handdator

Visa fullständig version : mista körkortstillståndet?


Endumen
2005-10-05, 18:11
Nån som vet vilka sorts brott man måste ha begått (och hur allvarliga)för att mista körkortslicensen?

reinholdsson
2005-10-05, 18:18
Vara så berusad på allmän plats att du inte han ta hand om dig själv kan leda till indraget kort.

Helena B
2005-10-05, 18:20
Du kan få låna min lagbok och slå upp det :D Eller fråga polisen här på Kolo...inte moderaterna alltså ;)

Hnke
2005-10-05, 18:26
narkotikainnehav?

bosse_brutal
2005-10-05, 18:29
fyllecell ett visst antal gånger på ett år tror jag kan ge det straffet

mela
2005-10-05, 18:31
Fylleköra moppe är inte så uppskattat har jag hört.

skaparn
2005-10-05, 18:33
Du kan få låna min lagbok och slå upp det :D Eller fråga polisen här på Kolo...inte moderaterna alltså ;)

Finns det poliskonstaplar här?

Helena B
2005-10-05, 18:34
Kan ta upp lite som står:

Om du kör ett motordrivet fordon eller spårvagn *screwy* och har överskridigt högsta tillåtna hastighet, kört mot rött ljus, underlåtit att iakta stopplikt, kört om vid övergångsställe eller brutit mot någon annan regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpukt, allt om överträdelsen inte kan anses som ringa.

tigerofsweden
2005-10-05, 18:35
Finns det poliskonstaplar här?

Jepp, har iallafall sett en :D Så passa dig :booty:

Helena B
2005-10-05, 18:36
Finns det poliskonstaplar här?

Peter-N1

Endumen
2005-10-05, 18:36
Men alla dessa gäller väl för körkortet, inte själva körkortstillståndet?

Rockhard
2005-10-05, 18:36
Vara så berusad på allmän plats att du inte han ta hand om dig själv kan leda till indraget kort.

Fyfan vilket land...varför är det tillåtet att sälja sprit om man inte får bli full *screwy*

Endumen
2005-10-05, 18:37
Nån som vet vilka sorts brott man måste ha begått (och hur allvarliga)för att mista körkortslicensen?



Faan, det var körkortstillståndet jag menade *screwy*

Helena B
2005-10-05, 18:38
Men alla dessa gäller väl för körkortet, inte själva körkortstillståndet?

Är det körkortstillståndet du menar? Fast det måste ju vara samma, fast säkert skärpare regler.

Helena B
2005-10-05, 18:41
Är det körkortstillståndet du menar? Fast det måste ju vara samma, fast säkert skärpare regler.

Det är samma regler, står att det gäller både körkortstillstånd och traktorkort.

Säg vad du har gjort eller planerar att göra så blir det enklare.

Dumleman
2005-10-05, 18:41
Köra trimmad/olaglig moppe har jag hört är farligt för lämpen om farbror blå ser det, snälla säg inte att man får göra det då för då har jag blivit fett med lurad! :(

Davil
2005-10-05, 19:02
Köra trimmad/olaglig moppe har jag hört är farligt för lämpen om farbror blå ser det, snälla säg inte att man får göra det då för då har jag blivit fett med lurad! :(

Jag åkte dit. Farbror blå envisades med att prova fast jag sa att varken hand, eller fotbroms fungerade. Den gick i 80, 100 med dig som förare sa han efteråt och skulle åka och hämta ut nya skor som han slipat ner för att få stopp på moppen...

Jag fick böter, men lämpen blev inte indragen.

Allan
2005-10-05, 19:04
Editerat rubriken.

allan

chidde
2005-10-05, 19:57
fint, då kan man alltså cykla mot rött utan att oroa sig :)

Helena B
2005-10-05, 20:00
fint, då kan man alltså cykla mot rött utan att oroa sig :)

Nja det jag skrev var taget ur Körkortslagen, inte ur lagen om vägtrafikdefinitioner eller Trafiklagen. Så stanna vid rött för säkerhetensskull ;)

dtox
2005-10-05, 20:05
Finns inte EN specifik sak som gör att man mister körkortstillståndet..Finns nog en väldigt massa saker som kan leda till det. Allt från fylleköra till vårdslöshet i trafik, till ja, allt vad det nu är

Endumen
2005-10-06, 06:19
Men det måste vara ett grovt brott som man gjort?

_Larre_
2005-10-06, 06:55
Köra trimmad/olaglig moppe har jag hört är farligt för lämpen om farbror blå ser det, snälla säg inte att man får göra det då för då har jag blivit fett med lurad! :(

Ja, lämpet ryker rätt fort om polisen får tag i dig. En kompis hade (en dåvarande) värstingmoppe, fick inte börja övningsköra förrän han var 18.

Davil
2005-10-06, 08:20
Ja, lämpet ryker rätt fort om polisen får tag i dig. En kompis hade (en dåvarande) värstingmoppe, fick inte börja övningsköra förrän han var 18.

Olika från fall till fall mao.
Bäst är om man sköter sig och håller sig inom lagens ramar !

Peter-N1
2005-10-07, 12:49
Det finns flera saker som du kan förlora lappen för. Om vi börjar med de vanligaste:

Köra mot rött (med motordrivet fordon).
Ej lämna företräde vid obevakat övergångställe.
Köra mer än 30km/h för fort på 50, 70, 90 eller 110 väg.
Köra mer än 20km/h för fort på 30 väg.

Sedan så påverkar ALLA trafikbrott ditt körtkort. Men där finns det inget som säger att du tex efter ha passerat heldraget minst 3 gånger förlorar körkortet. Det finns inga gränser, utan man gör en helhetsbedömning samlat på alla dina trafikbrott.
Det är Länsstyrelsen som gör denna bedömning.

Förutom trafikbrott så är det även som någon tidigare skrev även andra saker som spelar in. Om du omhändertas för att du är så berusad att du inte kan ta han dom dig själv eller antas utgöra en fara för dig själv eller andra så påverkar detta körkortet. Detta kräver dock mer än 2-3 gånger. Det ska påvisa att du har alkoholproblem och ska därför inte ha körkort.

Vad det gäller körkortstillstånd så är det samma regler där, men generellt sett kan man säga att det är svårare att förlora körkortstillståndet än körkortet.

GymTT
2005-10-07, 13:02
Alla trafikbrott spelar ju mer eller en mindre roll in, precis som föregående talare sa, sedan tror jag det är länsstyrelsen som bestämmer om du skall få tillståndet när du väl söker efter det.

Vad har du gjort?:)