handdator

Visa fullständig version : Vill baka bröd!


Prowler
2005-10-05, 09:30
Tänkte börja baka mitt eget bröd. Har sökt runt här efter recept, men inte hittat något jag föll för. Skulle ev. kunna pröva John Modigs plommonbröd men utan plommon. NÅGON här måste väl ha recept på ett matbröd som är nyttigt? Finns det inget bröd som är i närheten av Polarkraft extrem? Behöver inte se ut och smaka så, men vara lika nyttigt. Jag har aldrig bakat själv, så inga krusiduller och konstiga ingredienser helst. Skulle vilja kunna baka på helgen då och då så jag kan äta det varje dag i veckan till frukost och mellanmål.

Tack på förhand!

MyungChul
2005-10-05, 10:27
Ta ett vanligt brödrecept och byt ut en del av vetemjölet mot rågmjöl, kornmjöl eller vad du nu vill använda. Sen kan du lägga till loppfrön, valnötter etc

Prowler
2005-10-05, 10:55
Ta ett vanligt brödrecept och byt ut en del av vetemjölet mot rågmjöl, kornmjöl eller vad du nu vill använda. Sen kan du lägga till loppfrön, valnötter etc

Ok, men är det något man bör tänka på när det gäller konsistens och så? Ungefär hur mycket skulle jag kunna byta ut? Vad har de olika mjölsorterna för egenskaper när det gäller smak och konsistens på brödet? Vetemjöl för mjukt och fluffigt eller? Råg för mörkare, "hårdare" torrare? Korn, vad händer då? Jag vet ju på ett ungefär vad jag vill ha i för att få det någorlunda nyttigt, men jag har ju ingen aning vad det blir för bröd vid olika blandningsförhållanden.

Tolkia
2005-10-05, 11:22
Bra tips: Gå till biblioteket och låna en "allmän" kokbok/bakbok, typ "Vår kokbok", "Vår bakbok", "Rutiga kokboken", "Rutiga bakboken", "Bonniers kokbok", "Baka matbröd" eller liknande. "Bröd" av Jan Hedh är en guldklimp. Där får du inte bara brödrecept utan också information om olika mjölsorter, olika jäsmedel, effekterna av olika tillsatser som socker/sirap, matfett, kli/korn etc. i bröd, ofta även sådant som vad olika mängder väger, om ugnstemperaturer och annat som kan vara intressant.

(Edit: Äger du inte redan en vanlig kokbok tycker jag baske mig att du borde köpa en om du inte är outsägligt utan pengar - i det senare fallet kanske mamma kan tänkas lämna ett bidrag om du upplyser henne om ändammålet ...?)

Prowler
2005-10-05, 11:43
Bra tips: Gå till biblioteket och låna en "allmän" kokbok/bakbok, typ "Vår kokbok", "Vår bakbok", "Rutiga kokboken", "Rutiga bakboken", "Bonniers kokbok", "Baka matbröd" eller liknande. "Bröd" av Jan Hedh är en guldklimp. Där får du inte bara brödrecept utan också information om olika mjölsorter, olika jäsmedel, effekterna av olika tillsatser som socker/sirap, matfett, kli/korn etc. i bröd, ofta även sådant som vad olika mängder väger, om ugnstemperaturer och annat som kan vara intressant.

(Edit: Äger du inte redan en vanlig kokbok tycker jag baske mig att du borde köpa en om du inte är outsägligt utan pengar - i det senare fallet kanske mamma kan tänkas lämna ett bidrag om du upplyser henne om ändammålet ...?)


Hahaha!, om mamma kan ge ett bidrag? Det var länge sedan jag var skolpojke som fick fickpengar av henne :D Tack för tipset i allafall, jag har en "Rutiga kokboken" men hade för mig att det bara var maträtter i den. Jag fick idén att baka bröd i morse, därav den dåliga researchen. Trodde att det skulle vimla av recept här. Jag får gå igenom kokboken när jag kommer hem. Tack för svaret!

MyungChul
2005-10-05, 12:58
Ett mörkt bröd behöver inte nödvändigtvis vara torrt

Majsan
2005-10-17, 08:32
här kommer ett enkelt o snabbt recept på ett väldigt gott, nyttigt bröd..


Ingredienser 1 st

2 dl fiberberikade havregryn
5 dl vetemjöl
1 dl krossade linfrön
1 dl russin
1 dl grovhackade hasselnötter
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl mild yoghurt
1/2 dl flytande honung
1/2 dl lingonsylt







Gör så här

Sätt ugnen på 200°. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Rör i yoghurt, honung och sylt.
Klicka ner smeten i en smord, avlång bakform, rymd ca 1 1/2 liter.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 tim.
Stjälp upp limpan och låt den svalna under bakduk.