handdator

Visa fullständig version : Långsamma proteiner


keffat_liv
2005-10-05, 20:33
Finns i vilka livsmedel?

Beast
2005-10-05, 20:37
typ alla.

keffat_liv
2005-10-05, 20:39
hahaha okej:) tack så mycket.

King Grub
2005-10-05, 20:41
Rena aminosyror i kapselform är snabbast, sedan vassle, sedan sojaisolat, sedan äggvita, sedan är allt långsamt.

Ekonom
2005-10-06, 18:56
Rena aminosyror i kapselform är snabbast.

Är de generellt av bra kvalitet?? altså jämfört med pulver, kan kroppen ta tillvara aminosyrorna från respektive källa lika bra?

King Grub
2005-10-06, 19:00
Är de generellt av bra kvalitet?? altså jämfört med pulver, kan kroppen ta tillvara aminosyrorna från respektive källa lika bra?

Jag kan inte svara för alla tillverkare, men rena essentiella aminosyror lär vara det bästa för att stimulera proteinsyntesen i samband med träning. I princip alla Tipton & Wolfes studier på området använder sig av tillskott av essentiella aminosyror, i samma fördelning som i mänskligt muskelprotein, inte av intakt protein, och det verkar som att EAA-tillskottet har större positiv effekt på proteinsyntesen, även om det inte finns några bevis för att en viss mängd EAA i tillskottsform gör någon praktisk skillnad över en viss tids träning jämfört med intag av motsvarande mängd EAA från intakt protein.

Tillskott av EAA mellan dom vanliga målen stimulerar dessutom anabolism och proteinsyntes utan att påverka dessa effekter från just dom vanliga målen negativt.

"We sought to determine whether ingestion of a between-meal supplement containing 30 g of carbohydrate and 15 g of essential amino acids (CAA) altered the metabolic response to a nutritionally mixed meal in healthy, recreationally active male volunteers. A control group (CON; n = 6, 38 +/- 8 yr, 86 +/- 10 kg, 179 +/- 3 cm) received a liquid mixed meal [protein, 23.4 +/- 1.0 g (essential amino acids, 14.7 +/- 0.7 g); carbohydrate, 126.6 +/- 4.0 g; fat, 30.3 +/- 2.8 g] every 5 h (0830, 1330, 1830). The experimental group (SUP; n = 7, 36 +/- 10 yr, 87 +/- 12 kg, 180 +/- 3 cm) consumed the same meals but, in addition, were given CAA supplements (1100, 1600, 2100). Net phenylalanine balance (NB) and fractional synthetic rate (FSR) were calculated during a 16-h primed constant infusion of L-[ring-2H5]phenylalanine. Ingestion of a combination of CAA supplements and meals resulted in a greater mixed muscle FSR than ingestion of the meals alone (SUP, 0.099 +/- 0.008; CON, 0.076 +/- 0.005%/h; P < 0.05). Both groups experienced an improvement in NB after the morning (SUP, -2.2 +/- 3.3; CON, -1.5 +/- 3.5 nmol x min(-1) x 100 ml leg volume(-1)) and evening meals (SUP, -9.7 +/- 4.3; CON, -6.7 +/- 4.1 nmol x min(-1) x 100 ml leg volume(-1)). NB after CAA ingestion was significantly greater than after the meals, with values of 40.2 +/- 8.5 nmol x min(-1) x 100 ml leg volume(-1). These data indicate that CAA supplementation produces a greater anabolic effect than ingestion of intact protein but does not interfere with the normal metabolic response to a meal."

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2005 Apr;288(4):E761-7. Exogenous amino acids stimulate human muscle anabolism without interfering with the response to mixed meal ingestion.

Det skulle alltså gå att äta sin normala proteinmängd under dagen och ändå supplementera med essentiella aminosyror mellan målen och få full anabol effekt av båda sakerna.

Ekonom
2005-10-06, 22:28
Jag kan inte svara för alla tillverkare, men rena essentiella aminosyror lär vara det bästa för att stimulera proteinsyntesen i samband med träning.

Tillskott av EAA mellan dom vanliga målen stimulerar dessutom anabolism och proteinsyntes utan att påverka dessa effekter från just dom vanliga målen negativt.

Det skulle alltså gå att äta sin normala proteinmängd under dagen och ändå supplementera med essentiella aminosyror mellan målen och få full anabol effekt av båda sakerna.

Det översta vet jag, det jag undrade mer hur aminosyror på tablett var rent kvalitetsmässigt i förhållande till pulver, har sett att apoteket säljer EAA på tablett, men det berkar va små doser om jag inte missminner mej..??

Det mellersta verkar ju väldigt intressant! att smälla i sej en näve EAA tabletter kl. 14 om man äter kl. 12 och 16 skulle isf. vara lika gynnsamt för tillväxten som ett mindre mål mat eller en proteindrink utan att mätta? -låter ju som ett väldigt enkelt sätt att optimera muskeltillväxten! Hur stora doser skulle va lämpligt mellan målen tror du? I studierna du brukar referera till har jag för mig att de använde 6 och 12 g. och att 12 g. gav dubbel effekt? Borde inte då en dos däromkring vara bra?

Gällande det tredje, kan det inte bli "nog" nån gång dvs. att om man exempelvis varannan timme matar sej själv med tabletter/pulver/mat att kroppen inte kan "dra igång" proteinsyntesen så ofta, vet du något om det?

Slutligen är det någon som vet något bra fabrikat av EAA i bra doser på tabletter som man kan införskaffa??

olwe
2005-10-06, 22:40
Det översta vet jag, det jag undrade mer hur aminosyror på tablett var rent kvalitetsmässigt i förhållande till pulver, har sett att apoteket säljer EAA på tablett, men det berkar va små doser om jag inte missminner mej..??

Det mellersta verkar ju väldigt intressant! att smälla i sej en näve EAA tabletter kl. 14 om man äter kl. 12 och 16 skulle isf. vara lika gynnsamt för tillväxten som ett mindre mål mat eller en proteindrink utan att mätta? -låter ju som ett väldigt enkelt sätt att optimera muskeltillväxten! Hur stora doser skulle va lämpligt mellan målen tror du? I studierna du brukar referera till har jag för mig att de använde 6 och 12 g. och att 12 g. gav dubbel effekt? Borde inte då en dos däromkring vara bra?

Gällande det tredje, kan det inte bli "nog" nån gång dvs. att om man exempelvis varannan timme matar sej själv med tabletter/pulver/mat att kroppen inte kan "dra igång" proteinsyntesen så ofta, vet du något om det?

Slutligen är det någon som vet något bra fabrikat av EAA i bra doser på tabletter som man kan införskaffa??

Men är inte det enskillda aminosyror? i slutändan vill du väll ha fullvärdigt protein så du behöver ju ändå sätta i dig resterande aminosyror?

King Grub
2005-10-07, 05:31
Men är inte det enskillda aminosyror? i slutändan vill du väll ha fullvärdigt protein så du behöver ju ändå sätta i dig resterande aminosyror?

Dom icke-essentiella kan kroppen syntetisera själv. Icke-essentiella aminosyror är inte nödvändiga för proteinsyntes, vare sig i vila eller vid träning.

King Grub
2005-10-07, 05:34
Hur stora doser skulle va lämpligt mellan målen tror du? I studierna du brukar referera till har jag för mig att de använde 6 och 12 g. och att 12 g. gav dubbel effekt? Borde inte då en dos däromkring vara bra?

Jag vet inte var taket går. Som du säger ger 12 gram dubbel effekt jämfört med 6, men 40 gram ger inte större effekt än 20.

Gällande det tredje, kan det inte bli "nog" nån gång dvs. att om man exempelvis varannan timme matar sej själv med tabletter/pulver/mat att kroppen inte kan "dra igång" proteinsyntesen så ofta, vet du något om det?

Jo, vid intravenös tillförsel av aminosyror faller proteinsyntesen ner till basnivå (Journal of Physiology (2001), 532.2, pp. 575-579). Den maximala mängden per 2 timmar som kan tillgodogöras för maximal effekt verkar ligga runt kg kroppsvikt × 0.260 mg/kg/h × 2 h (J Physiol. 2003 Oct 1;552(Pt 1):315-24).

Ekonom
2005-10-07, 11:27
Där ser man!