handdator

Visa fullständig version : ang matolja


dtox
2005-10-06, 18:29
Drack lite matolja varje dag förr och har tänkt att börja med det igen.
Har tänkt att dricka ca 1dl / dag.
Då blir det ca 3 "doser" åt gången. Blandas med 4dl mjölk (~ 0,33dl matolja).
En av drinkerna dricker jag till mat, de övriga bara sådär eller till mackor/mellanmål.

Jaja, så till min fråga: Har alltid använt rapsolja, funkar hyffsat bra antar jag.
Undrar om det finns andra slags matoljor man kan rekommenderas att ta istället, kanske mer kcal eller så..färre mättade fetter?

Och en till fråga..någon som vet näringsinnehållet (kcal/dl) på 100% raffinerad solrosolja? ;)


Tack på förhand!


dtox

Weird
2005-10-06, 18:42
1 dl är ganska mycket olja det blir typ 100 gram ren fett bara så du vet det

dtox
2005-10-06, 18:46
1 dl är ganska mycket olja det blir typ 100 gram ren fett bara så du vet det
Mjo, 1dl rapsolja ~900kcal. Men antar att det inte blir några problem om man tar mindre doser (som jag planerat). För magen menar jag då..

Weird
2005-10-06, 18:48
Mjo, 1dl rapsolja ~900kcal. Men antar att det inte blir några problem om man tar mindre doser (som jag planerat). För magen menar jag då..
nej för magen är det inga större problem men det blir ganska mycket extra kcal dock

dtox
2005-10-06, 18:48
nej för magen är det inga större problem men det blir ganska mycket extra kcal dock
Mjo, just vad jag behöver. Ett ganska bra sätt att få i sig extra kcal boost tycker jag :)

Ekonom
2005-10-06, 18:52
Ditt blod kommer bli som honung efter en vecka :smokin:

dtox
2005-10-06, 18:52
Ditt blod kommer bli som honung efter en vecka :smokin:
Hur menar du?

MUGEN
2005-10-06, 19:28
haha, om man ändå hade sådana problem att få i sig tillräckligt med mat :)

måste ändå vara lättare att smälla i sig en liten påse 150g nötter och få i sig 900kcal ändå, och då består dessa inte heller enbart av fett..

userfriendly
2005-10-06, 19:48
haha, om man ändå hade sådana problem att få i sig tillräckligt med mat :)

måste ändå vara lättare att smälla i sig en liten påse 150g nötter och få i sig 900kcal ändå, och då består dessa inte heller enbart av fett..


precis.. o godare.. o kanske mer "ostört" ;)

Yankeee
2005-10-06, 19:51
Nötter är dyrare och tar längre tid att äta dock.

Aelrik
2005-10-06, 21:54
Linfröolja har väl fler fleromättade fettsyror och innehåller dessutom omega-3. Den lämpar sig dock inte för upphettning men att blanda i mjölk borde fungera.

På http://www.shenet.se/ravaror/start.html kan du läsa om olika oljor och vad de innehåller.

Ekonom
2005-10-06, 22:16
Hur menar du?

Det är förvisso huvudsakligen nyttigt fett i rapsolja, men det är frotfarande fett, 100g. + allat annat fett i maten - That's a whole lot of fat! ifall det intas kontinuerligt.

Honungsliknelsen var inte 100% seriös, men se hur olja flyter och skär dej lite snabbt i fingret och se sen hur blod flyter

Sverker
2005-10-07, 05:21
Jaja, så till min fråga: Har alltid använt rapsolja, funkar hyffsat bra antar jag.
Undrar om det finns andra slags matoljor man kan rekommenderas att ta istället, kanske mer kcal eller så..färre mättade fetter?

Och en till fråga..någon som vet näringsinnehållet (kcal/dl) på 100% raffinerad solrosolja? ;)



Jag skulle inte använda just solrosolja. Det är 60 % linolsyra, Omega-6 men inget Omega-3 alls.

Den är alltså mest fleromättat fett och krossar balansen mellan Omega-3 och Omega-6.


Visst smakar solrosolja bättre men rapsoljan är betydligt nyttigare och billigare att äta.

Lizzie
2005-10-07, 07:28
Skulle jag råda så hade jag oxå valt linfröolja - då den man köper i små svarta flaskor i hälsokostaffären. (bättre att lägga lite extra pengar på att välja rätt olja-fetter härdar ju lätt!) Ta 2 msk linfröolja per dag och ät resten av dina 'extra kcal' från nötter- så hade jag gjort ialla fall.

dtox
2005-10-07, 09:49
Skulle jag råda så hade jag oxå valt linfröolja - då den man köper i små svarta flaskor i hälsokostaffären. (bättre att lägga lite extra pengar på att välja rätt olja-fetter härdar ju lätt!) Ta 2 msk linfröolja per dag och ät resten av dina 'extra kcal' från nötter- så hade jag gjort ialla fall.
Bara det inte är sån olja som smakar skit. Vet att vissa smakar typ starkt eller konstigt (jämfört med rapsolja).

MyungChul
2005-10-07, 12:07
Sen när väger 1dl olja 1hg?
När blandade sig oljan senast med vatten?

1dl olja väger ca 60g om jag inte missminner mig.. inga 900kcal här inte

dtox
2005-10-07, 14:41
Sen när väger 1dl olja 1hg?
När blandade sig oljan senast med vatten?

1dl olja väger ca 60g om jag inte missminner mig.. inga 900kcal här inte
hm, jag antog att 100g rapsolja = 1 dl (vilket då gör att 1dl = 900kcal).Rätta mig om jag har fel..

King Grub
2005-10-07, 14:49
hm, jag antog att 100g rapsolja = 1 dl (vilket då gör att 1dl = 900kcal).Rätta mig om jag har fel..

Du är ju redan rättad i inlägget ovan ditt.

dtox
2005-10-07, 15:38
Du är ju redan rättad i inlägget ovan ditt.
Mjo, men han lät inte själv 100% säker på saken.

Zerohero
2005-10-07, 16:33
OM du nu en gång behöver så mycket energi, så varför dricka oljan? Hel olja på kött, ris elelr testa det på något man inet normalt skulel sätta olja på. Blir säckert gott. Sen sätter du massor med majonäs eller fet salladsås på salladen. Det är gott, känns ju så att man måste njuta av energin man sätter i sig. Det är mitt tips ,njut av extra energin du kan unna dig.

Sen kanske det är dags att lära att sätta i sig mera riktig mat, ta nån macka till, en stor portion pasta, nötter osv.

Niclaaas
2005-10-07, 16:44
Sen när väger 1dl olja 1hg?
När blandade sig oljan senast med vatten?

1dl olja väger ca 60g om jag inte missminner mig.. inga 900kcal här inte

du missminner dig. 1dl väger ca 90g

EDIT: och jag är säker

dtox
2005-10-07, 21:15
du missminner dig. 1dl väger ca 90g

EDIT: och jag är säker
Då står ju min teori kvar att 1dl matolja ~ 900kcal. 1dl/dag it is.
Någon som tycker att jag INTE borde dricka det? isåfall, varför?

keffat_liv
2005-10-07, 21:19
Då står ju min teori kvar att 1dl matolja ~ 900kcal. 1dl/dag it is.
Någon som tycker att jag INTE borde dricka det? isåfall, varför?

De 900kcal kan du få från kyckling med pasta och grönsaker + ett glasmjölk istället och vipps så blev det mycket nyttigare.

dtox
2005-10-07, 21:31
De 900kcal kan du få från kyckling med pasta och grönsaker + ett glasmjölk istället och vipps så blev det mycket nyttigare.
Det är jag väl medveten om, men nu är det ju inte så att jag skippar någon måltid för att dricka matolja. "De 900kcal kan du få från.." Ja om de vore så enkelt att bara trycka i sig allt skulle jag äta 5pizzor om dagen ;)

Sverker
2005-10-08, 06:04
Då står ju min teori kvar att 1dl matolja ~ 900kcal. 1dl/dag it is.
Någon som tycker att jag INTE borde dricka det? isåfall, varför?


1 dl olja = 90 g rent fett.

Kaloriinnehållet i fett = 9.3 kcal / gram.

90 X 9.3 = 837 kcal. Avrundas till 840 kcal eftersom det är helt omöjligt att mäta upp 1 dl matolja exakt :D


Fyy... 1 dl olja. Visst, det kommer att fungera som en propp i rörsystemt och hindra dig från att äta mer den dagen pga illamånde :D

heljis
2005-10-08, 09:07
Tycker det låter som ett utmärkt sätt att få i sig extra kcal. :thumbup:

Ta rapsolja, det är den bästa oljan, enligt vad jag har hört, precis som Sverker skriver.
Undrar om det finns andra slags matoljor man kan rekommenderas att ta istället, kanske mer kcal eller så.Det är nog lite svårt ;) eftersom rapsolja består till 100% av fett, och fett är det mest energirika näringsämnet.

keffat_liv
2005-10-08, 10:14
Är inte det lite mycket fett att få i sig var dag? först 90g!!! från oljan sen säkerligen 40-70 från vanlig mat.

dtox
2005-10-08, 13:54
Är inte det lite mycket fett att få i sig var dag? först 90g!!! från oljan sen säkerligen 40-70 från vanlig mat.
Okej nu blir det ju inte så att jag kommer ta exakt 1dl VARJE dag, men små "doser" sådär ibland kan inte skada.

hampaN
2005-10-08, 14:33
Folk är bra lustiga ibland :)

dtox
2005-10-08, 15:28
Folk är bra lustiga ibland :)
Meningslöst innehåll i din post. Förklara vad du menar istället..

MyungChul
2005-10-08, 17:42
Meningslöst innehåll i din post. Förklara vad du menar istället..

gissar på att han menar idéen med att dricka matolja

dtox
2005-10-08, 19:14
gissar på att han menar idéen med att dricka matolja
Antog jag med, men gillar inte folk som uttrycker sig på det sättet.

dtox
2005-10-15, 16:16
En sak bara som jag funderade lite på nu...Vissa av er snackade om blodet osv, på vilket sätt kommer min kropp ta "skada" av att jag dricker 0,5-1dl matolja (med mjölk) 3-4-5 ggr i veckan?
Inte bara kortsiktigt nu...

hasse36
2005-10-15, 16:31
En sak bara som jag funderade lite på nu...Vissa av er snackade om blodet osv, på vilket sätt kommer min kropp ta "skada" av att jag dricker 0,5-1dl matolja (med mjölk) 3-4-5 ggr i veckan?
Inte bara kortsiktigt nu...Du blir fet. Ja, nu misstänker jag att du är ganska smal, annars funderar man väl inte på att dricka olja, så du kan nog lägga på dig några kilon innan du blir kallad tjockis.

Jag som har stångats mot övervikt i hela mitt liv förstår dock inte varför man frivilligt lägger på sig fett.

z_bumbi
2005-10-15, 18:23
Är inte det lite mycket fett att få i sig var dag? först 90g!!! från oljan sen säkerligen 40-70 från vanlig mat.

Behöver man energin är det inte så mycket.

dtox
2005-10-15, 21:08
Du blir fet. Ja, nu misstänker jag att du är ganska smal, annars funderar man väl inte på att dricka olja, så du kan nog lägga på dig några kilon innan du blir kallad tjockis.

Jag som har stångats mot övervikt i hela mitt liv förstår dock inte varför man frivilligt lägger på sig fett.
Nu är det inte så att jag vill bli fet, utan få i mig extra energi. Att få i sig matolja gör ju att ens kcal-intag blir högre vilket gynnar mig.

Men jag vill ändå veta om det kommer ge mig andra problem/risker än viktuppgång?

Mr. Moose
2005-10-16, 06:00
dtox, hur ser din diet ut i övrigt? Hur många gånger per dag äter du? Om du äter 6 ggr per dag och nu vill öka energi intaget med 840 kcal, det blir 140 kcal per måltid, ett stort glas mjölk ungefär! Eller lägg till en måltid per dag!

Claes

Ps: Lyckost, jag önskar jag också var "tvungen" att dricka olja för att gå upp i vikt.

dtox
2005-10-16, 12:02
dtox, hur ser din diet ut i övrigt? Hur många gånger per dag äter du? Om du äter 6 ggr per dag och nu vill öka energi intaget med 840 kcal, det blir 140 kcal per måltid, ett stort glas mjölk ungefär! Eller lägg till en måltid per dag!

Claes

Ps: Lyckost, jag önskar jag också var "tvungen" att dricka olja för att gå upp i vikt.
Jag äter frukost, lunch, mellanmål/mat, gainer, mat , mellanmål.
Så ser det ut en träningsdag.

GTX
2005-10-16, 12:20
har funderat på olja jag också, å vad det verkar så är rapsolja det bästa,, har mega problem att gå up i vikt så, ska nog köpa mig en flaska å förtära ett tag.

bra å läglig tråd.

stefannn
2005-10-16, 12:32
Du blir fet. Ja, nu misstänker jag att du är ganska smal, annars funderar man väl inte på att dricka olja, så du kan nog lägga på dig några kilon innan du blir kallad tjockis.

Jag som har stångats mot övervikt i hela mitt liv förstår dock inte varför man frivilligt lägger på sig fett.

nej men vi som stångats mot undervikt säg lite dryga 60 kilo på 180 cm .. vet precis varför det känns som att man gärna kan gå upp några kilon fett...
och ni som snackar om att det är så svårt att inte äta... och så lätt att å i sig genom mat ..det är inte så jävla lätt alla gånger... gå upp i vikt för vissa är bra mycket tyngre än att gå ner för er tjockisar som bara är lata

dtox
2005-10-16, 12:35
Undrar fortfarande om intag av matolja (0,5-1dl) 4-5ggr i veckan kommer medföra några hälsorisker..

stefannn
2005-10-16, 12:38
Undrar fortfarande om intag av matolja (0,5-1dl) 4-5ggr i veckan kommer medföra några hälsorisker..
ända svaren du komemr få är att ud är konstig...
men nåja jag tror inte det är nån fara så länge det är största delen enkelomättat

GTX
2005-10-16, 12:39
Undrar fortfarande om intag av matolja (0,5-1dl) 4-5ggr i veckan kommer medföra några hälsorisker..

jag med, typ om det ger större risk för blodproppar eller bara ställer till det för nått organ.

GTX
2005-10-16, 12:41
ända svaren du komemr få är att ud är konstig...
men nåja jag tror inte det är nån fara så länge det är största delen enkelomättat



flera "biffar" *flex* som går på mitt gym, sånna som står å vaktar på krogen på kvällarna, dom börjar sin dag med ett glas med olja, å dom ser inte helt dum ut ska jag säga dig,, mkt fina kroppar!

dtox
2005-10-16, 13:22
ända svaren du komemr få är att ud är konstig...
men nåja jag tror inte det är nån fara så länge det är största delen enkelomättat
Eh, jag tror att i de flesta matoljorna så är den minsta delen enkelomättade..den största delen utgörs av mättade/omättade . Iaf i rapsolja.

GTX
2005-10-16, 14:27
"Nu ska vi se", sa den blinde till den döve...

helt off topic, men "nu ska vi se sa den blinde till den döve när den lame ska stå på händer" är ju hela.. tänkte om du missat :P

dtox
2005-10-16, 14:30
helt off topic, men "nu ska vi se sa den blinde till den döve när den lame ska stå på händer" är ju hela.. tänkte om du missat :P
hahha, nejdå. Jag har koll¨på den . Tycker bara den biten är bättre :thumbup:

stefannn
2005-10-16, 14:31
Eh, jag tror att i de flesta matoljorna så är den minsta delen enkelomättade..den största delen utgörs av mättade/omättade . Iaf i rapsolja.
nja oliv olja har ju typ 15 g mättat 75 enkelomättat och 10 fleromättat torde vara en ganska bra sammansättning

dtox
2005-10-16, 14:32
nja oliv olja har ju typ 15 g mättat 75 enkelomättat och 10 fleromättat torde vara en ganska bra sammansättning
Det är ju de omättade man vill åt i första hand..

stefannn
2005-10-16, 14:35
Det är ju de omättade man vill åt i första hand..
ja det är ju det jag säger 75 % är enkelomättat..
fleromättat ska man väl försöka hålal ner på

weli
2005-10-18, 18:37
jag undrar kan man dricka vilken matolja som helst lr bara vissa.
jag har en kompis som säger att matolja e farligt och att man ska inte dricka den för mkt, e detta sant lr.

Zerohero
2005-10-18, 19:48
Varför sätetr ni inte i er oljan som salldsås, majonäs eller varför inte sätta lite olja på salladen,riset eller på kött?
Skulle säkert vara grymt mycket godare och vänligare för magen att sätta i det sådär bara.

Coldsmith
2005-10-19, 00:41
häller själv olja i mina shakers för att få mer energi.
4 sidor lång tråd men inget svar ännu på om det är skadligt på något sätt? Skulle det vara onyttigt på något sätt alls? Bli fet? Inte nödvändigtvis va? Handlar ju bara om att få i sig mer energi, är ju inte så att om man får i sig mer fett så hamnar det direkt i fettdepåerna, det är väl ingen som tror?

Lizzie
2005-10-19, 06:44
Det är omöjligt att svara på om det är skadligt - det beror helt på vilken kvalitet oljan håller. Viktigt att titta på är oxå att e-vitamin (el annan antioxidant) är tillsatt i oljan-så den inte härsknar, och att flaskan är tätslutande och är i en mörk/svart flaska. Får man i sig mycket av antioxidanterna i övrigt är detta ett plus!