handdator

Visa fullständig version : Pump


rubber_duck
2005-10-05, 10:47
Vad fyller "pump" för funktion?
Kan man lättare bygga muskler, ta upp näring eller dylikt?

PS.Jag har alldrig själv strävat efter det i min träning, jag vill bara veta mer och kanske ta död på några myter på mitt gym.

Hannes
2005-10-05, 11:29
Vad fyller "pump" för funktion?
Kan man lättare bygga muskler, ta upp näring eller dylikt?

PS.Jag har alldrig själv strävat efter det i min träning, jag vill bara veta mer och kanske ta död på några myter på mitt gym.

du ser starkare i ett antar timmar efteråt. för övrigt, ingen funktion.

Klo
2005-10-05, 11:33
du ser starkare i ett antar timmar efteråt. för övrigt, ingen funktion.

Vad baserar du det på? Ingen funktion, vad menar du för styrka eller volym?

Fettecke
2005-10-05, 14:06
vad jag har lärt mig så har det ingen funktion, vissa får inte pump exempelvis (jag som exempel), "bara" mer blodgenomströmning i muskeln, varken positivt eller negativt...

mer blod i muskeln = större temporär volym så länge blodet finns där.

agahowa22
2005-10-05, 14:34
vad jag har lärt mig så har det ingen funktion, vissa får inte pump exempelvis (jag som exempel), "bara" mer blodgenomströmning i muskeln, varken positivt eller negativt...

mer blod i muskeln = större temporär volym så länge blodet finns där.

borde inte det medföra att cellerna får mer syre för att förbränna glukos så att inte mjölksyra bildas?

ohah
2005-10-05, 14:46
Om detta tvistar dom lärda... jag är dock inte så bergsäker på att det inte fyller nån funktion och jag kan inte se hur ni andra kan vara så bergsäkra på det heller.

jwzrd
2005-10-05, 14:49
Tror någon undersökning visar att pumpen i sig inte tillför tillväxten något, men träning med pump som snudd på högsta mål är väl vad som karaktäriserar byggarträning i övrigt. Jag gissar att det instiniktivt är något med det som är överlägset något antaget alternativt sätt att träna byggning.

Popeye
2005-10-05, 16:29
Har något svagt minne om någon som surrade om någon anabol signal genom pumpen men det är i bästa fall ett rykte.
Såvitt jag vet finns det väl inga dokumenterade fördelar för muskeltillväxt?

tegel
2005-10-05, 17:53
Pump är ju blod som stannar kvar i muskeln. Jag brukar alltid försöka massera bort pumpen i ex. biceps, känner att nästa set går bättre då än att ha massa pump kvar.

mentzer
2005-10-06, 07:35
Pump är ju blod som stannar kvar i muskeln. Jag brukar alltid försöka massera bort pumpen i ex. biceps, känner att nästa set går bättre då än att ha massa pump kvar.

Om du masserar muskeln får du väl ännu mer blodgenomströmmning?

Överbelatning bygger muskler. Pump är en skön känsla men inte mycket mer.

Dissector
2005-10-06, 08:10
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=47170&highlight=pump

Snarlik tråd med ganska många svar. Där finns nog nåt att hämta=)

fonzie
2005-10-06, 11:36
Många kroppsbyggare verkar eftersträva att få pump. Såg pumping iron med arnold och han jämförde pump med sex. :D
Eftersom han har lyckats rätt bra i sin träning så kan det ju inte vara något negativt iaf...