handdator

Visa fullständig version : Vilket sliter mer på kroppen?


Slartibartfast
2005-10-05, 08:08
Ett misslyckat maxningsförsök eller ett set på säg 8 reps till failure?

Hur ofta kan man försöka maxa?

Gabber
2005-10-05, 08:41
Ett misslyckat maxningsförsök eller ett set på säg 8 reps till failure?

Hur ofta kan man försöka maxa?

försöker maxa varje vecka och det är det sämsta du kan göra har jag märkt, händer inget och man är ganska nära på att skada sig.

tänker nu på marklyft då jag varje vecka ligger på mitt max och vill prova tyngre men istället så avbryter jag i smärta.

Yes
2005-10-05, 13:16
Störst skaderisk borde det vara i början av seten när man kör hyffsat tungt. Det är ju då man utvecklar mest kraft och accelrerar vikterna. När man börjar faila blir det mindre kraft, vilket även borde betyda mindre belastning på leder och whatnot.

Fettecke
2005-10-05, 14:08
Störst skaderisk borde det vara i början av seten när man kör hyffsat tungt. Det är ju då man utvecklar mest kraft och accelrerar vikterna. När man börjar faila blir det mindre kraft, vilket även borde betyda mindre belastning på leder och whatnot.

Logiskt sett tvärtom, mer påfrestning för leder och grejjs när inte muskeln orkar bära upp...

Jacksatan
2005-10-05, 14:18
Du har ju en belastning på centrala nervsystemet när du maxar i ett lyft som är rätt rejäl. Det finns ryska studier kroppen egentligen tar 8dar på sig att återhämta sig helt efter ett maxlyft.
Sen är ju som tidigare nämnts skaderisken större vid maxlyft.

Yes
2005-10-05, 15:30
Logiskt sett tvärtom, mer påfrestning för leder och grejjs när inte muskeln orkar bära upp...
Men när muskeln inte orkar längre sänker du vikterna och går tillbaks till viloläge.
Alltså, när du gör dina 200-kilos marklyft utvecklar du en kraft på, säg, 250Kg dom första lyften. Några lyft efter det kanske kraften ligger på 210Kg. Även om det börjar kännas jävligt tungt vid det här laget utsätts ju kroppen för en lägre belastning än tidigare.
När du kör till fail kommer du till ett läge när kraften du utvecklar är lika stor som vikten. Sedan minskar kraften i takt med att vikten sjunker. Du kommer aldrig vara ens i närheten av dom där första lyften på 250Kg. Så, logiskt sett är dom sista lyften mycket säkrare än dom sista. Intuitivt känns det dock tvärtom, när man tar i så man blir röd i ansiktet och musklerna värker.
Lederna kommer heller aldrig utsättas för en högre belastning än med vilken du lyfter. Rent teoretiskt skulle jag ju kunna lasta på 200Kg när jag kör stångcurls, utan att skada mig, om jag bara kunde släppa ned vikten på ett säkert sätt(vilket förstås blir svårt då mina armar inte når ned till golvet). Armarna utsätts inte för en större kraft än jag kan lyfta/hålla emot med. När den kraften överskrids av vikten kommer armarna bara fara ned mot baken olika fort beroende på hur tung stången är.
Med andra ord, leder och grejjs utsätts aldrig för en högre belastning än vad musklerna kan bära upp.

Slartibartfast
2005-10-05, 16:18
Det finns ryska studier kroppen egentligen tar 8dar på sig att återhämta sig helt efter ett maxlyft.

Det KAN inte vara annat än bullshiznit. *bs*

jwzrd
2005-10-05, 16:22
Det KAN inte vara annat än bullshiznit. *bs*

Varför kan det inte vara annat än bullshit?

Slartibartfast
2005-10-05, 16:42
Varför kan det inte vara annat än bullshit?

Ett maxningsförsök känns ju ingenstans. Ett set däremot...

GymTT
2005-10-05, 16:45
Ett misslyckat maxningsförsök är nog värst.

jwzrd
2005-10-05, 16:46
Ett maxningsförsök känns ju ingenstans. Ett set däremot...

Jag vet inte hur du maxar men jag känner det rejält. Tittat på styrkelyft eller tyngdlyftning någon gång, ser grabbarba och brudarna ut som om det dom just gjorde just inte kändes någonstans?

Slartibartfast
2005-10-05, 16:47
Jag vet inte hur du maxar men jag känner det rejält. Tittat på styrkelyft eller tyngdlyftning någon gång, ser grabbarba och brudarna ut som om det dom just gjorde just inte kändes någonstans?

De är väl bara dåliga antar jag. :)

jwzrd
2005-10-05, 16:47
De är väl bara dåliga antar jag. :)

Hahah :hbang:

pia
2005-10-05, 17:14
När jag kör 1-5 rep alltså lågrep träning så blir jag sliten snabbt och märker att återhämtningen tar längre tid än vid högre rep. Det är dock en annan typ av trötthet i kroppen vid lågrep än vid högrep. Måste ha att göra med belastningen på centrala nervsystemet som gör tröttheten annorlunda. Jag körde 3 veckor riktigt tungt men det var max vad jag orkade innan jag började känna att kroppen var riktigt sliten och en förkylning började smyga sig på och jag är väldigt sällan sjuk. Så jag skulle helt klart säga att lågrep sliter hårdare på kroppen.

JoelR
2005-10-05, 17:23
Ett maxningsförsök känns ju ingenstans. Ett set däremot...
*bs*

Deadlift
2005-10-05, 17:25
Ett maxningsförsök känns ju ingenstans. Ett set däremot...


??? en total urladdning/maxvikt i tex marklyft tar för mig närmare 3-4 veckor innan jag är redo för riktigt tunga vikter igen.

Däremot 2-3 set 12 reppare gör mig pigg på tunga vikter ca 7 dagar efter passet.

Yes
2005-10-05, 18:10
??? en total urladdning/maxvikt i tex marklyft tar för mig närmare 3-4 veckor innan jag är redo för riktigt tunga vikter igen.

Däremot 2-3 set 12 reppare gör mig pigg på tunga vikter ca 7 dagar efter passet.
Jag tror(ni är välkomna att slå mig på fingrarna om jag yrar i nattmössan nu) att det beror på att du har bra kontroll över musklerna. Har man inte tränat länge har man inte riktigt samma kontroll/kontakt, vilket gör att en "total urladdning" blir svår. Jag har i varje fall märkt dom gånger jag provat maxningar, att jag inte kan uppnå "maxtryck" eller en "total urladdning". Det saknas liksom muskelkontakt, eller vad man skall säga.

Bjorne
2005-10-05, 18:16
Ett maxningsförsök känns ju ingenstans. Ett set däremot...Testa att maxa i någon annat än enarmande hantelextensions, så ska du se att det känns.

Ulf A Big
2005-10-05, 20:40
Men när muskeln inte orkar längre sänker du vikterna och går tillbaks till viloläge.
Alltså, när du gör dina 200-kilos marklyft utvecklar du en kraft på, säg, 250Kg dom första lyften. Några lyft efter det kanske kraften ligger på 210Kg. Även om det börjar kännas jävligt tungt vid det här laget utsätts ju kroppen för en lägre belastning än tidigare.
När du kör till fail kommer du till ett läge när kraften du utvecklar är lika stor som vikten. Sedan minskar kraften i takt med att vikten sjunker. Du kommer aldrig vara ens i närheten av dom där första lyften på 250Kg. Så, logiskt sett är dom sista lyften mycket säkrare än dom sista. Intuitivt känns det dock tvärtom, när man tar i så man blir röd i ansiktet och musklerna värker.
Lederna kommer heller aldrig utsättas för en högre belastning än med vilken du lyfter. Rent teoretiskt skulle jag ju kunna lasta på 200Kg när jag kör stångcurls, utan att skada mig, om jag bara kunde släppa ned vikten på ett säkert sätt(vilket förstås blir svårt då mina armar inte når ned till golvet). Armarna utsätts inte för en större kraft än jag kan lyfta/hålla emot med. När den kraften överskrids av vikten kommer armarna bara fara ned mot baken olika fort beroende på hur tung stången är.
Med andra ord, leder och grejjs utsätts aldrig för en högre belastning än vad musklerna kan bära upp.
Varför behöver man lyfta en massa lyft upp till maxvikten. Det är bättre att värma upp sig innan med något som inte drar ned på styrkan och sedan värma lite lätt en 5 reppare på 120 och ett reps på 200 och sedan pang på rödbetan 250kg i ett set sedan är man klar med överbelastningen och kan lägga ned energin på något annat.
Jag gör sådan lyft en gång per vecka och det fungerar.

Lillgrabben
2005-10-05, 20:47
Varför kan det inte vara annat än bullshit?


För att jag har hört att de snabba fibrerna tar närmare 3 veckor på sig att återhämtas totalt?! ;)

Jag var på en föreläsning med rikstränaren i SL för ngt år sedan & tycks minnas han nämnde ca 3 veckor vid total utmattning av de snabbaste fibrerna.

Ulf A Big
2005-10-05, 20:51
För att jag har hört att de snabba fibrerna tar närmare 3 veckor på sig att återhämtas totalt?! ;)

Jag var på en föreläsning med rikstränaren i SL för ngt år sedan & tycks minnas han nämnde ca 3 veckor vid total utmattning av de snabbaste fibrerna.
Min fråga blir då varför ska man köra något till utmattning?

Lillgrabben
2005-10-05, 21:08
Min fråga blir då varför ska man köra något till utmattning?


Nåja, det kanske man inte ska göra. Jag skulle iallafall inte göra det speciellt ofta & helst inte utom tävlingssammanhang.

Mitt lilla exempel från en föreläsning jag varit på handlade om hur lång tid det skulle ta att återhämta sig om man totalt laddat ur de snabba fibrerna.

jwzrd
2005-10-05, 23:22
För att jag har hört att de snabba fibrerna tar närmare 3 veckor på sig att återhämtas totalt?! ;)

Jag var på en föreläsning med rikstränaren i SL för ngt år sedan & tycks minnas han nämnde ca 3 veckor vid total utmattning av de snabbaste fibrerna.

Ja det är åt rätt håll du kallar min bullshit iallafall. Har jag mosat mina hamstring med 2-3 tunga set SLDL så är dom borta i två veckor.

Yes
2005-10-06, 00:59
Varför behöver man lyfta en massa lyft upp till maxvikten. Det är bättre att värma upp sig innan med något som inte drar ned på styrkan och sedan värma lite lätt en 5 reppare på 120 och ett reps på 200 och sedan pang på rödbetan 250kg i ett set sedan är man klar med överbelastningen och kan lägga ned energin på något annat.
Jag gör sådan lyft en gång per vecka och det fungerar.
Jag försökte bara illustrera en princip om skaderisken med att köra till failure, så nu får du allt läsa om inlägget igen. ;)

Slartibartfast
2005-10-06, 08:24
Testa att maxa i någon annat än enarmande hantelextensions, så ska du se att det känns.

Aldrig maxat i nåt annat än bänk.

fonzie
2005-10-06, 11:44
Vad är kriterierna för att just "maxa"?

Jacksatan
2005-10-06, 11:50
Aldrig maxat i nåt annat än bänk.

Du kanske inte vet hur man tar i?

Slartibartfast
2005-10-06, 12:40
Du kanske inte vet hur man tar i?

jaaaaaaaaaaa. det är säkert så.......

Deadlift
2005-10-06, 15:49
Min fråga blir då varför ska man köra något till utmattning?


När man tävlar i SL? Finns ingen anledning att gå på de riktiga toppvikterna/singlarna på träningen pga den långa återhämtningsperioden.

Ulf A Big
2005-10-06, 20:38
När man tävlar i SL? Finns ingen anledning att gå på de riktiga toppvikterna/singlarna på träningen pga den långa återhämtningsperioden.
Personligen tror jag inte på att det singeln på max som sliter ut CNS och muskulaturen utan det är nötandet upp och ner igen.