handdator

Visa fullständig version : Omotiverad depression


Halldin
2005-10-05, 20:32
Jag börjar få nåt som liknar en depression. Varför vettefan.
Har ett bra jobb, en perfekt flickvän, osv. Allt har vart fint i stort sett hela året.
Så kommer detta.

Är det någon som känt av samma sak? Funderar på om det kan ha med vädret att göra, Seasonal Affective Disorder (länk: http://www.nmha.org/infoctr/factsheets/27.cfm)

Hoppas det går över. *popcorn*

dtox
2005-10-05, 20:35
jag har också gått igenom en sådan process. Det var just under vintertid. Jag träffade inte polare ofta (eller annat folk) och satt mest hemma...Sakta med säkert började jag känna mig konstig på något sätt, meninglöst.
Men då våren kom började jag genast märka en skillnad. Träffade folk, skrattade, gjorde massa saker som jag trivdes med och helt enkelt "levde livet".

Dumleman
2005-10-05, 20:35
Ja när man har det som bäst är risken för depression som störst :).

Halldin
2005-10-05, 21:12
jag har också gått igenom en sådan process. Det var just under vintertid. Jag träffade inte polare ofta (eller annat folk) och satt mest hemma...Sakta med säkert började jag känna mig konstig på något sätt, meninglöst.
Men då våren kom började jag genast märka en skillnad. Träffade folk, skrattade, gjorde massa saker som jag trivdes med och helt enkelt "levde livet".
Jag tänker då fan inte dras med det här hela vinterhalvåret *grr* Det får bara inte hända. Ska göra vad jag kan för att slippa det.

En tanke går ut till alla med samma problem. *kissass*

*Flash*
2005-10-05, 21:14
Samma sak varje år för mig, enda skillnaden är att det är värre vissa år och att det ibland håller i sig över hela våren också..

Grisen
2005-10-05, 21:20
Hur "känns det", vilka uttryck tar sig depressionen?

dtox
2005-10-05, 21:22
Hur "känns det", vilka uttryck tar sig depressionen?
Jag tycker det känns som att livet är onödigt, man vet inte vad man vill eller vill göra..det går inte beskriva riktigt.

Grisen
2005-10-05, 21:24
Jag tycker det känns som att livet är onödigt, man vet inte vad man vill eller vill göra..det går inte beskriva riktigt.


Frågan är ställd till trådskaparen, men om du vill svara för Halladin så...

Halldin
2005-10-05, 21:26
Hur "känns det", vilka uttryck tar sig depressionen?
Allmän ångest som är svår att förklara, nedstämdhet, mycket känns meningslöst/hopplöst.
Än så länge är det ingen konstant känsla, utan bara något som börjar visa sig. I detta ögonblick känner jag bara väldigt lite, men så sitter jag också med fyra lampor riktade mot mig. *screwy*

Grisen
2005-10-05, 21:29
Allmän ångest som är svår att förklara, nedstämdhet, mycket känns meningslöst/hopplöst.
Än så länge är det ingen konstant känsla, utan bara något som börjar visa sig. I detta ögonblick känner jag bara väldigt lite, men så sitter jag också med fyra lampor riktade mot mig. *screwy*


Förklara bättre!

Vad känns meningslöst och varför känns det meningslöst? Hur kommer sig ångesten, med menar du med ångest?

Helena B
2005-10-05, 21:34
Tror många känner så nu när mörkret börjar komma. För mig utmärker det sig genom att jag inte vill gå upp ur sängen, utan ligga där tills våren visar sig igen.

raZmus
2005-10-05, 21:37
Det är nog inget ovanligt. Jag har också haft lite hjärnspöken de senaste veckorna. Tror det är vädret, hösten, mörkret.

grisbil3n
2005-10-05, 21:56
Köp en pizza för i helvete.

Rockhard
2005-10-05, 22:05
Depression är ett tecken på Prozac-brist. Marsch iväg till farbror doktorn och hämta ut!

pia
2005-10-05, 22:46
Det kan bero på olika saker. För oss som tränar kan överträning vara ett alternativ och även någon näringsbrist. Mörkret är också en faktor. Har själv haft depression sedan tonåren, ligger i släkten så jag har väl en högre riskfaktor att drabbas än en del andra. Jag märker direkt om jag slarvar med kosten så en strikt diet med lite kolhydrater funkar inte, för lite fett i maten påverkar negativt och jag ser alltid till att äta rikligt med grönsakeroch frukt så att jag får i mig alla vitaminer och mineraler som behövs för att fungera optimalt. Försöker undvika att äta mycket snabba kolhydrater för att hålla insulinnivån på en jämn nivå och dessa är många gånger även näringsfattig mat förutom efter träning då. Insulinsvängningar är inte positivt för humöret. Stress är något som man behöver undvika eftersom det också är en negativ faktor. Jag har påverkats positivt av att tänka på dessa saker även om jag inte är fri från depression men jag har sett förändringar och jag märker direkt om jag slarvar. Om du är väldigt trött och hängig så kan jag faktiskt rekommendera rosenrot som jag tycker hjälper mig att bli piggare. Har precis börjat med det och tycker det är bra. Köpte Chisan idag som innehåller bland annat rosenrot och jag tog det innan träningen idag och det var mycket uppiggande. Sömnen höll jag på att glömma bort, en viktig faktor för att må bra och tillräckligt med vila.

Fultjack
2005-10-05, 22:50
Jag tycker det känns som att livet är onödigt, man vet inte vad man vill eller vill göra..det går inte beskriva riktigt.


kan det vara för att livet ÄR onödigt på riktigt ? :confused:

Fartman
2005-10-05, 22:52
kan det vara för att livet ÄR onödigt på riktigt ? :confused:

haha, så sant så sant.. gäller bara att acceptera det :thumbup:

Jet
2005-10-05, 23:12
Jag börjar få nåt som liknar en depression. Varför vettefan.
Har ett bra jobb, en perfekt flickvän, osv. Allt har vart fint i stort sett hela året.
Så kommer detta.

Är det någon som känt av samma sak? Funderar på om det kan ha med vädret att göra, Seasonal Affective Disorder (länk: http://www.nmha.org/infoctr/factsheets/27.cfm)

Hoppas det går över. *popcorn*

Antingen har man en depression eller inte, det går väl inte att ha något som liknar en?

bedlam
2005-10-06, 07:45
Ljusterapi is the shit!

Min yngre bror är svårt synskadad, hans skada gör bland annat att inte lika mycket ljus släpps in i ögat. Vilket gör att han blir deprimerad under vinterhalvåret.
Något som hjälper för honom är en ljusterapilampa, alltså ljusterapi för hemmabruk :)

lycka till!

Slartibartfast
2005-10-06, 08:19
En riktig depression är alltid omotiverad.

Liten Men Fet
2005-10-06, 13:05
Umgås med dom ni tycker om och försök hitta på lite roliga saker, det är ett hemskt slöseri med tid att gå runt och vara deprimerad. Jag har nyligen upptäckt att livet inte är så långt som man lätt kan tro, tråkigt att vara deprimerad INNAN det händer något riktigt allvarligt.

Jag hade en underbar tjejkompis som alltid fick mig att må riktigt bra hur det än gick med studier eller tjejer, hon slog ihjäl sig i en fallskärmsolycka i början av sommaren så nu är det ganska tungt. Träffade hennes föräldrar i helgen och la röda rosor på graven uppe i umeå som jag inte kan besöka så ofta när jag bor i linköping.

Jag kan bryta min ångest och deprission en hel del om jag ser till och aktiverar mig och träffar folk jag tycker om, mycket går att göra själv ta ut lite tjänstledigt och dra på en restresa till något varmt land.

Åk på spa, ut i naturen och ha en picknick. Köp en hund, börja göra practical jokes på alla ni känner. Laga och ät god mat, hjälp nån som har det sämre.
Jämför er med alla som har det värre i världen så ni får lite perspektiv.

Låter kanske fånigt och som om jag förringar er höstdeprission men det går att göra mycket själv, det SÄMSTA man kan göra är att sitta hemma och tycka synd om sig själv.

Over and aus, nu ska jag ta tag i min dag.

mangemani
2005-10-06, 13:10
ibland kan man bli less på allt det goda,allt det där perfekta.
man kan ha en helt perfekt flickvän,ett perfekt jobb med perfekt lön,träningen kan gå kanon osv,men ibland kan man bli less på det.
vet av några stycken som är deprimerade fastän dom har allt som skulle få rätt så många att må som kungar.

har dock ingen aning om varför.

Peter-N1
2005-10-07, 10:33
Mitt förslag är att hitta på något nytt. Testa en ny hobby, eller skäm bort dig med något som du inte brukar unna dig.

Men det bästa tipset tror jag är att umgås med kompisar. Du kanske redan gör det, men att umgås med dem ger dig bekräftelse och du märker att du är omtyckt och det är värt mycket.

bosse_brutal
2005-10-07, 10:43
inte allt för långt till första snön nu, köp en gammal 240 och börja längta...

bosse_brutal
2005-10-07, 10:47
http://www.blocket.se/view/5733122.htm?caller=hll_s&l=0&c=1&city=0

besiktad och klar för 3papp