handdator

Visa fullständig version : Vad håller bankerna på med?


Fettecke
2005-10-06, 19:01
har märkt en ganska grov värdeminskning av mina fonder inom Robur de senaste dagarna, det är inte bara de jag har, utan ungefär 90% av alla fonder på robur har gått back... (har bara kollat robur)

har ringt banken och frågat vad det beror på, men inte fått nått vettigt svar, nån som vet nått ?

CyberHamster
2005-10-06, 19:34
Kanske är det för att det är fetaste oljekrisen i världen och att nästan alla aktier har gått ner? Läs tidningen!!

Jax
2005-10-06, 19:36
Aktier går upp och ner. Vad hade du räknat med?
Det finns säkra sparalternativ, men vad är det roliga med det? Dessutom ger det väldigt låg avkastning.

Fettecke
2005-10-06, 20:00
Kanske är det för att det är fetaste oljekrisen i världen och att nästan alla aktier har gått ner? Läs tidningen!!
tackar, har ingen tidning att kolla i...

hmm, kanske ska sälja av Realinvest snart, verkar inte bli lönande framöver på ett tag...

michael
2005-10-06, 20:04
Fonder för de flesta människor är långtidssparande, minst 20 år.
(jag vet det finns högriskfonder men hur många placerar sin pension i den?)

Fettecke
2005-10-06, 20:04
Aktier går upp och ner. Vad hade du räknat med?
Det finns säkra sparalternativ, men vad är det roliga med det? Dessutom ger det väldigt låg avkastning.

självklart vet jag det... men nu har nånting hänt, jämnfört med tidigare i veckan...

Fettecke
2005-10-06, 20:07
Fonder för de flesta människor är långtidssparande, minst 20 år.
(jag vet det finns högriskfonder men hur många placerar sin pension i den?)
klart det är, men inte för mig... jag satsar stort under kort tid... köper saker för mina "fondpengar", köpt en Canon Ixus 700, ett elgitarr-set, sprillans ny dator osv för mina förvaltade pengar jag gått pluss på... så jag använder pengarna ganska fort när jag har tjänat ihop till nåntoing jag ska köpa.

visst så sparar jag under lång tid, men jag flyttar ändå runt pengarna för att få ut så mkt som möjligt, det är väll dumt att ha pengarna på banken om dom blir färre, istället löser man ut dom ett tag tills det har lugnat ner sig, och köper in sig igen efter en vecka eller längre tid.

OggeP
2005-10-06, 20:09
klart det är, men inte för mig... jag satsar stort under kort tid... köper saker för mina "fondpengar", köpt en Canon Ixus 700, ett elgitarr-set, sprillans ny dator osv för mina förvaltade pengar jag gått pluss på... så jag använder pengarna ganska fort när jag har tjänat ihop till nåntoing jag ska köpa.

visst så sparar jag under lång tid, men jag flyttar ändå runt pengarna för att få ut så mkt som möjligt, det är väll dumt att ha pengarna på banken om dom blir färre, istället löser man ut dom ett tag tills det har lugnat ner sig, och köper in sig igen efter en vecka eller längre tid.

Om du vill tjäna pengar på kort sikt bör du handla med optioner. Alternativt högriskaktier.

olwe
2005-10-06, 20:20
klart det är, men inte för mig... jag satsar stort under kort tid... köper saker för mina "fondpengar", köpt en Canon Ixus 700, ett elgitarr-set, sprillans ny dator osv för mina förvaltade pengar jag gått pluss på... så jag använder pengarna ganska fort när jag har tjänat ihop till nåntoing jag ska köpa.

visst så sparar jag under lång tid, men jag flyttar ändå runt pengarna för att få ut så mkt som möjligt, det är väll dumt att ha pengarna på banken om dom blir färre, istället löser man ut dom ett tag tills det har lugnat ner sig, och köper in sig igen efter en vecka eller längre tid.

Oh, u day-trading cowboy! :whipped:

Fettecke
2005-10-06, 20:23
Om du vill tjäna pengar på kort sikt bör du handla med optioner. Alternativt högriskaktier.

är inte insatt i sånt

ångrar nu att jag inte läste aktiekunskap på gymnasiet *fuck också!*

Dumleman
2005-10-06, 20:27
Fonder köper man tidigt i januari och säljer någon månad senare :).

Dumleman
2005-10-06, 20:28
är inte insatt i sånt

ångrar nu att jag inte läste aktiekunskap på gymnasiet *fuck också!*
Det är lugnt, du kan läsa om sånt nu istället. Man kan faktiskt lära sig saker utanför skolan ;).

z_bumbi
2005-10-06, 20:31
ångrar nu att jag inte läste aktiekunskap på gymnasiet

Köp när det är lågt och sälj när det står högt.

Köp när det är högt och sälj när det är ännu högre.

Sälj när det står lågt och köp när det står ännu lägre.

Hur svårt är det att läsa in den kunskap du behöver för att förstå begreppen kontra att läsa in dig på företagen du tänker satsa i?

Fettecke
2005-10-06, 20:31
Fonder köper man tidigt i januari och säljer någon månad senare :).

jo, det är en orsak av många till att fonderna börjar gå ner nu, folk tar ut sin vinst under hösten.... för att sedan investera igen under första kvartalet...

Jax
2005-10-06, 20:33
Du verkar ha höga krav på din avkastning utan att ens orka skaffa dig någon kunskap hur det egentligen fungerar.

Lite lästips
www.di.se
www.ekonominyheterna.se
www.dn.se/ekonomi
www.finansportalen.se/
www.optionsanalys.nu/

För övrigt så verkar det som om det har gått ganska bra för dig på börsen. Du ska inte tro att pengarna kommer att fortsätta att glida in i en jämn fin ström. Börsen går förvisso alltid upp på lång sikt, men ibland går den ner också och ibland är det riktigt stora nergångar. Hittills har detta varit ett väldigt bra år och index har gått upp över 20%. Du bör räkna med en rekyl neråt snart. Förhoppningsvis så vänder det dock upp igen efter det och tar ny fart. Den som lever får se.

Big_Vik
2005-10-06, 20:34
Aktekunskap tycker jag är en överskattad kurs. Lärde mig ingenting, då hade vi visserligen en jäkla alkis som lärare, men fick MVG iaf, så helt bortkastat var det ju inte, dessutom är ju betyg oändligt mycket viktigare än kunskap ;)

Fettecke
2005-10-06, 20:36
Du verkar ha höga krav på din avkastning utan att ens orka skaffa dig någon kunskap hur det egentligen fungerar.

Lite lästips
www.di.se
www.ekonominyheterna.se
www.dn.se/ekonomi
www.finansportalen.se/
www.optionsanalys.nu/

För övrigt så verkar det som om det har gått ganska bra för dig på börsen. Du ska inte tro att pengarna kommer att fortsätta att glida in i en jämn fin ström. Börsen går förvisso alltid upp på lång sikt, men ibland går den ner också och ibland är det riktigt stora nergångar. Hittills har detta varit ett väldigt bra år och index har gått upp över 20%. Du bör räkna med en rekyl neråt snart. Förhoppningsvis så vänder det dock upp igen efter det och tar ny fart. Den som lever får se.

jo, de har gått ganska bra ja, bytt i rätt tilfälle osv... fortfarande så är det svårt att veta allt... så en pungspark då och då har det blivit...
nu säger jag inte att jag kan mkt, för de kan jag inte, men de lilla jag kan, har jag klarat mig ganska bra på...
det hade vart lätt om jag visste vad jag skulle leta för information....

tackar för länkarna, kvällslektyr *popcorn*