handdator

Visa fullständig version : Jag söker kontakt på gymmet


tigerofsweden
2005-10-05, 16:38
Har lite svårt att få kontakt med ryggen när jag tränar, blir mest trött i hela överkroppen men kan ju inte säga att det känns speciellt mycket i ryggen. Har provat med att sänka vikterna men då känns de inte någonstans. Börjat köra hantelrodd nu och enligt min buddy så är tekniken bra men det känns inget i ryggen utan i axeln och armen :( Den övningen det känns mest i är nog fan sittande rodd i maskin (nordic) men hur hardcore är de på en skala ;)
Så hjälp mig finna kontakten :bow:

ohah
2005-10-05, 16:40
Finns väl andra sätt att mäta än kontakt, blir du starkare t ex?

tigerofsweden
2005-10-05, 16:42
Finns väl andra sätt att mäta än kontakt, blir du starkare t ex?

Visserligen finns det de, jag har blivit aningen starkare ja, dock har inte ryggen svarat lika bra som övriga kroppen, mest de ja hänger upp mig på.

jwzrd
2005-10-05, 16:43
Har lite svårt att få kontakt med ryggen när jag tränar, blir mest trött i hela överkroppen men kan ju inte säga att det känns speciellt mycket i ryggen. Har provat med att sänka vikterna men då känns de inte någonstans. Börjat köra hantelrodd nu och enligt min buddy så är tekniken bra men det känns inget i ryggen utan i axeln och armen :( Den övningen det känns mest i är nog fan sittande rodd i maskin (nordic) men hur hardcore är de på en skala ;)
Så hjälp mig finna kontakten :bow:

Stryk alla övningar utom den och en övning till då. Satsa på att bygga vidare med den övningen som verkar fungera och sen en övning till som du försöker lära dig. Börja med den svåra. Börja med att lära dig att kontrahera i övningens toppläge, sen att försöka hålla kvar en bra anspänning i muskeln på väg mot sträckläget. När du känner att du tappat/tappar den så vänder du tillbaka till kontraktionen. Försök sen jobba mot att känna och ha kvar anspänningen under ett längre och längre rörelseomfång.

tigerofsweden
2005-10-05, 16:53
Stryk alla övningar utom den och en övning till då. Satsa på att bygga vidare med den övningen som verkar fungera och sen en övning till som du försöker lära dig. Börja med den svåra. Börja med att lära dig att kontrahera i övningens toppläge, sen att försöka hålla kvar en bra anspänning i muskeln på väg mot sträckläget. När du känner att du tappat/tappar den så vänder du tillbaka till kontraktionen. Försök sen jobba mot att känna och ha kvar anspänningen under ett längre och längre rörelseomfång.

Ok ska jag testa, tack :) Är det så svårt som det verkar att få kontakt med ryggmuskulaturen?

Tacka vet jag biceps ;)

MilkmaN
2005-10-05, 17:45
Jag tycker inte jag har några problem, blev väldigt mkt bättre när jag lärde mig flexa ryggen. Då kommer kontakten i övningarna enklare. Däremot bröst... känns som om det bara tar på triccarna.

Rotski
2005-10-05, 18:19
Testa att hålla emot mer negativt, 4 sek typ, och då menar jag 4 sek! 1001, 1002, 1003, 1004.. Och känn att det är ryggen du håller tillbaka vikten med, hade precis samma prob som du har, och detta funkade för mig!

tigerofsweden
2005-10-05, 18:25
Testa att hålla emot mer negativt, 4 sek typ, och då menar jag 4 sek! 1001, 1002, 1003, 1004.. Och känn att det är ryggen du håller tillbaka vikten med, hade precis samma prob som du har, och detta funkade för mig!

Håller emot ganska bra, men knappast 4 sek :) Ska absolut testa detta!
Tack :thumbup:

dtox
2005-10-05, 18:27
Har lite svårt att få kontakt med ryggen när jag tränar, blir mest trött i hela överkroppen men kan ju inte säga att det känns speciellt mycket i ryggen. Har provat med att sänka vikterna men då känns de inte någonstans. Börjat köra hantelrodd nu och enligt min buddy så är tekniken bra men det känns inget i ryggen utan i axeln och armen :( Den övningen det känns mest i är nog fan sittande rodd i maskin (nordic) men hur hardcore är de på en skala ;)
Så hjälp mig finna kontakten :bow:
Så var det för mig också ett tag..men sen lärde jag mig få in tekniken i alla övningarna och vips så gick det bättre. Slopade hantelrodden då den praktiskt taget SUGER (för mig).
har ingen 1337-råd att komma med men se gärna över din teknik och pröva andra övningar.
Lycka till!

mini_Arnold
2005-10-05, 18:31
Ja dagens heta tips var att skippa hantelrodd och gå över till sittande rodd. :)
Lättare att köra rätt där så jag tycker vi kör på den ett tag.

Men jag måste säga det igen att ju mer muskler jag fått och ju mer jag övat på spänna mig desto lättare får jag kontakt i alla övningar.

Hardcore eller disco, vad är ditt primära mål? Växa? Kör allt som funkar ;)

tigerofsweden
2005-10-05, 18:33
Ja dagens heta tips var att skippa hantelrodd och gå över till sittande rodd. :)
Lättare att köra rätt där så jag tycker vi kör på den ett tag.

Men jag måste säga det igen att ju mer muskler jag fått och ju mer jag övat på spänna mig desto lättare får jag kontakt i alla övningar.

Hardcore eller disco, vad är ditt primära mål? Växa? Kör allt som funkar ;)

Ahh får nog fan ta o placera mig i discomaskinen, du kanske vill göra mig sällskap? *kissass*

mini_Arnold
2005-10-05, 18:34
Ahh får nog fan ta o placera mig i discomaskinen, du kanske vill göra mig sällskap? *kissass*
Hehe, ja jag får ju göra det. *hålla hand* :D
Det är vad man gör det till.
Arnold har godkänt viss användning av discomaskiner. :thumbup:

GTX
2005-10-05, 18:34
antar att du är ute efter latte muskel kontakt, som även jag har svårt för..
men nedre rygg får jag 120% direkt kontakt med denna övning
http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/WtBackExtension.html

å om du bara var ute efter latt så var detta tips värdelöst ;)

tigerofsweden
2005-10-05, 18:36
Hehe, ja jag får ju göra det. *hålla hand* :D
Det är vad man gör det till.
Arnold har godkänt viss användning av discomaskiner. :thumbup:

Nu syfta jag ju på nordic's maskin till sittande rodd ;) Godkänner han den? :D

tigerofsweden
2005-10-05, 18:36
antar att du är ute efter latte muskel kontakt, som även jag har svårt för..
men nedre rygg får jag 120% direkt kontakt med denna övning
http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/WtBackExtension.html

å om du bara var ute efter latt så var detta tips värdelöst ;)

Måste tyvärr göra dig besviken, men tack för tipset ändå :)

mini_Arnold
2005-10-05, 18:37
Nu syfta jag ju på nordic's maskin till sittande rodd ;) Godkänner han den? :D
Ja för fan. Samma övning! :thumbup:
Hur mår du förresten?

tigerofsweden
2005-10-05, 18:40
Ja för fan. Samma övning! :thumbup:
Hur mår du förresten?

Jo som innan, halvt kass :( Men mår jag såhär så kör jag nog ett lätt tuttepass, blir de värre så skippar jag det, men det vet jag isåfall imorgon :)

Arne Persson
2005-10-05, 18:43
Har lite svårt att få kontakt med ryggen när jag tränar, blir mest trött i hela överkroppen men kan ju inte säga att det känns speciellt mycket i ryggen. Har provat med att sänka vikterna men då känns de inte någonstans. Börjat köra hantelrodd nu och enligt min buddy så är tekniken bra men det känns inget i ryggen utan i axeln och armen :( Den övningen det känns mest i är nog fan sittande rodd i maskin (nordic) men hur hardcore är de på en skala ;)
Så hjälp mig finna kontakten :bow:

Jag skall framföra dina önskemål och problem till Lars "Massan, Kontakten, Fokusen, Symmetrin" Persson på vårt Gym. Han om någon kan hjälpa i så svåra fall! :)

tigerofsweden
2005-10-05, 18:47
Jag skall framföra dina önskemål och problem till Lars "Massan, Kontakten, Fokusen, Symmetrin" Persson på vårt Gym. Han om någon kan hjälpa i så svåra fall! :)

Det tackar vi för :) Du kan ju skicka han direkt till Lund så löser vi det :D

snelhest
2005-10-05, 19:39
skit i kontakt
det finns inga magiska krafter som lyfter vikterna åt dig så du inte får kontakt. Lyfter du vikten så jobbar muskeln. Enkel logik.

MilkmaN
2005-10-05, 19:58
skit i kontakt
det finns inga magiska krafter som lyfter vikterna åt dig så du inte får kontakt. Lyfter du vikten så jobbar muskeln. Enkel logik.

Men alla kanske inte vill se ut som killen på din avatar?

tigerofsweden
2005-10-05, 20:03
Men alla kanske inte vill se ut som killen på din avatar?

:laugh:

z_bumbi
2005-10-05, 20:04
Nu syfta jag ju på nordic's maskin till sittande rodd ;) Godkänner han den? :D

Den med bröstplatta eller en vanlig sittande rodd?

mini_Arnold
2005-10-05, 20:47
Den med bröstplatta eller en vanlig sittande rodd?
den med bröstplatta syftar han på

z_bumbi
2005-10-05, 20:52
den med bröstplatta syftar han på

Min lilla favorit bland roddmaskinerna på gymet. :love:

tigerofsweden
2005-10-05, 21:03
Min lilla favorit bland roddmaskinerna på gymet. :love:

Jaså, men du verkar ganska optimal så jag tror ja kör på den :)
Trodde faktiskt inte många "byggare" körde den, vet iofs inte varför ja trodde det, skön som f-n är den. :)

Mr. Moose
2005-10-06, 06:11
Men alla kanske inte vill se ut som killen på din avatar?

Man ska inte kasta sten om man bor i glashus! *flex*

Claes

aliquis
2005-10-06, 10:45
antar att du är ute efter latte muskel kontakt, som även jag har svårt för..
men nedre rygg får jag 120% direkt kontakt med denna övning
http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/WtBackExtension.html

å om du bara var ute efter latt så var detta tips värdelöst ;)kan vi inte lägga ner "protte", "kollisar" och det nyligen påhittade "latte"?

fonzie
2005-10-06, 11:57
kan vi inte lägga ner "protte", "kollisar" och det nyligen påhittade "latte"?

hahaahaa

JO TACK!! :booty:

För övrigt så känner jag igen problemet, mina axlar vägrar erkänna att jag lyfter jag gör axelpressar så jag får ont i huvudet och i ryggen istället. :(

MilkmaN
2005-10-06, 12:19
Man ska inte kasta sten om man bor i glashus! *flex*

Claes

You talk the talk, but can you walk the walk :MrT: