ett bra pass.
Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-07-18, 17:06
För er som vill läsa om ökningar och bra träningpass får jag tyvärr hänvisa er till Emmzan´s träningsjournal...:em: Så läs inte vidare!

För er som väljer att läsa i alla fall kan jag berätta att jag har haft det sämsa tränignspasset detta året. Det skulle bli ett brutalt bröstpass med ökningar och nya rekord, men inte. Väl nere på gymet kändes uppvärmningen på 70kg bänkpress oerhört tungt och det som skulle vara de "tunga" seten kördes enbart på 80kg. :em:
Hammerpress gick samma väg; det som normalt brukar vara fullt magasin + 20kg blev idag knappt fullmag. Hade ingen kontakt med brösten över huvud taget, ingen intensitet och saknade allt som gör att man orkar och vill pressa upp 3-4 repetitioner extra. Totalt blev det nog ca 15 disco-set...

Nu gäller det att hitta tillbaka till den rätta känslan både fysikst och mentalt tills i morgon. Det blir inte lätt för sådana här pass brukar oftast sitta kvar i huvudet tills man gjort ett fruktansvärt bra pass. En sak som var bra idag förresten; Min nyinskaffade Ab-roller, som fungerar kanon. I alla fall om man ser till träningsvärken den ger...
Vänligen,,,
Petrus

Blaze
2002-07-18, 17:10
Överträning?

emmzan
2002-07-18, 19:24
Yes, dagens pass var kanon med en del ökningar:D

Ab-roller? Såg nån liknande manick kallad Ab-glider på TV-shop vid 5-tiden igårmorse (vadå jobba???).
Kvinnor får bort bilringar medan män bygger muskler... Interesting piece of equipment:rolleyes:

Kjellstroem
2002-07-20, 14:56
Mycket intressant... vi har exakt samma ansiktsuttryck när vi tar i, hehe...
fast jag tror mitt är ännu värre.. som om skallen försöker svälja sig själv eller något... plattas ihop och sugs nästan in :D

Aja.. själv har man varit på bröllop och besökt en satans massa släktingar i hela Polen vilket har lett till 3 veckor helt utan träning..

Gissa vem som känner sig enormt motiverad inför morgondagens pass (kom tillbaka idag)

Mvh.

Petrus
2002-07-20, 21:00
Hinner med en liten snabb uppdatering nu i slutet av min "lilla semestervecka"...
Någon nämnde ordet "överträning"... Knappast!
Igår var det ryggträning igen på tjejens order... Gick kanon!!!
Stångrodd, T-bar, Wide grip pulldowns, Hyperextensions, Sittande cable rodd och hantelrodd gick helt fucking awesome, och jag var nästan i extas under hela passet. I love this game...

Idag har har vi varit i Halmstad hela dagen och för att inte bli utan träning så fick det bli SATS... Hmmm. Tränade axlar och vader med full intesitet och fokus, precis som igår.
Hantelpress @40kg*5,5,4...
Shrugs @ 100kg*12,10,10... (I väntan på power-racket)
Millitärpress @76kg*6,5,4...
Hantelresningar @20kg*10,8...
Framåtlutande hantelresningar @30kg*8...
För vaderna gjorde jag vanlig sittande vadpress och i benpressen på mellan 8-12 repetitioner... Helt fucking enormt awesome pump!!! Härlig intesitet och fokus idag med.
Vänligen,,,
Petrus

emmzan
2002-07-21, 13:28
"Helt fucking enormt awesome pump"

Nu fick jag lite extramotivation för dagens pass!:thumbup:

Niclaaas
2002-07-21, 22:00
tränar du aldrig ben? :eek:

Langster
2002-07-21, 22:16
Hehe, ja Tinner, tränar du aldrig ben?

Eller har du samma uppfattning som jag: Ben tränas effektivt av stående övningar såsom skivstångscurl och skivstångsrodd? Jäääävligt tungt att stå med så tunga vikter ju! :D

muskelbyggarn
2002-07-22, 10:44
>Tinner,

Vad är det jag brukar skriva? Bänkpress är en jävla kärringövning (ursäkta uttrycket alla tjejer). De senaste veckorna har jag dock ökat som fan för att vara mig :D men det slår nog snart i väggen och jag får köra på 80kg jag med :booty:

Jag vet att du har det kvar, ibland har man de där dagarna när allt känns T.U.N.G.T det är bara att skita i tunga vikter då :bpump:

Lät skönt med doppet i 25 grader. 22 grader var det i vattnet vid föräldrarnas sommarstuga, men så ligger det ju nästan i Lappland (för dig som bor på de sydligare breddgraderna) - nära Hällefors :angel:

Kör hårt Tinner!!!

Vänl,,,
Tobbe

Petrus
2002-07-22, 11:54
>Tobbe,
Jodå, visst fan har jag kvar "det"... Vilket jag bevisade för mig själv de 2 efterföljande dagarna.
:muscle:
Idag har det varit tricpesträning, dock med lite mindre vikter, då jag har blivit tillsagd på gymet att "det är dåligt för maskinerna att hänga på extra vikter", så det får jag inte göra mer. :insane:
Pushdowns @20plattor*10,8,6,6...
Liggande tricepspress @49kg*5,4...
Wide grip pushdowns @20plattor*8,8...
Bra pump och awesome kontakt. Passet kändes skönt och jag tog idag, som det senaste 4 dagarna även ett 15 minuters högintensivt förbränningspass efteråt. Det gäller att ligga i nu, bara 2 veckor till min "riktiga" semester börjar... Igår låg bf på 10,5% enligt Omron, men rutorna syns när jag spänner magen i alla fall. Förbränningstränignen kör jag delvis för att få upp konditionen och må bra.
Vänligen,,,
Petrus

muskelbyggarn
2002-07-22, 11:58
Tvivlade inte en sekund på det :thumbup:

Skall själv försöka mig på den vanliga jävla bänken idag... får se hur det går, det känns redan nu inte bra :cryout:

Vänl,,,
Tobbe

Petrus
2002-07-22, 15:43
Jodå, jag tränar ben då och då, vem det nu var som undrade? Anledningen till att jag inte skriver in dom passen är att jag inte tränar med full intensitet och ett lite högre repetitionsantal, just för att jag fortfarande tycker att benen ligger före överkroppen i utveckling. Under benpassen blir det mest benspark och legcurl + ett och annat set benpress eller knäböj. I vintras körde jag benen lika hårt och ofta som andra kroppsdelar, och de växte 4cm under 2-3 månader.
Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-07-23, 10:05
Kändes både segt och jobbigt att ta sig till gymet i morse så egentligen vet jag itne vad jag hade där att göra... Trött som fan trots 9 timmars sömn, hällde i mig min vanliga frukost och stack till gymet. Samtliga övningar kändes tunga och huvudet hade jag glömt kvar på kudden, så det belv ett bicepspass med ett stort antal alternativa övnignar som jag annars aldrig gör och ett högre repetitionsantal. (6-12st) Slutade efter typ 15 lättare set då armarna i alla fall kändes möra och jag tror att dom fick vad dom tål.
Ibland är det bara att göra vad det går av situationen, och det ska man inte hänga läpp över. Bröstpasset som jag förbannade mig över sist har jag fortfarande träningsvärk av, trots att jag tyckte det var det sämsta på hela året...
(Tricepsträning igår...)
Vänligen,,,
Petrus

ToXY
2002-07-23, 11:59
Tjena Petrrus... hur går det egentligen med träningen? Har tyvärr inte följt dig lika noga som jag tidigare gjort pga min träning går bara utför... eller nu börjar den komma tebax men ändå! Men og om mig.. hur går det för dig??? Haft någon semester i sommar? Hänt nåt kul, kanske en avslappnande resa??? Hoppas allt é kanon!

/Martin

Kjellstroem
2002-07-23, 12:27
Har inte kollat så noga men min spontana uppfattning säger mig att du kör rätt många pass i veckan.
Hur många blir det`?

Tycker du uppdaterar med ett nytt pass varje dag :)

Petrus
2002-07-23, 13:50
>Mattin my man,,,
Jodå, träningen går bara fint! Ett och annat sämre pass får man räkna med ibland, det ger bara en extra kick till passet efter där man ska bevisa för sig själv att det bara var en engångsföreteelse... Jag har tagit det lite lugnare förra veckan då vi reste omkring lite i södra sverige, men någon riktig semester har jag itne haft än. Den börjar på måndag! Sen bär det av till Gran Canaria 14:e augusti för att kunna ta del av allt som itne finns här. Sol bland annat...
Efter augusti blir det sedan en period med hård träning och lite nya tillskott som jag ska testa... Can´t wait!

>Kjellström,,,
Många träningsdagar? Vet inte vad du menar...? Eeeh, jo. Normalt blir det nog 5 eller 6 dagar/vecka men alltid minst 4-5 dagars vila mellan samma muskelgrupp. Tränar fortfarande bara på känsla så det blir oftast det jag känner för dagen, och det har fungerat bra hitills.

Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-07-23, 15:55
Här kommer ett word-doc. över mitt tillskotts-schema för augusti...
Observera att det tillkommer lite "riktig" mat utöver detta, men större delen av det dagliga kcal-intaget kommer från tillskott. Det är framförallt kolhydraterna som jag äter i form av frukt och annat som inte finns med här.
:muscle:
Vänligen,,,
Petrus

Niclaaas
2002-07-23, 17:15
du får ursäkta mina lite småjobbiga frågor men jag såg att du inte körde marklyft....varför? funderar själv på att lägga ner marklyften av olika anledningar och ville höra varför du inte kör dom

jag menar, du har ju ingen dålig rygg precis så det lär ju gå att bygga utan dom :D

:cheers:

Petrus
2002-07-23, 17:23
>Niclaaaaaaaaaaaaaaaas,,,
Jo, jag har kört marklyft tidigare, men då den stela varianten. Roligt att du frågar, för jag satt och funderade på om jag skulle lägga in marklyft i träningen igen. Men det är sant; Jag har inte byggt upp min rygg med marklyft! Däremot mycket stångrodd som jag tycker är det bästa för ryggen. Vå får väl se om det blir marklyft framöver...
Vänligen,,,
Petrus

Niclaaas
2002-07-23, 17:37
kul eftersom att stångrodd är min favoritövning för rygg och den jag tänkt satsa mest på :kickass:


:cheers:

Petrus
2002-07-23, 17:52
Yeah, you go man!!!
:kickass:

muskelbyggarn
2002-07-24, 08:55
Upps vi satt visst och tänkte på samma sak allesammans:

MARKLYFT :thumbup:

Tänkte att det var minsann dags att lägga in den övningen igen. Så igår var det premiär igen efter ett uppehåll på flera månader :cryout:

Kanonövning, men se för fasiken till att dra rätt :angel:


>Tinner
14:e Augusti? Tror luftfartsverket skulle stänga alla flygplatser i Sverige då :D

Vänl,,,
Tobbe

AndersT
2002-07-24, 08:58
Hur viktigt är utförande i marklyft? Jag försöker köra övningen mycket strikt, men när man är på fjärde setet, svetten rinner ner i ögonen och man är så utmattad att man nästan svimmar, då är det inte lätt att köra helt perfekt. Igår märkte jag att jag böjde ryggen lite de två sista repsen, men jag kör iofs bara på 70 kg så då kan det väl inte vara så farligt?

Niclaaas
2002-07-24, 09:33
jag skulle säga att det är mycket viktigt i marklyft att du kör strikt hela tiden. även om du kanske inte kör så tungt nu så borde du nog få in att alltid köra strikt på den övningen, korsryggen kan ta mycket stryk annars :nono:

rätta mig gärna om jag har fel......

muskelbyggaren & tinner: lägg inte till marklyft igen, då blir jag ju nästan ensam utan :booty: :D

:cheers:

Petrus
2002-07-24, 10:05
Helt rätt killar; Marklyft är ortoligt bra, men det är inga som helst problem att bygga en bra rygg utan dom. Angående utförandet så vore en rundad rygg det värsta man kan göra. Strikt utförande är otroligt viktigt oavsett vilken vikt man har på stången. Det är ofta man ser personer skada sig på lättare vikter bara för att dom tar vikten för givet och inte är så noga med utförandet. Därmed tycker jag det är både lättare och bättre att träna tungt, eftersom man tänker mer på utförandet och vilka koncekvenser det skulle få om man inte gör övnignen strikt. Att det sen frisätter mer tillväxthormon i kroppen är ju bara ett plus...
Själv tänker jag återgå till 100kg när jag kör igång igen, för att vara helt idiotsäker på utförandet för att sedan sakta men säkert förhoppningsvis återgå till 170kg.
Men fan ta den som kutar ryggen, han ska få med mig att göra!
:kickass:
Bröstträning med Jarod idag. Segt som fan när han ringde och väckte mig mitt i natten, typ halv 8 eller nåt. Vid 9 var vi på gymet och det tog ganska många uppvärmnngsset innan jag kändemig redo att fightas med tyngre vikter. Better safe than sorry...
7-8 uppvärmningsset senare kickade vi igång med Lutande bänkpress i smithmaskin. 105kg*4, 102,5kg*4, 100kg*4, 90kg*5... Med lite hjälp av Danne så lyckades jag öka 2,5kg i första setet. Fick bra kontakt under alla repetitionerna och i spegeln kunde man nästan se att bröstmusklen jobbade förbrilt...
Sittande hammerpress blev övning nummer 2. Som vanligt i denna maskinen var det fullmag som gällde = 20plattor. Tror att det blev närmare 6 set med diverse grepp i lutning. Kontakten man får i denna övningen är svår att uppnå genom andra övningar, that´s why I love it! Awesome pump och intesitet i alla seten. Sista repetitionen hjälpte vi varandra lite för att komma till abolute failure. It felt good!
Stretchade till sist ut lite i cable-X med ett par lättare set...
Tänkte snart återupta den "vanliga jävla bänken" också... Målet är nu insatt på 130kg innan jul, men det blir nog likadant här som med marklyften, att jag får återgå till 100kg i början för att komma in i rätt rörelse och inte bara trycka upp stången med kroppens alla muskler.
Vänligen,,,
Petrus

muskelbyggarn
2002-07-24, 10:44
Utförandet är viktigt som fanken med marklyften och jag håller med tinnermannen att marklyft inte är något "krav" för att bygga rygg, men fan så mycket enklare :smokin:

Böjd rygg? Vi brukar kalla det för "ost-kroks lyft" :D
Jag praktiserade det mycket förr :D men en helt perfekt rak ryggrad går inte i praktiken att upprätthålla om man skall lägga på vikter som tillåter de lägre repsantalen. Lite krökning blir det nästan alltid, men det får alltså inte vara "ostkrok" :D

Körde igår lätt för att inte ta i för mycket nu i början, en 6:a på 160 och en 4:a på 180 blev det. Kändes lätt och jag kunde nog fan reppat ut 2-3 reps till på 180. Bättre att ta det lugnt i början.

Skall ta och uppdatera min egna träningsjournal kanske :smokin:


Vänl,,,
Tobbe

Petrus
2002-07-24, 16:40
Fortsätter även i denna journalen att försöka klargöra lite om hur alla olika hormoner i kroppen påverkar resultaten vi får av träningen. Inläggen om Insulin försvann ju tillsammans med allt annat, så dom kommer jag troligtvis att skriva igen.


Thyroid
Den största anledningen till att alla förr eller senare kommer till en platå i deffen där fettet vägrar att förbrännas som det gjorde innan. Denna nivå inträffar oftast tidigare på tjejer än den gör på killar. Genom att förstå hur Thyroid-hormonet fungerar är det möjligt att undvika dom platåerna...
Thyroid är det kraftfullaste hormonet som styr metabolismen i kroppen och kroppstemeraturen. Thyroidmiåerna sjunker lätt när man går på diet, inte får i sog bra protein och för mycket träning under dieten. Dessutom gör dieten att insulin-nivåerna sjunker och det gör att kroppen inte kan omvandla det inaktiva T4 till det aktiva T3. Även kortisol och termogeniska tillskott som t ex E/C/A bidrar till detta. (Så i detta fallet är det bra att cycla alla termogeniska tillskott som man ev. tar under diet).
Eftersom det finns sätt att hindra Thyroid-produktionen i kroppen, så finns det (som med allt annat) sätt att öka den. Eller i alla fall bibehålla den på sin normala nivå.

Det enklaste sättet att undvika detta är att inte sänka kcal-intaget för snabbt. Skynda långsamt. Ju större kcal-minskningen är, desto mindre Thyroid kommer att produceras.
Ett annat sätt är naturligtvis att få i sig så bra protein som möjligt, anledning; se ovan.
Att undvika överträning behöver jag knappast skriva eftersom det ökar mängden kortisol mm.
Håll koll på Insulin-nivåerna, att dom inte sjunker för lågt under en längre tid.
Spurillina (kan inte det svenska namnet). Iodine är det viktigaste ämnet för att kroppen ska kunna tillverka Thyroid, och det finns massor av det i Spurillina.

Vänligen,,,
Petrus

Örjan
2002-07-24, 17:35
Ska det vara så jävla svårt att tillverka maskiner som man kan belasta ordentligt? Det är rätt ofta jag läser här på forumet om att de kör maskinen till max, lägger på extra vikter, är rädda för att förstöra apparaterna - även tränande som tränat rätt kort tid stöter på problemet. Alla som kan lite om svets och metall vet ju att det utan enorma kostnader går att bygga konstruktioner som tål åtskilliga ton. Den som inte vet något om svets och metall kan ju titta på flygplan, lyftkranar osv. och sedan ställa den uppenbara frågan: Vad i helvete sysslar gymtillverkarna med?

Petrus
2002-07-24, 19:28
>Örjan,
Jag kan inte annat än att hålla med dig. Det är sorgligt men sant.
Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-07-25, 10:34
Träningen idag blev lite av en vilidag egentligen trots att jag tränade. Ben, vader och mage tränades lite lättare och inte med full intensitet. Jag försökte hålla mig på runt 80-90% av max...
Benen började jag med 2 set Singel leg Benspark @16plattor*7, 15plattor*7... Kändes bra genom alla repetitioner och under de sista kunde jag hjölpa till lite med det andra benet.
Sittandes legcurl, även här ett ben i taget @10plattor*4, 8plattor*8,7... På samma vis kunde jag här assistera det arbetande benet med det fria under de sista repetitionerna. Bra tryck och jag kunde verkligen känna hur mina hamstrings jobbade...
2 set sittande Benpress @15plattor*4, 12plattor*6... Även här lite lugnare och stannade efter 80-90% av max.
2 set sittande Vadpress i smithmaskinen (i brist på en vanlig sittande vadpress). Första setet gjorde jag @110kg och tryckte 15 överstrikta reps i ett enormt långsamt tempo. Andra setet @140kg, 12 lika strikta repetitioner... Tyckte att det räckte idag så jag gjorde bara 2 set stående hantel-lyft a´10 reps @35kg för obliques´en.
Avlslutade passet med 20 minuter på powerwalk-maskinen, Max-OT style... (dvs 20 minuter med 110% intensitet)

I morse tömde jag den sista protein-burken, så nu är det bara att vänta på nästa lev. från Tobe. Efter träningen idag så fick det istället bli 20 tabletter BCAA... Under resten av dagen får jag snika några shakers med Protec+ av Carola. :angel:
Nu väntar 2,5 veckors "snabbdeff" för att försöka få bort så mycket som möjligt innan vi åker på semester, men samtidigt inte förbränna några muskler. Wich means; 4-6 cardio-pass/veckan på 10-20 minuter vardera. Styrketräningen kommer jag ev. att dra ner lite på, men det får kroppen avgöra.
Vänligen,,,
Petrus

Kjellstroem
2002-07-25, 10:37
Originally posted by Örjan
Ska det vara så jävla svårt att tillverka maskiner som man kan belasta ordentligt? Det är rätt ofta jag läser här på forumet om att de kör maskinen till max, lägger på extra vikter, är rädda för att förstöra apparaterna - även tränande som tränat rätt kort tid stöter på problemet. Alla som kan lite om svets och metall vet ju att det utan enorma kostnader går att bygga konstruktioner som tål åtskilliga ton. Den som inte vet något om svets och metall kan ju titta på flygplan, lyftkranar osv. och sedan ställa den uppenbara frågan: Vad i helvete sysslar gymtillverkarna med?

Beror väl på att viktmagasin ofta hänger på snören/tunna linor för att gå så smidigt som möjligt.
Tror det hade kostat en del mer om dom skulle få något som tålde jävligt mycket OCH gick lika lätt.

Men visst, jag håller med, fullmag känns tråkigt när man vill öka.

Petrus
2002-07-25, 19:02
I brist på sysselsättning på jobbet så har jag för första gången lagt upp ett träningsprogram för hösten... Som vanligt sätter jag inga krav på mig själv i den bemärkelsen att den eller den muskelgruppen ska tränas varje måndag t ex, utan det blir som tidigare; Jag tränar vad jag känner för. Övningar och ordningen på övnignar kommer jag däremot att följa enligt upplägget. Som synes så har jag inte alltför stressigt på jobbet... :D
Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-07-26, 14:05
Testade på att köra axelträningen idag efter programmet som jag har lagt upp. Tog det lite lugnare även idag och gav inte 100% udner träningen. Men träningen kändes bra och jag fick bra kontakt under alla övningarna. På måndag är det åter 200% som gäller. Nu i helgen blir det ingen träning, utan bara uppladdning både mentalt och fysiskt.
Efter träningen kunda jag trots allt inte motstå 4 st 100%Whey-drinkar från Optimum, bara för att dom är så jälva goda. Avslutade proteindrickandet med en dubbel ProComplex, även den från Optimum. :smokin:
http://www.muskelbyggarn.com/optimum/bilder/wheyprotein_chocolate_2200g.jpg http://www.muskelbyggarn.com/optimum/bilder/procomplex_1980g_chocolate.jpg
Även Glutaminet kommer denna gången från Optimum istället för AST´s GL3 som jag använt varenda dag i över 1 år annars. Nästan så att en daglig ritual begravs, men jag hoppas istället på att börja en ny ritual genom Opti.
Stay tuned for monday, då jävlar är det hårda tag igen! :bpump:
Vänligen,,,
Petrus

Patte
2002-07-26, 17:18
Ser att du är lika frälst över Optimums produkter som jag e =) Fick hem ett nytt lass idag och dem är för jävla goda alla produkter jag har testat, Pro90 Banan och Choklad, 100% Whey Chocolate och Chocolate Mint, Pro Complex Choklad och OptiPro Meal Choklad.... :thumbup:

blunder
2002-07-26, 17:21
Optimum rockar...

Säger bara Opti Pro Meal Double Choklad! .... mumma!


:kickass:

Petrus
2002-07-27, 09:43
De anabola fördelarna med Insulin!
[Jag orkade inte skriva om allt som jag tidigare skrivit, men jag hittade en bra artikel om Insulin. Tyvärr på engleska, men absolut värd att läsa!]


The current rage in health and fitness is to manage the hormone insulin. But few people really understand this temperamental hormone. You see, insulin is an anabolic giant. It's the most anabolic hormone because it stuffs nutrients like amino acids and carbs into muscle cells to promote growth. But, while it sounds great, getting aggressive with it can lead to serious fat gain. For instance, here are some basics:

Insulin is a hormone released into the blood by an internal organ called the pancreas. Insulin functions in many ways as an anabolic or a storage hormone; in fact it's been called the most anabolic hormone. When insulin is released into the bloodstream, it acts to shuttle glucose [carbohydrates], amino acids, and blood fats into the cells of the body. "Which cells?" you ask. Well, fat and muscle cells are the important ones in terms of quantity. Now, if these nutrients go predominantly into muscles, then the muscles grow and body fat is managed. If these nutrients go predominantly into fat, then muscle mass is unaffected and body fat is increased.

So obviously if there were a way to send nutrients preferentially into muscle rather than fat, trainees would have more muscle mass and less fat mass. That's the goal of my recommended training and eating programs - to increase the muscle uptake of nutrients preferentially. Isn't that the goal of every trainee whether they know it or not?

Because insulin is a storage hormone, most people think that since insulin stores nutrients, it should be avoided because it has the potential to store fat. This is a mistake for several reasons. First, there's no way to avoid insulin in the blood. Whenever you eat food, insulin is released.

Secondly, if you theoretically could eliminate insulin, you would abolish all of its anabolic effects and its ability to store energy in the muscle. In fact, type 1 diabetics don't produce insulin and as a result, if left untreated, they die.

But don't go the opposite route, either. If blood levels of insulin are always highly elevated, trouble results. Chronic elevation of insulin leads to large amounts of fat gain, risk for cardiovascular disease, and ultimately to type 2 diabetes. This second type of diabetes is characterized by obesity, cardiovascular disease, and the poor ability of the muscle to store nutrients, which leads to muscle wasting and tons of fat storage. This is called insulin resistance.

So my point is that you need insulin, but you must learn how to balance the anabolic effects against the fat storage effects; to trick it into making you muscular while making you lean at the same time. And this is done two major ways; first by increasing insulin sensitivity in the muscle while decreasing insulin sensitivity in the fat cells and, second, by controlling the insulin released during specific times of the day.

Simply put, insulin resistance is bad. If you're insulin resistant, your cells - especially the muscle cells - don't respond to the anabolic effects of normal levels of insulin, i.e. they resist insulin's effects. If this is the case, the body then releases massive amounts of insulin to promote nutrient storage in the resistant cells. Remember, though, that chronic high levels of insulin in the blood are very bad and can cause type 2 diabetes.

Insulin sensitivity is therefore very good. In this case, your cells - especially the muscle cells - respond very well to small levels of insulin. Therefore, they need very little insulin stimulation to get into an anabolic state. So high insulin sensitivity at the muscle level is very desirable.

One way to remember the difference is as follows. If you're dating someone who responds or reacts to any affection you show them, then he or she is sensitive. So they're a good model for insulin sensitivity. It only takes a little affection to get a big response. On the other hand, if the person you're dating is resistant to your affection, then it takes a lot to get them going. Therefore, they're a good model for insulin resistance. It takes a lot of affection to get even the smallest response.

Insulin sensitivity is unique to each individual but the cool thing is that it can be manipulated by exercise, diet, and supplementation. And that's what I do with my clients to dramatically change their body composition.

Both aerobic and resistance training greatly increase insulin sensitivity through some different and some similar mechanisms. In addition, supplements like omega 3 fatty acids, fish oils, ALA, vanadyl, NAC and chromium can increase insulin sensitivity. Finally, moderate carbohydrate diets that are rich in fiber can increase insulin sensitivity.

On the flip side, the low-carb, high-fat diets that have become popular can decrease insulin sensitivity. That's why none of my trainees go on no-carb diets, unless they're dieting down for a show and then they'll do occasional no carb diets every few months for a maximum of 3 weeks at a time.

Well, typically I've seen tremendous increases in insulin sensitivity with 3-4 intense weight training sessions per week, lasting 1 hour per session. These sessions should be coupled with at least 3-4 aerobic sessions lasting 30 minutes per week. To really target insulin sensitivity, you would perform these sessions separately.

After exercise, the next step would be to supplement with some of the supplements I mentioned above to increase insulin sensativity.

All of these strategies can be combined to make the muscles more responsive to insulin while simultaneously decreasing the fat's responsiveness to insulin. This means more muscle mass with less fat gain... the eternal quest of the bodybuilder!

I think that insulin sensitivity dictates your muscle-to-fat ratio, especially when trying to gain or lose weight. If you're more insulin sensitive during a weight-gain program, you'll gain more muscle relative to the fat that you gain. For example, with normal insulin sensitivity, you might gain 1 lb of muscle for every 2 lbs of fat for a 1:2 ratio. With increased insulin sensitivity, you might gain 1 lb of muscle for every 1lb of fat or even better, 2 lbs of muscle for every 1 lb of fat.

And if you're dieting, you will lose more fat relative to your muscle loss if your insulin sensitivity is high.

Are these things important to bodybuilders? You bet they are! And especially to natural ones. Drug-assisted bodybuilders have super insulin sensitivity. In addition, the drugs enhance their muscle-to-fat-gain ratios. If you're clean, you need to use every natural means at your disposal to alter these ratios as well.

Remember, insulin is anabolic so we want bursts of it every day without chronic elevation. An effective way to do this would be to plan insulin bursts after training. In addition, I recommend jacking up insulin at least twice per day, but no more than 3 times. So planning at least 2 high-insulin meals per day is the way to grow and stay lean.

To do this we need to first pay attention to something called theinsulin index of foods. If you think I've made a mistake and that what I really mean is the glycemic index, you're wrong. I mean the insulin index. Never heard of it? You're not alone. Although insulin indices are not new, they've been ignored in health and fitness for far too long.

The popular glycemic index is a measure of the speed at which carbohydrates enter the blood after a meal. A high-glycemic index means that blood sugar rises rapidly in response to a meal while a low-glycemic index means that blood sugar rises very slowly. Traditionally, nutritionists thought that the faster the carbs got into the blood, the bigger the insulin response. So in an attempt to manage insulin, they recommended always eating low-glycemic foods.

However, several studies since have shown that some low glycemic index foods have huge insulin responses! So the correlation between glycemic index and insulin response breaks down with some foods. For example, milk products have a very low glycemic index. But they promote insulin responses parallel to the highest glycemic foods. What's the deal? Well, it appears that there are several other factors that determine insulin release besides carb content and the rate of carb absorption.

This is why the insulin index was generated. This index actually measures insulin response to a food. So rather than assuming insulin response is correlated with carb absorption, these researchers decided to go ahead and measure it. And their results were eye opening!

One thing to keep in mind is that there is no such thing as a bad food. Well, almost no such thing. I don't think anyone can make a case for powdered, cream-filled doughnuts, besides the fact that they taste damn good! But I hope you see my point. Since I said earlier that sometimes you want an insulin surge - especially after workouts - and sometimes you don't - especially at night before bedtime - we have to realize that we use the insulin index not to condemn foods but to decide when to eat them.

The point I want to stress is that the insulin index helps us add information to the glycemic index to make better food choices. So using both indices is the way to go. Since milk products have a low GI but a high II, these foods aren't optimal when you want to keep insulin low. Other example foods or meal combinations for this situation are baked beans in sauce, meals with refined sugars and fats, and meals that are protein and carbohydrate rich. Each of these foods/combos have low GI scores but high II scores, none of which are optimal for low insulin times. But remember, some times you want high insulin so don't relegate these foods/combos to a dark corner of your nutritional closet.

Conversely, unprocessed fibrous grains and cereals as well as fruits and veggies are great on both scales. In addition, most low-fat protein sources are also great on both scales.

One of the main factors in recovery from training is to increase glycogen in the muscle, increase protein synthesis, and decrease protein breakdown. And the way to do this is to get insulin high right after training.

A special blend of glucose and glucose polymers, hydrolised whey protein, BCAA, glutamine, and some other free form amino acids is a great choice. This combo of ingredients (in specific ratios) is highly insulin releasing as well as very specific to the recovery of glycogen balance and protein balance.

Remember, insulin sensitivity is a huge factor in maximizing recovery and making dramatic changes in body composition. Use the insulin index, glycemic index, and smart nutritional advice to take your physique and training to a higher level.

In the end, however, although we really focused in on the insulin index and insulin sensitivity with this interview, I want readers to understand that in athletics and training, there are so many other factors that contribute to gains in performance on improved body comp. The point is that no hormone or cellular system is independent. When we try to focus on any one thing, it's easy to lose sight of other important factors. So remember, after defining your goals, you need to come up with a plan of attack based only on your personal path. Don't follow someone else's plan to the letter or a generic plan that you read in a magazine. Individualize!

Patte
2002-07-27, 09:56
Jäkligt bra artikel :thumbup: Har du någon källa på den? Tänkte om det finns liknande artiklar att läsa och kanske en tabell med Insulin Index! :rolleyes:

Åse Columbus
2002-07-27, 10:16
Hej.....måste bara fråga..

vad är en

sittande hammerpress?????
(press i en maskin?...är den då ledad?)

Åse:confused:

Petrus
2002-07-27, 10:24
http://venus.nildram.co.uk/veganmc/insulin.htm
http://www.mercola.com/2001/jul/14/insulin.htm
http://www.shakeoffthesugar.net/article1002.html
http://aelinik.free.fr/st/insulin.htm
http://pathophysiology.uams.edu/Spring01/endo/Diabetes-Lecture%2031/index.htm

Ytterligare lite läsning för er som vill. Att hitta ett Insulin-Index på nätet var inte så lätt, så om någon känner till någon bra sida... Come on!
Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-07-27, 16:12
Nåja, det blev ett träningspass idag med, trots 12-timmars arbetsdag. Ett mycket kort men effektivt biceps-pass genomfördes tillsammans med Jarod.
3 set scott-curls i cable, 3 set hantelcurls, 1 set hammercurl och 2 set ropecurl supersettat med underarmscurls.
Pumpen och känslan infann sig redan under första uppvärmnings-setet och därefter blev det bara "värre". Inte heller idag blev det 100% intensitet, kände att jag bara ville röra lite på mig i första hand när man sitter på jobbet hela dagen.
Glutaminet från Optimum kan jag bara ge :thumbup: Smakar ingenting och är precis så "mjöligt" och finfördelat som jag vill ha det för att vara säker på hög kvalité... Utan tvekan ett av de bästa jag provat, om inte ens det bästa!
Vänligen,,,
Petrus

razores
2002-07-27, 19:56
Tjena!

Hur märker du att det inte är 100% intensitet i dina pass? Och vad är 100% intensitet för dig? Vilar du kort tid mellan seten eller? Tycker du kör ganska tungt (få reps) så det borde ju bli ganska jobbigt, eller?
Förresten, är det du som är på bilderna till ditt träningsupplägg?

MVH
Kristian

Langster
2002-07-27, 20:05
Ser mer ut som Skip LaCour.... Förebild kanske?

Petrus
2002-07-28, 08:21
>razores,
100% intesitet när jag går till PF (positive failure) varje set. PF är ett mål som inte ska vara nåbart. Det är en gräns som jag har satt upp precis över vad jag är kababel till för att hela tiden sträva efter... Dessa senaste passen har jag legat lite lågt och inte kört på mer än 80-90% av max, dvs jag har använt vikter som jag klarar 8-10 repetitioner med, men har stannat vid 6.

>langster,
Skip? You bet!

Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-07-28, 15:26
>Svar till Åse...
Hej,
Ja den är ledad. Röreslen blir nästan exakt som vanlig hantelpress på plan bänk där man får en bra stretch i bottenläget och för ihop händerna i toppläget. Rekomnedas starkt även om jag inte gillar maskiner egentligen.
Exakt en sådan här...
http://www.precore.com/images/all_stm_ccs3.jpg
Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-07-29, 19:31
Jaha... Så länge höll träningsprogrammet... :D
Ryggdag i värmen idag och det första riktigt tunga passet på en vecka. Enligt mitt träningsprogram skulle jag göra marklyft idag, men det hade jag inte alls lust med... Så jag sket i programmet och kommer troligtvis att skita i det i fortsättningen med. Inte tillräckligt med självdiciplin för att följa ett specifikt programm varje vecka. Så istället blev det...
Stångrodd 2*5 @137,5kg...
Wide grip pulldowns 2*5 @130kg...
Sittande rodd i cable 1*6 @130kg...
Hantelrodd 1*8 @76kg...
Stångrodden kändes helt kanon, även om utförandet har blivit lite lidande senaste veckorna. Nästa pass kommer jag troligtvis att gå ner till 110kg och påminna mig om hur dom ska utföras perfekt. Men känslan infann sig precis på rätt ställe.
Wide grip hade jag samma tanke och tänkte sänka vikten en aning för att få utförandet striktare, men då uteblev den rätta känslan helt. Så jag fortsatte på samma vikt som innan, med en ökning på ett par repetitioner...
Hantelrodden kändes bättre än någonsin idag, och jag koncentrerade mig extra mycket på att dra med latsen. Ökade även här ett par repetitioner...
Det var verkligen skönt att få känna svetten rinna ner för pannan igen, efter en tids lugnare träning. Men nu har jag verkligen påminnt mig själv om vad intensitet är.
Ytterligare ett bra ryggpass till statistiken.
Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-07-30, 08:46
Vill bara tillägga att min "test" med Metoxyl är slut. Har käkat upp 2 burkar från Eiselt...
Första veckorna tog jag rek. dos 4 tabletter/dag för att sedan öka dosen till 16 tabletter/dag sista 2 veckorna. Resultatet blev precis vad jag trodde innan; Nada! Så jag tänker fortsätta klassa alla Methoxylonisoflavone-produkter som rena skämtet även i fortsättningen.
Vänligen,,,
Petrus

Patte
2002-07-30, 08:52
Så du menar att du inte märkte någonting???? Iofs hade jag inte väntat mig någonting annat heller men jag tycker det är så sjukt att dem tillverkar och marknadsför en sån produkt som inte fungerar överhuvudtaget. Nää nästa "experiment-produkt" blir NAC eller Vanadyl, testar ALA just nu och redan efter 4 dagar med det så märker jag att ådror på underarmarna har tilltagit ordentligt och grym effekt med kreatinet (för så kort tid alltså) :hbang:

Petrus
2002-07-30, 09:05
>Patte,
ALA har jag aldrig testat... :em: Men det kommer att bli en "bracketing-kur" i höst med ALA inkluderat. Vandyl har jag bara testat Mega-Pro´s småtabletter. Tror att det fungerar bättre i pulverform. ALA är säkerligen effektivare i det syftet och har andra fördelar som Vandyl inte har.
NAC är jag en trogen koncument av, trots att dom luktar och smakar förförligt... :D Säkerligen lite placebo-effekt men jag tycker dom fungerar bra.
Se nedan; Bara en av många forskningar jag hittat...

Low plasma glutamine in combination with high glutamate levels indicate risk for loss of body cell mass in healthy individuals: the effect of N-acetyl-cysteine

R. Kinscherf (1), V. Hack (1), T. Fischbach (1), B. Friedmann (3), C. Weiss (3), L. Edler (2), P. Bärtsch (3), W. Dröge (1)


(1) Division of Immunochemistry, Deutsches Krebsforschungszentrum, Im Neuenheimer Feld 280, D-69120 Heidelberg, Germany
(2) Division of Biomedical Statistical Analysis, Deutsches Krebsforschungszentrum, D-69120 Heidelberg, Germany
(3) Department of Sports Medicine, University of Heidelberg, D-69115 Heidelberg, Germany


Received: 22 November 1995 / Accepted: 1 March 1996

Abstract Skeletal muscle catabolism, low plasma glutamine, and high venous glutamate levels are common among patients with cancer or human immunodeficiency virus infection. In addition, a high glycolytic activity is commonly found in muscle tissue of cachectic cancer patients, suggesting insufficient mitochondrial energy metabolism. We therefore investigated (a) whether an "anaerobic physical exercise" program causes similar changes in plasma amino acid levels, and (b) whether low plasma glutamine or high glutamate levels are risk factors for loss of body cell mass (BCM) in healthy human subjects, i.e., in the absence of a tumor or virus infection. Longitudinal measurements from healthy subjects over longer periods suggest that the age-related loss of BCM occur mainly during episodes with high venous glutamate levels, indicative of decreased muscular transport activity for glutamate. A significant increase in venous glutamate levels from 25 to about 40 µM was seen after a program of "anaerobic physical exercise." This was associated with changes in T lymphocyte numbers. Under these conditions persons with low baseline levels of plasma glutamine, arginine, and cystine levels also showed a loss of BCM. This loss of BCM was correlated not only with the amino acid levels at baseline examination, but also with an increase in plasma glutamine, arginine, and cystine levels during the observation period, suggesting that a loss of BCM in healthy individuals terminates itself by adjusting these amino acids to higher levels that stabilize BCM. To test a possible regulatory role of cysteine in this context we determined the effect of N-acetyl-cysteine on BCM in a group of subjects with relatively low glutamine levels. The placebo group of this study showed a loss of BCM and an increase in body fat, suggesting that body protein had been converted into other forms of chemical energy. The decrease in mean BCM/body fat ratios was prevented by N-acetyl-cysteine, indicating that cysteine indeed plays a regulatory role in the physiological control of BCM.

Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-07-30, 21:20
Ok, då kan man föra ytterligare 2 bra träningspass till statistiken... En heldag i malmö med bad, sol, shopping, god mat och träning på Athletic center (http://athleticcenter.se).
Ett träningspass som egentligen inte är min typ av träning alls, men det känndes förbannat skönt. Hela jag var 100% på G, intesitet, fokus, styrka, träningsglädje...allt!
Först en massa set för axlarna, började med sittande hantelpress @40kg*5,4...
Militärpress @75kg*6,4...
Axelpress i hammer strenght-maskin @80kg*8,7,6...
4 set Reverse flyes i maskin...
4 set Lateral raises i maskin... Tog bra som fan!!!
Därefter några set för brösten, enbart pga utbudet av maskiner...
Först 4set Incline hammer strenght-press i maskin @120kg*4, 90kg*7,6,5...
Hammer strenght press (rak) i maskin @100kg*7,6,5,4...
Dom 2 maskiner slår det mesta när det kommer till bröstträning!!!
Sedan 2 set Lutande hantelpress och 2 set Cable-X...
Helt slut efter passet. Gymet ger jag absolut högsta betyg!!!:thumbup: Framförallt pga 67kg´s-hantlarna, men även atmosfären, utrustningen och priset.
Vänligen,,,
Petrus

Pudzianovski
2002-07-30, 21:36
så du har upplevt ett hyffsat gym...*avundsjuk*

jag bara stöter på skitgym

:(

Petrus
2002-07-31, 07:48
Dagens första träningspass avklarat.
Vaknade tidigt som fan av tidningsbudet runt 4-toden, somnade om och steg upp vid 7. En 100% Whey och en kopp kaffe, sedan 12 hard azz Max-OT minuter på power-walken. Nu väntar ännu mer 100%Whey och glutamin... Om ett par timmar är det dags för frukost. :cheers:
Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-07-31, 19:47
Då var dagens andra träningspass avklarat också... Efter en hel dags slappande utan att ha gjort någonting med hjälp av tjejen och några muggar kaffe kändes skönt att få röra på fläsket igen.
6 stegrande uppvärmningsset med Frenchpress med hantel...
4 set Pushdowns med smalt grepp @55kg, 4-7 repetitioner...
3 set Liggande tricepspress med Z @49kg, 4-6 repetitioner...
2 set Machine dips @341£, 7-9 repetitioner...
Bra kontakt och högt tempo genom träningen, som inte tog mycket mer än 40 mintuer, inkl skitsnack.
Sänkte vikten en aning i Machine dips, har en sådan jävla träningsvärk i axlarna och brösten men det kändes bra endå.
Morgondagen börjar troligtvis även den med ett högintensivt cardio-pass.
Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-08-01, 08:39
Jag bara älskar dessa tidiga cardio-pass på morgonen, blir som en helt annan person efter duschen och nervarvningen.
Sedvanlig frukost med en skopa Glutamin. En halvtimme senare en skopa 100%Whey och en skopa Pro-Complex från Optimum i minimjölk och en stor mugg kaffe.
Även idag känndes trots allt segt att dra sig till gymet så tidigt, men väl på plats är det 100% intesitet som gäller.
Dagens 12 minuter känndes lättare än igår och jag ökade distansen med 0.3. Nytt personbästa och ny standard som jag ska försöka slå igen i morgon.
Borde egentligen ta en vilodag idag för träningsvärken har satt sig i hela överkroppen utom biceps nu, men jag kommer troligtvis att genomföra ett hårt benpass istället...
Nu väntar ytterligare en port 100%Whey men denna gången i vatten...:cheers:
Vänligen,,,
Petrus

mangs
2002-08-01, 12:59
Tjena Tinner.
Hur orkar du ta dig till gymmet så tidigt på morgonen för 12 minuters träning? Har du inget bättre för dig? :rolleyes:

Lycka till på dagens benpass, känner jag dig rätt så tror jag inte det minsta på att du idag skulle kunna ta en vilodag. Själv har jag idag en dag helt utan någon träning! Bara :eating: och:sleep:

Petrus
2002-08-01, 19:29
Värmen satta tyvärr stopp för det tänkta benpasset, det blev istället biceps - underarmar. Med 30 grader + ute var jag redan innan säker på minst 5 grader mer på gymet, och jag hade rätt. Istället för att försöka ta livet av mig på gymet så sänkte jag vikterna medvetet i alla övningar och gjorde dom istället superstrikt.
Hantelcurlz @30kg*6,5,4 repetitioner...
Stångcurlz @57,5kg*5,4 repetitioner...
Hammercurlz @30kg*5,4 repetitioner...
Omvända underamscurlz @30kg*8 repetitioner...
Underarmscurlz @57,5kg*8 repetitioner...
Alla seten och känndes awesome, intenisteten var så hög den kunde vara och kontakten med musklerna föll verkligen på rätt plats. Kontentan av detta blir att jag i fortsättnignen kommer att köra på dessa vikterna och "börja om" för att återigen jobba mig upp till de gamla vikterna. Känns som att utföranet var lite dåligt innan med de tyngre vikterna, så detta kändes helt rätt!
Bendag i morgon med andra ord...
Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-08-03, 11:20
Det blev ingen träning igår... Idag ska jag på bröllop så det var inte meningen att jag skulle träna idag heller, men att sitta still i kyrkan flera timmar är inget drömcenario precis, så det blev ett snabbt men effektivt benpass nu på förmiddagen. Inga toppnoteringar idag, då jag trots allt vill kunna röra på mig ikväll och inte sitta still på en stol bara för att benen vägrar att röra på sig. Därmed ett lugnare tempo...
Stelbent marklyft; 4 set @60,90,110,120kg*4-10 repetitioner... Ha inte gjort denna övningen på över ett halvår, så jag tog det extra lugnt med vikterna och koncentrerademig på utförandet till 100% istället. Nästa gång blir det mer vikt och högre intensitet.
2 set Single leg benspark @?kg*4-6 repetitioner...
1 set Sittande legcurl @?kg*6 repetitioner...
Skönt att ha tränat lite idag, även om det inte var något högintesivt pass. Nu ska jag fram med strykjärnet och se om jag kommer ihåg hur man gör pressveck på byxorna... :D
Tack för slipsen Jarod, I will rock da houze!!! :D
Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-08-04, 10:41
Idag är man itne så kaxig... :D Med tanke på att jag dricker sprit typ 3 ggr/år så fick kroppen en smärre chock igår efter allt :cheers: och festande. Kcal vågar jag inte ens tänka på, med förätt, huvudrätt, efterätt, tårta, open bar med happy hour hela natten etc. men det blev många tusen för mycket.
När jag kom hem inatt drack jag en stor Optimum Pro-Complex, för att lindra skadorna. Med tanke på hur man känner sig nu så hjälpte den nog inte så mycket... :D
Kaffe, kaffe, kaffe blir min sysselsättning de närmaste 2 timmarna, sedan ska det tränas ikväll.
Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-08-04, 15:54
Så... hru gick då träningen idag? Klart över förväntan faktiskt! Men när jag väl har satt mina fötter på gymet existerar bara en sak. Motivationen att göra bra ifrån mig fanns verkligen, och den utnyttjade jag till 100%. Sedan kom intensiteten och fokusen som ett brev på posten.
:bpump:
Försiktig stegrande uppvärmning med stångrodd, där jag hade bestämt mig för att verkligen återgå till ett riktigt strikt utförande och hitta tillbaka till punkt 1 igen.
Stångrodd @110kg*6, 115kg*6, 120kg*6, 125kg*5... Verkligen plågosamt strikt utförande, men övnignen känndes inte annorlunda än i vanliga fall med tyngre vikter. Men jag kommer att fortsätta på 125kg nästa pass och kämpa mig uppåt igen, med detta lite striktare utförandet.
Sittande cable-rodd på golvet @130kg*6, 2*5 @130kg... Extremt långsamma repetitioner, och i bottenläget var jag lite extra noga med att sträcka ut maximalt. Ökade ett par repetitioner... :D
Wide grip pulldowns 1*5 @130kg... Därefter testade jag att göra övningen med ett handtag där man håller ca 20cm utanför axelbredd med handflatorna inåt. Ett par set med lite lättare vikt som test, kändes ok.
Hantelrodd :D @76kg*5... 3 repetitioner mindra än normalt,men det berodde på dragremmarna. Under första (högra) setet gick först den dragremmen av efter 4 repetitioner, och under det (vänstra) andra setet gick den andra dragremmen av efter 5 repetitioner...
:hbang:
Avslutade ryggpasset med en Hammerrodd som jag inte gjort innan. Gjorde den med en arm i taget för att öka kontakten och känslan med ryggen extra. 45kg/sida*8, 55kg/sida*8, 65kg/sida*5... Övnignen gav awesome kontakt och jag lyckades verkligen att trycka fram 200% intesitet på slutet. (Och eftersom jag aldrig gjort den innan så får jag se det som en ökning på 2*65kg...
:bpump:
Kanonpass!!!
Vänligen,,,
Petrus

Pudzianovski
2002-08-04, 21:12
damn...ser brutalt ut...

:thumbup:

Örjan
2002-08-05, 01:36
I hantelrodd, får du bättre kontakt med dragremmar? Eller är det för greppets skull?

Petrus
2002-08-05, 06:54
>Örjan,
Som en liten mes så använder jag dragremmar i alla mina ryggövningar just för greppets skull. Men jag får även bättre kontakt då jag slipper lägga massa energi på greppet. Jag tycker att man drar väldigt mycket mer av vikten med armarna om man inte använder dragremmar. Med remmarna fungerar händerna bara som två krokar runt stången...
Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-08-05, 08:46
15 minuter Max-OT cardio avklarat för första gången denna veckan! Skönt. Idag blev det löparbandet som attackerades till 100%... Hade ingen distans att slå eftersom jag inte använt löparbandet innan, men jag blev nöjd endå. Efter passet som vanligt; 15gram Glutamin, 5 BCAA´s och 30 minuter efter det en shaker med 100%Whey.

Är även inne på dag 2 med en gammal burk Vandyl-sulfate från Mega-Pro. Den kommer troligtvis att ta slut idag, men nästa månad blir det absolut en ny. Snacka om att känna sig som en uppblåst ballong! :D
Vänligen,,,
Petrus

muskelbyggarn
2002-08-05, 09:33
Samma här Tinner. Började mitt nya liv idag :D
16 min max-ot cardio (löpträning med vår slöe... hund :D )

Sedan MRP + 15 g Glutaminet och Vanadyl. Uppblåst spärrbalong :D

Kör hårt ikväll!


Vänl,,,
Tobbe

Munter
2002-08-05, 09:40
Värst vad ni börjat köra cardio nu då helt plötsligt. Det är höst ju...bulktime, boys :D

muskelbyggarn
2002-08-05, 09:43
:angel: No bulk for me man :angel:

Får se, men lite mer cals skall det väl bli :cheers:
Mest för att få upp flåset, har GRYMT dålig kondis. Hjälpte en kompis att flytta i lördags. Visst var det varmt, men vem var det som var BLÖTAST? Jo lilla jag...

Vänl,,,
Tobbe

Munter
2002-08-05, 09:50
Fan vad tight du ser ut på bilden...med ditt självömkande trodde jag du var hälften så stor. "Play strong when you are weak, play weak when you are strong" som unsere grosse Arnold sa en gång :) Förlåt om jag klottar ner journalen Tinner.

Peter
2002-08-05, 09:51
Grym fysik Tobbe, om det nu är du själv på bilden vill säga.

Peter

Petrus
2002-08-05, 10:01
Bulk? Nej, verkligen inte... Men en bra kondition har klart stora fördelar när man vill bygga muskler, och min kondition, liksom Tobbe´s är katastrofal! :D

>Tobbe,
Gjorde du 16 minuter bara för att klå mig med minsta möjliga marginal eller? Frustrerande minst sagt! :D

Vänligen,,,
Petrus

muskelbyggarn
2002-08-05, 10:05
>Munter, du vet hur det är. Man ser sig som en räka. En räka kommer jag vara hela livet :) Har aldrig varit mycket för att skryta, finns inget att skryta med. Börjar man skryta så har man mycket att bevisa. Bättre att slå ur underläge.
Fick jag bara träna axlarna ordentligt så de kom lite ikapp vore det trevligt, men gud skapade mig med all världens axelproblem :D

>Peter, jepp det är jag. Efter några timmar av renderingar i photoshop :D

Vänl,,,
tobbe

ps. Jag klottrar här lite Tinner :love:

Petrus
2002-08-05, 17:13
Som utlovat; Bröst och vader!
Ägnade i princip hela eftermiddagen åt "nödvändiga" sysslor såsom städning, fönsterputsning och allt annat "skit"... Så ankomsten till gymet kändes verkligen skön. Alla gamla veteraner på plats, så den rätta känslan fanns redan innan jag kom dit.
Idag skulle jag göra min comeback i bänkpressen, vilken jag inte har gjort på nästan 3 månader, och efter 20 minuters väntan var den äntligen ledig. Men vad gör väl 20 minuter mer eller mindre efter 3 månader?
3 långsamma och kontrollerade uppvärmningsset för att anpassa vikten.
Första setet blev på 110kg, 4 repetitioner. Andra setet på 115kg och även där 4 repetitioner. Awesome känsla, har "bara" tappat 10kg i övningen!
Lutande hantelpress på bänk 1*4 @47,5kg, 2*4 @47,5kg... AWESOME! Ökade 1 repetition i båda sista seten, men jag fick en enorm intesitet och fokus under dom 2 seten + att jag hade en kompis som skrek sönder öronen på mig under tiden.
Avslutade med 1 set Lutande bänkpress i smithmaskinen @100kg*4... Även i denna ortoligt bra kontakt och bröstmusklerna var sprängfyllda med blod. Helt amazing pump idag...
För vaderna gjorde jag bara 2 set i brist på tid. Det blev Sittande vadpress i benpressen, 400kg*8,5 repetitioner... Vilket betyder en ökning på 20kg i den! :D
Ett verkligt kraftbesked på att Vandyl-sulfate fungerar...:hbang:
Vänligen,,,
Petrus

Joachim B
2002-08-05, 17:42
Härlig comeback med bänkpressen och mycket bra bröstpass! Dessutom väldigt kul att se att det finns andra som också uppskattar Vanadyl! :thumbup:

Petrus
2002-08-05, 18:16
Originally posted by Joachim B
Härlig comeback med bänkpressen och mycket bra bröstpass! Dessutom väldigt kul att se att det finns andra som också uppskattar Vanadyl! :thumbup:

Detsamma måste jag få säga. Ska bli roligt att följa dig fram till Lucia och November nästa år, vi får se vem som kommer hårdast och tyngst dit... :D
Lite roligt det där med Vandyl faktiskt. Jag köpte det första gången för närmare 2 år sedan och doserade galet, varpå jag inte fick någon effekt alls. Läste sedan att det kunde vara cancer-framkallande och slutade med det. Efter lite mer info har jag sedan länge rekomenderat det till alla, men inte provat det själv förräns nu då jag håller på att tömma samma gamla burk...:D
But it works awesome!
Vänligen,,,
Petrus

muskelbyggarn
2002-08-05, 22:24
Skönt att vara med vanadylvänner :D

Själv är jag ju en nyutnämd vanadyl-älskare. Som Tinner skrev någon gång "glutamin och vanadyl = knallhård" eller hur det nu var :D

Skall bli intressant att följa med och se 2003, vem vet, kanske man får hjärnblödning och ställer upp själv? Men det krävs en del så vi får se om det blir bänken som vanligt istället :D

Nu laddar vi för tisdagen och kör rygg hårt nå så in i helvete!

Vänl,,,
Tobbe

Langster
2002-08-06, 06:27
Fan Muskelbyggarn är så jäkla GROOOV, jag vågar nog inte beställa mer av honom!;)

Petrus
2002-08-06, 07:57
>Tobbe,
Tävla eller inte? Huvudsaker är att komma dit större, bättre och hårdare än Jocke! :D Så OM han skulle placera sig bra, så vet han att om jag hade varit med så hade han varit en placering lägre... :D

Ingen cardioträning idag, istället inriktar jag mig på kvällens styrkepass som kommer att bli axlar. Målinriktat har jag redan nu satt upp målen med dagens träning, sen är det bara att åka ner till gymet och göra det i praktiken också...
Vänligen,,,
Petrus

muskelbyggarn
2002-08-06, 08:00
>Langster

65kg är väl inget att vara rädd för :D speciellt inte med dina stridskunskaper om från asien :D

>Tinner
Ja det är ju sant, mitt mål är i så fall att vara hårdare än Rytter :angel:

Blir bra, då kan jag sitta och skrika på dig från läktarhåll :D

Vänl,,,
Tobbe

Petrus
2002-08-06, 17:59
Axelträningen gick utmärkt idag. Jag klarade av alla 3 seten med 40 kg på hantelpressen och fick ur mig en extra repetition på militärpressen med 75kg på stången i andra och tredje setet. Framåtlutande hantellyft gjorde jag sittande idag, coh kommer fortsätta med det. Fick gå ner en hel del i vikt men kontakten var mycket bättre sittande. Bakre deltoids är som sagt en liten muskel som kan vara svår att komma åt och därför går jag på känsla. Stångshrugs kändes bra och jag var noga med att hålla kvar i toppläget en liten stund varje repetition.
Veckan har börjat bra och jag ska dra nytta av det dom återstående passen också.

Hantelpress... 3*4 @40kg...
Militärpress... 3*5 @75kg...
Sittande framåtlutande hantellyft åt sidan... 1*10 @17,5kg, 1*8 @20kg...
Hantellyft åt sidan... 1*8 @20kg, 1*6 @20kg...
Stångshrugs... 1*6 @155kg, 1*5 @155kg...

Nu väntar 3 dagar med biceps, triceps och ben-träning, och jag kommer att fortsätta hålla samma höga intensitet och fokus hela vägen fram till onsdag nästa vecka då min verkliga semester börjar, och en veckas träningsledighet väntar. Då vill jag kunna se tillbaka på de senaste 1-2 veckorna och veta att jag har gjort mitt absolut bästa och inte slarvat. Men det är fortfarande flera träningspass kvar innan dess, och jag ska hinna bli ännu bättre på det jag gör.
Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-08-07, 06:54
Cardioträning är en bra start på en ny dag. Tröttare än John Blund steg jag upp ur sängen, åt min sedvanliga frukost med 100%Whey och Pro-Complex i mjölk, tillsammans med 10gr Glutamin, Vanadyl-sulfate och 2 koppar kaffe; Redan nu uppumpad i hela kroppen... :smokin:
Idag blev det 16 minuter på löparbandet och jag förbättrade distansen med 0,7. Jag är nöjd med konditionsträningen än så länge och jag ska fortsätta attackera den hårt nu. Ett citat som kan vara bra att bli påminnd om sådana här morgnar är Briad Reid´s; "The leaner you are, the higher you will fly."
Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-08-07, 17:20
Bicepsträningen kändes stark idag, lyckades öka några extra repetitioner här och där och utförandet blir bara bättre för var gång nu. Under Hantelcurlen gjorde jag bra ifrån mig och biceps svarade direkt, kändes väldigt starkt och kontrollerat.

Hantelcurls 2*5 @30kg, 1*4 @30kg... (+ 1 repetition första 2 seten)
Stångcurls 2*5 @57,5kg... (+ 1 repetition andra setet)
Hammercurls 1*5 @30kg, 1*4 @30kg... Bra kontakt och jag jobbade extra hårt under den negativa fasen i övnignen. Ökade trots det 1 repetition under första setet.
Underarmscurl 1*7 @60kg...
Omvänd underarmscurl 1*8 @30kg...
Cablecrunches 1*10 @80kg, 1*8 @85kg...
Crunches med vikt 2*10 @15kg...

Hade lite svårt att hitta rätt vikt till crunches, då jag vanligtvis inte lägger så mycket energi på att träna mage. Nu ska jag i alla fall göra det ordentligt en gång i veckan. Mycket nöjd med veckan hittills, så även idag och jag tänker fortsätta fightas lika hårt hela vägen fram tills semestern, då jag ska samla nya krafter inför hösten.
Vänligen,,,
Petrus

muskelbyggarn
2002-08-07, 17:30
Bra att du ökade lite i bicepsträninge, då kan jag ju inte vara sämre nu då när jag själv skall ned och ge mina jävla sytrådar en riktig omgång...

Tinners dagbok - en inspirationskälla på nätet :bpump:

Vänl,,,
Tobbe

Petrus
2002-08-08, 08:58
...och mina sytrådar ska få sig ytterligare ett träningspass idag i form av triceps.
Räknar kallt med samma intensitet och fokus som tidigare i veckan, och lite ökningar naturligtvis...
:muscle:
Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-08-08, 17:06
Då var det äntligen dags att ge sytrådarna en ny omgång... Efter lite anmärkningar via ICQ idag om att jag verkade ha tappat intensiteten och flytet i träningen var det verkligen upp till bevis. + att jag lovade en viss person att träna triceps för honom också. (du vet mycket väl vem du är, så känn dig träffad! :D )

En mycket lugn dag är annars på väg mot sitt slut, men det var långtifrån lugnt under träningen. Som alltid lite dösnack med stammisarna några minuter först, men när jag väl håller i vikterna så är dom långt bortistan...

Frenchpress med hantel 1*5 @56kg, 1*4 @56kg...
Triceps pushdowns 1*5 @52,5kg, 1*4 @52,5kg, 1*5 @50kg...
Liggande tricepspress 1*6 @49kg, 1*5 @51,5kg...
Machine dips 1*4 @341lbs+35kg...
Sittande vadpress 1*7 @70kg...
Vadpress i benpressen 1*7 @400kg, 1*5 @400kg...

Frenchpressen började bra och jag kände mig stark i övningen redan under uppvärmningen, ökade 1 repetition under första setet. Pushdowns var inget undantag; Hängde på 2,5kg extra redan från första setet och det kändes awesome. Liggande tricepspress ökade jag också 2,5kg i och övningen känns bättre för var gång nu trots att jag ratat den extremt tidigare.
...och ytterligare ett lyckat träningspass till högen!
Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-08-09, 07:57
Efter några timmars sömn var det dags att stiga upp. Idag var det grannens BMW som stod för väckningen... :D Stöldlarmet började tjuta strax efter 6 i morse och jag for upp ur sängen som en skrämd höna trodde det var min bil. Synd bara att han inte vaknade själv och kunde stänga av det, så det tjöt vidare i ca 5 minuter och väckte hela kvarteret.

Cardioträningen gick mycket bra idag, intensivt och svettigt som alltid. Med bara morgonsolen och fåglelkvitter som sällskap sprang jag en runda på 5km... ca 20 minuter. Överskattade mig själv lite då 20 minuter är på gränsen till för länge, men idag var det värt det.
Efter träningen; Glutamin, BCAA´s, Vanadylsulfate och 30 minuter senare protein.
Vänligen,,,
Petrus

Langster
2002-08-09, 08:14
Tja!

Vad menar du med liggande tricepspress?

Petrus
2002-08-09, 08:19
>Langster,,,
http://www.exrx.net/AnimatedEx/Triceps/BBLyingTricepsExt.gif
Vänligen,,,
Petrus

Langster
2002-08-09, 08:22
Hmm, det är den ja kallar för frenchpress... Jag kanske har fel?
Hur gör du frenchpress med hantel då?

AnderssoN
2002-08-09, 08:29
För mig är frenchpress när man sitter på en bänk och pressar upp en hantel eller en skivstång bakom huvudet. Man sitter alltså upp.

Men jag kan också ha fel. I vilket fall är det en kanonövning.

Grahn
2002-08-09, 08:45
Sökte lite på nätet. Tinner verkar ha rätt :) alltid själv trott att "press downs" var french press(den kallas dock ibland stående french press har jag märkt).

Langster
2002-08-09, 08:54
Jag får väl kalla det för liggande frenchpress då?

Grahn
2002-08-09, 09:11
err menade att du hade rätt Langster, jag är snurrig i bollen idag tydligen.

muskelbyggarn
2002-08-09, 09:47
Den kallas också för scullcrusher (om jag stavat rätt). Men jag säger samma sak som Tinner. Skit samma, en bra tricepsövning hur som helst :D

Fast jäklar att armbågarna tar stryk där... ivf mina :D

Vänl,,,
Tobbe

Kjellstroem
2002-08-09, 10:19
Går ni grabbar lika långt ner med stången bakom huvudet som vår gode vän på .gif bilden gör? själv stannar jag precis bakom pannan (uppe på skallen), dvs någon decimenter kortare... Den sista biten känns mest som en onödig förflyttelse av överarmen.

Mvh

muskelbyggarn
2002-08-09, 10:36
Kör nog liknande som du skrev kjellstroem!

Dock får du en bättre "sträck" i triceps om du kör som han på bilden, men bröstmusklerna kan lätt kopplas in...


Vänl,,,
Tobbe

Blaze
2002-08-09, 15:06
Själv kallar jag övningen för liggande Triceps Extension.

Petrus
2002-08-09, 20:10
Ok, kär övning har många namn... :loveyou:

Utförandet gör jag nästan som vår vän på *gif-bilden. Men i toppläget för jag inte fram överarmarna, utan när jag är i toppläget av övningen så är stången rakt ovanför pannan (inte ovanför bröstet som *gif gör...) Genom att stanna rörelsen tidigare slappnar jag inte av i triceps under någon del av rörelsen och jag tycker att man får ett mycket bättre strechläge i botten dessutom.
Fixar ett kort på det nästa tricepspass så ni vet vad jag menar...
Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-08-10, 16:49
Gårdagens benträning fick flyttas fram till fördel för andra aktiviteter... Tanken var att träna ben idag, men inte heller det. Idag blev det ryggträning och nya mål sattes upp för hösten.
Stångrodden kändes bättre than ever, och intensiteten hittade jag redan första setet. Sittandes cable-rodd var både intensiva och kontrollerade och jag kände ett grymt tryck i ryggen varje repetition jag gjorde. T-bar gjorde jag med bröstplatta idag, vilket inte tillåter lika mycket vikt men det kändes verkligen bra i ryggen...

Stångrodd 1*6 @125kg...
Wide grip pulldowns 1*7 @20, 1*6 @20, 1*5 @20...
Sittandes cablerodd 1*8 @20, 2*7 @20...
T-bar med bröstplatta 2*7 @80kg, 1*6 @80kg...
Hantelrodd 2*10 @52,5kg, 1*7 @52,5kg...

Vikterna på några av magasinen var inte läsbara, så jag fick känna mig fram under ett par set. Hantelrodden fick jag göra mycket lättare än normalt, men 52,5kg´s-hantlarna kändes ok.
Vänligen,,,
Petrus

Langster
2002-08-10, 16:57
Hej igen!

Vad är bröstplattan du pratar om i samband med T-bar???

Pudzianovski
2002-08-10, 17:00
nice pic!

Ser Brutalt ut !!



:thumbup:

Petrus
2002-08-10, 17:01
>Langster,,,
Det finns 2 typer av T-bar´s... En som man står upp och gör övningen, och en med bröstplatta som man ligger på framåtlutad på. Den jag pratar om har bröstplatta; dvs fötterna i golvet, överkroppen liggandes mot bröstplattan i ca 30-35% lutning...
Vänligen,,,
Petrus

Langster
2002-08-10, 17:07
Aha, en sån körde jag med för ett tag sen... Jävligt bra tryck i den. Hade alltid en intensiv träningsvärk efter den!

Petrus
2002-08-11, 08:55
>Pudz,,,
Såg inte ditt inlägg innan, tack ska du ha! :)
Hoppas att det kan bli en vana att ta lite fler kort under träningspassen...
Vänligen,,,
Petrus

razores
2002-08-11, 15:24
Tjena Tinner!

Vad har du för digitalkamera? Jag kan inte så mycket om såna men hade tänkt investera i en nu. ingen avancerad dock utan vill mest kunna ta bilder lite då och då som man kan lagra idatorn.
Vad anser du om denna som finns hos oss på SIBA nu för 1790:-:



Olympus C-1 (http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=2055)

Tack på förhand!

/Kristian

Petrus
2002-08-11, 16:08
>razores,,,
Olympus C-1; Precis vad jag har, fast den kostade 4000:- när jag köpte den...:mad: Om man som jag inte är världsbäst på att ta kort så duger den gott. Framförallt till det priset. Och den håller att ta med till gymet!

Axelträningen idag gick awesome! Fullt tryck genom alla övningar och intensiteten kom fram efter en lite trevande start. Det krävdes några extra uppvärmnings-set innan jag kände mig redo att attackera de tunga seten. Framåtlutande hantel-lyft kändes mycket bra och jag har lärt mig att kontrollerna hela vikten med bakre axeln. Militärpressen gick över förväntan. Jag lyckades öka 2,5kg och endå känndes det lätt.

Hantelpress 2*4 @40kg...
Sittandes framåtlutande hantel-lyft 1*11 @20kg, 2*8 @20kg...
Militärpress 1*6 @75kg, 2*5 @77,5kg, 1*4 @77,5kg...
Hantel-lyft åt sidan 1*10 @20kg, 1*7 @20kg...
Shrugs med stång 1*10@155kg, 1*8 @160kg...

Otroligt tryck och intensitet under shrugsen. Som vanligt var jag mycket noga med att hålla någon sekund i toppläget innan jag sänkte tillbaka stången i bottenläget där jag stretchade ut ordentligt. Viktökningen på 5kg kändes lätt och kommer att ökas igen nästa pass.
Vänligen,,,
Petrus

Langster
2002-08-11, 16:22
Fan det var inget dåligt pris!

Gäller det alla SIBA butiker eller bara den du jobbar på? I så fall vilken jobbar du på? :)

Petrus
2002-08-12, 07:20
8:00 och veckans första och sista cardiopass är avklarat. Idag sprang jag samma runda i motions-spåret som sist = ca 5km och lyckades förbättra min tid med 21 sekunder. :D
Lite småfuktigt i luften vilket gjorde att det känndes extremt lätt att springa idag.

Jag har nu bara 2-3 träningspass kvar denna veckan (beroende på om jag tränar på onsdag innan vi åker till Gran Canaria), så jag kommer verkligen att ge 200% varje pass, set och repetition fram tills dess.
Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-08-12, 17:37
Dagens pass går nog till historien som ett av de svettigaste genom tiderna. Redan efter 2 repetitioner under uppvärmningen kände jag att svetten började komma, det var minst sagt varm och fuktigt på gymet efter en hel dags regn, åska och sol.
I början av passet kände jag inte av det så mycket, men i slutet och framförallt under benträningen blev det bara för mycket.
Intensiteten och fokusen var på topp, trots att jag tränade själv idag. Min enda träningspartner var svetten...
Hantelcurl började mycket bra och det kändes rätt redan från början, en ytterligare förbättring i utförandet i samtliga övningar.
Underarmarna följde i samma spår som biceps; Awesome!

Hantelcurl 1*5 @30kg, 2*4 @30kg...
Stångcurl 1*6 @57,5kg, 1*5 @57,5kg... (+1 repetition i båda seten)
Hammercurl 1*4 @30kg...
Underarmscurl 1*8 @60kg... (+2 repetitioner)
Omvända underarmscurl 1*10 @30kg... (+2 repetitioner)

Under benträningen kom som sagt värmen som ett slag i huvudet på mig. Redan under uppvärmningen på 60kg i knäböj, fastnade jag i bottenläget efter 6 repetitioner. Men det gav en liten nytändning till resterande set, och det behövdes verkligen.

Knäböj 1*6 @110kg, 1*5 @110kg...
Stiff-legged deadlift 1*6 @100kg, 1*5 @100kg...
Benspark 1*4 @72,5kg...
Legcurl 1*4 @Fullmag+15kg...

Inga toppresultat i benträningen alltså. SLD har jag ändrat utförandet på sedan sist. Senast jag gjorde den hade jag lagt den till ryggträningen, men numera står jag på en liten plattform så jag kommer upp från golvet och sänker stången hela vägen ner till fötterna med rak rygg. En underbar övning för hamstrings!
Vad-träningen fick vänta och jag kommer att göra den i morgon istället.
Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-08-13, 18:03
Sista träningspasset innan semestern... :D
Bröst-träningen idag gick alldeles utmärkt. Bra kontakt i alla seten och övningarna. Bänkpressen klänndes bra, jag behöll samma vikt som förra veckan men gjorde repetitioneran extra långsamt för att få in känslan helt. Ökade i alla fall någon repetition. Hantelpressen likaså; långsamma och kontrollerade rörelser gav en otroligt härlig känsla.

Bänkpress 2*4 @115kg, 1*4 @110kg...
Lutande hantelpress 2*4 @47,5kg...
Lutande bänkpress i smithmaskin 1*4 @100kg...
Lutande hammerpress 1*5 @80kg, 2*4 @80kg...

Provade att göra lutande hammerpress som sistaövning och det känndes förvånansvärt bra, och jag lyckades pumpa ut det sista ur bröstmusklerna.

Nu ska jag njuta av 8 dagars vila från träningen. Bara ligga i solen och glassa hela dagarna...
Hasta la vista,,,
Petrus

Petrus
2002-08-14, 09:16
:D
Nog fan han jag med ett träningspass tidigt i morse också. Steg upp kvart över 6 för att vara på gymet innan 7. Lite segt och motigt måste jag erkänna att det var, men även detta passet gick väldigt bra... Med tanke på hur mycket klockan var. :D
Lite triceps och vader hann jag med innan jag var tvungen att sticka hem för att duscha coh packa.

Triceps pushdowns 3set
Liggande tricepspress 3 set
Triceps pushdowns med brett grepp 2 set

Stående vadpress 2set
Vadpress i benpressen 1set

Tränade inte med full intensitet idag, då jag var lite rädd för att skada mig i sista sekunden. Nu väntar en hel dag väntande och sittandes i vänthallar, flyg, buss etc...
Enda sällskapet är tjejen och 1,5kg stekt kycklingfilé med sallad.
Avresa om ca 1 timme till Gran Canaria!!! :cool:
Hasta Luego,,,
Petrus

Petrus
2002-08-22, 11:06
Hemma igen efter en helt underbar vecka på Gran Canaria! Snacka om att vara utvilad (läs förslappad)... Vi han se mycket av den lilla ön under de dagarna vi var där, men det blev en hel del vågräta sysslor med.

Träningen börjar idag igen! Kommer kanske att ta det lite lugnt första veckan nu, men känner jag mig själv rätt kommer det inte att gå. Så jag räknar med full intensitet från första setet! Inga nya upplägg eller förändringar förutom lite tillskott som tillkommer. Ska bl a köra en ny period med "bracketing-tekninken", men med Pre-Load Creatine, Vanadyl och 100% Whey från Opti istället för AST´s produkter.
Glutamin och Pro-Complex kommer jag att fortsätta med som vanligt. Start någon gång nästa vecka troligtvis...

Skip La Cour vann återigen 2002 NPC Team Universe
Overall Title för andra året i rad och sin 4:e Heavyweight Class Championship i New York.
http://www.skiplacour.com/2002%20NPC%20Team%20Universe/2002%20Team%20Univesre%20%20-%20Okabe/Thinker_Pose_-_3_-_Okabe.jpg http://www.skiplacour.com/2002%20NPC%20Team%20Universe/2002%20Team%20Univesre%20%20-%20Okabe/Bended_Knee_-_2_-_Okabe.jpg http://www.skiplacour.com/2002%20NPC%20Team%20Universe/2002%20Team%20Univesre%20%20-%20Okabe/Back_Lat_Spread_-_2_-_Okabe.jpg http://www.skiplacour.com/2002%20NPC%20Team%20Universe/2002%20Team%20Univesre%20%20-%20Okabe/Christmas_Tree_-_Best_-_Okabe.jpg
För fler foton, kolla in www.skiplacour.com
Bara att imponeras...

Vänligen,,,
Petrus

Munter
2002-08-22, 11:35
Välkommen tillbaka! Jag lovar vi haft varmare här i Sverige än du haft där nere :) Fina foton på Skip, han har lagom fysik...inget monster direkt.

Petrus
2002-08-22, 17:49
Började träningen med rygg. Tanken innan passet var att en gång för alla visa "pinnarna på gymet" var skåpet skulle stå. (Även om flera är långtifrån pinnar). Passet gick långt över mina förväntningar, trots att jag hade svårt att hitta intensiteten och fokusen i träningen, men det kommer. Stångrodden känndes minst sagt tung, och likaså den sittande cable-rodden... Men i hammer-rodd lyckades jag hitta formen bättre och det höll i sig resten av passet...

Stångrodd 2*5 @125kg, 1*4 @125kg...
Sittande rodd i cable 2*5 @130kg...
Single arm hammer-rodd 1*10 @65kg/sida, 1*8 @70kg/sida, 1*7 @75kg/sida... (+10kg) :D
Hantelrodd 1*5 @79kg... (+2,5kg)
Shrugs med stång 1*8 @155kg, 1*7 @157,5kg... (+2,5kg)

En förbannat tung början med andra ord, som inte kunde slutat bättre! Sist av allt gjorde jag 3 set Wide grip pulldowns på låg vikt (läs ynkliga 70kg) för att hitta rätt i utförandet igen. Provade den först som 3:e övning under passet, men kundet inte hitta alls hitta de rätta musklerna. Får se hur det går nästa pass.

Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-08-23, 20:06
Det blev ett hårt pass idag. I normala fall skulle intensiteten jag hade under passet ge flera ökningar, men vilan har satt sina spår och jag fightades för att lyckas hålla min standardnivå.

Hantelcurls 2*5 @30kg, 1*4 @30kg...
Stångcurls 1*5 @57,5kg, 1*4 @57,5kg...
Hammercurls 1*5 @30kg...
Omvänd vristcurls 1*11 @30kg... (+ några repetitioner)
Vristcurls 1*6 @60kg...
Cablecrunches 1*10 @85kg, 1*8 @85kg...
Crunches med vikt 2*12 @15kg...
Sidolyft med hantel 1*8 @40kg...

Biceps känndes bra under alla set, men jag hade inte riktigt den styrkan jag haft innan. Underarmar och mage känndes även det awesome även om det inte blev några ökningar att nämna. Huvudsaker är att jag inte går minus...

Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-08-24, 10:00
Morgonens axelpass följde samma trend som tidigare i veckan; Tungt och svårt att hitta rätt både mentalt och fysiskt. Intensiteten i träningen ligger alldeles för lågt just nu för att det ska ge några resultat...
Hantelpressen lyckades jag med efter 4 försök, och de framåtlutande hantelresningarna kändes inte alls bra idag.

Hantelpress 1*5 @40kg, 1*4 @40kg...
Hammerpress för axlarna 1*4 @80kg...
Sittande framåtlutande hantelresningar 1*9 @20kg, 1*8 @20kg...
Militärpress 1*6 @77,5kg, 1*5 @77,5kg... (+ ett par repetitioner)
Machine laterals 1*9 @7, 1*8 @7...

Gjorde ett extra set hammerpress för axlarna för att kompencera hantelpressen. Militärpressen gick mysket fint och av någon anledning känndes den övningen helt awesome idag. Ett litet steg närmare 80kg´s-gränsen... I stället för hantelresnignar åt sidan gjorde jag machine laterals med 7 viktplattor på. Kände att hantelresnignarna inte skulle kännas bra idag, så jag provade inte ens. Maskinövningen känndes däremot mycket bra och jag lyckades klämma ut det sista ur musklerna.

Vänligen,,,
Petrus

Langster
2002-08-24, 16:34
Första veckan efter en vilovecka brukar alltid gå åt helvete, skakigt och klent brukar det kännas för mig.

Veckan efter den första brukar man komma tillbaka, ibland med en del ökningar... Men just eftersom den första veckan är så jävla tråkig brukar jag inte ta viloveckor!:em:

Petrus
2002-08-24, 16:50
>Langster,,,

Det var ingen "frivillig" vilovecka jag hade. Har varit utanför afrikas västkust på någon jävla ö... :D
Att betala närmare 5000 för en resa och sedan träna bort veckan där är inte min defenition av semseter... Ibland måste man tvinga sig själv till att ta det lugnt och bara vila.

Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-08-25, 13:58
Nu börjar det likna något... :D
Helt plötsligt går träningen hur jävla bra som helst. Med full intensitet, mental fokus och bra kontakt med musklerna gick dagens tricepsträning helt fuckin´ awesome!
Hantelpressen över huvudet har jag valt bort nu för att återigen börja med smal bänkpress. 5 lugna och fina uppvärmningsset på stegrande vikt för att åter "get in the groove"... De tunga seten gick över förväntan och känslan var 100% rätt.
Liggande tricepspress kändes better than ever, och en ökning på 6kg (!!!) var lätt.

Smal bänkpress 1*5 @95kg, 1*4 @95kg...
Liggande tricepspress 1*8 @49kg, 1*5 @55kg, 1*4 @55kg... (+6kg)
Triceps pushdowns 1*5 @50kg, 1*4 @50kg, 1*6 @45kg...
Machine dips 1*6 @341£...

Machine dips gjorde jag lättare än vanligt och koncentrerade mig på utförandet istället. Fick en kramartande pump av detta sista setet!
It´z good too be back...

Vänligen,,,
Petrus

r90
2002-08-25, 18:13
Tinner har du inte några bilder att slänga upp?

Petrus
2002-08-25, 20:43
>r90,,,

Men herregud människa!!! Bläddra bakåt i journalen! Det finns lite bilder här och där, och det kommer flera efter hand.
Slänger upp en bild från semestern i morgon bara för att vara snäll...
:booty:
Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-08-25, 23:56
Att sätta upp mål med min träning är något som jag alltid har gjort, även om målen vissa gånger kanske har varit lite för optimistiska eller till och med för lätta att nå. Detta är trots allt första gången som jag skriver ner mina mål och rent konkret för mig själv går igenom vad jag behöver göra för att nå mina mål. Första tanken var att bara sätta upp ett mål för det kommande året, men vad fan; Med bara ett mål är man inte garanterad en seger i någon match, inte ens mot sig själv. Efter det blev det 5 mål, som jag sedan bröt ner ytterligare till 10 mål som jag ska sträva efter att hålla och nå varje dag.


T|nnerz – Train Hard

1. Träna hårt och utmana mig själv till att träna tyngre och hårdare varje träningspass. Träna med fokus, intensitet och framförallt glädje.

2. Hela tiden sträva efter ett bättre och mer effektivt utförande i alla övningar under varje repetition, set och träningspass.

3. Alla "working sets" ska utföras till den mest extrema gräns av "absolute failure" som finns.

4. Jag ska bli bättre på att använda cardioträning som en positiv del till styrketräningen. Öka intensiteten på den och få den att bli lika efffektiv som min styrketräning - minst 2 ggr per vecka!

5. Jag ska dricka minst 3 liter rent vatten per dag.

6. Jag ska lära mig att dra mer nytta av det 3 timmar långa näringsfönstret som uppstår efter både styrketräning och cardio - "The Anabolic Nutrient Timing Factor".

7. Jag ska förenkla min träning så mycket som möjligt - Ju enklare man kan utföra något, desto mer effektivt blir det!

8. Fortsätta vara fri från alla "kontroversiella" kosttillskott.

9. Jag ska inte öka min fett% något under vintern utan hålla den på en stabil nivå hela tiden.
Nästa år när jag skriver detta ska jag väga minst 86kg rippad.

10. Fortsätta att stötta och hjälpa min flickvän att nå sina mål inom träningen på alla sätt jag kan.


Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-08-26, 17:25
Detta var absolut ett av de bästa träningspassen jag har gjort för benen någonsin. Men när jag tränar med min käre Moderatorbroder Jarod så måste vi ju föregå med gott exempel på gymet och visa var skåpet ska stå. Blev faktiskt lite smått imponerad av Jarod som har slarvat med träningen mycket i sommar, men endå hade mycket att ge.
Knäböjen känndes alldeles perfekt och jag har hittat formen bättre nu än jag har gjort innan. Att lägga in stelbent marklyft i benpassen är ett av de bästa valen jag har gjort för att förbättra min träning, och utförandet i övningen lyckas jag förbättra för varje gång. Jag tror att Jarod kan hålla med mig...

Knäböj 1*8 @110kg, 1*6 @112,5kg, 1*5 @112,5kg... (+2,5kg)
Stelbent marklyft 1*8 @100kg, 1*6 @105kg... (+5kg)
Benspark 1*6 @60kg...
Liggandes legcurl 1*7 @10...

Bensparken sänkte jag vikten en del för att förbättra utförandet, och repetitionerna är mycket långsammare och mer kontrollerade nu. Känndes verkligen skönt! Legcurl likaså; De stelbenta marklyftan har gjort att de gamla vikterna är bara att drömma om nu, men som sista övning gav den ett grymt tryck i hamstrings.
Big up too my nigga from da hood, som höll jävligt bra intensitet genom hela passet. I alla fall om man ska gå efter ansiktsuttrycken under passet. Mycket bra jobbat Danne! Ett sånt här pass i veckan så ska tändstickorna på oss nog fan växa lite till nästa sommar... :D

Vänligen,,,
Petrus

Joachim B
2002-08-26, 17:47
Det ser bra ut Tinner! Härligt att se någon som sätter ut mål för träningen också!

Benpasset såg grymt skönt ut. Längtar själv efter att kunna slänga in stelbenta marklyft för baksidan igen. Kanonövning!

Well, dags att ladda. Axlar och armar med Micke om 30 min...
:bpump:

Pecca
2002-08-26, 20:28
Dom 3 första av dina mål ska jag ta mig faan skriva ut och lägga på nattduksbordet och läsa varje morgon!!!:)

Har du märkt någon effekt än av att ta glutaminet separat??? Hur länge väntar du innan du fyller på med de andra tillskotten?

Petrus
2002-08-26, 21:25
>Jocke,,,
Jag hoppas att målen ska hjälpa mig att nå en högre nivå i min träning, coh därmed bättre resultat.
Vet inte om man ska kalla det för "mål" egentligen, det är ju mer som löften mot mig själv.

>Pecca,,,
För tidigt att säga. Jag har ju inte ändrat på doseringen så jag räknar inte med några otroliga effekter.
Efter styrketränignen tar jag glutaminet direkt efter i ett glas druv eller apelsinjuice, 5-10 minuter efter det protein. Efter cardion tar jag det också direkt i samma vätska, men jag väntar ca 20 minuter med proteinet.

Vänligen,,,
Petrus

Patte
2002-08-26, 23:00
Underbart att läsa dina mål med träningen :thumbup: Säger som Pecca att dem blir att skriva ut och klistra upp över hela hemmet så man ständigt blir påmind om dem :)

Ska testa samma upplägg på näringstimingen som du kör nu ungefär efter cardion som ska läggas in 2-3 ggr / vecka. Annars så har jag börjat köra efter ASTs bracketing för att se om det kommer några ökningar. Är inne på andra veckan nu och tycker redan att det blir ett grymt bra flyt genom hela passet!

Petrus
2002-08-27, 17:15
>Patte,,,
Varför inte gå ett steg längre? Skriv upp dina egna löften/mål med träningen och läs dom varje morgon när du stiger upp. En enkel liten lapp som kommer att förbättra resultaten avsevärt. Tänk på att vara realistisk och skriv upp det som du verkligen VILL förbättra, annars blir det svårare att följa det, coh det kräver en del självdiciplin. Lycka till!

Tanken var att träna bröst idag, men med en enorm träningsvärk i triceps satte stopp för det så det blev ryggträning istället. Vilket inte heller var särskillt lätt med lika stor träningsvärk i ben och rumpa. Därav blev stångrodden lidande och den sittande cable-rodden hoppade jag över helt. Orkade helt inte hålla emot all vikt med benen. Men i övrigt gick passet awesome!
Wide grip pulldowns har jag under de senaste 2 passen haft stora problem att hitta rätt i. Känslan är helt borta av någon anledning, så det är bara att börja om från början. Med lättare vikt och bredare grepp kändes övningen awesome idag så nu är det bara att köra hårt!
Single arm hammer-rodd; Helt fucking awesome övning som tillåter mig att överbelasta ryggen mer än jag trodde var möjligt.

Stångrodd 1*5 @125kg, 1*4 @125kg...
Wide grip pulldowns 1*8 @80kg, 1*6 @85kg, 1*6 @90kg, 1*5 @95kg...
Single arm hammer-rodd 1*6 @75kg/sida, 1*6 @80kg/sida, 1*5 @82,5kg/sida... (7,5kg)

Bara 3 övningar för ryggen idag, men med full intensitet och fokus är det allt som behövs för att stimulera hypertrofin maximalt. Stegrande set som jag gjorde i Wide grip pulldowns är absolut inte potimalt när man ska överbelasta musklerna till maximal gräns, men för känslans skull hade jag inget annat val. Kanske kommer att bli liknande set i den övningen ett tag framöver tills jag känner mig säker i utförandet igen. Tills vidare sätter jag 90kg som standardvikt.
Fick en härlig känsla i ryggen under detta passet, lite annorlunda än normalt.

Vänligen,,,
Petrus

Patte
2002-08-27, 17:39
Tinner > Jag har börjat formulera egna mål och sätta upp vad jag vill klara av innan jul. Men just det som du hade skrivit är vad jag själv försöker få in i skallen på mig själv :D

Petrus
2002-08-27, 22:09
>Patte,,,
Hemligheten ligger inte i att sätta upp mål! Utan att skriva ner löften och krav som du sätter på dig själv för att nå dina mål. Målen med träningen skriver du på ett helt annat papper, men skriv ner dom också så du kan påminna dig själv varför du har satt upp kraven och löfterna på dig själv. Hänger du med?

Lite stödben för er andra också kanske;

1. Tänk ut vad du har för mål med träningen och bryt ner det till 5-10 punkter. Skriv på en lapp och spara... Tänk på att vara realistisk och sätt upp "vettiga mål". Skriv t ex INTE "Gå upp 35kg i muskler kommande år". Men skriv inte heller "Gå upp 1kg muskler kommande år". Målen måste vara realistiska, men därför inte nåbara! Att nästa år konstatera att man inte har nått det eller det målet, ger automatiskt en extra kick till att förbättra sig till kommande år.

2.Tänk igenom HUR du ska kunna nå dom målen som du skrivit upp. T ex "Äta mycket mer frukt och grönsaker". Skriv så specifikt som möjligt och tänk på att även dessa punkter ska vara realistiska. Det är ingen mening att sätta upp krav på sig själv som man innerst inne vet att man inte kan hålla eller leva efter. Det hela beror på hur desperat man vill nå sina mål som man satt upp.

3. Det första du gör varje morgon innan du ens äter frukost, går på toa, läser tidningen etc. är att läsa igenom lappen du skrev på punkt 2. Hur många gånger du än har läst lappen ska du inte sluta läsa den. Även om du kan alla meningar flytande på den så LÄS DEN varje morgon bara för att göra dig påminnd om det. Bara för att du har allt lagrat i bakhuvudet så betyder inte det att man tänker på det. Läser du lappen varje morgon, varje dag, varje vecka och varje månad kommer du att ha det färskt i minnet hela dagen.
Om några punkter innebär förbättringar du vill göra under träningen, läs det en extra gång innan träningen.

DRIVE - FOCUS - INTENSITY - POWER
3 enkla små steg för att ta träningen en bra bit längre än vad den har varit hittills.

Vänligen,,,
Petrus

Pecca
2002-08-28, 11:34
Hur kommer det sig att din träningsdag bok är en Sticky???:confused: :D :bow:

Petrus
2002-08-28, 13:51
:D
He he... Fråga vår Super Moderator Jarod!

Vänligen,,,
Petrus

Pecca
2002-08-28, 15:52
JAROD!!!http://www.uniquehardware.co.uk/server-smilies/contrib/ed/lo.gifhttp://216.40.241.68/contrib/ruinkai/flipa.gifhttp://www.gamers-forums.com/smilies/contrib/geno/asshole2.gif (hehe... roligt det här med smileys!!!)

Petrus
2002-08-28, 17:09
Åter ett lyckat pass in i journalen! Hade en otrolig intensitet i dagens träning! Maximal fokus och känsla, och pumpen i bröstet kom redan under första uppvärmnings-setet. Alla övningar kändes awesome och jag lyckades pressa mig själv till absolut max under varje set!
Varför detta härliga träningspass idag då? Jo, jag är inne på min 3:e laddningsdag med kreatin (ca 50gram/dag) och jag började återigen med AST´s "Bracketing" innan och efter träningen, men denna gången med Optimums produkter; Preload Creatine och 100% Whey. Till detta tar jag även Vanadyl Sulfate 6ggr/dag, ALA 2 ggr/dag och CGT (Creatine-Glutamine-Taurin) för och efter träningen. Och jag måste säga att CGT är det godaste jag har smakat (Wildberry-smak). Denna form av "Modifierad Bracketing" gav omedelbar effekt och nu efter passet känner jag musklerna sväller upp ytterligare och pumpen kommer troligtvis att bli bra mycket större om någon timme... (om det fortsätter som det börjat).
Passet då? Jo...

Vanlig jävla bänk 1*6 @115kg, 1*4 @115kg, 1*3 @110kg... (+1 repetition)
Lutande hantelpress 1*5 @47,5kg, 1*4 @47,5kg... (+1 repetition)
Lutande bänkpress i smithmaskinen 1*5 @100kg... (+1 repetition)
Hammerpress för bröstet 1*6 @80kg... (+1 repetition)

Passet tog inte mer än 35 minuter; Enormt högt tempo med andra ord och full intensitet till och med under vilan mellan seten...
Många kanske tänker att en repetition extra här och där inte är någon märkbar förbättring, men för mig är det värt mycket. Kombinationen av tillskott kan jag bara ge MVG i betyg och jag kan riktigt känna att många fler rekord kommer att slås denna månaden!
:kickass:

Vänligen,,,
Petrus

muskelbyggarn
2002-08-28, 17:14
Det var jävlarimig ingen dålig "bracketing". Jag snikar med bara CGT-10+whey och vanadyl+ala. Får väl kanske bättra mig nu då :eating:

Skall nu försöka ta tag i mitt armpass idag, idag skall trådarna få sig en match, men marklyften sedan igår har sviter idag :hbang:

Gött att se att din intensitet inte sviker. Byt namn till Mr. Intensitet istället ;)

Slutligen
:muscle:


Vänl,,,
Tobbe

Petrus
2002-08-28, 18:31
>Tobbe,,,
Jo jag fick lite beslutsångerst vilka tillskott jag skulle prova först, så jag tog rubbet istället... :D
Till en början kommer jag inte att ta CGT´n utan förlita mig på Preload Creatine istället.

Vänligen,,,
Petrus
:bow:

Petrus
2002-08-28, 23:17
Måste bara få rekomendera en sak till er som är trötta på choklad. jordgubb eller vaniljsmak på alla proteinpulver.

Jag sitter just nu och smaskar på en Pina Colada-shaker... :hbang:

Vänligen,,,
Petrus

Lellan
2002-08-29, 01:29
Oj, ingen brist på motivation här inte - KUL! :) Fortsätt så bara... :hbang:

Petrus
2002-08-29, 17:25
Jag hade ännu ett gediget, bra träningspass idag. Jag tog itu med varje set, som jag brukar göra, set-för-set tills det var klart. Jag kände mig peppad innan träningen började och jag föreställde mig den intensitet och fokus jag ville ha varje repetition och set i förväg. Allting klickade idag. Jag hade bra fart och intensitet och fokusering var bra under hela träningspasset. Inställning betyder allt och att börja med rätt inställning i huvudet gör all skillnad i världen. Jag måste bli ännu bättre på att påminna mig själv om min uppgift före varje träningspass för att totalt fokusera på uppgiften framför mig.
Varje träningspass räknas och jag tänker göra allt jag kan för att få dom så produktiva som möjligt. No time to let go!!!

Hantelcurlen känndes verkligen på topp och jag lyckades med en extra repetition i båda seten. Dags att höja ribban och fightas med 32,5kg´s-hantlarna. Stångcurlen känndes också stark, men istället för att öka vikten eller göra fler repetitioner så koncentrerade jag mig på ett lugnare och striktare utförande. Känndes dock lite för strikt idag...

Hantelcurl 1*6 @30kg, 1*5 @30kg... (+1 repetition i båda seten)
Stångcurl 1*5 @57,5kg, 1*4 @57,5kg...
Hammercurl 1*5 @30kg...
Omvända vristcurls 1*8 @30kg...
Vristcurls 1*7 @60kg... (+1 repetition)

Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-08-30, 17:51
Dagens träningspass var bra, jättebra. Fysiskt så var prestationsförmågan bra och den matchade mitt mål jag satte upp innan träningen. Jag klarade till och med av en repetition mer på alla set i cable-pushdowns + en ökning med 2,5kg. Den mentala prestationsförmågan kunde varit bättre (den var inte dålig på något sätt men jag måste bli mycket bättre på det.

Måste se till att jag har rätt tankesätt innan jag kommer in på gymmet och stänga av allt utom det jag har framför mig. Jag gjorde jobbet ok idag och överbelastade men jag kunde har gjort ett bättre jobb. Det kan man alltid!
Fick bra överbelastning på triceps och bra pump när jag var klar, men, vadträningen var intensivare trots att den låg sist i programmet.

Smal bänkpress 1*6 @95kg, 1*4 @97,5kg... (+2,5kg)
Liggande tricepspress 1*7 @55kg, 1*5 @57,5kg, 1*4 @57,5kg... (+2,5kg)
Cable pushdowns 1*7 @50kg, 1*5 @52,5kg, 1*4 @52,5kg... (+2,5kg)
Machine dips 1*6 @341£... (+ 2 repetitioner)

Vadpress i benpressen (1 fot i taget) 1*8 @200kg, 1*7 @200kg, 1*5 @200kg...
Sittande vadpress 1*10 @60kg, 1*8 @60kg...
Stående vadpress med hantel (1 fot i taget) 1*7 @40kg...
Donkey raises 1*20 med flickvännen på ryggen...

En kär gammal övning; Donkey raises, som jag har återupptagit och tänker lägga sist i varje vadträning. Tanken med den är inte att öka motståndet utan bara att göra fler repetitioner hela tiden. Idag gav den en härligt smärtsam känsla i vaderna. Sittande vadpress åter tillbaka några kilon för att inte gunga upp vikten från bottenläget. Numera stannnar jag till i både botten óch toppläget ca 1 sekund, ger fruktansvärt bra kontakt!

Vänligen,,,
Petrus

Pudzianovski
2002-08-31, 17:54
Originally posted by Tinner

Donkey raises med flickvännen på ryggen...



fan tinner, jag trodde hoppet var ute för dig!!

men nu ser jag att du kör riktigt tungt!



:D

Grahn
2002-08-31, 18:15
Fy fan pudz den var grymm!

Örjan
2002-08-31, 18:44
Originally posted by Grahn
Fy fan pudz den var grymm!

Instämmer! :kickass:

Petrus
2002-08-31, 22:11
>Killar! Jag glömde visst skriva att tjejen höll en 90kg´s-hantel i varje hand... :D

Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-09-01, 16:49
Jag säger bara en sak; Bracketing!
Under dagens axelträning var det bara två saker som existerade i mitt huvud; Axlelträningen och Rammstein som spelades på högsta volym. Tur man var själv på gymet...

Träningen har gått bra hela veckan och jag koncentreade mig fullt på att fullfölja även den sista dagen med full intensitet. Återigen backuppad av Jarod under alla set vilket känns skönt ifall det skulle gå åt helvete. Men att ha någon som alltid håller händerna under stången eller hantlarna gör att jag kan koncentrera mig på att lyfta vikterna och inte oroa mig för om jag inte skulle orka sista repetitionen. Hantelpressen känndes tung (som vanligt), och jag har defenitivt stannat helt i utvecklingen på denna övningen. Kanske för att det inte finns några tyngra hantlar att sträva efter... Men militärpressen och resterande övingar gick awesome! Högt tempo och optimal fokus på vad som skulle göras; Dvs ge maximal överbelastning på axlarna, och det lyckades jag bra med idag.

Hantelpress 1*5 @40kg, 1*3 @40kg...
Sittande framåtlutande hantel-lyft 1*10 @22,5kg, 1*8 @22,5kg, 1*7 @22,5kg... (+2,5kg)
Militärpress 1*6 @77,5kg, 3*4 @80kg... (+2,5kg)
Machine laterals 1*9 @7, 2*7 @8...(+1 platta)
Shrugs med stång 1*10 @157,5kg, 1*10 @160kg... (+2,5kg)

Lite onödigt vetande; Jag har "bara" 20kg kvar till mitt mål på Militärpressar och 40kg kvar till målet på Shrugs! Det ser mycket ut, men med rätt fokusering och intsällning så är det absolut inget "Mission Impossibe". Det gäller bara att hantera mellanskillnaden till sin fördel istället för att se svårigheten i det.

I det stora hela är jag nöjd med prestationsförmågan på gymmet den här veckan, men jag måste bli bättre på att sköta min kost och mina kosttillskott nästa vecka. Ökningar kommer tillsammans med att hela tiden arbeta hårdare på alla punkter. Det känns att jag måste ställa ännu högre krav på mig själv och träna med en högre mental intensitet både på gymet och unde cardioträningen.

Vänligen,,,
Petrus

razores
2002-09-01, 20:23
Jag ville bara tacka dig för att du har inspirerat mig ytterligare till att höja intensitenten på mina träningspass. Har nu också skrivit upp mål som jag ska uppnå och upprätthålla inom min träning och hittills har det gått utomordentiligt bra. Dock så glömer jag läsa den varje morgon... :em:

Ang din stagnation i hantelpressarna så tycker jag att du ska köra militärpressen före så kan du istället göra kraftigare ökningar där, för att sedan gå ner djupare och få mer streck i axeln under hantelpressarna. Så jhar jag gjort iallafall. Nu kör jag dock Hantelpress-militärpress men när ökningarna avtar så vänder jag bar på dem och vips så blir jag starkare igen!

Tack igen!

/Kristian

Petrus
2002-09-02, 11:30
Det var en utmärkt dag att börja veckan på. Jag var lite orolig för att inte kunna starta på rätt sätt, men jag lyckades. Efter några set kändes det som jag saknade både intensitet och fokus, trots att jag gjort bra ifrån mig på undet seten. Tvingade mig själv till ytterligare koncentration under resten av passet.

Förbättrade skivstångsrodden en aning. Jag zonade verkligen in efter första setet på 125kg. På andra setet - 127,5kg, hade jag bättre känsla och rörelselängd. Jag kunde få ur mig ytterligare 4 repetitioner. Med bättre utförande, så kan jag förstå varför det blivit en av min favoritövningar för ryggen.
Wide grip pulldowns kändes utmärkt. Jag gjorde ett bra jobb under alla seten och klämde verkligen till ryggen och såg till att latsen gjorde det största arbetet. Jag behöll samma vikt från förra veckan, men med att betydligt bättre utförande vilket är en bra förbättring. Jag tänker verkligen koncentreara mig på utförandet innan jag ökar några vikter i denna övningen.
Ryggpasset slutade med sittande rodd och smala latsdrag.
Nu har jag satt upp standarden för resten av veckan! Allt som inte görs bättre ses som ett steg bakåt och därmed långifrån vad jag kräver av mig själv!

Stångrodd 1*6 @125kg, 1*4 @127,5kg... (+2,5kg)
Wide grip pulldowns 1*6 @90kg, 1*5 @90kg, 2*4 @90kg...
Sittande cable-rodd 1*8 @100kg, 1*7 @100kg...
Smala latsdrag 1*6 @90kg, 1*5 @90kg, 2*4 @90kg...

Sittande rodd minskade jag vikten en aning för att påminna mig själv om utförandet, dock lite för stor sänkning men utförandet var exemplariskt. Båda seten fullföljde jag med lugna och koncentrerade drag. Smala latsdrag likaså, men framförallt för att jag inte har gjort dom på länge. Här finns det mycket mer att ge!
Ryggen var bränd efter detta snabba och intensiva pass. Jag gick från övning till övning med mycket bra fart, precis som det ska vara.

Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-09-02, 12:03
Glömde skriva att jag kostade på mig ytterligare en digitalkamera igår. Denna gången en Fujifilm Finepix 2800! Med lite extra finesser soom optisk och digital zoom, memoinspelning, videoinpelning, bättre upplösning ´+ en massa annat kommer det kanske att bli lite bättre kort här i journalen i framtiden...

Vänligen,,,
Petrus

ToXY
2002-09-02, 12:22
Mr Tinner du skiter totalt i marklyft eller??? Annars ser du bra ut ju!! När komemr bilder???

/Martin

Petrus
2002-09-02, 18:02
>Toxic,,,

Yes, marklyft överlåter jag åt alla som lever efter "marklyfts-religionen" och är övertygade att man inte kan bygga upp en bra rygg utan dom...:D

Bilder kommer så snart jag har fått min nya fina kamera...

Vänligen,,,
Petrus

ToXY
2002-09-02, 22:10
Okej MASTER!...Funderar på sammasak skit i den totalt... blir så jääävla trött utav den!.. Du har inga bilder på alla jävla mongo namn övn du kör?:em:

/Martin

Petrus
2002-09-03, 10:26
Benen är en muskelgrupp som jag har koncentrerat mig mer på sista tiden. Jag behöver förbättra Både fram och baksida lår och idag togs ett bra steg framåt, i rätt riktning. I was ready to go och mentalt redo för att ha ett bra träningspass innan jag ens nuddat vikterna. Det var precis som väckarklockan vid sängen skrek "knäböj!, knäböj!, knäböj!"
När jag steg in under ståmgen till uppvärmningsseten kände jag att det skulle bli ett tufft pass och att det inte skulle finnas någon plats för slarv eller okoncentration. Jag lyckades öka vikten efter det första setet på knäböj. Det är en rejält stor förbättring för mig. Jag älskar och hatar knäböj på samma gång vilket gör att det ibland kan vara svårt att motivera sig till att hålla full intensitet. Jag kände mig psykad efter 4 tunga set och var redo för stelbent marklyft.
Jag använde samma vikt som förra veckan under det första setet. Jag ville se till att jag utförde rörelsen på ett sådant sätt att jag placerade den största delen av belastningen på hamstrings och inte på ländryggen Under de efterföljande tre seten kunde jag öka vikten en aning för varje set och ändå behålla den där sköna sträckande känslan i hamstrings. Det kändes mycket bra och jag kunde definitivt inte stå upp ok efter dom 4 seten...

Knäböj 1*7 @112,5kg, 1*5 @115kg, 1*4 @115kg... (+2,5kg)
Stelbent marklyft 1*6 @105kg, 1*6 @110kg, 1*5 @112,5kg, 1*4 @115kg... (+10kg)
Benspark 1*9 @100kg...
Sittandes legcurl 1*7 @75kg...

Fick en bra känsla i alla övningar, men tyvärr är det fullmagasin på både bensparken och sittandes legcurl. Därav lite fler repetitioner idag...


>Toxy,,,
Jag svarar på ditt icq här, hoppas det är ok?
Just nu har jag följande upplägg runt träningen;

Innan träning;

2 skopor 100% Whey
1 skopa Pre-Load Creatine
1 kaps ALA
15gram Glutamine
ca 1 liter vatten

Direkt efter träning;

2 skopor 100% Whey
1 skopa Pre-Load Creatine
1 kaps ALA
15gram Glutamine
ca 1 liter vatten
1gram C-vitamin
1 gram E-vitamin

30 minuter efter träning;

1 skopa 100% Whey
10 gram Glutamine
5 gram Creatine Monohydrat
ca 0,5 liter mjölk
1 tabl VS-10 Vanadyl Sulfate

1 timme efter träning;

2 skopor Pro-Complex
ca 0,5 liter mjölk
1 tabl VS-10 Vanadyl Sulfate
5 gram Creatine Monohydrat
10 gram Glutamine

2 timmar efter träning;

2 skopor Pro-Complex
5 gram Creatine Monohydrat
10 gram Glutamine
1 tabl VS-10 Vandyl Sulfate
0,5 liter mjölk


Vänligen,,,
Petrus

mangs
2002-09-03, 10:51
Alltid inspirerande att titta i din dagbok. Ser dock att dina ökningar inte kommer lika fort längre och att du dessutom gått ner lite i vikter för att få ett bättre övningsutförande. Hur kommer det sig att du numera kör på 115 kilo i stelbenta marken? Jag har för mig att du tidigare här använde dig av vikter över 150 men jag kanske har fel?
Annars är det en fröjd att se att du numera kör dina pass ungefär som jag. Vi kör ungefär lika många övningar och set per pass. Skillnaden ligger väl i att du du kör lägre reps... :oh


När man läser hur mycket "mat?" du stoppar i dig före och efter träning undrar man hur din plånbok och mage mår?

Det ger ju resultat i alla fall och det är ju tur det för annars skulle det vara lite väl slösaktigt.

Har du någon koll på hur mycket pengar du lägger ut på kosttillskott en månad som denna?

Märker du stor skillnad på att stoppa i dig såpass mycket tillskott jämfört med att bara sköta kosten och hålla ett högt proteinintag?

Själv tycker jag inte skillnaden är sådär enorm utan det är andra faktorer som spelar in mer. Såsom min allmänna hälsa och hur mycket jag sovit. Käkar själv just nu minimalt med kosttillskott men gör PB nästan varje vecka.

Jag tycker själv att jag har många burkar stående där hemma. Vågar inte ens tänka på hur det ser ut i er lägenhet... :D

Petrus
2002-09-03, 13:31
Originally posted by mangs
Alltid inspirerande att titta i din dagbok. Ser dock att dina ökningar inte kommer lika fort längre och att du dessutom gått ner lite i vikter för att få ett bättre övningsutförande. Hur kommer det sig att du numera kör på 115 kilo i stelbenta marken? Jag har för mig att du tidigare här använde dig av vikter över 150 men jag kanske har fel?
Annars är det en fröjd att se att du numera kör dina pass ungefär som jag. Vi kör ungefär lika många övningar och set per pass. Skillnaden ligger väl i att du du kör lägre reps... :oh

Tackar så mycket! Jo, man lär så länge man lever, så också när det gäller träning... Uförandet blev omedvetet sämre efter hand på vissa övningar och därför har jag nu sänkt vikterna på vissa övningar just för att påminna mig själv om hur de ska utföras. Just stelbent marklyft gjorde jag förut för ländryggen och stod då på golvet. Numera har jag som du säkert sett lagt in övningen för ryggen, vilket gör att jag står upphöjt och sänker stången hela vägen ner till fötterna, inte en millimeter mindre! Rörelsen gör jag extremt långsamt (ca 5-6 sek/repetition) för att känna att jag bara drar med hamstrings och inte ländruggen.

När man läser hur mycket "mat?" du stoppar i dig före och efter träning undrar man hur din plånbok och mage mår?

Jo tack, magen mår kanon! Den vänjer sig med tiden... De gångerna jag äter "vanlig" mat så säger den däremot ifrån på olika sätt som de flesta i min närhet kan intyga...
Plånboken? Jo, det är tur att jag jobbar 3-skift, annars hade det gått åt helvete!

Det ger ju resultat i alla fall och det är ju tur det för annars skulle det vara lite väl slösaktigt.

Har du någon koll på hur mycket pengar du lägger ut på kosttillskott en månad som denna?

Confidential!

Märker du stor skillnad på att stoppa i dig såpass mycket tillskott jämfört med att bara sköta kosten och hålla ett högt proteinintag?

Jag är jävligt dålig på att laga mat. Visst tycker jag det är roligt att laga mat och så, men det är väldigt sällan jag tar mig tid till det. Och eftersom jag jobbar 3-skift är tid något som jag inte har överdrivet med... Oftast blir det MRP´s och liknande just för att det är billigare och smidigare än vanlig mat.

Själv tycker jag inte skillnaden är sådär enorm utan det är andra faktorer som spelar in mer. Såsom min allmänna hälsa och hur mycket jag sovit. Käkar själv just nu minimalt med kosttillskott men gör PB nästan varje vecka.

Jag tycker själv att jag har många burkar stående där hemma. Vågar inte ens tänka på hur det ser ut i er lägenhet... :D

He he... Det är inte så farligt som det låter! Men en större lägenhet skulle inte vara fel...


Vänligen,,,
Petrus

mangs
2002-09-03, 14:33
Tack för att du tog dig tid och svara trots din tidsbrist. jag antar att du gör sånt på jobbtid. :D

Jag liksom du har ibland kört på tyngre och tyngre vikter och då omedvetet försämra utförandet. När/om man sedan går ner i vikt och kör striktare har jag märkt att man är betydligt starkare än man var tidigare. Jag tror att det är lättare att öka i styrka genom att köra tungt som F.. och inte 100% strikt. Lite hcheating har ingen dött av men det gäller att inte överdriva och känna efter när kroppen säger ifrån.

Kollar jag tillbaka till föregående års träningsdagbok såg jag ofta kommentarer om att jag kände smärta dels här och dels där. I år har jag nästan aldrig ont någonstans (förutom ständig träningsvärk då :D ). Antar att man lärt sig sin kropp bättre nu.

Träna hårt!
/Mangs

Petrus
2002-09-03, 14:58
>Mangs,,,
Helt riktigt, jag vet inte vad det är meningen att jag ska göra på jobbet egentligen, men det blir mycket internet i alla fall.

Vad beträffar strikheten osv i övningar så kan jag bara hålla med dig. Att träna tungt innebär att det inte går att hålla ett 100% strikt utförande, vilket jag å andra sidan inte rekomenderar eller tycker om själv. Cheating är inte heller bra, av givna anledningar. Men när man kan hitta något mellan de två extremerna så får man det bästa av båda världarna samtidigt! Yeah!
Anledningen till att jag gått tillbaka lite i vikt och därmed utför övningarna striktare betyder inte 100% strikt, och jag var defentivt inte missnöjd med utförandet på några av övningarna innan heller. En av anledningarna är att magasinen på div maskniner och cables inte räcker till längre och jag kan inte hänga på mer extra vikt. Vissa övningar såsom wide grip pulldowns för ryggen har jag varit tvungen att sänka vikterna ordentligt, för att hitta tillbaka till rätt utförande. Vet inte varför, men helt plötsligt fanns inte känslan i övningen kvar längre.
Det gäller att träna smart, samtidigt som man tränar tungt!

Visst, träningen gick som fan i vintras, men den kommer att bli ännu bättre framöver!

Vänligen,,,
Petrus

mangs
2002-09-04, 07:34
Får bara önska dig lycka till i fortsättningen. Rätt som det är så lossnar det och känslan infinner sig igen. Vet inte ifall jag skulle beteckna det du hamnat i som en svacka men du ökar ju inte lika mycket som tidigare. Tur är kanske det för då kanske du sabbat lederna. Tror att du kommer öka ytterligare när din kropp vill det.
Jag ökade rejält förra året och gick sedan tillbaka i vikter för att arbeta mig upp igen. Tog några månader men sedan fick jag fart på maskineriet och idag är jag starkare än tidigare i de flesta övningarna.

Ha det!

Petrus
2002-09-04, 11:09
>Mangs,,,
Svacka? Har jag ingen aning om vad det ordet betyder... :D
Själv skulle jag vilja kalla det "smartare" istället för svacka. Jag hade utan problem kunnat fortsätta i samma spår som innan, men då utförandet i vissa övningar blev sämre, tog jag medvetet ett steg bakåt för att komma ett steg framåt. Ökningarna kommer fortfarande men jag tar mer hänsyn till utförandet i övningarna nu än jag någonsin gjort.

Och så dagens träning...
Under uppvärmningen på bänkpressen tänkte jag på styrka, kontakt och kraft. Jag försökte tänka på den bröstutvecklingen jag så desperat försöker uppnå. Jag klarade av de 2 första seten på 115 kg, vilket är andra gången för mig. Jag kände att jag verkligen tryckte vikterna med bröstet och inte axlar eller tricpes och hade total kontroll. Kraftfullt pressade jag uppåt i varje repetition och det kändes toppen. Lutande bänkpress i smithmsakinen kändes lätt idag, men trots allt behöll jag samma vikt som tidigare och fick samma kraftfulla kontakt i bröstet i denna övningen. Allting slutade med 5 bra set på sittande hammerpress. Det var tufft men jag nådde upp till mina personbästa i samtliga övningar med några ökningar.

Vanlig jävla bänk 1*4 @115kg, 1*3 @115kg, 1*4 @110kg...
Lutande bänkpress i smithmaskin 1*5 @100kg, 3*4 @100kg...
Sittande hammerpress i maskin 1*9 @120kg, 1*8 @120kg, 3*6 @120kg...

Brösten kändes som de skulle poppa ut när jag var klar. Ännu ett bra pass att lägga till på högen.

Vänligen,,,
Petrus

AnderssoN
2002-09-04, 11:45
Vad är hammerpress í maskin för någonting? Det är inte en vanlig bröstmaskin man sitter i eller?

Petrus
2002-09-04, 13:44
>Andersson,,,
http://www.precore.com/images/all_stm_ccs3.jpg

AnderssoN
2002-09-04, 18:05
Aha, då vet jag... tack.

Petrus
2002-09-05, 10:01
För att jag ska kunna genomföra ett lyckat axelpass så krävs det vissa saker;

- Hantlar som räcker till viktmässigt, och inte har lösa viktskivor som vinglar till höger och vänster.
- En vanlig jävla skivstång som inte sitter fast i en smithmaskin.
- Maskiner som är tillräckligt stora för att man ska få plats i dom och kunna göra rörelsen korrekt utan att fastna på något ställe.
Inget av det ovannämnda fanns idag. Så vad gör man? Jo... så gott man kan med tanke på situationen...

Militärpressen fick jag göra i smithmaskinen, vilket jag inte alls tycker om för jag tappar kontakten med axlarna och trycker upp vikten med tricpes och bröst. Hantelpressen fick jag göra som andraövning med 35kg´s-hantlar, för det fanns inga tyngre... och så fortsatte passet tills jag insåg att jag inte skulle få ut ett skit av dagens träning och gick hem! :insane:

Anlednignen till detta är att mitt "normala" gym inte öppnar förrän 4 på eftermiddagarna 2-3 veckor framöver, och därefter är det meningen att man ska kunna gå in och ut som man vill via kortlås. Fram tills dess får jag leva med att träna på Ikea´s "rehab-gym"... Det mesta går ganska bra att träna där, men axlar, rygg, ben, vader, biceps och tricpes blir alltid lidande pga brister i utrustningen (= 99% maskiner), och för lite vikter.
Det gäller bara att göra vad man kan veckan ut och se fram emot nästa vecka...

Vänligen,,,
Petrus

razores
2002-09-05, 11:11
Det mesta går ganska bra att träna där, men axlar, rygg, ben, vader, biceps och tricpes blir alltid lidande pga brister i utrustningen

Hehe.. då finns det med andra ord inte mycket kvar att träna där... Rehab gym suger ! :smash:

Det är alltid inspirerande att läsa din träningsdagbok, du vill verkligen komma någon vart!
Vad har du för mål nu? Funderar du på att tävla i BB någon gång?Med din dediktation som kommer du säkerligen långt iallafall.
:thumbup:

/Kristian

Petrus
2002-09-05, 11:56
>razores,,,
Bröst går ganska bra att träna där. Mest pga en sittande hammerpress.

Målsättning och liknande kan du hitta på sidan 11 (tror jag), jag har alltid tränat för att jag tycker det är roligt och har nästan aldrig behövt någon mer motivation än det.
Har en liten press på mig själv att komma till Novembercupen och Luciapokalen nästa år större och hårdare än Jocke, även om jag inte ställer upp. Med andra ord; Vad han än gör, så tänker jag göra det bättre! :D
SM i bardips hägrar också nu i November under Fitness Expo... (den öppna klassen)

Vänligen,,,
Petrus

AndersT
2002-09-05, 12:37
Hur många dips måste man klara för att komma top-3 i bardips?

Danne
2002-09-05, 12:58
http://www.bk-sportsmag.se/sfe/bar-dips_2001.htm

Pudzianovski
2002-09-05, 22:15
du kanske har skrivit det ngnstans men iaf så undrar jag hur många dips du siktar mot om du pressar dig..?

Joachim B
2002-09-05, 22:36
Originally posted by Tinner
Har en liten press på mig själv att komma till Novembercupen och Luciapokalen nästa år större och hårdare än Jocke, även om jag inte ställer upp. Med andra ord; Vad han än gör, så tänker jag göra det bättre! :D
SM i bardips hägrar också nu i November under Fitness Expo... (den öppna klassen)

Härligt! Lite extra tävlan skadar aldrig. Lovar att du får det tufft till Decembercupen och Luciapokalen nästa år!!

SM i bardips törs jag dock inte ens tänka på. Men jag lovar att vara där och "heja" på dig Tinner. Muaahahaha... :devil:

Petrus
2002-09-06, 10:39
>Jocke,,,
You bet! Är det inte en tuff utmaning så kallas det inte utmaning...:D Nu gäller det jävla att ligga i! Kanske får tid till ett träningspass under Expodagarna i november så vi kan jämföra fomen...:D

Det är en ny dag med nya mål och och en ny attityd till träningen. Idag var det frågan om my way or the hiwey... Bra resultat kommer inte av sig själv. Man vaknar bara inte varje morgon med en bra kropp om man inte tränar intelligent. Jag har börjat dricka mer vatten. Jag har varit lite dålig på det, men inte nu längre. Jag har 2 shakerflaskor vid skrivbordet fulla med vatten och fyller på dem under dagen. Såväl hemma som på jobbet.

Det kändes bra på dagens träningspass. Jag tränade med instställningen att ta ett set i taget och göra övning för övning. Jag höll bra fart och fokuseringen var bra under hela passet.
Idag var första gången jag tränade biceps och triceps under samma pass. Jag supersettade inga övnignar men jag växlade mellan övningarna. Normal vila mellan seten med andra ord. Hantelcurlen kändes fint och det gick ganska lätt att utföra alla 3 seten på 30kg. Och i den stilen fortsatte det med smal bänkpress och stångcurls. Liggande tricepspress kändes bra, och det jag hade kvar att ge använde jag till pushdowns.

Hantelcurls 1*6 @30kg, 1*5 @30kg, 1*4 @30kg...
Smal bänkpress 1*6 @97,5kg, 1*4 @100kg... (+2,5kg)
Stångcurls 1*6 @57,5kg, 1*5 @60kg... (+2,5kg)
Liggandes tricpespress 1*7 @57,5kg, 2*4 @60kg... (+2,5kg)
Pushdowns 1*8 @100, 1*6 @100kg... (lite annorlunda utväxling, därav de högra vikterna)

Nu väntar jag med spänning på vad nästa träningsvecka ska ge. Motiavtionen är på topp och efter 2 dagars träningsledighet kommer den vara ännu större. Det gäller bara att träna hårdare, smartare, tyngre och med mer fokus óch intensitet för varje vecka som går. Lyckas man med det så kan det bara gå åt ett håll - Framåt!
Trevlig helg!

Vänligen,,,
Petrus

muskelbyggarn
2002-09-06, 11:02
Om jag orkar efter en mässdag så får vi fixa ett gym och träna på :bpump: kanske får vi hyra ett helt gym så alla kan vara med och träna, jävlar vilket pass :D

Kör hårt, trevlig helg föresten.


Vänl,,,
Tobbe

Petrus
2002-09-06, 11:07
>Tobbe,,,
Ditt hushåll kommer vi att köra förbi på väg till Stockholm för att bryta oss i på gymet och träna. När vi har tränat kommer vi att bryta oss in i ditt garage och sno alla Optimum´s och AST`s produkter du har i lager. Efter det kommer vi att bli tagna av polisen för att vi inte kan köra tillräckligt fort med släpvagnen (som förmodligen kommer väga några ton då) :D :D

Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-09-09, 17:21
Det var knappast med full entusiasm som jag tog mig till gymet idag; Natten till igår kom årets första förkylning! :(
Men med en envishet som gränsar till dumdristighet tar jag mig dit endå!
Passet kändes bra överlag och jag kända knappt av förkylningen alls. Stångrodden tog jag det lite lugnt med, då det snurrade till i huvudet bara efter första setet. Men resten av passet kändes bra!

Stångrodd 1*6 @127,5kg... (+2 repetitioner)
Wide grip pulldowns 1*8 @90kg, 1*5 @95kg, 1*4 @95kg... (+5kg)
Sittandes rodd i cable 1*6 @130kg...
Smala latsdrag 1*7 @90kg, 1*5 @95kg... (+5kg)
Single arm hammerrodd 1*7 @85kg/sida, 1*4 @87,5kg/sida... (+2,5kg)
:kickass:
Det verkar som den mentala inställningen t om kan få kroppen att glömma bort viruset som härjar förbrilt just nu i halsen bl a. Om jag kan prestera detta med förkylning i kroppen så ska det fan gå och öka ännu mer i "normala fall"... En bra start på en dålig vecka!

Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-09-10, 17:11
Förkylningen så gott som borta med hjälp av en kraftig överdosering av C-vitamin, Glutamin och Kan-jang... :smokin:

Så dagens pass fanns det inga bortförklaringar till;;; Tränade triceps och vader med full intensitet och fokus! Känndes helt fucking awesome i alla set för båda muskelgrupperna. Lyckades öka belastningen i samtliga tricpesövningar utan att försämra utförandet, snarare tvärtom! Full kontakt och stretch i vajre repetition! Härligt!!!

Smal bänkpress 1*6 @100kg, 2*4 @102,5kg... (+2,5kg)
Liggandes tricpespress 1*6 @60kg, 2*4 @62,5kg... (+2,5kg)
Triceps pushdowns 1*6 @52,5kg, 1*5 @55kg, 1*4 @55kg... (+2,5kg)
Stående vadpress 1*8 @300kg, 1*6 @300kg...
Sittandes vadpress 1*10 @60kg, 1*8 @60kg...
Donkey´s med tjejen 1*21 repetitioner (+1 repetition) Och här hade jag fan inte kunnat få en repetition till även om jag blivit erbjuden en miljon!!! :kickass:

Det är så här som träningspass ska kännas. Gårdagen känndes ok, men var ingenting gjämfört med idag! Nu gäller det att hålla glöden uppe och öka intensiteten för varje pass hela veckan ut!

Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-09-12, 17:11
Dags för biceps idag! Kändes lite segt och omotiverande på gymet idag då alla hela tiden snackar politik runt en. Sen mitt under seten kommer det fram en sosse och frågar vad jag ska rösta på.:insane: Så nu har jag bestämt mig för att rösta på vilket parti som helst som kommer med ett lagförslag som förbjuder andra jobbiga personer att snacka under träningen!

Dock så gick det bra under hela passet. Hantelcurlen känndes stark, och jag testade 32,5kg´s-hantlarna idag med bra resultat. Stångcurlen likaså; Första setet gjorde jag verkligen rytmiskt och lugnt, så det kändes verkligen rätt att öka vikten till det andra.
Mage och underarmar fick jag mycket bra kontkat med!

Hantelcurl 1*5 @32,5kg, 2*4 @32,5kg... (+2,5kg)
Stångcurl 1*5 @60kg, 1*4 @62,5kg... (+2,5kg)
Hammercurl 1*6 @30kg...
Omvänd vristcurl 1*11 @32,5kg, 1*9 @32,5kg... )(+2,5kg)
Vristcurl 1*7 @60kg... (+1 repetition)
Crunches med vikt 1*12 @15kg, 1*10 @20kg, 1*8 @25kg... (+10kg) :eek:
Cable crunches 1*10 @35kg, 1*8 @35kg...

Fruktansvärd ork i magmusklerna idag, vetefan vad det är frågan om? Bu I like it!!! :D

Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-09-14, 09:55
Igår var jag i Malmö hela dagen, varpå det blev träning på Atheltic Center - Bröst. Flera bra Hammer strenght maskinerl som jag blandade med lutande hantelpressar. Passet kändes bra och jag är nöjd med resultatet!

Idag blev det högrepsträning för axlarna. Mest för att psyket behövde det, men även för att axlarna inte vill växa i samma takt som övriga kroppen. Därför tänkte jag testa 6-8 repetitioner istället för 4-6 ett tag nu för att se om det gör någon skillnad... Lägre vikter idag med andra ord, men känslan var skön.

Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-09-15, 17:41
Min favoritdag är tillbaka! :D Äntligen var det dags för veckans ryggträning, ett pass som jag har väntat på hela veckan lång. För ovanlighetens skull så la jag det sist denna veckan. Jag känner att ryggen ligger lite före andra muskelgrupper nu i utvecklingen så jag ska försöka hinna ikapp lite...

Träningen började bra, och jag var noga med att hitta rätt fokus innan varje set för att vara säker på maximal intensitet. Samtliga övningar (och det blev ganska många idag:rolleyes: ) kändes mycket bra och jag höll full kontakt med ryggmusklerna hela tiden!

Stångrodd 1*6 @127,5kg, 1*5 @130kg, 1*4 @130kg... (+2,5kg)
Smala latsdrag mot bröstet 1*@95kg, 1*5 @100kg... (+5kg)
Wide grip pulldowns 1*7 @95kg, 2*5 @100kg... (+5kg)
Single arm hammer rodd 1*7 @87,5kg/sida, 1*4 @90kg/sida... (+2,5kg)
Hantelrodd 1*6 @81kg... (+5kg)
Sittande rodd 1*6 @100kg, 1*5 @100kg...
Stångshrugs 1*7 @160kg, 1*6 @160kg supersettat med Hantelshrugs 2*5 @30kg...

Sittande rodd tog jag ett medvetet steg bakåt i vikt då jag sista tiden har haft problem att hålla ner rumpan mot sitsen i bottenläget, slut med det nu och idag gjorde jag väldigt långsamma repetitioner. Superseten med shrugs kändes verkligen i trapzen. Med stången är det lite svårt att hålla bak axlarna så det koncentrerade jag mig extra mycket på med hantlarna...
Veckans summering då; Nöjd med alla träningspass utom axlarna igår, det är något som jag verkligen måste förbättra nästa vecka. Annars är det bara att hålla en högre intenitet än denna veckan!
Fullt ös, medventslös! :D

Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-09-16, 23:28
Hejsan,,,

Då var det dags för sista uppdateringen i denna träningsjournalen coh därmed inte längre "stiucky". Tränade tricpes med Jarod idag! Finally!!!
Alla set var intensiva och powerful och det känndes mycket bra överlag!
Smalbänk, liggande tricepspress, pushdowns och machine dips Totalt 9 set med antingen mer vikt eller mer repetitioner under alla set!

Så varför ska jag sluta skriva? Mest pga tidsbrist, men jag känner inte att denna formen av träningsjournal tillför min träning något längre utan har blivit mer som en dålig vana att jag måste skriva. Slut med det nu! Personlig träningsdagbok kommer jag givetvis att fortsätta med...
Kanske dyker det upp en ny träningsjournal på ett annat forum i framtiden, vem vet? Men då måste jag själv känna att jag är motiverad och har tid till det först! Tack alla som har följt med under året! Det har varit både inspirerande och roligt, och kom ihåg;;;
Så länge ni inte ger mer än 100% under träningen kan ni med säkerhet veta att i alla fall en person tränar intensivare!
:kickass:

Vänligen,,,
Petrus

Pecca
2002-09-17, 08:50
Tack för en väldigt motiverande träningsdagbok:cheers: . Jag hoppas att jag får se en ny på något annat ställe:rolleyes:.


jag passar på att klistra in 3 av dina 10 budord. Dessa 3 ska jag verkligen läsa innan varje träningspass och följa till det yttersta!!!

1. Träna hårt och utmana mig själv till att träna tyngre och hårdare varje träningspass. Träna med fokus, intensitet och framförallt glädje.

2. Hela tiden sträva efter ett bättre och mer effektivt utförande i alla övningar under varje repetition, set och träningspass.

3. Alla "working sets" ska utföras till den mest extrema gräns av "absolute failure" som finns.



Får tacka ännu en gång för en väldigt bra motiverande samt kunskapsbringande träningsdagbok

:) :cheers:

Danne
2002-09-17, 12:46
Originally posted by Tinner
Kanske dyker det upp en ny träningsjournal på ett annat forum i framtiden, vem vet? Vänligen,,,
Petrus

uuundrar villket forum det kan tänkas bli :D :D :D

AnderssoN
2002-09-17, 13:23
Tjena Tinner,

Du kan väl återkomma om något år eller så (om Kolozzeum finns kvar i denna form) med dagsfärska vikter och hur det gått rent allmänt med träningen.

Jag skulle i alla fall tycka att det vore kul...

Valrossen
2002-09-17, 16:11
Hmm,, lite sorgligt detta faktiskt.
Hur som helst så tar jag gärna över Sticky-platsen??:confused: :D :D

Annars får du lycka till med träningen i framtiden!! Hoppas man får se dig på scen nån gång.

MVH/ Jimmy

Petrus
2002-09-17, 19:51
>Killar,,,

Just nu går träningen bättre än på mycket länge! :kickass: Men jag lovar att återkomma i en eller annan form med ev. nyheter om min träning och kost.
Om jag ska lägga till en sak till så... Det är inte så roligt att behöva vänta 5 minuter på att skriva ett inlägg här numera, varav en del av motivationen till denna träningsjournal har avtagit.

Vi syns väl på mässan i november? ;) Det är jag som är minst och alla stampar på, så håll ögonen öppna (på golvet då)...:D

Vänlígen,,,
Petrus

Valrossen
2002-09-17, 20:04
Haha,, du kan inte hålla dig härifrån, eller hur??:D

spinkoo
2002-09-17, 20:06
/En sorgens dag.

DET ÄR JU FÖR #"%&¤#¤ DU SOM INSPIRERAR MIG TINNER...:insane:

Hur ska detta gå? Tack för en lysande dagbok, och lycka till i framtiden och allt sånt. Har en känsla av att det kommer upp en ny dagbok på muskelbyggarn, que??

Synd att det är så otroligt slött, kanske vore en ide för er mods att rensa upp bland alla inaktiva medlemmar...:confused:

Typ skicka ett PM till allihop, dem som inte svarar inom en månad deletar ni...:devil: skulle det inte gå snabbare då?!

Igen, TACK för en lsyande dagbok:thumbup: /spinkoo

ToXY
2002-09-18, 10:42
Men vafan Petrus!.. Okej förstår dej om det så du känner!!!.. Lycka till! Men det è ju tur att man vet var man kan hitta dej när du inte è här;) För du kan räkna med fler frågor..& åter fler frågor!:laugh: Hoppas man kan komma & träffa dej i november.. förra året var ditt år nu skall pappa toxy ta över!:hbang: nej det går nog inte men skall iaf som säger ge 110% på varje pass & hittils har det funkat med stor glädje även om folk på gymmet tittar lite konstigt "på den där lilla killen" hahaa... ha det bäst Petrus & vi hörs lite här & där! Nu skall ja snart smaka på Optis nya grejer som du rekomenderna mej till att köpa!:cheers:

/Martin:thumbup:

Petrus
2003-04-08, 03:04
*BUMP* :angel: :notme:

Munter
2003-04-08, 07:24
Hur går det bubben, blivit starkare eller svagare ?

Petrus
2003-08-17, 17:57
Originally posted by Joachim B


Härligt! Lite extra tävlan skadar aldrig. Lovar att du får det tufft till Decembercupen och Luciapokalen nästa år!!

Hur går det med laddningen inför DC och Lucia Jocke???
:thefinger :thefinger :angel: :D :D

Vänligen,,,
petrus

Pecca
2003-08-17, 17:59
exakt! En viss vadslagning stod väl på spel va?

John M
2010-03-18, 18:21
Bumpar ett gammalt lik. Hur går det för Petrus, är han kvar och har han journal?