handdator

Visa fullständig version : Någon som arbetar med marknadsföring här?


Helena B
2005-10-05, 14:05
Finns det någon som kan förklara Marketing myopia (Marknadsförings-närsynhet) för mig? Jag har Kotler men kan inte hitta var det står någonstans.

plz... :bow:

Nismo
2005-10-05, 14:22
Finns det någon som kan förklara Marketing myopia (Marknadsförings-närsynhet) för mig? Jag har Kotler men kan inte hitta var det står någonstans.

plz... :bow:
I vilken bok ska det behandlas i då? Principles of marketing? Marketing Management?

Helena B
2005-10-05, 14:25
I vilken bok ska det behandlas i då? Principles of marketing? Marketing Management?

Principles of marketing. Tycker det borde stå i index, men icke ;)

superforce
2005-10-05, 14:26
I vilken bok ska det behandlas i då? Principles of marketing? Marketing Management?

Hittade inget i Jobbers - principles of marketing..

Pez
2005-10-05, 14:26
Tjaa.. enkelt förklarat är det väl en definition på ett företags ovilja/oförmåga att "se längre än näsan räcker" sas.

JJ
2005-10-05, 14:27
Marketing myopia is a term used in marketing that describes an unnecessarily common affliction among business people. It is the failure to see 'down the road'. Many business people make their decisions based on current circumstances. They do not think about what will likely occur in their industry in the future. One reason that short sightedness is so common is that people feel that they can not accurately predict the future. They are right, of course. But just because we cannot accurately predict the future, that is no reason why we should not use the whole range of business prediction techniques available to us to estimate future circumstances as best we can.
Because the world is inherently unpredictable, we are all subject to myopia to a certain extent according to Theodore Levitt (1960) who coined the term. Because of this, organizations should be careful not to define themselves too narrowly. For example, a company that delivers coal should think of itself as being in the energy business. This broad market definition will provide a greater scope of opportunities as the industry changes. It trains managers to look beyond their current business activities and think "outside the box". George Steiner (1979) claims that if a buggy whip manufacturer in 1910 defined its business as the "transportation starter business", they might have been able to make the creative leap necessary to move into the automobile business when technological change demanded it.

Kanske?

Niclaaas
2005-10-05, 14:27
annars har jag en artikel av Theodore Levitt som behandlar ämnet, du kanske kan skaffa fram den på något sätt?

artikeln heter bara Marketing Myopia

Helena B
2005-10-05, 14:27
Tjaa.. enkelt förklarat är det väl en definition på ett företags ovilja/oförmåga att "se längre än näsan räcker" sas.

Svårt förklarat då? :D

Helena B
2005-10-05, 14:30
Men frågan är om Kotler har samma uppfattning.

Pez
2005-10-05, 14:30
Svårt förklarat då? :D
Se JJs saxning ovan.

JJ
2005-10-05, 14:31
Se JJs saxning ovan.

Vadå saxning? ;)

Pez
2005-10-05, 14:32
Men frågan är om Kotler har samma uppfattning.
http://en.wikipedia.org/wiki/Marketing_myopia

Om man ser till att Kotler myntade "marketing hyperopia" så - ja, då har han troligtvis tagit till sig "marketing myopia" i den definitionen ja.

Pez
2005-10-05, 14:34
Vadå saxning? ;)
Ibland blir jag lite förvånad över hur man kan bortse från att söka vidare än sin textbok och Kollo. :D Samtidigt så är det kul för att man får brottas med sedan gammalt glömda kunskaper som grävt ner sig nånstans mellan hjärnbarken och lillhjärnan. :D

Dock så tar Kotler inte upp "marketing myopia" i "Principles of Marketing".. inte vad jag ser/hittar/kommer ihåg från min upplaga iallafall.

Pez
2005-10-05, 14:40
Förresten.. det är inte hemtenta på g va? Isåfall fy fy fy. :D

Helena B
2005-10-05, 14:41
Ibland blir jag lite förvånad över hur man kan bortse från att söka vidare än sin textbok och Kollo. :D Samtidigt så är det kul för att man får brottas med sedan gammalt glömda kunskaper som grävt ner sig nånstans mellan hjärnbarken och lillhjärnan. :D

Dock så tar Kotler inte upp "marketing myopia" i "Principles of Marketing".. inte vad jag ser/hittar/kommer ihåg från min upplaga iallafall.

Fast det måste stå där, Kotlers Principles of Marketing är den enda kurslitteratur vi har. Jag har sökt på nätet men jag behöver veta hur Kotler definierar marketing myopia, inte vad andra författare anser. Om de nu inte anser samma.

Ha ha nej nej, SALSTENTA på onsdag :D

Snafu
2005-10-05, 14:50
Jag tror jag pluggade in varenda pyramid och diagram i Kotler och hittade på ramsor för alla saker man ska tänka på vid marknadsföring, det var första året på uni, visste fan inte bättre.