handdator

Visa fullständig version : Ngn som äter paleolitiskt?


Sve
2005-10-07, 01:03
erfarenheter etc?

abbe
2005-10-07, 07:45
Mm.

Surfa in på http://www.paleodiet.nu eller till forumet http://www.paleodiet.nu/forum/index.php så får du reda på en hel del.

da_spike
2005-10-07, 12:45
yes, paleo verkar funka! De har några bra artiklar där å så...
forumet också..

Paleo verkar helt vettigt och jag försöker äta mer åt paleo-hållet, jag tror verkligen det är meningen att vi är anpassade för sån kost!

Mina erfarenheter av att käka paleo är endast positiva, mycket kraft får man och inget sug efter kolhydrater (=socker)

Läs också böckerna som de rekommenderar på sidan om du vill veta mer...

Jag äter absolut inte 100% paleo, men att dra ner på kolhydraterna & öka protein + grönsaker, frukt, nötter bär har bara haft bra effekter för mig! :D

MilkmaN
2005-10-07, 12:59
Hade genomgång om detta och fick spaltat upp negativa samt positva effekter av kosten:

Positivt (vilket i min mening kan åstadkommas genom att styra upp sin kost i största allmänhet):
* Mindre risk för hjärt&kärlsjukdomar
* Viktminskning (spelar ingen roll vilken kost man äter här...)
* Minskat blodsocker
* Lägre blodtryck

Negativt:
* Njurarna tar mkt stryk
* Svårt att få i sig alla näringsämnen
* Dyrt
* Om man ser till världen i stort så håller det inte, maten räcker alltså inte till, men det kanske inte är så intressant för dig.

Det var fler punkter men jag har inte allt i huvudet just nu, vad jag tyckte om det hela var att det verkade vara lite väl mkt mirakelkost över det hela, visst fungerade det för dem som testade men jag tror en "grub-kost" funkat minst lika bra.

Det kan även nämnas att dem gjort en studie där x antal personer ätit paleolitisk kost och lika många ätit s.k. medelhavskost, skillnaderna mellan de två grupperna vad gäller viktminskning och blodsockervärden osv var endast marginella.

Baha
2005-10-07, 13:34
det enda negativa som jag kan se det med paleo kost är ju att om man tränar mkt kan det kanske vara svårt att få i sig tillräckligt med energi/kolhydrater

men för en normal person så tycker jag det verkar vara den optimala kosten för hälsan bara man orkar följa.

att njurarna skulle ev ta mkt stryk skulle ju bero på det högre proteinintaget, men detsamma skulle ju isf gälla kroppsbyggare i allmänhet.