handdator

Visa fullständig version : Ont i korsryggen som fan när jag står länge


Officer
2005-10-06, 07:37
T ex igår! På Vai-konserten. När jag står utan att få sitta mer än 1.5 timme börjar det göra så fruktansvärt ont i korsryggen. I muskulaturen så att säga. Känns som den är klen nästan, fast jag tränar ryggen riktigt jävla hårt, och magen med. Ser alla andra som inte verkar klaga på smärtorna (kanske för att de är fulla på konsert men..)

Riktigt jobbigt, när man t ex ska runt i stan o shoppa en massa eller vara på konsert. Måste liksom sträcka mig ner händerna mot tårna för att "sträcka ut" o då känns det jävligt skönt, men det är lite farligt att göra så på konserter vill ju inte ha en fyllekuk i arslet!

Så vad är problemet? ÄR jag för svag?!

JJ
2005-10-06, 07:41
Skulle gissa att du har någon slags obalans, sned rygg eller för korta muskler i röva el. liknande. Har haft likadant, ryggen blir helt slut bara av att stå men att gå och liknande är inga problem.

Menigar
2005-10-06, 12:55
Jag har samma problem också, men för min del är jag rätt övertygad om det beror på hamstrings och höftböjarna som är stela som sjutton.

Stå stilla under en längre tid är ett rent helvete, kände flera gånger att jag höll på att gå itu på hultsfred.

AngelLove
2005-10-06, 14:01
Man lär sig ngt nytt varje dag..

Tack för denna info, än mer stretching mao

MilkmaN
2005-10-06, 14:08
Haft ont precis ovanför röven i korsyggen ett tag nu sedan jag körde stela mark och mark, är det hamsen som är stela? Hm, värt ett försök...

*går o strechar*

guest
2005-10-06, 15:06
Välkommen till min jävla vardag. Får ont i korsryggen vid lång tids sittande eller stående. Har precis bestämt tid med sjukgymnast för att kolla vad som kan göras. Själv tror (vet) jag att min mage är sjukt svag. Om det beror på problemet med ryggen, eller om ryggen beror på för svag mage är ju frågan. 20 reps _vanliga_ crunches med fötterna i luften är en omöjlighet. DÅ, är det illa

Sniggel
2005-10-06, 16:10
Har precis samma problem. Stå stilla länge, och det börjar göra ont, gå/springa är inga problem. Jag har dessutom förmodligen smyglordosis i ländryggen (kalle-anka-röv) pga för kort höftböjare pga att jag har varit och är datanörd och suttit ner mycket i mitt liv.
Undrar om det kan ha något med att göra att diskarna pressas ihop, och dessutom pressas ihop lite snett på mig vid de nedersta kotorna eftersom jag förmodligen har en större vinkel än normalt just där.
När man går så varierar ju vinkeln mer mellan kotorna i ländryggen eftersom höften rör och tiltar sig. Då blir ju trycket mer varierat och det borde eliminira ojämn ihoppressning av diskarna.

CoC
2005-10-06, 16:50
T ex igår! På Vai-konserten. När jag står utan att få sitta mer än 1.5 timme börjar det göra så fruktansvärt ont i korsryggen. I muskulaturen så att säga. Känns som den är klen nästan, fast jag tränar ryggen riktigt jävla hårt, och magen med. Ser alla andra som inte verkar klaga på smärtorna (kanske för att de är fulla på konsert men..)

Riktigt jobbigt, när man t ex ska runt i stan o shoppa en massa eller vara på konsert. Måste liksom sträcka mig ner händerna mot tårna för att "sträcka ut" o då känns det jävligt skönt, men det är lite farligt att göra så på konserter vill ju inte ha en fyllekuk i arslet!

Så vad är problemet? ÄR jag för svag?!


Jotack, det där känner man ju tyvärr igen alltför väl. Kan knappt sätta mig ner i bilen efter att ha stått upp och föreläst i ett par timmar. Går över efter nån timme om man sitter ner eller rör på sig. Helt klart så krampar ngr småmuskler i ryggslutet. Man kanske skulle strecha lite mera.

Officer
2005-10-06, 17:01
Jo tack för svaren, det mesta tyder på att det är stelhetsproblem men jag kan inte peka ut vart jag är stel direkt. Har alltid varit så här, farsan är samma (fast han tränar inte dårå..)

Jag kommer superdjupt ner i knäböj och benpress utan att hälen lyfter det minsta eller att det drar i höften eller hamstrings. Har "perfekt" rygg under böjen också. Om det kan vara till någon hjälp för min stelhetsdiagnos..

John M
2005-10-06, 17:47
Har haft liknande problem, strechta hamstring och framför allt gluteus...då blev det bättre för mig i alla fall :)

GT_Razor
2005-10-07, 11:25
Det e samma här Muratus my friend! Jag har också samma skit, det spelar nog ingen roll att man kan gå ner djupt i böj eller så, har inte med det att göra. Tror det e mer att höften är framskjuten...alltså svankrygg, för det har väl du en del va? Jag har det rätt mkt, ibland när man står å diskar länge får jag skitont i korsryggen, eller bara när man suttit ett tag i t-banan.

Officer
2005-10-07, 11:35
Det e samma här Muratus my friend! Jag har också samma skit, det spelar nog ingen roll att man kan gå ner djupt i böj eller så, har inte med det att göra. Tror det e mer att höften är framskjuten...alltså svankrygg, för det har väl du en del va? Jag har det rätt mkt, ibland när man står å diskar länge får jag skitont i korsryggen, eller bara när man suttit ett tag i t-banan.


Stämmer nog bra det, kollade upp skiten med en ny byggare på vårt gym igår kväll också han hade samma skit, och det är arslet o hamstringen man ska stretcha tydligen.
Fy fan för stretching, så förbannat tråkigt *grr*

JJ
2005-10-07, 11:50
Stämmer nog bra det, kollade upp skiten med en ny byggare på vårt gym igår kväll också han hade samma skit, och det är arslet o hamstringen man ska stretcha tydligen.
Fy fan för stretching, så förbannat tråkigt *grr*


Framförallt röven är min gissning, kör lite på höftböjarna också.

John M
2005-10-07, 12:39
Stämmer nog bra det, kollade upp skiten med en ny byggare på vårt gym igår kväll också han hade samma skit, och det är arslet o hamstringen man ska stretcha tydligen.
Fy fan för stretching, så förbannat tråkigt *grr*

Hehe stretcha på nu så är det kanske borta på en vecka :thumbup: kör 2 gånger om dagen :thumbup:

pia
2005-10-09, 11:05
Enligt vad jag hört från en sjukgymnast så är det höftböjarna och rumpan som är stel vilket gör att de drar mot varandra och ont kommer när man står längre tid. Har precis samma problem. Om det stämmer vet jag inte men jag kan helt klart säga att jag är stel i både rumpa och höftböjare.

d12
2005-10-09, 12:53
Har exakt samma problem!

Om det beror på stelhet vet jag inte för jag är rätt smidig av mig för att vara dels kille och dels fotbollsspelare sedan 22 års tillbaka.

Å andra sidan, hade jag stretchat ännu bättre, och som "man ska" så hade jag kanske varit ännu bättre i ryggen och dessutom smidigare.

Så vad drar folk för slutsats av denna tråd? Stretch? Hur blir jag smidigare "i" höftböjaren? Ställa sig på ett knä, med ena foten framfåt, med händerna i sidan, sträckt rygg och sedan väga framåt? Finns det fler?

Yip_man
2005-10-09, 13:08
Stretcha i spagat. är du för ovig så läg ena benet framför dig i 90 graders vinkel och det andra rakt bak.

Winternal
2005-10-09, 13:39
Jag har också problem med att stå stilla på konserter och liknande, men jag får jävligt ont i knäna i stället, och strax ovanför. Knäna blir stela som 17 och jag längtar efter att få sätta mig ner.

Festivaler är ett helvete när det är flera spelningar på raken som man vill se. Ja om man inte kan ligga i gräset, och njuta av spelningen ändå.. då är det skönt :D

Karl_alfred
2005-10-09, 15:40
Enligt vad jag hört från en sjukgymnast så är det höftböjarna och rumpan som är stel vilket gör att de drar mot varandra och ont kommer när man står längre tid. Har precis samma problem. Om det stämmer vet jag inte men jag kan helt klart säga att jag är stel i både rumpa och höftböjare.
Korta höftböjare (m.iliopsoas) gör att man får en överdriven svank.

d12
2005-10-09, 17:16
Enligt vad jag hört från en sjukgymnast så är det höftböjarna och rumpan som är stel vilket gör att de drar mot varandra och ont kommer när man står längre tid. Har precis samma problem. Om det stämmer vet jag inte men jag kan helt klart säga att jag är stel i både rumpa och höftböjare.

Vad gör du för att lindra problemen? Kan regelbunden ryggmassage hjälpa, eller är det att behandla helt fel område med tanke på rumpa/höftböjare?



Finns det förresten något namn på detta problem?

Karl_alfred
2005-10-09, 17:52
Vad gör du för att lindra problemen? Kan regelbunden ryggmassage hjälpa, eller är det att behandla helt fel område med tanke på rumpa/höftböjare?



Finns det förresten något namn på detta problem?
Stretcha m.iliopsoas(höftböjarmuskeln)?

Allan
2005-10-09, 18:16
AP - iväg till en naprapat med dig. Sätter tie spänn på att du har roterat bäcken. Det ser du inte själv, men det upptäcker de ganska fort. Jobbar inte Oscar eller vad han hette på Fitness Club?


allan

Officer
2005-10-09, 18:46
AP - iväg till en naprapat med dig. Sätter tie spänn på att du har roterat bäcken. Det ser du inte själv, men det upptäcker de ganska fort. Jobbar inte Oscar eller vad han hette på Fitness Club?


allan

Jag ska nog checka det med en naprapat, men jag har haft detta problemet sen 15årsåldern då jag började träna. Farsan likadan i princip.
Vill nog kolla upp det med proffs så jag vet vad fan jag ska stretcha, folk säger ju så mycket olika.
Ingen Oscar nej, men ska som sagt försöka kolla upp det..

Allan
2005-10-09, 18:49
Vill nog kolla upp det med proffs så jag vet vad fan jag ska stretcha, folk säger ju så mycket olika.


En naprapat är faktiskt ett proffs så iväg med dig!

allan

Officer
2005-10-09, 18:53
En naprapat är faktiskt ett proffs så iväg med dig!

allan


Ja det det var det jag menade :D Fan Allan du börjar bli riktigt grinig med åren!

Allan
2005-10-09, 19:13
Ja det det var det jag menade :D Fan Allan du börjar bli riktigt grinig med åren!

Jag vet att du menade det. Men det kan vara bra med överinfomation ibland till andra, som de med ont i ryggen som också skrev i tråden. Börjar du bli lite känslig, eller?

allan

pia
2005-10-09, 21:22
Jag får stretcha höftböjare och rumpa en massa. Har även gått vid sjukgymnast eftersom jag har problem att orka stretcha mig själv. Får ta i så mycket. Går på massage också. Många är stela i nedre delen av ryggen så det kan hjälpa att masseras tycker jag. En massör kan oftast även hjälpa dig att stretcha ut problemområden om du ber dem. Min massör jag hade förut strechade ut bröst, rumpa och höftböjare åt mig varje gång.
Vad gör du för att lindra problemen? Kan regelbunden ryggmassage hjälpa, eller är det att behandla helt fel område med tanke på rumpa/höftböjare?



Finns det förresten något namn på detta problem?

d12
2005-10-09, 21:31
Stretcha m.iliopsoas(höftböjarmuskeln)?

Nu var det så att jag frågade om det endast var behandling av höftböjaren som var aktuellt, eller om det kunde hjälpa med olika behandlingar av ryggen. Men tack för ditt svar.

Pia, eller andra med samma problem, har ni tips, annat än stretching av höftböjarmuskeln, för att lindra detta?

d12
2005-10-09, 21:32
Jag får stretcha höftböjare och rumpa en massa. Har även gått vid sjukgymnast eftersom jag har problem att orka stretcha mig själv. Får ta i så mycket. Går på massage också. Många är stela i nedre delen av ryggen så det kan hjälpa att masseras tycker jag. En massör kan oftast även hjälpa dig att stretcha ut problemområden om du ber dem. Min massör jag hade förut strechade ut bröst, rumpa och höftböjare åt mig varje gång.

Ok tack :hbang:

Allan
2005-10-09, 21:33
http://www.ryggochmuskelakuten.se/

allan