handdator

Visa fullständig version : jag fattar inte hur dropsets går till.


shibi
2005-10-05, 21:01
hej, jag har hängt ett tag på det här forumet, men förstår fortfarande inte vad dropsets är.

jag har läst att variation är bra då man styrketränar, och har därför bestämt mig för att börja köra dropsets.
frågan är då om jag borde köra dropsets, hela tiden, eller i perioder? ger det fortfarande tungstyrleträning eller är det mer uthållighet?

och en annan sak jag aldrig har hajjat fatstän läst massor, är kör jag dropset, flera set per övning.
jag menar, om vi säger jag börjar med att köra på en vikt så jag pallar 10 reps, och sen byter till 12, 16, 20.
är det ett helt set? eller var det första 10 repsen ett set, och sen påbörjar jag nästa...

kan jag köra dropsets på alla övningar? tänkte på mark, bänk...

vet varken ut eller in just nu

jag strävar efter massa, styrka men även uthållighet.
explosivitet kan jag ju fixa genom att bara lyfta vikterna snabbt.

skriv gärna hur ett set dropset går till, och så mycket info som möjligt.
evigt tacksam.
/daniel

z_bumbi
2005-10-05, 21:03
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37812

shibi
2005-10-05, 21:05
jag har läst det där, men är osäker på vad som menas *screwy*
ska jag alltså köra ett set normalt i början, sedan sänker jag och alltså påbörjar mitt andra set? så desto fler gånger jag sänker, ju mer sets är det ?

trodde när man kanske sänkt vikterna 5 gånger, man gjort sitt första set, och gå igenom samma visa flera gånger.

krellik
2005-10-05, 21:16
Renodlad bodybuilding teknik. Inget man kör för att bli stark utan för att få pump... Du ska veta att det dessutom sliter väldigt hårt på musklerna, dom behöver mkt återhämtning efter.

Personligen tycker jag dom är dö sköna att köra men tränar inte för "pump" och liknande längre utan för styrka, så kör inte sånt längre...

Å så en enkel förklaring. Ta tex tricep pushdown. Börja kör ett set med 8 reps, max vad du klarar på det. När du är färdig med dom och normalt skulle vila, tar du och sänker vikten med säg tex 10 kg, gör yterligare så många reps du klarar, sänker igen, osv, kan hålla på tills det inte finns några vikter kvar. Notera att det helst inte ska vara någon vila alls förutom milisekunden det tar att sänka vikten.

Ska du nödvändigtvis köra dropset så ska det vara det sista du kör, som en avslutnings övning. Du kommer inte att få någon vettig träning gjord efteråt.

keffat_liv
2005-10-05, 21:16
som jag har förtstått och gör, är att jag ibland efter bröst och biceps avslutar med ett dropset på biceps. Då börjar du med en hög vikt som är jobbig för dig. Låt oss säga 20 kg, så klarar du 4 reps där, sedan går du direkt på vikten under som är (på mitt gym) 17.5 så kör du så många du pallar där sen sänker ett steg igen. Till slut är du nere på 2.5kg och det är över. Man får en sjuk pump i biceps.

z_bumbi
2005-10-05, 21:16
Om du t ex kör 10 reps på 50 kg i någon övning och sen sänker vikten 5 kg och direkt fortsätter så är det fortfarande samma set. Du kanske klarar 4 reps till och sen om du har lust så kan du sänka vikten en gång till även denna gång med 5 kg och du klarar 4 reps till och det är fortfarande samma set.

Totalt 18 reps under ett och samma dropset.

Om när man bör köra dropset.
Jag tycker inte du bör köra det på allt och hela tiden utan testa någon muskel ena veckan för att nästa köra en annan muskel. I början kan man också nöja sig med en sänkning under varje set.

Jag tycker dropset funkar bäst i isolationsbetonade övningar och det är något man kör på slutet för varje muskelgrupp även om jag vet att många andra gärna kör det även i vissa större övningar.

biffsson
2005-10-05, 21:24
Imponerande...

Ni 3 postade samma minut, och skrev ungefär samma sak. :thumbup:
Tankeläsning??? ;)

shibi
2005-10-05, 21:32
ok, hajar nu vad det är. jag kör inte isolerande övningar så jag kanske borde skippa det nu, när jag är nybörjare och kanske fundera på om man skulle använda dropsets om några år eller nåt.

dropsets låter ju inte som rätt alternativ ifall jag vill ha massa, styrka, uthållighet. tror ni en vanlig pyramid är bättre?
/daniel

krellik
2005-10-05, 21:35
Nä shibi tycker du ska satsa på att få bättre teknik på vanliga hederliga basövningar som nybörjare. -Det- är det som kommer hjälpa dej att få massa, styrka och allt annat du vill uppnå i gymet. Dessutom kommer det att hålla dej skadefri. Krångla inte till det, läs inte för mycket b&k..

keffat_liv
2005-10-05, 21:37
ok, hajar nu vad det är. jag kör inte isolerande övningar så jag kanske borde skippa det nu, när jag är nybörjare och kanske fundera på om man skulle använda dropsets om några år eller nåt.

dropsets låter ju inte som rätt alternativ ifall jag vill ha massa, styrka, uthållighet. tror ni en vanlig pyramid är bättre?
/daniel

du kan ju alltid köra ett dropset då och då ändå, för det är en grymt skönt känsla (tycker jag), men det är väl annars ganska intetgivande.

shibi
2005-10-06, 20:10
men ifall jag vill uppnå den här segheten, som kan vara bra att ha. alltså inte seg, som motsats till snabb, utan sega, uthålliga muskler.
ifall jag bara kör på, med samma vikt under alla set, och kanske klarar 12 reps, på första setet, och kanske 8 på sista.. det blir jag väl inte uthållig av?

krellik
2005-10-06, 20:18
Nä men att klara att göra 200 armhävningar och 40 st chins tex, det blir du uthålig av. Det är träning för muskel kondition och är i såna fall det du är ute efter. Personligen tycker jag du ska träna det separat och inte blanda ihop det med tex din träning för max styrka...

Shadow Warrior
2005-10-06, 20:25
Jag brukar oftast använda mej av dropsets i benspark, det kan se ut som följande:

1x6 130kg
1xmax 100kg
1xmax 70kg
1xmax 50kg
1xmax 30kg

Då kör jag till failure i varje set + partials, den enda tiden jag vilar är tiden det tar att flytta pinnen i viktpaketet.

Andra övningar jag kör dropsets i till och från än vadpress och shrugs, sällan någon annan övning än dessa tre.