handdator

Visa fullständig version : Laxermedel?


gladiatorerna1
2005-10-06, 15:45
Hur farligt är det att missbruka laxermedel?

sunkan
2005-10-06, 15:49
http://www.fass.se/LIF/home/index.jsp

gladiatorerna1
2005-10-06, 15:52
http://www.fass.se/LIF/home/index.jsp

Vad du än har länkat så kommer jag inte in på några hemsidor.

sunkan
2005-10-06, 15:56
Vad du än har länkat så kommer jag inte in på några hemsidor.
hemsidan funkar finfint för mig, sen är det upp till dig att söka efter det medel du vill veta mer om

gladiatorerna1
2005-10-06, 15:57
hemsidan funkar finfint för mig, sen är det upp till dig att söka efter det medel du vill veta mer om

Jag kommer inte in på några överhuvudtaget.

Grisen
2005-10-06, 16:01
Hur farligt är det att missbruka laxermedel?


Hur missbrukar man det?

gladiatorerna1
2005-10-06, 16:03
Hur missbrukar man det?

Man använder det utan att ha de besvären som medicinen är avsett för.

sunkan
2005-10-06, 16:04
Man använder det utan att ha de besvären som medicinen är avsett för.

hahaha, av vilken anledning då? För skojjs skull eller?

Tolkia
2005-10-06, 16:04
Hur missbrukar man det?
Precis som man missbrukar annat; man använder det på ett sätt som det inte skall användas på, och som är skadligt för kroppen - gärna dessutom på ett tvångsmässigt sätt. I det här fallet mest som att man tar det i vansinnesmängder för att tappa vikt. Vilket man gör, men bara för att man skiter ut en massa vatten. När maginnehållet nått tjocktarmen (som laxermedel verkar på) har det mesta av näringen redan tagits upp. Så man får skadan UTAN att få effekten.

Grisen
2005-10-06, 16:06
Precis som man missbrukar annat; man använder det på ett sätt som det inte skall användas på, och som är skadligt för kroppen - gärna dessutom på ett tvångsmässigt sätt. I det här fallet mest som att man tar det i vansinnesmängder för att tappa vikt. Vilket man gör, men bara för att man skiter ut en massa vatten. När maginnehållet nått tjocktarmen (som laxermedel verkar på) har det mesta av näringen redan tagits upp. Så man får skadan UTAN att få effekten.

Ok, tack!

Tolkia
2005-10-06, 16:11
Bieffekter av att missbruka laxermedel:
- vätskebrist/vätske-obalans
- brist på vissa elektrolyter, främst kalium har jag för mig, vilket tillsammans med vätskebristen är skadligt för cirkulationsapparaten
- tarmen lägger av, p.g.a. kronisk överstimulering, d.v.s. man får problem med förstoppning och diarréer
- m.fl. roligheter

Paradexemplet på laxermedelsmissbrukare är väl tjejer med ätstörningar.

Grisen
2005-10-06, 16:12
En av biefekterna är kaliumbrist, som kan leda till detta:

"Då kaliummängden i blodets serum är under 2,5 mmol/l inträffar trötthet, muskelsvaghet (speciellt i benen), muskelsmärtor, myrkrypningar, muskelkramper, tarmstopp av förlamning (paralytisk ileus).
Mest fruktat är rytmstörningar i hjärtat som kammarflimmer, vars risk ökar om patienten samtidigt har digitalismedicinering och får syrebrist i vävnaderna (hypoxi). Hjärtverksamheten påverkas negativt vilket framgår av EKG."

Från: FASS.se

smeklol
2005-10-06, 16:20
Hur farligt är det att missbruka laxermedel?


Varför undrar du?
Något du oroar dig för?
Jag förstår inte varför någon frivilligt skulle använda laxeringsmedel när det inte behövs.

gladiatorerna1
2005-10-06, 16:23
Varför undrar du?
Något du oroar dig för?
Jag förstår inte varför någon frivilligt skulle använda laxeringsmedel när det inte behövs.

Man kanske inte ska prata så öppet om det på ett forum så här! Men jag använder det för att hålla mig i form!

sunkan
2005-10-06, 16:28
Man kanske inte ska prata så öppet om det på ett forum så här! Men jag använder det för att hålla mig i form!
sluta med det

King Grub
2005-10-06, 16:33
Man kanske inte ska prata så öppet om det på ett forum så här! Men jag använder det för att hålla mig i form!

Du håller dig inte i form genom att använda laxermedel. Näringen och kalorierna har redan tagits upp. Det enda du får är ett beroende och skador på tarmarna.

gladiatorerna1
2005-10-06, 16:35
Du håller dig inte i form genom att använda laxermedel. Näringen och kalorierna har redan tagits upp. Det enda du får är ett beroende och skador på tarmarna.

Dessvärre är det tyvärr så. Men man skiter ju mer, hur kommer det sig? och alla anorektiker använder ju det,

Tolkia
2005-10-06, 16:45
Men man skiter ju mer, hur kommer det sig? och alla anorektiker använder ju det,
Man skiter en större volym eftersom man skiter ut en massa vatten (både det som finns i födan och det som du dricker), och vatten har ganska stor volym. Vattenupptaget sker nämligen framför allt i tjocktarmen, och det hinner inte med när maginnehållet skall köra racer igenom. Näringsupptaget i sig gör inte att maginnehållet minskar SÅ mycket i volym som man kanske tror (hur stor är en vitaminmolekyl, t.ex. ...?).

Anorektiker missbrukar ofta laxermedel, ja. Utmärker de sig på NÅGOT sätt för att veta hur man håller sig i form? För att vara anorektiskt mager och så muskelsvag att man knappt orkar gå uppför en trappa är inte att vara i någon "form", det är att vara - tja, anorektiskt mager. Vilket de f.ö. inte är för att de missbrukar laxermedel, utan för att de äter extremt lite och i många fall kräks upp det lilla de äter. Laxermedlet är bara något de TROR får dem att minska i vikt (annat än vattenvikt).

Tolkia
2005-10-06, 16:45
En misstanke infinner sig: Är det någon som sitter och driver med oss den här gången också? :confused:

Krampus
2005-10-06, 16:48
En misstanke infinner sig: Är det någon som sitter och driver med oss den här gången också? :confused:

Det här kan ju bara inte vara sant...

gladiatorerna1
2005-10-06, 16:48
En misstanke infinner sig: Är det någon som sitter och driver med oss den här gången också? :confused:

Vad pratar du om? och vad menar du med igen?

Tolkia
2005-10-06, 16:49
Det här kan ju bara inte vara sant...
Det är nog (sad but true) bara en fråga om vilket forum man är på hur normal/vanlig/ofta förekommande den här frågan är ...

gladiatorerna1
2005-10-06, 16:50
Jag som person är inte så rädd för att fråga om saker och ting och jag har heller inte svårt att öppna mig när det gäller saker av lite känsligare karaktär!

Krampus
2005-10-06, 16:52
Jag som person är inte så rädd för att fråga om saker och ting och jag har heller inte svårt att öppna mig när det gäller saker av lite känsligare karaktär!


Ok..
Men nu sitter du bakom ett nickname på internet, så du kan nog säkert berätta vad det gäller här utan att ngn får reda på vem du är..

Vad är det du ska göra? Komma ner en viktklass?

gladiatorerna1
2005-10-06, 16:52
Det är nog (sad but true) bara en fråga om vilket forum man är på hur normal/vanlig/ofta förekommande den här frågan är ...

Men snälla, det har väl dykt upp betydligt konstigare frågor än så på detta forum. DEt är väl inget fel i det, anser jag.

gladiatorerna1
2005-10-06, 16:55
Ok..
Men nu sitter du bakom ett nickname på internet, så du kan nog säkert berätta vad det gäller här utan att ngn får reda på vem du är..

Vad är det du ska göra? Komma ner en viktklass?

Jag tycker att detta är väldigt privat, men ok jag får väl bjuda på det då...

Nu när min träning har gått åt helevete så har jag blivt otroligt rädd för att min kropp ska bli "förstörd"

Krampus
2005-10-06, 16:57
Jag tycker att detta är väldigt privat, men ok jag får väl bjuda på det då...

Nu när min träning har gått åt helevete så har jag blivt otroligt rädd för att min kropp ska bli "förstörd"


Lägga på dig vatten, med andra ord? Du vill se bra ut?
(måste få lite bakgrundsfakta vad du vill åstakomma genom att ta laxermedel.)

Zakath
2005-10-06, 16:57
Jag tycker att detta är väldigt privat, men ok jag får väl bjuda på det då...

Nu när min träning har gått åt helevete så har jag blivt otroligt rädd för att min kropp ska bli "förstörd"



Jag är ledsen att säga detta, men att resultatet av att missbruka laxermedel är i slutändan en förstörd kropp. Det finns alternativ, mycket bättre alternativ.

gladiatorerna1
2005-10-06, 17:02
Jag är ledsen att säga detta, men att resultatet av att missbruka laxermedel är i slutändan en förstörd kropp. Det finns alternativ, mycket bättre alternativ.

Tyvärr, är det så...Men jag är extremt utseendefixerad!

Zakath
2005-10-06, 17:04
Tyvärr, är det så...Men jag är extremt utseendefixerad!


Jo, men varför vill du då förstöra din kropp, och på längden också ditt utseende?
Vill du inte vara vacker och må bra större delen av ditt liv istället?

gladiatorerna1
2005-10-06, 17:07
Jo, men varför vill du då förstöra din kropp, och på längden också ditt utseende?
Vill du inte vara vacker och må bra större delen av ditt liv istället?

Jag kan tyvärr inte svara på det...Jag vet att detta inte är normalt men tyvärr så kan man inte rå för över sina värderingar. För mig är ett bra yttre mycket viktigt!

Zakath
2005-10-06, 17:16
Jag kan tyvärr inte svara på det...Jag vet att detta inte är normalt men tyvärr så kan man inte rå för över sina värderingar. För mig är ett bra yttre mycket viktigt!



Men förstår du inte att du kommer att förstöra både ditt yttre och inre så som du missbrukar laxermedlet? Det är mycket möjligt att du inte märker det, men folk i din omgivning kommer märka det, jag är inte säker men det låter som att du har någon form av ätstörning eller liknande. Jag hoppas verkligen du lyckas lösa det här!

Krampus
2005-10-06, 17:17
Tyvärr, är det så...Men jag är extremt utseendefixerad!

Ok du säger ingetting, men jag misstänker att det är vätska du vill få bort för att undvika ett plöfsigt utseende? Är du modell?

En vätsketömmning genom laxermedel drar i första hand inte ur vätska imellan huden och musklerna, som påverkar utseendet av "hårdhet", utan det drar som andra skrivit: ur viktigt vatten innifrån kroppen. Du kommer att få vätskebrist och må illa och kanske svimma.

Att tömma sig på vätska i syfte att uppnå en look, handlar i första hand om saltbalansen. Det är inte bara att sätta sig i en bastu eller trycka i sig en massa laxermedel. Du kommer att gå ner i vikt på vågen, men utseendet kommer inte att förändras nämnvärt..
Jag tänker inte berätta för dig hur man gör, din inställning verkar inte helt frisk..

De effekter du uppnår genom att tömma vätskan I MELLAN HUDEN OCH MUSKELN, är dessutom ytterst temporära.. Dvs: de vara bara ett par timmar..
Skit i laxermedlet, du ser säkert bra ut iaf! :)

WHITEFOLKS
2005-10-06, 17:18
Du kan ju pröva att lägga dig på +/-0 gällande kcal istället. Att äta och sen försöka "laxera" ut det verkar ju bara punschigt på alla sätt och vis. Om du vill hålla koll på vikten/formen verkar det ju bra mycket smartare att hålla koll på maten. Men du vill väl grisäta, inte träna och samtidigt hålla dig "smal"? Ja då blir det svårt.

gladiatorerna1
2005-10-06, 17:21
Du kan ju pröva att lägga dig på +/-0 gällande kcal istället. Att äta och sen försöka "laxera" ut det verkar ju bara punschigt på alla sätt och vis. Om du vill hålla koll på vikten/formen verkar det ju bra mycket smartare att hålla koll på maten. Men du vill väl grisäta, inte träna och samtidigt hålla dig "smal"? Ja då blir det svårt.

Jo, jag vill träna, men när man har tappat så otroligt mycket så är det kämpigt att se sig själv i spegeln, jag blir illamående! Jag strävar efter ett perfekt yttre! Jag vet att det låter sjukt och det är det!

Zakath
2005-10-06, 17:24
Jo, jag vill träna, men när man har tappat så otroligt mycket så är det kämpigt att se sig själv i spegeln, jag blir illamående! Jag strävar efter ett perfekt yttre! Jag vet att det låter sjukt och det är det!


Hur ska du kunna få ett "perfekt yttre" när du redan tappat så mycket genom att missbruka laxermedel!?

Kanske ska du prata med någon i verkligheten? Kanske en kurator, eller någon nära (och kunnig) vän?

gladiatorerna1
2005-10-06, 17:26
Ok du säger ingetting, men jag misstänker att det är vätska du vill få bort för att undvika ett plöfsigt utseende? Är du modell?

En vätsketömmning genom laxermedel drar i första hand inte ur vätska imellan huden och musklerna, som påverkar utseendet av "hårdhet", utan det drar som andra skrivit: ur viktigt vatten innifrån kroppen. Du kommer att få vätskebrist och må illa och kanske svimma.

Att tömma sig på vätska i syfte att uppnå en look, handlar i första hand om saltbalansen. Det är inte bara att sätta sig i en bastu eller trycka i sig en massa laxermedel. Du kommer att gå ner i vikt på vågen, men utseendet kommer inte att förändras nämnvärt..
Jag tänker inte berätta för dig hur man gör, din inställning verkar inte helt frisk..

De effekter du uppnår genom att tömma vätskan I MELLAN HUDEN OCH MUSKELN, är dessutom ytterst temporära.. Dvs: de vara bara ett par timmar..
Skit i laxermedlet, du ser säkert bra ut iaf! :)

Förlåt, jag glömde att svara på ditt inlägg!

För några år sedan så var jag i mycket bra form, jag skulle tävla BB. Jag fick enormt mycket komplimanger från folk ute på stan! Sedan fick jag motgångar i kärlekslivet och livet kändes mycket tungt. Min kropp blev sämre med tiden på grund av för dåligt påsyke och utebliven träning...Det var en mörk tid.

Tack för ditt svar förresten! :thumbup:

Krampus
2005-10-06, 17:32
Förlåt, jag glömde att svara på ditt inlägg!

För några år sedan så var jag i mycket bra form, jag skulle tävla BB. Jag fick enormt mycket komplimanger från folk ute på stan! Sedan fick jag motgångar i kärlekslivet och livet kändes mycket tungt. Min kropp blev sämre med tiden på grund av för dåligt påsyke och utebliven träning...Det var en mörk tid.

Tack för ditt svar förresten! :thumbup:


Dont do it...
Vätsketömmning är i mina ögon bara inför tävlingar....
Tänk på att du inte behåller effekterna av det i mer än ett par timmar..
Om du gör rätt dvs.

gladiatorerna1
2005-10-06, 17:33
Men förstår du inte att du kommer att förstöra både ditt yttre och inre så som du missbrukar laxermedlet? Det är mycket möjligt att du inte märker det, men folk i din omgivning kommer märka det, jag är inte säker men det låter som att du har någon form av ätstörning eller liknande. Jag hoppas verkligen du lyckas lösa det här!

Jo, det är sant det du säger. Det är bra att få höra det. Minsyster är på väg att få anorexi. Jag känner mer att jag vill förända min kropp med hjälp av plastikkirurgi.

Zakath
2005-10-06, 17:42
Jo, det är sant det du säger. Det är bra att få höra det. Minsyster är på väg att få anorexi. Jag känner mer att jag vill förända min kropp med hjälp av plastikkirurgi.



Får jag förresten fråga varför du inte vill "börja om" med träningen, börja sköta kosten ordentligt och bara må bra igen? :) Var ett gott föredöme för din syster framförallt!

Grisen
2005-10-06, 18:14
Jag vill inte verka dryg och som en moraltant, men med tanke på det du skrivit så tror jag verkligen att du skulle må bra av att tala med en psykolog.

gladiatorerna1
2005-10-06, 18:19
Får jag förresten fråga varför du inte vill "börja om" med träningen, börja sköta kosten ordentligt och bara må bra igen? :) Var ett gott föredöme för din syster framförallt!

Jag vill börja träna igen men eftersom att jag snart eventuellt ska flytta till en annan stad så väntar jag någon månad istället tills jag vet vilket gym. Det gör ont att se sin syster som en liten "pinne"!

gladiatorerna1
2005-10-06, 18:22
Jag vill inte verka dryg och som en moraltant, men med tanke på det du skrivit så tror jag verkligen att du skulle må bra av att tala med en psykolog.

Jo, jag skulle nog må bättre om jag fick prata av mig. Jag ringde en plastikkirurg som inte ens ville ta emot mig. Det är ett tecken på att något är fel! Jag är så otroligt inspererad av "the swan" som gick på teve. Jag blir helt gråtfärdig av ren avendsjuka.

gladiatorerna1
2005-10-06, 18:25
Ni får gärna PM:a mig också, för att jag tycker att det är så privat och av så känslig karaktär. Man öppnar sig så otroligt mycket.

Zakath
2005-10-06, 19:09
Du har åtminstone kommit förbi stadiet av "förnekelse" vilket är beundransvärt. Mitt (och förmodligen resten av forumets) råd till dig är att söka upp en kurator/psykolog. Jag är 99% säker på att du inte kommer ångra dig, även om det inte behöver vara något allvarligt fel på dig så kommer det säkert kännas bra :)

Lycka till!

heraso
2005-10-07, 21:05
Dessvärre är det tyvärr så. Men man skiter ju mer, hur kommer det sig? och alla anorektiker använder ju det,

Kände mig bara tvungen att svara. En fruktansvärd konsekvens som du kan drabbas av är att din tarm lägger av totalt, dvs att alla normala tarmrörelser sätts ur funktion och det kan förbli ett kroniskt tillstånd. Vet en person som blivit tvingad att hålla upp med sitt mångåriga missbruk av laxermedel, och idag fyra månader senare har det boktavligen tagat inte hänt ett S-K-I-T! Tarmen är totalt död, och tom läkare börjar bli konfunderade över varför havregrynsgröt och fem katrinplommon om dagen inte kan få fart på maskineriet. Låter det lockande tycker du?
P.S. Alla anorektiker använder inte laxermedel, det gjorde inte jag en enda gång. D.S.

Sverker
2005-10-08, 06:15
Man kanske inte ska prata så öppet om det på ett forum så här! Men jag använder det för att hålla mig i form!

Egentligen är det ganska bra att du ventilerar frågan gladiatorerna1. Bra att vansinnet kommer upp till ytan.


Laxermedel för viktminskning är vansinne och många förnuftiga personer har med kraft påtalat detta :thumbup:


Det är bara att hoppas att någon annan som går i dessa tankar upptäcker tråden och läser igenom den, noggrant. Noggrant och inser att det är destruktiva tankar.

gladiatorerna1
2005-10-10, 15:18
Den här tråden i kombination med de kloka PM jag har fått har verkligen fått mig avskräckt från Laxermedel. Jag blir mörkrädd när jag tänker på de biverkningar man kan få! Jag är så himla tacksam för att folk har tagit sig tid óch skrivit kloka välformulerade inlägg/PM som har fått mig att sluta med Laxermedel. Jag hoppas att fler tar till sig detta som har missbrukar laxermedel eller som funderar på det.

Zakath
2005-10-10, 15:25
Den här tråden i kombination med de kloka PM jag har fått har verkligen fått mig avskräckt från Laxermedel. Jag blir mörkrädd när jag tänker på de biverkningar man kan få! Jag är så himla tacksam för att folk har tagit sig tid óch skrivit kloka välformulerade inlägg/PM som har fått mig att sluta med Laxermedel. Jag hoppas att fler tar till sig detta som har missbrukar laxermedel eller som funderar på det.



Vad härligt att detta slutade lyckligt :)

Uppdatera oss gärna lite då och då med hur allt går, åtminstone när du undrar över något som kan vara potentiellt farligt, så att du inte faller dit igen.

Lycka till i fortsättningen! *yourock*

gladiatorerna1
2005-10-10, 15:31
Vad härligt att detta slutade lyckligt :)

Uppdatera oss gärna lite då och då med hur allt går, åtminstone när du undrar över något som kan vara potentiellt farligt, så att du inte faller dit igen.

Lycka till i fortsättningen! *yourock*

Tack så mycket! Vad glad jag blir när jag läser detta inlägg :) . Inlägget är så omtänksamt. Jag ska uppdatera om jag får några farliga funderingar igen.