handdator

Visa fullständig version : Är min kost rätt ?


Phil
2005-10-06, 22:20
Hej, jag är relativt ny innom gymmning. Har gymmat ca 6 månader väldigt oseriöst ca 1-2 ggr i veckan med skräpmat som en del av min kost till vardagen.
Tänkte ändra på detta nu och börja gymma lite mer seriöst. Jag kan väldigt lite innom detta område och tänkte därför passa på att använda mig av era kunskaper som verkar vara mer än medelmåttiga =)
Min plan är att försöka äta så mycket jag kan i ca 4 månader för sedan börja deffa runt mars. Men som sagt har väldigt lite kundskap så tänkte bara höra om det är något jag bör ändra i min träning innan jag börjar träna så här förlänge. (Har redan börjat träna på detta viset i 2 veckor.)
Jag är ca 176-178cm lång och väger 67,5kg, jag tycker själv att jag ser rätt mullig ut redan faktiskt.

Min träning kommer att se följande ut:

Kost:
Frukost: 2 grova mackor, fil , juce , 40g (sport GAINER)

Lunch: Vad som serveras i skolan (går i 3e ring) brukar vara vanlig husmanskost.

Middag: En kycklingfilè och pasta, 40g (sport GAINER)

Innan träningen: 2 grova mackor och en banan

Efter träning: En kycklingfilè och ris, 100g (sport GAINER)

Jag ska styrketräna 4 ggr i veckan samt cykla 2 ggr i veckan.

Om man nu ska försöka käka så mycket som möjligt gör det då något om man skulle trycka i sig en pizza eller hamburgare någon gång i veckan eller ska all skräpmat uteslutas ?? Hur är det med cyklingen ska jag skippa den fram till jag börjar deffa eller kan jag cykla 2 ggr i veckan ?

Anatar att jag inte är den första som ställer dessa otroligt nybörjar frågorna men hade varit väldigt tacksam för svar.

Mvh/Phil

raQblad
2005-10-06, 22:51
Skit i deffen och kör på! Då får du mer att deffa fram senare ;)
Men till kosten, det var ju den du ville ha synpunkter på;

1. Frukosten ska vara redig! Det är det viktagaste målet på dagen! Mer MAT, ät gröt, ägg och en macka eller nånting, och skippa gainern!

2. Ät gärna innan du går och lägger dig också, dock mestadels protein av den långsamma typen, alltså INTE gainern. Jag brukar trycka i mig nån burk keso.

Och gainerns ska egentligen inte användas som "mellanmål" eller till måltider, utan före och efter träning.

Phil
2005-10-06, 22:54
Men på Gainers burken så stor det att man ska ta två skopor dvs 40g efter varje måltid sedan 5 skopor 100g efter träningen ...

Notera att jag vill öka i vikt , ca 10 kg fram till jul

donper02
2005-10-06, 23:18
Finns inga vettiga skäl att öka 10 kilo i vikt på tre månader...Det kommer enbart vara fett och din kropp kommer må mkt sämre. Varför vill du göra det, är nog en bra fråga. Så skippa Gainern när du inte har tränat

Vänligen

Rock'nRoll
2005-10-06, 23:27
Enbart fett behöver det väll inte vara, men största delen

King Grub
2005-10-07, 05:36
Men på Gainers burken så stor det att man ska ta två skopor dvs 40g efter varje måltid sedan 5 skopor 100g efter träningen ...

Notera att jag vill öka i vikt , ca 10 kg fram till jul

Ta bort gainern vid måltiderna och ersätt dom kalorierna med mer mat, om du behöver dom. Det är bara föräljningstrix - dom vill att ditt pulver skall ta slut fort så du måste köpa en ny burk... Gainer är värdelöst, rent kontraproduktivt, vid andra tillfällen än i samband med träning.

Phil
2005-10-07, 09:20
Okej jag kanske inte behöver gå upp 10kg till jul vad vet jag, men kan någon berätta för mig hur jag kan maximera mina musklers uppbyggnad på bästa sätt fram till våren ?

Jag har alltid trott att det har varit genom att äta väldigt mycket mat och hur kan jag då undankomma att gå upp i vikt ?

Uppskattar gärna ett mer utförligt svar än att bara säga att jag kommer bli fet eller att jag bara ska skippa gainer efter måltiden. Vet så lite och vill gärna förså mer om min kost.

King Grub
2005-10-07, 09:25
Lösningen på problemet är inte speciellt svår. Ät mer. Och då inte gainers annat än vid träningen. Ingen skräpmat. Vill du bygga muskler behöver du ge kroppen vad den behöver för att göra det, inte skräp.

Minst fyra, gärna fler, även om det är problematiskt med skola (matlådor?), måltider om dagen, baserade på potatis, grovbröd, fullkornsris, pasta, havregryn, müsli, kött, fisk, fågel, ägg, skaldjur, mjölkprodukter, bönor, linser, frukt och grönsaker.

Ökar du inte i vikt... ökar du i portionsstorlekarna eller lägger in fler mål om dagen av bra mat, tills du ökar i kroppsvikt i den takt du önskar.

Jag har alltid trott att det har varit genom att äta väldigt mycket mat och hur kan jag då undankomma att gå upp i vikt ?

Du måste äta bra mat och tillräckligt mycket av den för att bygga muskler i bra takt, men att tokbulka leder bara till att du blir fet, inte muskulös.

heljis
2005-10-07, 23:55
Du måste äta bra mat och tillräckligt mycket av den för att bygga muskler i bra takt, men att tokbulka leder bara till att du blir fet, inte muskulös.
Så sant, så sant :thumbup:

keffat_liv
2005-10-08, 00:06
Finns inga vettiga skäl att öka 10 kilo i vikt på tre månader...
Vänligen

Jaså?

Jag var halvt undernärd när jag började styrketräna. Och i med styrketräningen så ökade min hunger och jag ökade ungefär 8kg på 3 månader. Visst, mest fett, men jag mådde mycket bättre och såg inte så satans smal ut!