handdator

Visa fullständig version : Hjälp, tack!


sk1tz
2005-10-05, 15:10
Hejsan!
Jag är en grabb på 15 år, fyller 16 i Oktober.
Har börjat styrketräna för ca 3 veckor sedan. Men jag har blivit sjuk så mycket de senaste veckorna. Så jag har inte kunnat träna.
Men när jag är frisk igen, så ska jag satsa stenhårt igen!

Jag väger ca 56kg, är väldigt smal, ca 174-175cm lång.
Jag får alltid höra att jag är liten och kort osv, och jag tar inte åt mig, men samtidigt så känner jag att jag verkligen vill gå upp i vikt, bli större runt midjan, bli större kroppsmässigt.

Jag har iofs hyfsat med magmuskler och bröstmuskler och det har jag fått höra av vissa av mina kompisar som har " vågat " slänga ur sig det.

Men jag är fortfarande smal och ser väldigt liten ut.
Jag skulle vilja veta hur jag skulle kunna ändra på detta, biffa till mig och/eller göra så att jag blir större, på bredden och samtidigt bygga upp min kropp ( med muskler )

Vad ska jag äta, t.ex. ?
Jag har en väldigt snabb ämnesomsättning i min kropp, tror jag, eftersom jag äter massa skit och slask, såsom godis, jordnötter, chips och annat.

Dessutom äter jag mer än vissa av mina kompisar som väger runt 80 kg. *screwy*

Men det kanske beror på att de inte äter tillräckligt eller något ?

Men som sagt, jag vill gå upp i vikt och göra så att jag inte " ser så smal ut ", som jag nu gör.

Detta är vad jag i princip äter ( :eating: ):

Frukost: Managrynsgröt 1 port med mjölk och hallonsylt + multivitamin eller oboy.

Lunch: Jag är studerande och går i första ring i gymnasiet, så jag äter det som serveras i skolan.

Middag: Min mamma brukar laga väldigt god mat, som jag äter väldigt mkt av.

Är det några mål jag ska lägga till och vad jag ska jag isf äta under de målen, osv ?

Jag tränar 3 gånger per vecka. Måndag, onsdag och fredag. :bow:

Jag äter för tillfället inget proteintillskott, men ska köpa från ************* så snart som möjligt!

Förr drack jag alltid GAINOMAX efter träningen, men efter att min mamma har kollat på ett program där de testade GAINOMAX enegeridrinken, så har jag inte druckit det mer, eftersom i experimentet så kom de fram till att enbart en 70 årig gubbe kunde ha nytta av det.
De andra som de testade det på, märkte ingen skillnad alls. Det var som att dricka vatten efter träningen!

Så vad säger ni, är GAINOMAX bra ? eller ska jag satsa på protein pulver? ;)

Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde: Göra ett " matschema " till mig, anpassat efter träningen och att jag går i skolan på dagarna, vilket gör att jag inte bara kan stanna hemma hela tiden för att kunna äta kl 10:10, 11:20, 13:20 osv, för då brukar jag oftast vara i skolan.

Dessutom, vad rekommenderar ni för proteintillskott och räcker det med att träna 3 ggr i veckan? Ska jag dessutom kombinera det med att springa de dagarna som jag inte tränar, vilket jag då gör med min mamma, som springer varannan dag och är mycket vältränad?

Jätte tacksam för svar! :)

sk1tz
2005-10-05, 16:38
Vad ska jag äta, t.ex. ?
Jag har en väldigt snabb ämnesomsättning i min kropp, tror jag, eftersom jag äter massa skit och slask, såsom godis, jordnötter, chips och annat.


vad jag menar, är att jag har en väldigt snabb ämnesomsättning, som gör att det som jag äter ( chips och annat ) inte tar lika mycket " effekt " på mig som på andra som inte har detta.
Jag förbränner alltså fettet rättså snabbt, om jag uttrycker mig rätt ;)

keffat_liv
2005-10-05, 17:00
du går inte upp, för du äter alldeles för lite. Tror nog inte du har så snabb ämnesomsättning.

replay
2005-10-05, 17:12
Hejsan!
Förr drack jag alltid GAINOMAX efter träningen, men efter att min mamma har kollat på ett program där de testade GAINOMAX enegeridrinken, så har jag inte druckit det mer, eftersom i experimentet så kom de fram till att enbart en 70 årig gubbe kunde ha nytta av det.
De andra som de testade det på, märkte ingen skillnad alls. Det var som att dricka vatten efter träningen!

Så vad säger ni, är GAINOMAX bra ? eller ska jag satsa på protein pulver? ;)



Nja, Gainomax innehåller ju vassle och snabba kolhydrater, vilket iofs är idealiskt precis efter styrketräning, så nej, det är absolut inte samma sak som vatten. Det som gör gainomax sämre är att det är utblandat med kasein och att mängderna protein/kolhydrater är för lite. Vassle är det idealiska proteinet efter träning på grund av att det är så snabbt. Dock spelar det inte någon roll hur mycket vassleprotein du trycker i dig efter träning om du inte kombinerar det med en snabb kolhydratskälla. Hade jag varit i din sits, vilket jag på sätt och vis varit en gång, skulle jag försöka att få i mig någonting var 3:e timma, äta RUSKIGT MYCKET och stora portioner. Satsa på någon slags gainer efter styrketräning, och fortsätt läsa om kost och näring. Du kommer tjäna otroligt mycket på att surfa runt här på kolozzeum och bara läsa om andra och ställa frågor. Satsa inte på något proteintillskott än, börja hellre isåfall med att köpa en färdig gainer som du kan blanda själv och dricka efter träning. I takt med att du lär dig mer kommer du också förstå mer vad just du behöver för att bli stor. Lycka till!

sk1tz
2005-10-05, 17:17
du går inte upp, för du äter alldeles för lite. Tror nog inte du har så snabb ämnesomsättning.

Jepp, det vet jag, och det ska jag ändra på!
Men vad menar du med att jag inte har så snabb ämnesomsättning ? ;/

sk1tz
2005-10-05, 17:18
Hade jag varit i din sits, vilket jag på sätt och vis varit en gång, skulle jag försöka att få i mig någonting var 3:e timma, äta RUSKIGT MYCKET och stora portioner. Satsa på någon slags gainer efter styrketräning, och fortsätt läsa om kost och näring. Du kommer tjäna otroligt mycket på att surfa runt här på kolozzeum och bara läsa om andra och ställa frågor. Satsa inte på något proteintillskott än, börja hellre isåfall med att köpa en färdig gainer som du kan blanda själv och dricka efter träning. I takt med att du lär dig mer kommer du också förstå mer vad just du behöver för att bli stor. Lycka till!

Okej, jag är hemskt tacksam för svaren ni skickar.
Tack så mycket, jag ska surfa runt lite och tänka på att äta mer ;)

Du pratade om någon Gainer? Är inte Gainer proteintillskott?
Vart kan jag isåfall få tag på det?

Tackar!

sk1tz
2005-10-05, 17:22
By the way, skulle någon kunna tala om för mig vad GI, insulinindex och annat som är bra att veta vad det är, är ?

tackar.

MyungChul
2005-10-05, 18:51
By the way, skulle någon kunna tala om för mig vad GI, insulinindex och annat som är bra att veta vad det är, är ?

tackar.

GI är Glykemiskt Index, som visar hur snabbt blodsockersvar man får av en produkt i jämförelse med vitt bröd. Ju högre siffra desto snabbare.

II:t lämnar jag åt någon annan.

Men jag tror inte du har så mycket nytta av att kunna GI, II, SI osv än

Föresten, välkommen och lycka till

sk1tz
2005-10-05, 19:18
GI är Glykemiskt Index, som visar hur snabbt blodsockersvar man får av en produkt i jämförelse med vitt bröd. Ju högre siffra desto snabbare.

II:t lämnar jag åt någon annan.

Men jag tror inte du har så mycket nytta av att kunna GI, II, SI osv än

Föresten, välkommen och lycka till

Okej :)
tack så mycket, nej jag vet, men det är alltid bra att veta saker ? ;D

sk1tz
2005-10-05, 20:58
Har fortfarande inte fått svar på min första fråga. Skulle uppskatta att få svar från någon !

tackar.

bluelight
2005-10-05, 21:10
Har fortfarande inte fått svar på min första fråga. Skulle uppskatta att få svar från någon !

tackar.

Jag var exakt som du, tyckte jag åt hur mycket som helst hela tiden men gick inte upp ett gram, sen ändrade jag frukosten, efter det kan jag äta mera mat (vet inte hur det går till, men det fungerade). När du är mätt, ät mer!

Tycker du ska lägga till ett par mackor (mörkt bröd!) till frukosten, dricka mycket mjölk, äta massor i skolan (om det skulle vara heeelt oätligt så kan du ju alltid ta ett par mackor och lite mjölk och äta mera hemma sen).

Lägg till ett mellanmål någonstans mellan lunch och middag med, eller ännu bättre, ät ett till lagat mål!

Tror det var svaret på din fråga. :eating:

sk1tz
2005-10-07, 11:46
Yes, det var i princip vad jag förväntade mig till svar, men skulle gärna vilja att någon gjorde upp ett schema till mig , där de säger vad jag ska äta, exakt tid osv.

Tack för svaret!

MyungChul
2005-10-07, 12:02
Det finns ganska mycket scheman här redan, men mitt förslag är att du sätter ihop ett eget schema, och ber om åsikter på det. Så lär du dig att sätta ihop ett schema samtidigt som du lär dig vad som är bra och mindre bra att äta och dricka.

sk1tz
2005-10-07, 12:42
Okej, tackar!

Jag undrar bara .. är limpa bra att äta, som bröd alltså ? ;p

sk1tz
2005-10-07, 13:01
Min frukost idag:

1 port havregrynsgröt med mjölk och hallonsylt.
1 stort glas mjölk ( motsvarar ca 2½ vanligt glas med mjölk ).
2 skogaholms limpa smörgåsar med smör och dansk salami.
1 " Yoggi dröm aprikos yoghurt " ( fetthalt 2% )
1 Banan

Nå, vad säger ni? är det en bra frukost? Kommentera gärna vad jag kan byta ut eller göra för att förbättra frukosten!

tackar. ;)

sk1tz
2005-10-07, 13:03
dock åt jag frukost kl 13:00, men det var bara för att jag var ledig idag och sov bort halva dagen *screwy*.
Så det blir väl mer " brunch " för min del då, men skulle nog kunna käka detta på morgonen också, skulle jag tro ;)

Nitrometan
2005-10-07, 13:17
När jag började träna vägde jag ungefär 60 kg på mina 178 cm. Nu har jag inte blivit längre men väger omkring 100 kg. Det tog tid... Men mycket mat hjälpte. Ett tag trodde jag att jag åt tillräckligt, t.o.m. att jag åt mycket - men jag hade fel. Jag trodde att jag hade ovanligt snabb förbränning - men jag hade fel.

Av egen erfarenhet kan jag säga:
DU ÄTER FÖR LITE!!

Ät minst tre lagade mål per dag. Ät minst tre mellanmål. När du är mätt - ät mer. Vill du gå upp i vikt måste du ÄTA!

sk1tz
2005-10-07, 13:21
När jag började träna vägde jag ungefär 60 kg på mina 178 cm. Nu har jag inte blivit längre men väger omkring 100 kg. Det tog tid... Men mycket mat hjälpte. Ett tag trodde jag att jag åt tillräckligt, t.o.m. att jag åt mycket - men jag hade fel. Jag trodde att jag hade ovanligt snabb förbränning - men jag hade fel.

Av egen erfarenhet kan jag säga:
DU ÄTER FÖR LITE!!

Ät minst tre lagade mål per dag. Ät minst tre mellanmål. När du är mätt - ät mer. Vill du gå upp i vikt måste du ÄTA!

Japp, jag har märkt att jag äter för lite.
Men vad tycker du om min frukost? är det också för lite ? :confused:

Nitrometan
2005-10-07, 13:30
Frukosten är väl OK.
Men efter 2-3 timmar ska du äta nåt igen.

Försök att sikta på att äta var tredje timme... Om det går. Man får givetvis anpassa sig efter verkligheten. Börjar det gå 4-5 timmar mellan målen kan du ju ha lite nötter eller nåt med dig.

sk1tz
2005-10-07, 14:00
okej, tackar.
Men skulle du kunna säga vad jag ska äta till frukost och hur mycket, för att det ska bli en riktigt bra frukost ? ;)

Jacksatan
2005-10-07, 14:21
Du tycker att du äter mycket mat eftersom du inte har någon att jämföra med som tränar seriöst. Jag äter 6mål mat per dag och jag tycker du borde äta åtminstone 5. Köp jordnötter och ett proteinpulver och släng i dig lite lunch o middag och efter träning t ex. Bananer är alltid bra att äta också.

aliquis
2005-10-07, 14:33
Hejsan!
Jag är en grabb på 15 år, fyller 16 i Oktober.
Har börjat styrketräna för ca 3 veckor sedan. Men jag har blivit sjuk så mycket de senaste veckorna. Så jag har inte kunnat träna.
Men när jag är frisk igen, så ska jag satsa stenhårt igen!

Jag väger ca 56kg, är väldigt smal, ca 174-175cm lång.
Jag får alltid höra att jag är liten och kort osv, och jag tar inte åt mig, men samtidigt så känner jag att jag verkligen vill gå upp i vikt, bli större runt midjan, bli större kroppsmässigt.

Jag har iofs hyfsat med magmuskler och bröstmuskler och det har jag fått höra av vissa av mina kompisar som har " vågat " slänga ur sig det.

Men jag är fortfarande smal och ser väldigt liten ut.
Jag skulle vilja veta hur jag skulle kunna ändra på detta, biffa till mig och/eller göra så att jag blir större, på bredden och samtidigt bygga upp min kropp ( med muskler )

Vad ska jag äta, t.ex. ?
Jag har en väldigt snabb ämnesomsättning i min kropp, tror jag, eftersom jag äter massa skit och slask, såsom godis, jordnötter, chips och annat.

Dessutom äter jag mer än vissa av mina kompisar som väger runt 80 kg. *screwy*

Men det kanske beror på att de inte äter tillräckligt eller något ?

Men som sagt, jag vill gå upp i vikt och göra så att jag inte " ser så smal ut ", som jag nu gör.

Detta är vad jag i princip äter ( :eating: ):

Frukost: Managrynsgröt 1 port med mjölk och hallonsylt + multivitamin eller oboy.

Lunch: Jag är studerande och går i första ring i gymnasiet, så jag äter det som serveras i skolan.

Middag: Min mamma brukar laga väldigt god mat, som jag äter väldigt mkt av.

Är det några mål jag ska lägga till och vad jag ska jag isf äta under de målen, osv ?

Jag tränar 3 gånger per vecka. Måndag, onsdag och fredag. :bow:

Jag äter för tillfället inget proteintillskott, men ska köpa från ************* så snart som möjligt!

Förr drack jag alltid GAINOMAX efter träningen, men efter att min mamma har kollat på ett program där de testade GAINOMAX enegeridrinken, så har jag inte druckit det mer, eftersom i experimentet så kom de fram till att enbart en 70 årig gubbe kunde ha nytta av det.
De andra som de testade det på, märkte ingen skillnad alls. Det var som att dricka vatten efter träningen!

Så vad säger ni, är GAINOMAX bra ? eller ska jag satsa på protein pulver? ;)

Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde: Göra ett " matschema " till mig, anpassat efter träningen och att jag går i skolan på dagarna, vilket gör att jag inte bara kan stanna hemma hela tiden för att kunna äta kl 10:10, 11:20, 13:20 osv, för då brukar jag oftast vara i skolan.

Dessutom, vad rekommenderar ni för proteintillskott och räcker det med att träna 3 ggr i veckan? Ska jag dessutom kombinera det med att springa de dagarna som jag inte tränar, vilket jag då gör med min mamma, som springer varannan dag och är mycket vältränad?

Jätte tacksam för svar! :)
De som väger 80kg äter inte "för lite", för isf hade de ju inte vägt 80kg, och du äter bara tre ggr om dagen, det är därför du inte väger mer, eftersom du inte äter tillräckligt för att gå upp i vikt. Ät fler måltider så skall du se att du börjar gå upp i vikt.

sk1tz
2005-10-07, 15:54
De som väger 80kg äter inte "för lite", för isf hade de ju inte vägt 80kg, och du äter bara tre ggr om dagen, det är därför du inte väger mer, eftersom du inte äter tillräckligt för att gå upp i vikt. Ät fler måltider så skall du se att du börjar gå upp i vikt.

Hehe, okej :) Men sen gäller det ju att kombinera maten med träningen också, så att man blir större muskelmässigt också ;)
tack för svaret! ;)

sk1tz
2005-10-07, 15:55
Du tycker att du äter mycket mat eftersom du inte har någon att jämföra med som tränar seriöst. Jag äter 6mål mat per dag och jag tycker du borde äta åtminstone 5. Köp jordnötter och ett proteinpulver och släng i dig lite lunch o middag och efter träning t ex. Bananer är alltid bra att äta också.

Hehe, jo det är sant.
Men det är svårt att få i sig så många mål, iaf för min del.
Men jag ska iaf försöka att äta flera mål om dagen!
tack för hjälpen!

zybbe
2005-10-07, 18:32
Hum. Jag väger 60 kg och är 1.73 lång, och jag är inte direkt smal =/ Alltså ja ser ju fettet på mig så känns lite lustigt att du tycker du e _smal_ ! MEn å andra sidan skiljer de 4 kg plus att du e lite längre. :)

Som hjälp kan jag väl antyda att till frukost ät ca 2-3 dl havregrynsgröt med 4 dl vatten.det är jävligt mkt för en sån 'liten' kille som du och som jag men om du vill öka så ere bara trycka i sig. Jag brukar ta äppelmos och lättmjölk över och efter en sån måltid är jag verkligen mätt :)

Sen finns de säkert en hel del krångligare frukostar som är bättre men gröt duger bra. drick gainer efter varje styrkepass och sov mkt så du är utvilad på gymmet.

Finns en hel del annat men som ja har läst av de andra så haru fått tillräckligt med tips. Ät ät och ät.

Ungtuppen
2005-10-07, 18:52
Skitz, fär ungefär 15 månader sedan var jag i samma sits som du. Vägde 52kg tror jag på 173cm. Jag trodde att jag åt "jättemycket", kanske en extra pan-pizza om dagen och några burkar cola liksom, det är inte ett skit. Du måset äta MYCKET och NYTTIGT. Idag väger jag 73kg nypissad, jag äter 5-6ggr om dagen och styrketränar 4ggr i veckan. Jag har delat upp kroppen så jag kör 2-3 muskelgrupper varje träningspass och kör därmed igenom hela kroppen på en vecka.

Försök att få i dig minst 2gram protte/kroppsvikt varje dag, i ditt fall 56*2=112gram protte varje dag. Ligg på kaloriplus (c:a 500kcal) för att öka din kroppsvikt, och det är nästan ett måste för att öka i muskelmassa.


Försök att få i dig 20-30gram protte per måltid, mjölk och ägg är väldigt bra och enkla sätt att få i sig bra protein på. Jag föreslår att du köper hem en gainer (snabba kolhydrater och proteiner) som du tar efter träningen, samt proteinpulver som du kan lägga till mellanmålen 1-2ggr per dag.

Det roliga när man är riktigt smal är att varje liten ökning syns bra, folk kommer säkerligen att kommentera din viktuppgång och säga att du ser biffigare ut när du börjar bli större.


Vad jag skulle säga är en bra början vore att köra 12-15 repetitioner på varje övning i början, för att lära sig tekniken bra. Det är dock någonting som jag inte gjorde, jag började med programmet max-ot nästan på en gång där man kör så tungt man pallar i högst 6 repetitioner, och jag känner mig endå rätt säker på tekniken, och min massa och styrkeökningar har enligt mig gått rätt bra.


Testa söka på max-ot på google.se
Det är ett väldigt informationsrikt läsande även om du kanske inte måste börja köra med lågreps nu i början.

Lycka till, kör du igång seriöst kommer du att märka resultat väldigt snart.

sk1tz
2005-10-08, 12:03
Hum. Jag väger 60 kg och är 1.73 lång, och jag är inte direkt smal =/ Alltså ja ser ju fettet på mig så känns lite lustigt att du tycker du e _smal_ ! MEn å andra sidan skiljer de 4 kg plus att du e lite längre. :)

Som hjälp kan jag väl antyda att till frukost ät ca 2-3 dl havregrynsgröt med 4 dl vatten.det är jävligt mkt för en sån 'liten' kille som du och som jag men om du vill öka så ere bara trycka i sig. Jag brukar ta äppelmos och lättmjölk över och efter en sån måltid är jag verkligen mätt :)

Sen finns de säkert en hel del krångligare frukostar som är bättre men gröt duger bra. drick gainer efter varje styrkepass och sov mkt så du är utvilad på gymmet.

Finns en hel del annat men som ja har läst av de andra så haru fått tillräckligt med tips. Ät ät och ät.

Tack för informationen och tipset.
Jag ska försöka köpa sån där Gainer dryck som snart som möjligt. Eller kanske t.om " önska mig det i födelsedags present ", då jag fyller 16 den 29/10.
Min morbror är mycket vältränad och har säkert koll på sånt :)
han har dessutom varit gymledare och sån där som gör upp scheman till folk.

Men jag ska börja äta mer gröt och kanske några grova mackor till.
Tack för svaret!

sk1tz
2005-10-08, 12:05
Skitz, fär ungefär 15 månader sedan var jag i samma sits som du. Vägde 52kg tror jag på 173cm. Jag trodde att jag åt "jättemycket", kanske en extra pan-pizza om dagen och några burkar cola liksom, det är inte ett skit. Du måset äta MYCKET och NYTTIGT. Idag väger jag 73kg nypissad, jag äter 5-6ggr om dagen och styrketränar 4ggr i veckan. Jag har delat upp kroppen så jag kör 2-3 muskelgrupper varje träningspass och kör därmed igenom hela kroppen på en vecka.

Försök att få i dig minst 2gram protte/kroppsvikt varje dag, i ditt fall 56*2=112gram protte varje dag. Ligg på kaloriplus (c:a 500kcal) för att öka din kroppsvikt, och det är nästan ett måste för att öka i muskelmassa.


Försök att få i dig 20-30gram protte per måltid, mjölk och ägg är väldigt bra och enkla sätt att få i sig bra protein på. Jag föreslår att du köper hem en gainer (snabba kolhydrater och proteiner) som du tar efter träningen, samt proteinpulver som du kan lägga till mellanmålen 1-2ggr per dag.

Det roliga när man är riktigt smal är att varje liten ökning syns bra, folk kommer säkerligen att kommentera din viktuppgång och säga att du ser biffigare ut när du börjar bli större.


Vad jag skulle säga är en bra början vore att köra 12-15 repetitioner på varje övning i början, för att lära sig tekniken bra. Det är dock någonting som jag inte gjorde, jag började med programmet max-ot nästan på en gång där man kör så tungt man pallar i högst 6 repetitioner, och jag känner mig endå rätt säker på tekniken, och min massa och styrkeökningar har enligt mig gått rätt bra.


Testa söka på max-ot på google.se
Det är ett väldigt informationsrikt läsande även om du kanske inte måste börja köra med lågreps nu i början.

Lycka till, kör du igång seriöst kommer du att märka resultat väldigt snart.

Oh, detta glädjer mig verkligen att höra!
Jag får helt enkelt börja läsa på paketen hur mycket proteiner och kolhydrater de innehåller , höhö :)
Får bara hoppas på att det går lika bra för mig, som det gick för dig.
Du ser ut att ha lyckats iaf ;)
Yes, jag ska söka lite på max-ot, lägga upp ett nytt tränings schema och äta MYCKET mer :)

Tack så mycket för svaret! Lycka till själv :hbang:

heljis
2005-10-08, 16:46
Du snackade om din frukost förut.. Skogaholmslimpa är INTE ett bra bröd. Mörkt och grovt ska det vara, och med så lite sirap i som möjligt (det som står först på innehållsförteckningen är det som det innehåller mest av). Salami är inte heller så jäkla bra ;) Byt mot skinka eller kalkon.

Annars har du fått alla bra tips du behöver tycker jag.. Lycka till! :thumbup:

Jeppe05
2005-10-08, 18:10
Hum. Jag väger 60 kg och är 1.73 lång, och jag är inte direkt smal.
.


hmm 60 kg på 1.73 och inte smal?Är inte 60 kg på 1.73 rätt lite

sk1tz
2005-10-08, 23:15
hmm 60 kg på 1.73 och inte smal?Är inte 60 kg på 1.73 rätt lite

Nej det är rättså mycket faktiskt. ;)

sk1tz
2005-10-08, 23:16
Du snackade om din frukost förut.. Skogaholmslimpa är INTE ett bra bröd. Mörkt och grovt ska det vara, och med så lite sirap i som möjligt (det som står först på innehållsförteckningen är det som det innehåller mest av). Salami är inte heller så jäkla bra ;) Byt mot skinka eller kalkon.

Annars har du fått alla bra tips du behöver tycker jag.. Lycka till! :thumbup:

Okej, vad bra, så att jag inte fortsatte med att äta det :)
tackar!
Okej, tack så mycket för tipset, ska hålla utkik ;)
Höhö, det ska jag.

Tack detsamma! :thumbup:

Jeppe05
2005-10-09, 00:03
Nej det är rättså mycket faktiskt. ;)


okej då är jag fet då...165 och 65 kg

Fredrik_
2005-10-09, 07:50
okej då är jag fet då...165 och 65 kg

Säger ju absolut ingenting att bara ge längd och vikt. Antagligen är ni allihop helt normala. Men bara för att ta ett exempel.. väger du 65 kg, och 15 kg av dessa är fett, kan du väl klassa dig själv som fet. Å andra sidan, väger du 65 kg och 5 kg av dessa av fett så får du räkna dig själv som riktigt mager.

sk1tz
2005-10-10, 12:43
okej då är jag fet då...165 och 65 kg

Nej nej, man behöver ju inte vara fet för att man väger hyfsat mycket för sin längd?

Jeppe05
2005-10-10, 12:51
Nej nej, man behöver ju inte vara fet för att man väger hyfsat mycket för sin längd?


Nej då..menade mer att 1.73 och 60kg ger inte mycket utrymme för annat än att vara smal..Men jag kan ha fel